Misschien kan je gewoon een plaatje met de namen opzoeken en die samen doornemen? Mijn kleuter vindt ook figuren cool omdat die een hit zijn in de klas (vooral Stitch en Frozen hier) maar het gaat haar vooral om de figuren en niet zozeer om het kijken. Ze heeft Stitch nog nooit gezien, mag ze ook nog niet omdat ze snel bang wordt van 6+ films en dat vindt ze helemaal niet erg. Maar ze vindt de figuurtjes wel heel leuk en is dolblij als ze bijvoorbeeld Stitch stickers krijgt, haha.
Precies, mijn kinderen hebben geen minuut van Frozen gezien maar wisten precies wie Anna en Elsa waren.
Kleurplaten uitprinten als hij kleuren leuk vindt misschien?
Wat is daar hypocriet aan? Er zijn toch veel dingen die we als ouder wel doen maar ons kind niet mag, omdat hun brein nog in volle ontwikkeling is. En voor mij speelt eerlijk gezegd net mee dat ik wou dat ik niet zo verslaafd was aan schermen. Idem met toegevoegde suiker. Zij is nog enigzins te redden van de verslaving ![]()
En even tik-tak ofzo kijken zou ik op zich geen problrem vinden, maar ik heb gewoon echt geen zin in die strijd die @Mexi en @Kiwi beschrijven. Dat had ik al gehoord van vriendinnen eens ze begonnen met schermtijd, dus helemaal geen lijkt me dan (voorlopig) een gemakkelijkere regel. Als ze het (thuis) niet kennen is het gewoon geen optie en zeuren ze er niet om. En het zorgt er net voor dat ik zelf minder naar schermen kijk.
Ik kan me goed voorstellen dat dat verandert eens ze naar school gaan. Ik las wel dat er meer en meer initiatieven zijn waarbij alle ouders van een klas/school samen beslissen de schermtijd te beperken en tot leeftijd x geen telefoon aan hun kind te geven enz.
We zijn een week op vakantie in NL geweest. Onze dochter mag wel tv kijken maar dan disney + of dikkie dik, Bing, Nijntje dat soort dingen op youtube.
Maar dat hadden we nu niet en toen hebben we haar nickelodeon laten kijken en daaaamn wat komt daar een troep. Ze zat ook echt vaak zo
.
Behalve bij Bluey, dat vond ik zelf ook nog wel Ok.
Toen toch maar soms de tablet erbij of gewoon geen scherm natuurlijk.
Nu het toch over tv gaat. Mijn kinderen vinden opeens ernst en bobbie helemaal leuk ![]()
Gelukkig staan er een miljard afleveringen van op videoland.
Nee precies dit indd.
Ik zet alleen de tv aan voor mijn kind als ik zijn nagels knip omdat hij anders echt niet stil blijft zitten (dat is dus 1 keer per 2 weken nog geen 5 minuten, en dan zet ik zo’n wilde dieren docu aan) en afgelopen weekend ging hij voor de 3e keer in zijn leven naar de kapper, en dat vond hij helemaal niks. Toen heb ik hem foto’s van familieleden laten kijken op mijn telefoon. Het heeft denk ik alles met associaties te maken. Als ik zeg nagels knippen zegt hij dieren kijken. Maar als ik zeg ‘kom ik ga je uit bed tillen’ doet hij ook automatisch zijn speen uit. Verder zeurt hij er niet om.
Bij ons werkte dit allemaal bij de jongste(n) heel goed.
Maar nummer 3 is nu 1.5 en heeft een broer en zus van 5&6. En die mogen wel hun eigen scherm tijd indelen (wij werken met een kaartjes systeem, ze mogen zelf 7x30min inzetten in de week en krijgen elke zondag avond 7 kaartjes).
En daardoor weet hij dondersgoed van het bestaan van de tv en het nut en kijkt ook al heel lang dan mee. Terwijl die oudste met 1jr echt niet van het bestaan/nut wist haha.
Hij vindt het ook prachtig als ze Minecraft doen bijv. Roept dan allemaal dieren die op zijn verzoek in dat landschap neergezet moeten worden door broer en zus ![]()
Slim dat kaartjes systeem. Zetten ze dan allebei een kaartje in als ze samen kijken of alleen degene die kiest wat het wordt?
Nog even terugkomend op de kindernagellak: ik heb een paar potjes Piggy Paint gekocht. En het zegt nog niks over afbladderen, maar we hebben het gister samen opgedaan, ook bij mij dus. En ik heb er inmiddels 2x mee gedoucht en haren gewassen, en bij mij zit het er nog op.
Als ik mijn dochter vandaag ophaal van de opvang zal blijken in hoeverre ze bestand zijn tegen de zandbak e.d.
