Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Bij ons werkte dit allemaal bij de jongste(n) heel goed.
Maar nummer 3 is nu 1.5 en heeft een broer en zus van 5&6. En die mogen wel hun eigen scherm tijd indelen (wij werken met een kaartjes systeem, ze mogen zelf 7x30min inzetten in de week en krijgen elke zondag avond 7 kaartjes).
En daardoor weet hij dondersgoed van het bestaan van de tv en het nut en kijkt ook al heel lang dan mee. Terwijl die oudste met 1jr echt niet van het bestaan/nut wist haha.

Hij vindt het ook prachtig als ze Minecraft doen bijv. Roept dan allemaal dieren die op zijn verzoek in dat landschap neergezet moeten worden door broer en zus :sweat_smile:

6 likes

Slim dat kaartjes systeem. Zetten ze dan allebei een kaartje in als ze samen kijken of alleen degene die kiest wat het wordt?

1 like

Nog even terugkomend op de kindernagellak: ik heb een paar potjes Piggy Paint gekocht. En het zegt nog niks over afbladderen, maar we hebben het gister samen opgedaan, ook bij mij dus. En ik heb er inmiddels 2x mee gedoucht en haren gewassen, en bij mij zit het er nog op.

Als ik mijn dochter vandaag ophaal van de opvang zal blijken in hoeverre ze bestand zijn tegen de zandbak e.d. :stuck_out_tongue: Het hoeft er van mij ook niet tiptop op te blijven (afbladderen mag), maar ik wilde niet dat het met handen wassen er direct af zou gaan (zoals bij de kinderlak van Hema).

Het lakt wel heel streperig/lelijk, maar voor die kleine kindernageltjes maakt dat niet zo uit haha

2 likes

Ze hebben hun eigen kaartjes (en interesses ook). Wil de een tv en de ander Nintendo dan moet je op een klein scherm op je Nintendo :stuck_out_tongue:

Als ze ze alle 7 achter elkaar willen inzetten op maandag middag, prima dan zit je de rest van de week zonder. Dat is 2-3x gebeurd maar leerden ze vrij snel van dat dat dus niet slim is :sweat_smile:

Edit: los daarvan hebben we bijv wel afgelopen zaterdag avond als gezin een film gekeken, dat kost ze dan geen kaartje.
En gaan we binnenkort naar de bios, dan hoeven ze ook niet ineens 3 kaartjes in te leveren voor 1.5u ofzo. Maar goed dat doen we 1-2x per jaar.

9 likes

Wat een slim idee van die kaartjes. Heb je die zelf gemaakt of ergens besteld?

1 like

Ik denk dat een babygym of iets soortgelijks wel leuk is voor mijn baby van 2 maanden. Ze kijkt steeds geinteresseerder naar alles om haar heen en beweegt veel met handen en voeten. Hebben jullie nog tips? Ik ben niet per se anti geluid maar het moet wel uit kunnen

1 like

Volgens mij is een gewone simpele babygym zonder electronisch geluid oid al interessant genoeg. Ik had er een van Little Dutch, die was heel mooi met klein diertjes en bloemetjes die ze kunnen pakken met spiegeltjes, rammelaar en piepdingetje.

1 like

Wij hebben thuis ook echt geen telefoon bij ons kind. Mn man doet het wel eens en dan zeg ik dat ook. Als wij wel op ons scherm zitten werkt het ook niet. Dus zelf ook echt geen tv of telefoon, heerlijk vind ik het.

Mn ouders willen ook altijd baby tv opzetten, dan zeg ik het gewoon en dat werkt. Maar soms staat ergens wel bijv voetbal aan, dat accepteer ik dan, of als mn neefje the simpsons kijkt ga ik net vragen of die uit gaat.

Wij hadden ook een van little dutch (zo een houten boog). Die diertjes zitten wel beetje hoog, dus ook loopy links aan gehangen en freddie de vuurvlieg (lamaze). En dat was een succes

4 likes

Ik heb ze beide een kleur glitter karton van de action laten kiezen en dat vel in 7 stukken geknipt :rofl:. Hij heeft oranje, zij heeft paars haha.

Op de achterkant staat: “30min scherm”, en ze hebben een bakje waar die inliggen. Meer niet.

