Carcassonne junior is hier favoriet (ook 4 jaar en dol op Kroko loko en Boomgaard), ook goed tweedehands te krijgen volgens mij.
Memory, jumbolino, froschis (Duits kaartspel).
Welke heb jij geregen? Ben ook benieuwd naar afraders
Die rups snap ik helemaal niks van want hij beweegt helemaal niet hard. Het is niet moeilijk om die ballen erop te leggen dus het is echt 1 voor 1 de ballen erop leggen en degene die is gestart wint dus automatisch.
Ik woon niet in een drukke stad maar ik vind fietsen met een fietskar echt helemaal niet moeilijk of uitdagend. Je bent gewoon wat langer. Ik fiets nu niet elektrisch en ook dan is het prima te doen. Al ga je natuurlijk niet zo snel. Je kan ook nog een tweelingfiets of longtail overwegen. Daar fiets ik ook weleens op en dat vind ik heel comfortabel fietsen.
Allemaal al genoemd maar: Dobble, Carcasonne Junior.
Good old Memory blijft ook een favoriet. Alleen word ik dus nu genadeloos verslagen door een 4 jarige
.
Bij ons bij de boekhandel hebben ze een hele grote collectie Haba spellen. Dat zijn echt goed uitgedachte spellen die je blijft spelen. Misschien ook bij jou in de buurt even een boekhandel bezoeken?
Favorieten hier thuis zijn Draak Flonkervuur en Vallende Sterren.
Als ze al een beetje gevoel voor cijfers heeft zou Beverbende ook wel moeten lukken.
Ging hier prima zodra ze het eenmaal door hadden, met kleine aanpassing in de regels soms. In het begin ben je wel veel de strategie aan het uitleggenš
Een goed kwartetspel is ook leuk! Mijn ouders hebben er eentje met 4 plaatjes waarbij dan een kruisje staat door degene die je vast hebt. Ideaal met leren vragen. Die die komt uit 1990 dus geen specifieke tip.
Hier vindt ze hop hop galop van haba nu heel leuk. Bunny hop is hier al paar x getipt en wil ik zelf ook graag eens lenen. Carcasonne junior vindt ze leuk. Ligretto junior spelen we soms, net zoals dobble (wij hebben geen kindervariant want ik had deze al, maar kindervariant is wel makkelijker).
Wat ik onlangs heb gedaan toen beide kinderen afscheid namen (wel uitgebreid maar ik deed nooit wat met dag van de leidster enzo en wilde dit moment graag gebruiken om mijn oneindige dank uit te spreken aan de geweldige leidsters):
- uitdeelboekje voor ieder kindje met klein kaartje en een tekstje waarom mijn kinderen afscheid gingen nemen
- van de HEMA een potje met bloemzaadjes met āvergeet mij nietjesā en een klein kaartje voor iedere leidster afzonderlijk
- een van onze lievelingsboeken voor de hele groep
- een grote fotokaart met allemaal fotoās gemaakt door de opvang van mijn kinderen en de leidsters door de jaren heen en erin een lange tekst om te vertellen waarom ze zo belangrijk voor ons zijn geweest en welke momenten ik nooit zal vergeten.
Vooral dat laatste werd erg gewaardeerd en ze zeiden dat ze er bijna allemaal van moesten huilen. Ik had alles bij elkaar in een zoān klapkratje gedaan zodat ze het zelf rustig konden uitpakken.
Ligretto junior is ook leuk!
Ons zoontje eet nu bij het avondeten inmiddels niks meer⦠bij 5 maanden begonnen met gepureerde hapjes, daarna ook brood en tot zoān 18 maanden het avondeten maar dan grof gestampt/ fijn gesneden. Sindsdien eet hij steeds minder, eerst nog pasta, aardappels en vlees, toen alleen nog aardappeltjes en nu niks meer. Hij krijgt als toetje altijd een schaaltje yoghurt en dat gaat er goed in. Hij lijkt ons flink aaan het uittesten te zijn maar wij willen in principe wel dat hij wat eet. Elke avond een boterhem met pindakaas vinden wij niet de bedoeling. Iemand tips of ervaringen wat te doen?
Die van ons is net 2 en eet ook niet meer. Snacks wel graag dus zet altijd ergens op de middag een schaal snack groenten en fruit neer.