Het hoeft er van mij ook niet tiptop op te blijven (afbladderen mag), maar ik wilde niet dat het met handen wassen er direct af zou gaan (zoals bij de kinderlak van Hema).
Het lakt wel heel streperig/lelijk, maar voor die kleine kindernageltjes maakt dat niet zo uit haha
Ze hebben hun eigen kaartjes (en interesses ook). Wil de een tv en de ander Nintendo dan moet je op een klein scherm op je Nintendo ![]()
Als ze ze alle 7 achter elkaar willen inzetten op maandag middag, prima dan zit je de rest van de week zonder. Dat is 2-3x gebeurd maar leerden ze vrij snel van dat dat dus niet slim is ![]()
Edit: los daarvan hebben we bijv wel afgelopen zaterdag avond als gezin een film gekeken, dat kost ze dan geen kaartje.
En gaan we binnenkort naar de bios, dan hoeven ze ook niet ineens 3 kaartjes in te leveren voor 1.5u ofzo. Maar goed dat doen we 1-2x per jaar.
Wat een slim idee van die kaartjes. Heb je die zelf gemaakt of ergens besteld?
Ik denk dat een babygym of iets soortgelijks wel leuk is voor mijn baby van 2 maanden. Ze kijkt steeds geinteresseerder naar alles om haar heen en beweegt veel met handen en voeten. Hebben jullie nog tips? Ik ben niet per se anti geluid maar het moet wel uit kunnen
Volgens mij is een gewone simpele babygym zonder electronisch geluid oid al interessant genoeg. Ik had er een van Little Dutch, die was heel mooi met klein diertjes en bloemetjes die ze kunnen pakken met spiegeltjes, rammelaar en piepdingetje.
Wij hebben thuis ook echt geen telefoon bij ons kind. Mn man doet het wel eens en dan zeg ik dat ook. Als wij wel op ons scherm zitten werkt het ook niet. Dus zelf ook echt geen tv of telefoon, heerlijk vind ik het.
Mn ouders willen ook altijd baby tv opzetten, dan zeg ik het gewoon en dat werkt. Maar soms staat ergens wel bijv voetbal aan, dat accepteer ik dan, of als mn neefje the simpsons kijkt ga ik net vragen of die uit gaat.
Wij hadden ook een van little dutch (zo een houten boog). Die diertjes zitten wel beetje hoog, dus ook loopy links aan gehangen en freddie de vuurvlieg (lamaze). En dat was een succes
Ik heb ze beide een kleur glitter karton van de action laten kiezen en dat vel in 7 stukken geknipt
. Hij heeft oranje, zij heeft paars haha.
Op de achterkant staat: “30min scherm”, en ze hebben een bakje waar die inliggen. Meer niet.
Als ik de verhalen over schermtijd lees vraag ik me echt af of ik nou de uitzondering of de realiteit ben
Mijn kids (9,8 en 3) mogen doordeweeks 30 minuten maar ik plus er vaak nog iets bij als het kutweer is of het een vervelende middag is met veel gedoe en ruzie. In het weekend mogen ze in de ochtend 2 uur kijken zodat wij even kunnen uitslapen. Regelmatig in de middag ook nog 30 minuten oid als ik kook of moe ben. En soms is het ook wel eens een stuk meer. Afgelopen weekend lag ik met migraine in bed terwijl mijn partner weg was en hebben ze 's middags nog 2 uur gekeken oid? En ik kijk zeker op mijn telefoon als ze er zijn. Ze spelen ook gewoon buiten, sporten, bouwen hutten, maken een heel playmobildorp, lezen een boek of hangen een uur boven een duckie. Ik vind het soms wel iets te veel, maar ik vind het zelf ook wel eens fijn om éven iets voor mezelf te kunnen doen. Op mijn vrije dag kijkt mn peuter in de ochtend tv zodat ik even in alle rust kan douchen/boodschappen bestellen/wasje vouwen etc
Maakt toch niet uit of je de uitzondering of de realiteit bent? Als het voor jou werkt, werkt het en maakt het niet uit wat een ander doet.
Ik denk ook iets oudere kinderen dan veel anderen hier ook meespeelt.
Hoe doen jullie het met een programma kiezen? Ik word zo gek ervan dat ik iets rustigs wil kiezen op netflix/npo/youtibe en dan tijdens het zoeken komt brandweerman sam of weet ik welke hysterieche roze olifant in beeld en dan wil ze DIE. Ik heb al bepaalde series geblokkeerd die niet getoond worden in netflix, maar er is zoveel en steeds iets nieuws. Zou het liever andersom zien, dat je kunt aanvinken wat wél getoond wordt. Weten jullie of zoiets kan?