Hoe doen jullie dat bij andere mensen, als je daar op bezoek bent ofzo?
Mijn kind gaat straks om de week een dag naar mijn schoonmoeder en daar staat ALTIJD de tv aan, nou denk ik wel dat ze die uitzet als ik dat vraag als hij er alleen is, maar ons nichtje (daar past ze een andere dag in de week ook op) zit daar de hele dag tv te kijken en ik wil dat gewoon niet. Vind het echt niet erg als mijn kind een keer tv kijkt hoor, maar niet continu. Ze zullen elkaar daar 1 a 2 keer per week zien en ik zit er nu al mee in mijn hoofd dat mijn kind dan geen tv mag kijken en haar ouders daar schijt aan hebben en zij wel de hele dag tv mag kijken. Met haar ouders daarover in gesprek gaan heeft denk ik geen zin, haar vader vindt het wel prima want dan houdt ze haar mond dusja ![]()
Hm ja dat is lastig inderdaad! Ik weet ook niet zo goed hoe je jouw situatie het beste kan aanvliegen maar het simpele antwoord in mijn situatie was gewoon zeggen: x kijkt geen filmpjes, niet op een tablet/telefoon, ook niet op een tv. Sommige mensen willen weten waarom, anderen accepteren het gewoon. Mijn dochter is bijna 4 en iedereen weet inmiddels dat dat gewoon zo is.
Mijn dochter is inmiddels zo oud dat ze wel doorheeft dat andere kinderen wel filmpjes mogen kijken en de laatste weken begint ze daar af en toe over
dan vraagt ze waarom mag ik niks kijken maar andere kinderen wel? Damn dat vind ik veel lastiger dan vragen van volwassenen haha.
Ja dat laatste lijkt mij dus ook het moeilijkste, wat volwassenen vinden boeit me niet zo maar hoe leg je aan een kind uit waarom hij/zij iets niet mag terwijl bij wijze van spreken de rest van de klas dat wel mag. Dan krijg je als antwoord âja maar de rest van de klas mag dat welâ, moet ik dan net als mijn ouders zeggen âals de rest van de klas van een brug afspringt, spring jij er dan achter aan?â Dat haatte ik zo als ze dat deden ![]()
Je hebt het over filmpjes, maar hoe doe je het met âgewoonâ tv kijken? Ook voor anderen, ben daar wel benieuwd naar. Wij willen ook geen schermtijd, maar het lijkt me ook niet helemaal realistisch dat de tv nooit aan zal staan.
Ik vind 0 schermtijd ergens wel hypocriet? Of zitten jullie zelf ook echt nooit op je telefoon als jullie kinderen wakker zijn?
Ik ben wel rigide in wĂĄt ze kijken hoor. Maar even een rustpuntje voor de televisie en dubbel liggen van het lachen bij Ukkepukkies oid đ„č Is toch heerlijk.
Maar dat vind ik ook voor super streng zijn in geen plastic speelgoed enz. Waarom maken mensen het zichzelf zo moeilijk.
Helemaal 0 is het niet. Maar ik zorg wel dat 95% vd tijd dat zij beneden is er geen tv aan staat. Ook probeer ik weinig op mijn telefoon te zitten waar ze bij is. Als ik iets echt vreselijk vind is het al die ouders die in hun telefoon gezogen zit terwijl hun kind hun aandacht probeert te trekken in bijv een speeltuin.
En over rustpuntje, ze weet niet beter en speelt gewoon echt lief. Ik krijg alles in huis gewoon gedaan en heb echt nog nooit een moment gehad dat ik dacht oh ik moet jou echt voor een filmpje zetten want anders is het niet te doen.
@Spaarlamp Er staat nooit tv aan als we ergens op bezoek zijn, dat zou ik ook best raar vinden.
Logeren doet hij alleen bij mijn schoonouders, hij zal daar misschien wel een keer een tv aan zien staan maar zij weten ook dat hij geen tv kijkt dus daar houden zij zich ook aan (en als zijn nichtje er ook logeert kijkt die dus ook geen tv als ons zoontje wakker is).
