Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Goede toevoeging, dankjewel!

Ja hier ook, eigenlijk nooit verslikt en eet echt heel goed.

2 likes

Mja ik deed ook altijd een combi net wat makkelijk uitkwam. Bij twee kinderen altijd goed gegaan. Maar goed ik heb me verder ook niet echt verdiept in de hele theorie achter Rapley :see_no_evil: de gratis versie van de solid starts app vond ik wel handig, maar meestal waren de stukken zo zachtgekookt dat kindjes ze met knijpen zelf ook al helemaal tot moes hadden

2 likes

@still Mijn baby eet gepureerde hapjes eigenlijk gewoon niet. Als ik het op een lepeltje voor haar mond houd neemt ze een klein hapje, dan trekt ze een vies gezicht en houdt haar mond stijf dicht en/of draait haar hoofd weg. Zodra ik haar een stukje eten (bijv een lang reepje banaan of een stukje gekookte broccoli voorhoud pakt ze het direct aan en stopt het in haar mond. Die meid is gewoon erg van de autonomie denk ik :star_struck:

6 likes

Dat is het handigst eigelijk, als baby zelf bepaald want dan hoef jij de keus niet te maken :smile:

Die van mij nu ook bijna 1 en inderdaad gemixt (wel iets vaker stukjes want hij vind prakjes kut ofzo, geen idee). Ik kan hem nu gewoon hele stukken geven van een haverpannekoekje ofzo of een muffin en dan bijt hij gewoon af
 soms propt die veel te veel in zn mond maar dan spuugt hij het zelf uit.

Hier wel rapley gedaan en zou het zo weer doen! Wel veel geklieder in het begin maar mijn kind kon hierdoor veel sneller zelf met een lepel en later vork eten. Het is ook een hele goede eter, nu met 2,5 nog steeds, maar ik zal nooit weten hoe dat zonder rapley was geweest natuurlijk

@Boondigga ik bood eerst rond 6m de pure smaken aan zodat ze die leerde kennen, maar later deed ik beide en mengde ik ze ook idd in van die balletjes, reepjes, omelet
 Het op de grond gooien heeft niet per se te maken met het niet lekker vinden, ze ontdekken hun motoriek en de zwaartekracht dus ja er belandt in het begin meer op de grond dan in hun mond, maar dat hoort erbij. Een deel van rapley is ook echt wat voor ons ‘spelen met eten’ lijkt (platknijpen, gooien, kijken hoe ene textuur reageert). En smaken ontdekken, je weet blijkbaar pas na 10x aanbieden of ze iets echt niet lusten. De eerste maanden (6-10m ofzo) at mijn kind ook niet zoveel vaste voeding maar daarna is ze plots enorm veel gaan eten en nooit gestopt haha

7 likes

@Gatta oke thanks! Heb het gisteren toevallig geprobeerd met pure stukken ipv het verwerkt in iets en dan een stick of balletje ervan maken. Het was een groot gekrijs :joy:. Vandaag poging 2, je berichtje geeft me hoop haha.

1 like

Haha succes! Maar ik lees nu dat je kind bijna 1 is, dan heeft hij al een tijdje puree gehad dus? Dan vraagt het misschien wat meer tijd om over te schakelen naar stukjes, zoals @Yzile zegt zijn ze dan gewoon aan een andere techniek. En wss is hij het ook gewoon om snel een grotere massa puree binnen te krijgen en nu is het plots hard werken, andere texturen, wennen aan pure smaken enz. Mijn ervaring ging om rapley vanaf het begin. Met de overgang naar stukjes rond 1j heb ik geen ervaring.

Nee heb precies hetzelfde als jou gedaan! Eerst die puree en daarna al heel snel stukjes. Alleen eerst deed ik dus pure groenten zoals aardappel broccoli etc alleen dat pleurde die allemaal op de grond. Toen ging ik bijv rijst met linzen en zoete aardappel mengen tot een soort stick. Dan at hij daar van. Of muffins met broccoli en ei en boekweitmeel en daar stukken vanaf bijten. Dan geef ik gewoon een hele muffin. Maar nog niet dus die pure groenten heel vaak, dus misschien moet hij daar aan wennen inderdaad!

Hm dit stelt mij ook wel gerust. Mijn jongste is 9 maanden en ondanks dat ze de stukjes dus wel aanpakt en in haar mond stopt eet ze echt nog wel vrij weinig vast voedsel. Na 2 stukjes gekookte broccoli bij het avondeten is ze wel gewoon klaar. Kijk er wel naar uit dat ze wat meer vast voedsel gaat eten.

2 likes

Is het dan een los stukje broccoli? Daar zou ik na 2 stukjes ook klaar mee zijn :joy: Misschien zoals @Boondigga deed kroketjes van maken met andere dingen erbij.

2 likes

Wat zitten jullie je ook allemaal druk te maken over stukken en puree. Als ze straks drie zijn eten ze toch niks meer :rofl:

45 likes

So true :100:

Dat is ook wel normaal hoor! Je kan ook meerdere dingen aanbieden maar wel los van elkaar op een bord, voor de afwisseling.

Oja @iedereen ik heb 2 kinderen en bij allebei rapley gedaan (en ga ik bij de 3e weer doen) maar was altijd zo benieuwd als ik las over pureren waarom mensen daarvoor kiezen. Dat weet ik dus nu :relaxed:

Haha @Ludo mn 4jarige werpt een blik op het bord en zegt al ‘dat lust ik niet’ ongeacht wat erop ligt :smiling_face_with_tear:

1 like

Echt kut ik wil niet naar deze fase. Mn 2,5 jarige eet zo goed en lekker mee :sob:! Heb vooral stukjes gegeven btw. Hopelijk worden we gespaard haha!’l

1 like

Ik denk echt niet dat het wel of niet geven van stukken zorgt voor een betere eter. Heb bij beide kinderen hetzelfde gedaan en de ene eet heel goed en de andere ongeveer niks.

11 likes

En het feit dat ze eerst zo bunkeren en daarna minder heeft ook wel te maken met de groei die ze “moeten” doormaken.
Een baby wordt 3x zo zwaar in 12mnd tijd, tussen 1-2 moet daar nog eens 4-5kg bij in een jaar tijd en dan zwakt dat af en zie je ook dat “baby vet” verdwijnen enz.
Dus misschien hebben ze ook wat minder nodig?

1 like

Onze kinderen hadden daar opeens ook een handje van. Toen hebben we wel uitgelegd dat het niet leuk is voor degene die gekookt heeft dat ze direct “Bleeh” en “Lust ik niet” roepen. En dat ze het eerst moeten proeven voordat ze zeggen dat het niet lekker is.

Af en toe ‘vergeten’/vergeten ze dit natuurlijk maar het heeft best wel geholpen.

Ik heb bij beide Rapley gedaan en zou bij een derde er never nooit opnieuw voor kiezen. Al dat gedoe en gesmeer voor (in mijn geval dan) twee kinderen die precies niets lusten. Echt verspilde moeite, vind ik zelf (in mijn situatie).