Waarom zou dat niet realistisch zijn? Wij kijken zelf vrijwel geen tv (hebben überhaupt geen tv zenders, alleen netflix en HBO) En als die een keer aan staat voor een van ons is dat pas s avonds als kind naar bed is. Inmiddels kijkt ze wel filmpjes hoor maar de eerste 1.5 jaar niet en daarna nog heel lang vrijwel nooit. Niet 0 schermtijd want we videobellen wel regelmatig met familie die ver woont maar ik vind/vond tv gewoon niet zo nodig. Zou het ook heel raar vinden als de tv aan gaat als we ergens op bezoek zijn.
Het is mijn vriendje die wil spelen… DAT IS FIJN!
Ik denk eerlijk gezegd dat als je ervoor kiest om je kind daar te brengen, en ook best veel dus niet sporadisch een uurtje dat je het wel kunt aangeven, maar er ook maar mee moet dealen. Hun huis, hun regels en gewoontes. Disclaimer: niet als het om veiligheid gaat maar dat is een tv niet.
Want hoe verkoop je aan het andere kind dat de regeltjes ineens veranderen?
Ik leg de mijne altijd uit dat overal andere regeltjes zijn en ze kijkt weinig tv, maar soms vind ik het wel lekker om even gewoon de tv aan te zetten.
Bij mijn schoonouders staat de tv ook heel vaak aan en mijn neefje kijkt daar heel veel ‘kindertv’, al vanaf jonge leeftijd paw patrol enzo. We logeren daar soms een aantal dagen (want buitenland) en toen de kinderen kleiner waren vroegen we gewoon of ze alleen filmpjes/tv aan wilden doen als onze kinderen sliepen of buiten waren. Dat vonden ze heeeel moeilijk en we moesten ze in het begin constant herinneren, maar ging eigenlijk prima. Soms ging het neefje dan op zijn kamer met een tablet bijvoorbeeld.
Jouw familie klinkt nog wat lastiger. Wat bij ons hielp was om te zeggen dat we hier maar weinig zijn en dat we graag wilden dat de kinderen ook een relatie opbouwen met opa en oma door te spelen, lezen, enzo.
Wij waren eerst vrij makkelijk met schermtijd, maar ons kind wordt er juist héél vol van, het is in ieder geval niet een moment van even rusten.
Sinds we zijn gaan zeggen dat hij geen schermtijd meer krijgt (sporadisch wel hoor) is het een veel leuker kind geworden.
Nu die verslaving eruit is, laten we hem soms een aflevering klokhuis kijken, of kijken we samen lachen om home videos en heel soms mag hij een halfuurtje gamen (spelletjes op de tablet of switch). Je merkt dat als je hem er te lang achter zet, dat hij daarna weer heel druk en baldadig wordt.
Maar als je een goede reden hebt kun je dat toch uitleggen? Ook aan een vierjarige.
Mijn kleuter mag wel tv kijken maar geen iPad, en die vraagt ook om meer tv maar dan kan ik ook uitleggen waarom te veel tv kijken slecht is. We eten geen vlees en ook dat kan ik goed uitleggen. Of waarom andere kinderen wel bepaald speelgoed hebben en hij niet. Hij is het er niet altijd mee eens, maar ik leg het wel altijd uit.
Enige waar ik over lieg is ‘thuis hebben we geen Paw Patrol’ haha.
Ik vind het altijd wel knap, helemaal geen schermtijd. Mijn man is vaak pas thuis als we al eten en koken zonder dat ze even een halfuur gehypnotiseerd worden door de tv vind ik echt geen doen. Als ze toevallig lekker aan het spelen zijn laat ik ze wel.
Hahah ja dat vind ik dus ook lastig! Maar dat is dus iets van de laatste weken, pas na 4 jaar. Ze is nu ook nog jong genoeg om met een korte uitleg tevreden te zijn.
@MyMoon ja mag je vinden, aan de andere kant ben ik in de dertig en kan ik zelf nadenken over de gevolgen van mijn schermgebruik, mijn dochter kan dat niet. Daar ben ik verantwoordelijk voor en ik vind dat er geen plaats voor schermen is in haar leven van 0-4. Nu ze naar de basisschool gaat zal daar vast verandering in komen, maar daar moeten wij als gezin nog over nadenken hoe we daar mee omgaan. Sowieso zegt dit punt helemaal niks over de rest van de opvoeding.
@Masterchef zelfde eigenlijk als Feather, we kijken zelfs alleen een aantal programma’s via streamingdiensten en hebben de tv nooit aanstaan als zij wakker is.
@Nefertiti ja klopt hoor dat doe ik ook!
Haha hier precies hetzelfde met paw patrol en koken ook, dochter weet ook dat dat het enige moment is dat ze even tv mag kijken dus dan vraagt ze er verder ook weinig om. Hoe meer ik haar laat kijken, hoe meer ze er ook om zeurt merk ik
Maar hier zit het hem denk ik in? Mijn zoontje speelt heel vaak zelfstandig terwijl ik aan het koken ben. En zo niet, dan vind hij het helemaal het einde om in de leertoren mee te kijken. Dus dan is schermtijd tijdens koken (of iets anders) niet nodig. Ik zie ook wel eens kindjes om me heen die inderdaad einde dag helemaal klaar en moe zijn en dan zou ik zelf ook wel schermtijd inzetten.