Soms helpt helpen koken, maar soms ook niet. Brood gaat wel nog enigszins. Ene dag een hele brood andere dag een halve bij de lunch.
Hij wordt ook klierig dan, gaat krukken en stoelen naar de koelkast slepen, zelf yoghurt pakken en bakjes en lepels. En als dat niet mag (& nee dat mag niet als we net 1min aan tafel zitte) is het veelal drrrrrama.
Tis een faaaaassseeee
Ja hier ook bijna 2 nu idd. Fruit eet hij redelijk, brood tussen de middag thuis redelijk en bij de opvang goed. Snacks eet hij helaas ook niet heel goed. Snackgroente bijv moet hij niks van hebben. Wel soep, dus hij krijgt regelmatig een kopje pompoensoep, tomatensoep of snert om nog iets van groenten binnen te krijgen.
Hoe lang duurt deze fase�
Lang.
En ik heb er te weinig van genoten toen het minder was en nu is 't weer hetzelfde gezeur ![]()
Denk hier rond een jaar of 4 dat je ze echt goed mee kunt nemen in waarom en daardoor beter gaat eten.
Althans, ik kan ze heel goed uitleggen dat je honger krijgt (een peuter wordt gewoon chagrijnig). Maar ook het verschil tussen vullen en voeden en waarom we groenten eten en niet elke dag pannenkoeken.
Waarom yoghurt wel elke dag een goed idee is maar ijs maar af en toe. En dat hagelslag dus bijv vullen is en niet voeden.
Tot die tijd mwah ![]()
Hier gaat het echt met fases. Maar het liefst wil hij elke dag: gekookte aardappel, wortels en een gehaktballetje.
Als wij bijvoorbeeld pasta eten doe ik soms alle componenten voor hem los. In zoān vakjesbord. Dus droge pasta, groente (met saus), vlees.
Maar er zijn ook avonden dat hij niks eet. Hij krijgt ook altijd (volle!) yoghurt maar dus ook nog een klein (120cc) beetje melk met pap⦠en ik heb het gevoel dat we daar nooit vanaf gaan komen. Want hij is ook geen geweldige slaper en wordt wel wakker als hij niet genoeg heeft gegeten.
Ik probeer er wel ook voor te zorgen dat hij genoeg voedzame dingen eet. Zoals ei, avocado, rauwkost (maar gaat nu ook wisselend), havermout etc.
Ik probeer maar vast te houden aan het feit dat ik als kind ook alleen maar wortels at als groente en nu bijna alles eet/lust
Hier vanaf 4 ook beter @o0Lin0o Ik denk naast wat Fishing zegt ook vanwege school wat veel energie kost. Wij hebben zoān veel te dure rvs lunchtrommel met 5 vakken en het verbaast me elke dag dat die helemaal leeg terugkomt, dat had ik een paar maanden geleden niet durven voorspellen (en nee hij wordt niet op school leeggekieperd
)
Haba spellen van Eenhoorn Flonkerglans zijn hier favoriet bij de vierjarige samen met Monopoly junior, Mikado met knikkers erbij, Rummikub junior, Halli Galli, Racespel van de kleuteruniversiteit en Hoogste blad (gewoon met speelkaarten).
Kan je me een pb sturen? ![]()
Hier gaat het ook met fases. Ze heeft een tijd lang heel goed gegeten qua avondeten en daarna een fase waarin ze niks meer lekker vond en ook weigerde het te proberen. Alles was ābleghā. Zelfs dingen die ze voorheen nog lekker vond moest ze opeens niks meer van hebben. Wij hebben het maar gewoon gelaten. Ze at overdag wel goed en als ze echt honger zou hebben gaat ze heus wel eten (is onze overtuiging). Ze gaat dus ook wel eens zonder avondeten naar bed, want ze krijgt van ons geen alternatief. Wel deden we soms een tosti avond. Dat vond ze wel heel lekker, dus dan kreeg ze in elk geval wat binnen. Maar ze krijgt geen tosti aangeboden als wij aan de lasagne zitten oid.
Nu zitten we weer even in een goede fase. Sommige gerechten vindt ze opeens weer heel lekker en dan blijft ze soms maar om meer vragen. Ze zegt dan ook: āoeh lekker mama. Brocolli vind ik heerlijk!ā ![]()