Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Het zijn fases maar wel lange fases. Ze zijn hier nu 4 en 6 en ik ben het gezeik over het eten hélemaal beu. Ze krijgen nu gewoon hun bord met wat de pot schaft en eet je niet dan eet je niet en heb je maar honger. Er komt ook niets meer na het eten en geen alternatief en néé je mag ook niet een bak yoghurt pakken als je niet je normale maaltijden op zijn minst probeert op te eten. Ze zijn oud genoeg om te begrijpen dat maaltijden er gewoon bij horen en dat als je die goed op eet je ook vrijheid hebt in tussendoor snacks te pakken en dat het niet andersom werkt. Bij 2 jaar gaf ik ze wel nog als ze niet mee wilden eten met de pot gewoon een boterham of een bakje yoghurt als alternatief. Ze mogen trouwens wel altijd komkommer, tomaat en appel pakken tussendoor.

Het gaat momenteel vrij oké. De jongste heeft wel een handje van te blijven klagen over het eten tot wij klaar zijn met eten en als ik dan zeg dat ik ga opruimen dán pas te beginnen. Dan moet hij dus ook snel een paar happen naar binnen schuiven, want je gaat niet onze gezinsmaaltijd verzieken door te klagen en vervolgens het alsnog op je gemakje mogen opeten. Ik verwacht respect voor het eten wat op tafel staat en voor de persoon (papa of mama) die het voor je heeft klaargemaakt. Het bord wegnemen is bij de jongste de grootste factor tot mega huilbuien, want dan beseft hij ineens dat hij dus geen eten meer zal hebben. Vaak krijgt hij het dan nog één keer terug en dan gaat het heel snel leeg, maar eigenlijk zou ik over willen gaan op het ook gewoon niet meer terug te geven omdat hij het nu als laatste waarschuwing ziet en dus iedere keer dit patroon laat zien. Maar het voelt zo hard om hem dan écht geen kans meer te geven op zijn eten als hij dan roept NEE MAMA IK HEB NOG HOOOONGERRRRR! IK GA FLINK ZIJN! IK GA ETEN!!! Dan kan ik dat niet over mijn hart verkrijgen.

We zijn dus heel streng geworden. Je eet wat de pot schaft op het moment dat we aan tafel zitten. Kies je om niet (meteen) te eten, dan is je bord weg en je kans voorbij.

15 likes

Heeft iemand tips voor een fijn uitsmeerbare zonnebrandcrème voor baby’s? Ik heb een zonnebrandcrème van Naif maar die smeert slecht uit. Mijn eigen zonnebrandcrème (joseon) is volgens mij niet per se geschikt voor baby’s.

1 like

Oh man eten kan zo’n gezeik zijn. En wat werkt zal per kind anders zijn. Maar mijn ervaring is, zolang het binnen ‘normaal gedrag’ valt en je kind geen extra uitdagingen heeft: het komt en gaat en kinderen veranderen er ook uit zichzelf weer in. Ik heb nu een 10jarige die echt wel leuk is geworden met eten, niet meer zo aan het miepen over ‘het is scherp/ik zie iets groens/ík lust geen tomaat’ en wil veel proberen wat ze niet kent. En ik heb met haar ook echt wel woedend aan tafel gezeten omdat het zoooooooo veel gedoe was. De jongste van 4 vind nu eigenlijk alles wat geen spaghetti, mandarijn of vegaburger is moeilijk en eet regelmatig niks/3 happen, maar ik probeer me er niet meer heel druk om te maken.

@Kikker zo doe ik het ook. Ik gaf echt wel eens een boterham na een lange opvangdag toen ze jonger waren en bijna omvielen van de slaap, maar nu is het gewoon eten wat op tafel staat áls het op tafel staat, en anders maar niet.

Die van Jetske Ultee, Suncover. Factor 30 smeert wel een stuk fijner dan 50.

6 likes

Ik gebruik de ambre solair sensitive factor 50. Die smeert goed uit, plakt niet en heeft geen geur.

1 like

Anthelios 50+ van La Roche Posay. Online atijd wel ergens met tenminste 30% korting te vinden.

Mocht je in de buurt van een DM komen/wonen, hun eigen merk zonnebrand de wit met groene fles factor 50 vond ik ook erg fijn en super goedkoop.

2 likes

Van Mustela in een gele spuitfles spf50 en zonder witte waas.

3 likes

Kruidvat huismerk kids of sensitive vind ik ook goed hoor. Wel klein beetje wit maar vind ik niet zó erg. Gebruik hem ook voor mezelf. Die is ook voordelig want er gaan echt veel flessen doorheen bij ons

3 likes

Op werk hadden we altijd die van Jetske Ultee en die smeerde fijn, was prima spul om snel 12 kinderen mee in te smeren omdat ie dus makkelijk smeert. Sommige kinderen hadden eigen van Naif en vond die ook niet heel fijn smeren idd.

Voor mezelf gebruik ik La Roche Posay of Dr. Leenarst en vind ik beide heel fijn.

2 likes

Ik hebruik van kruitvat eigen merk de sensitive 50+ (witte fles). Die smeert voor een factor 50 heel goed uit zonder echt witte waas

3 likes

Naif heeft volgens mij minerale filters, waardoor ze wel goed beschermen en een laagje op de huid leggen, maarja dat smeert niet makkelijk uit en is ook niet perse de bedoeling om helemaal onzichtbaar uit te smeren.

1 like

Ja, Kruidvat of Lidl hier. Dikke prima en fijne prijs.

3 likes

Die kreeg ik echt niet uitgesmeerd, leek wel tipex

1 like

Wat zouden jullie (per uur?) betalen aan een oppas van 18 jaar, die van 19:00 tot 23:00 uur komt oppassen? Gaat om een kind van 5, dus zou wel vanaf een uur of 20:00 (even ruim genomen) moeten slapen.

Even opzoeken wat het minimumloon is en dat naar boven afronden?

2 likes

In mijn omgeving zie ik bedragen tussen de €5-€14 p/u voorbij komen op die leeftijd.

Ik zou zelf neigen naar €9/10 per uur.

2 likes

Bij mij vroeg ze 5€, maar ik geef 7.50€

Ik betaal mijn 14-jarige 5e per uur maar dan hoeft ze niks te doen, ze komt als mijn kind al slaapt.

Mijn baby is begonnen op de opvang deze week. Thuis is ze echt een hele relaxte en rustige baby. Ze huilt eigenlijk bijna nooit.
Bij de opvang geven de leidsters aan dat ze heel veel huilt en last heeft van krampjes. Ik herken dit echt totaal niet. Thuis heeft ze nooit last van krampjes. Ik krijg een beetje het gevoel dat de leidsters ook niet meer zo goed weten wat ze ermee aan moeten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Niet per se ervaring met het krampjesverhaal maar wel met een ongelukkige baby de eerste paar weken.

Geven ze de voeding (heel) snel? Dat zou je in ieder geval eens kunnen vergelijken als de leidsters echt denken dat ze krampjes heeft.

2 likes