Beetje jammer @MyMoon om ons meteen hypocriet te noemen want ja wij zijn voor onszelf ook heel streng in schermtijd en ik zit dus indd niet op mijn telefoon met kinderen erbij. Helpt mezelf ook enorm om niet smartphone verslaafd te raken. Ik vind weer andere dingen âheerlijkâ.
Waarom zou dat niet realistisch zijn? Wij kijken zelf vrijwel geen tv (hebben ĂŒberhaupt geen tv zenders, alleen netflix en HBO) En als die een keer aan staat voor een van ons is dat pas s avonds als kind naar bed is. Inmiddels kijkt ze wel filmpjes hoor maar de eerste 1.5 jaar niet en daarna nog heel lang vrijwel nooit. Niet 0 schermtijd want we videobellen wel regelmatig met familie die ver woont maar ik vind/vond tv gewoon niet zo nodig. Zou het ook heel raar vinden als de tv aan gaat als we ergens op bezoek zijn.
Het is mijn vriendje die wil spelen⊠DAT IS FIJN!
Ik denk eerlijk gezegd dat als je ervoor kiest om je kind daar te brengen, en ook best veel dus niet sporadisch een uurtje dat je het wel kunt aangeven, maar er ook maar mee moet dealen. Hun huis, hun regels en gewoontes. Disclaimer: niet als het om veiligheid gaat maar dat is een tv niet.
Want hoe verkoop je aan het andere kind dat de regeltjes ineens veranderen?
Ik leg de mijne altijd uit dat overal andere regeltjes zijn en ze kijkt weinig tv, maar soms vind ik het wel lekker om even gewoon de tv aan te zetten.
Bij mijn schoonouders staat de tv ook heel vaak aan en mijn neefje kijkt daar heel veel âkindertvâ, al vanaf jonge leeftijd paw patrol enzo. We logeren daar soms een aantal dagen (want buitenland) en toen de kinderen kleiner waren vroegen we gewoon of ze alleen filmpjes/tv aan wilden doen als onze kinderen sliepen of buiten waren. Dat vonden ze heeeel moeilijk en we moesten ze in het begin constant herinneren, maar ging eigenlijk prima. Soms ging het neefje dan op zijn kamer met een tablet bijvoorbeeld.
Jouw familie klinkt nog wat lastiger. Wat bij ons hielp was om te zeggen dat we hier maar weinig zijn en dat we graag wilden dat de kinderen ook een relatie opbouwen met opa en oma door te spelen, lezen, enzo.
Wij waren eerst vrij makkelijk met schermtijd, maar ons kind wordt er juist héél vol van, het is in ieder geval niet een moment van even rusten.
Sinds we zijn gaan zeggen dat hij geen schermtijd meer krijgt (sporadisch wel hoor) is het een veel leuker kind geworden.
Nu die verslaving eruit is, laten we hem soms een aflevering klokhuis kijken, of kijken we samen lachen om home videos en heel soms mag hij een halfuurtje gamen (spelletjes op de tablet of switch). Je merkt dat als je hem er te lang achter zet, dat hij daarna weer heel druk en baldadig wordt.
Maar als je een goede reden hebt kun je dat toch uitleggen? Ook aan een vierjarige.
Mijn kleuter mag wel tv kijken maar geen iPad, en die vraagt ook om meer tv maar dan kan ik ook uitleggen waarom te veel tv kijken slecht is. We eten geen vlees en ook dat kan ik goed uitleggen. Of waarom andere kinderen wel bepaald speelgoed hebben en hij niet. Hij is het er niet altijd mee eens, maar ik leg het wel altijd uit.
Enige waar ik over lieg is âthuis hebben we geen Paw Patrolâ haha.