Ja, ik ben wel verslaafd aan mijn scherm, maar tv gaat pas aan als zij op bed liggen, ik probeer zo min mogelijk op mijn telefoon te zitten. Maar liever “hypocriet” dan nu al kinderen die zeuren om een scherm, slechte ogen krijgen, zombiestyle naar een scherm kijken, terwijl ze nu ook nog lekker kunnen spelen.
Vb. Toen mijn tweede werd geboren, mocht de eerste even iets kijken als we de baby even naar bed moesten brengen. Dat was ook het enige schermmoment. Nou op gegeven moment wist hij het en ging meteen zeuren dat scherm aan moest en het werd steeds meer een strijd als we het uit zetten. Terwijl we van te voren duidelijk hadden aangegeven dat het weer uitging als we beneden waren.
We zijn daar mee gestopt en wat een rust en geen gezeik meer. Ja sporadisch kijkt ie iets, maar niet meer structureel of vaak, en daar ben ik blij mee. Ik vind dat op deze leeftijd schermverslaving voorkomen moet worden.
Ik denk liever bij mezelf dat iedereen over het algemeen zijn best doet om het zo goed mogelijk te doen dus het zal me echt een rotzorg zijn of iemand geen schermtijd doet of zijn kind de hele dag voor de tv zet.
Andere vraag mbt schermtijd: Mijn zoon mag af en toe een halfuurtje tv kijken. (Met een wekkertje, als hij af gaat weet hij dit is de laatste aflevering, werkt top). Wij bepalen de dingen waar hij naar mag kijken. Nu hij naar school gaat merkt hij dat andere kinderen wel paw patrol en spidey mogen kijken, en loopt hij er tegen aan dat hij al die namen van die hondjes niet kent bijv. Hij kan dus niet meepraten hierover en vind dit ergens wel sneu, maar wil ook niet dat hij ernaar kijkt. Hoe gaan jullie hiermee om?
Mijn ervaring is dat ook al kijken ze iets niet ze toch ineens heel veel van die tv series weten.
Misschien kan je gewoon een plaatje met de namen opzoeken en die samen doornemen? Mijn kleuter vindt ook figuren cool omdat die een hit zijn in de klas (vooral Stitch en Frozen hier) maar het gaat haar vooral om de figuren en niet zozeer om het kijken. Ze heeft Stitch nog nooit gezien, mag ze ook nog niet omdat ze snel bang wordt van 6+ films en dat vindt ze helemaal niet erg. Maar ze vindt de figuurtjes wel heel leuk en is dolblij als ze bijvoorbeeld Stitch stickers krijgt, haha.
Precies, mijn kinderen hebben geen minuut van Frozen gezien maar wisten precies wie Anna en Elsa waren.
Kleurplaten uitprinten als hij kleuren leuk vindt misschien?
Wat is daar hypocriet aan? Er zijn toch veel dingen die we als ouder wel doen maar ons kind niet mag, omdat hun brein nog in volle ontwikkeling is. En voor mij speelt eerlijk gezegd net mee dat ik wou dat ik niet zo verslaafd was aan schermen. Idem met toegevoegde suiker. Zij is nog enigzins te redden van de verslaving
En even tik-tak ofzo kijken zou ik op zich geen problrem vinden, maar ik heb gewoon echt geen zin in die strijd die @Mexi en @Kiwi beschrijven. Dat had ik al gehoord van vriendinnen eens ze begonnen met schermtijd, dus helemaal geen lijkt me dan (voorlopig) een gemakkelijkere regel. Als ze het (thuis) niet kennen is het gewoon geen optie en zeuren ze er niet om. En het zorgt er net voor dat ik zelf minder naar schermen kijk.
Ik kan me goed voorstellen dat dat verandert eens ze naar school gaan. Ik las wel dat er meer en meer initiatieven zijn waarbij alle ouders van een klas/school samen beslissen de schermtijd te beperken en tot leeftijd x geen telefoon aan hun kind te geven enz.
We zijn een week op vakantie in NL geweest. Onze dochter mag wel tv kijken maar dan disney + of dikkie dik, Bing, Nijntje dat soort dingen op youtube.
Maar dat hadden we nu niet en toen hebben we haar nickelodeon laten kijken en daaaamn wat komt daar een troep. Ze zat ook echt vaak zo .
Behalve bij Bluey, dat vond ik zelf ook nog wel Ok.
Toen toch maar soms de tablet erbij of gewoon geen scherm natuurlijk.
Nu het toch over tv gaat. Mijn kinderen vinden opeens ernst en bobbie helemaal leuk
Gelukkig staan er een miljard afleveringen van op videoland.
Nee precies dit indd.
Ik zet alleen de tv aan voor mijn kind als ik zijn nagels knip omdat hij anders echt niet stil blijft zitten (dat is dus 1 keer per 2 weken nog geen 5 minuten, en dan zet ik zo’n wilde dieren docu aan) en afgelopen weekend ging hij voor de 3e keer in zijn leven naar de kapper, en dat vond hij helemaal niks. Toen heb ik hem foto’s van familieleden laten kijken op mijn telefoon. Het heeft denk ik alles met associaties te maken. Als ik zeg nagels knippen zegt hij dieren kijken. Maar als ik zeg ‘kom ik ga je uit bed tillen’ doet hij ook automatisch zijn speen uit. Verder zeurt hij er niet om.