5 likes

Als ik de verhalen over schermtijd lees vraag ik me echt af of ik nou de uitzondering of de realiteit ben :wink: Mijn kids (9,8 en 3) mogen doordeweeks 30 minuten maar ik plus er vaak nog iets bij als het kutweer is of het een vervelende middag is met veel gedoe en ruzie. In het weekend mogen ze in de ochtend 2 uur kijken zodat wij even kunnen uitslapen. Regelmatig in de middag ook nog 30 minuten oid als ik kook of moe ben. En soms is het ook wel eens een stuk meer. Afgelopen weekend lag ik met migraine in bed terwijl mijn partner weg was en hebben ze 's middags nog 2 uur gekeken oid? En ik kijk zeker op mijn telefoon als ze er zijn. Ze spelen ook gewoon buiten, sporten, bouwen hutten, maken een heel playmobildorp, lezen een boek of hangen een uur boven een duckie. Ik vind het soms wel iets te veel, maar ik vind het zelf ook wel eens fijn om éven iets voor mezelf te kunnen doen. Op mijn vrije dag kijkt mn peuter in de ochtend tv zodat ik even in alle rust kan douchen/boodschappen bestellen/wasje vouwen etc

38 likes

Maakt toch niet uit of je de uitzondering of de realiteit bent? Als het voor jou werkt, werkt het en maakt het niet uit wat een ander doet.

13 likes

Ik denk ook iets oudere kinderen dan veel anderen hier ook meespeelt.

Hoe doen jullie het met een programma kiezen? Ik word zo gek ervan dat ik iets rustigs wil kiezen op netflix/npo/youtibe en dan tijdens het zoeken komt brandweerman sam of weet ik welke hysterieche roze olifant in beeld en dan wil ze DIE. Ik heb al bepaalde series geblokkeerd die niet getoond worden in netflix, maar er is zoveel en steeds iets nieuws. Zou het liever andersom zien, dat je kunt aanvinken wat wél getoond wordt. Weten jullie of zoiets kan?

2 likes

Geen heel concrete tip, maar heb je niet iets van favorieten lijstjes in die apps?

1 like

Ik vraag me dit ook weleens af. Mijn dochter mag sochtends alleen op zondag tv kijken, en dat is dan ook zo ongeveer de enige regel. Afgelopen zondag heeft ze bijna 5 uur tv gekeken, dat is wel de uitzondering. Maar ik was op en ik vind tv laten kijken dan een betere optie dan dat ik nog harder over m’n grenzen heen ga en tegen haar uitval.

6 likes

Hier spenderen ze 0,5-1 uur doordeweeks en 1,5-2 uur in het weekend aan tv/gamen. Vind dat wel een prima hoeveelheid, ze zijn zo’n 14 uur per etmaal wakker dus als ze twee uur tv kijken op een dag zijn ze alsnog 12 uur aan het spelen toch. Ze zeuren er hier ook nooit om omdat we op heel vaste tijden kijken en dat weten ze.
Verder ben ik ook een stuk minder streng met wat ze kijken dan de rest hier geloof ik. Ik verbied wel shorts en sommige vlogs zoals zoete zusjes, maar Paw patrol en my little pony enzo vind ik prima.

Maar goed mijn kinderen zijn ook al 8 en bijna 6, dat is wellicht anders dan echt peuters ofzo.

6 likes

Ik had ook die van little dutch en maakte me loopy links er ook andere dingen aan vast. Bijvoorbeeld de manhattan toys rammelaar, ze had een soort zwart wit versie van freddy de vuurvlieg die ik eraan maakte, of een knisperboekje.

Ik had de diertjes trouwens verlaagd met loopy links. Dus zo’n ring om het hout met paar ringen eraan en beestje. Anders kon ze er echt niet bij.

3 likes

Ik ben hoogzwanger en op de dagen dat ik alleen met onze 3-jarige ben zit ze gerust 1 uur voor de tv. Kan het anders echt niet volhouden hoor, kan ik mooi een dutje ernaast doen haha :yawning_face: De overige dagen is het bij ons ook 30 min, altijd tijdens het koken (of ze moet een keer mee willen helpen). Rond dat tijdstip vraagt ze er dus ook wel vaak naar, maar als we nee zeggen en een alternatief bieden accepteert ze dat gelukkig wel

1 like

Wij hebben netflix en youtube eraf gekieperd. Dus die zijn gewoon geen optie meer en dat scheelt al een hele hoop qua hysterische programma’s.

(Wel disney en npo)

1 like

Ja dit doen wij ook, alleen Disney waar ze dingen op mag kiezen. Nu kijkt ze ook Spidey maar dat vind ik niet zo vreselijk als Paw Patrol :joy::see_no_evil: en Bluey vind ik zelf ook leuk dat probeer ik altijd te pushen haha

1 like