Ik vind het altijd wel knap, helemaal geen schermtijd. Mijn man is vaak pas thuis als we al eten en koken zonder dat ze even een halfuur gehypnotiseerd worden door de tv vind ik echt geen doen. Als ze toevallig lekker aan het spelen zijn laat ik ze wel.
Hahah ja dat vind ik dus ook lastig! Maar dat is dus iets van de laatste weken, pas na 4 jaar. Ze is nu ook nog jong genoeg om met een korte uitleg tevreden te zijn.
@MyMoon ja mag je vinden, aan de andere kant ben ik in de dertig en kan ik zelf nadenken over de gevolgen van mijn schermgebruik, mijn dochter kan dat niet. Daar ben ik verantwoordelijk voor en ik vind dat er geen plaats voor schermen is in haar leven van 0-4. Nu ze naar de basisschool gaat zal daar vast verandering in komen, maar daar moeten wij als gezin nog over nadenken hoe we daar mee omgaan. Sowieso zegt dit punt helemaal niks over de rest van de opvoeding.
@Masterchef zelfde eigenlijk als Feather, we kijken zelfs alleen een aantal programmaâs via streamingdiensten en hebben de tv nooit aanstaan als zij wakker is.
@Nefertiti ja klopt hoor dat doe ik ook!
Haha hier precies hetzelfde met paw patrol
en koken ook, dochter weet ook dat dat het enige moment is dat ze even tv mag kijken dus dan vraagt ze er verder ook weinig om. Hoe meer ik haar laat kijken, hoe meer ze er ook om zeurt merk ik
Maar hier zit het hem denk ik in? Mijn zoontje speelt heel vaak zelfstandig terwijl ik aan het koken ben. En zo niet, dan vind hij het helemaal het einde om in de leertoren mee te kijken. Dus dan is schermtijd tijdens koken (of iets anders) niet nodig. Ik zie ook wel eens kindjes om me heen die inderdaad einde dag helemaal klaar en moe zijn en dan zou ik zelf ook wel schermtijd inzetten.
Ja, ik ben wel verslaafd aan mijn scherm, maar tv gaat pas aan als zij op bed liggen, ik probeer zo min mogelijk op mijn telefoon te zitten. Maar liever âhypocrietâ dan nu al kinderen die zeuren om een scherm, slechte ogen krijgen, zombiestyle naar een scherm kijken, terwijl ze nu ook nog lekker kunnen spelen.
Vb. Toen mijn tweede werd geboren, mocht de eerste even iets kijken als we de baby even naar bed moesten brengen. Dat was ook het enige schermmoment. Nou op gegeven moment wist hij het en ging meteen zeuren dat scherm aan moest en het werd steeds meer een strijd als we het uit zetten. Terwijl we van te voren duidelijk hadden aangegeven dat het weer uitging als we beneden waren.
We zijn daar mee gestopt en wat een rust en geen gezeik meer. Ja sporadisch kijkt ie iets, maar niet meer structureel of vaak, en daar ben ik blij mee. Ik vind dat op deze leeftijd schermverslaving voorkomen moet worden.
Ik denk liever bij mezelf dat iedereen over het algemeen zijn best doet om het zo goed mogelijk te doen dus het zal me echt een rotzorg zijn of iemand geen schermtijd doet of zijn kind de hele dag voor de tv zet.
Andere vraag mbt schermtijd: Mijn zoon mag af en toe een halfuurtje tv kijken. (Met een wekkertje, als hij af gaat weet hij dit is de laatste aflevering, werkt top). Wij bepalen de dingen waar hij naar mag kijken. Nu hij naar school gaat merkt hij dat andere kinderen wel paw patrol en spidey mogen kijken, en loopt hij er tegen aan dat hij al die namen van die hondjes niet kent bijv. Hij kan dus niet meepraten hierover en vind dit ergens wel sneu, maar wil ook niet dat hij ernaar kijkt. Hoe gaan jullie hiermee om?
Mijn ervaring is dat ook al kijken ze iets niet ze toch ineens heel veel van die tv series weten. ![]()