Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Je bent zeker geen uitzondering denk ik. Wij hebben ook niet echt vaste schermtijden. Soms kijken ze wat meer en soms bijna niet. Ik wil wel dat ze echt iets gaan kijken, dus ze mogen van mij niet door de filmpjes heen klikken. Ze kijken ook op de tv en niet op een tablet o.i.d.
Maar wij hebben overdag de tv zelf ook wel aanstaan, omdat ik sport kijken leuk vindt, dus ben ook niet echt anti-scherm. Ik wil er alleen geen gedoe om, dus ze weten dat als ze erom zeuren dat de tv zeker niet aan gaat.

2 likes

Bij de youtube kids app kan je videos aanklikken die ze wel mogen zien, werkt super fijn!

1 like

Hier hetzelfde hoor. Zeker in de periode dat mijn man thuis zat met een burn-out en ik alle ballen hoog probeerde te houden, werd er regelmatig een filmpje opgezet. Daar tegenover is mijn dochter een erg actief kind die verder de hele dag in de weer is. Ik merk dat veel ouders er ook niet helemaal eerlijk over zijn, het onderwerp ligt erg gevoelig. Onze buren geven bijvoorbeeld aan dat hun kinderen geen filmpjes kijken. Dat noemen ze ook te pas en te onpas, terwijl wij hun dochter regelmatig gebiologeerd voor de tv zien zitten. Natuurlijk helemaal prima, maar dat kan ook maken dat je het idee hebt dat je de enige bent die het anders doet

8 likes

Wij hebben onbeperkte schermtijd en dat werkt hier heel goed, daardoor is hier nooit gedoe als de tv uit moet. Ze zeurt er ook nooit om. We hebben ook wel eens dagen dat er overdag helemaal geen tv wordt gekeken en dan denkt ze er niet eens aan.

We hebben altijd hele chille ochtenden in ons bed (ik heb nog verlof en m’n vriend hoeft pas 09:30 te beginnen) dus dan kijkt ze minimaal 30 minuten tv zodat wij rustig kunnen wakker worden/chillen.

En overdag kan ze wel eens 2 uur achter elkaar tv kijken terwijl ik dan ook gerust 2 uur op m’n telefoon zit.

Wel zijn we heel streng in filmpjes op een iPad/telefoon, dat willen we absoluut niet.

We hebben een bepaald aantal soorten filmpjes waar ze uit mag kiezen (peppa pig, brum, buurman en buurman, pretlettertjes, Tom & Jerry, Ernst en Bobbie, bluey) en er wordt niet telkens gewisseld in soort filmpjes

5 likes

Oh, dat klinkt top. Ik heb het alleen nog niet gevonden, enkel de optie om videos te blokkeren.

Edit: gelukt, :slight_smile: jammer dat je niet zelf dingen kunt kiezen om toe te voegen maar moet kiezen uit de lijst met suggesties. Dan is een eigen afspeellijst maken misschien ook een optie (maar dan heb je weer die aanvevelingen in beeld).

2 likes

Je kan, als je een account hebt op de gewone YouTube, vanuit daar video’s of kanalen delen met het account van je kinderen.

Hoe doen jullie het met weinig/geen schermtijd als je kind (of jijzelf) ziek is?

Hier zoontje van bijna 4 en ook geen maximale schermtijd. Ik ben alleenstaand dus anders red ik het ook gewoon niet, ā€˜s ochtends als ik me klaar moet maken voor werk dan kijkt hij even tv met z’n ontbijt.

Moet wel zeggen dat hij er dus juist weinig om vraagt, met lekker weer gaan we altijd naar buiten en in de weekenden dat hij hier is ga ik sowieso ook altijd wel een dagje op pad. Maar met regen kijken we ook wel eens een filmpje samen (Frozen en Viana zijn hier een hit). Na 45 min ofzo is de spanningsboog wel weg, dan gaat hij ook weer vanzelf spelen.

Edit: M’n ex schoonmoeder had ook commentaar op het feit dat mn zoontje ā€˜s ochtends tv keek (ā€œbij mij aten ze gewoon aan tafel hoor!!ā€) maar die was even vergeten dat zij 1) niet alleenstaand was en 2) ze thuisblijfmoeder was en 3) haar kinderen apart sliepen. Ik moet mezelf en m’n zoontje voor half 9 de deur uit hebben, met ontbijt in onze maag en ik slaap op 1 slaapkamer dus ik kan niet eerder uit bed want dan wordt hij wakker :smiling_face_with_tear: dusja iedere situatie is ook anders…

12 likes

Schermtijd is zo’n onderwerp waarbij ik denk you do you. Iedereen weet dat uren achter een scherm zitten niet goed is. En dat kinderen steeds meer oogproblemen krijgen op jonge leeftijd. Tegelijkertijd zijn schermen niet meer weg te denken en moet iedereen daar zijn eigen weg mee vinden. Wij zijn ook de eerste generatie ouders die hier mee te maken hebben en dat het begrip schermtijd überhaupt bestaat. Daarnaast is elk kind verschillend, zijn sommige verslavingsgevoeliger dan anderen kinderen.
Je weet zelf als ouder wel wanneer het niet goed is/ problematisch wordt lijkt mij.

27 likes

Als zij of wij echt ziek zijn, zijn er geen regels. Mijn kinderen hebben geen ā€˜vaste’ schermtijd, maar we kijken nu ze wat ouder zijn soms een film in het weekend. En als ze het op school over een bepaald onderwerp hebben kijken we soms een educatieve video in hun thuistaal. Per week komt het neer op 0 tot 2 uur in totaal denk ik. Maar tijdens lange (auto)reizen en ziekte mogen ze zoveel kijken als ze willen. Ze mogen dan ook zoveel waterijs eten als ze willen :stuck_out_tongue:
Ik vind het wel grappig om te zien dat mijn oudste al vanaf dat ze klein was urenlang wil/kan kijken in zulke situaties en mijn jongste na 10 minuten weer naar de duplo loopt. Verschilt dus echt per kind hoe interessant schermen zijn.

4 likes

Ik begrijp de vraag niet helemaal. We doen het dan hetzelfde als wanneer kind of wij niet ziek zijn? Namelijk geen schermen.

1 like

Wij zijn toch niet de eerste generatie? Ik had genoeg klasgenootjes die de hele dag door tv mochten kijken en ik ben 32.
Daarnaast denk ik ook niet dat iedereen op de hoogte is van dat naar een scherm kijken slecht is voor je ogen. Ik kwam daar zelf ook pas achter door een artikel van de Volkskrant vorig jaar.
Ik vind verder ook dat het you do you is, en ik zou vooral willen dat er goede begeleiding en tips geboden worden aan ouders voor hoe ermee te minderen.
Ik denk ook dat het (over het algemeen) een privilege is om de schermtijd laag te kunnen houden en al die alternatieven aan te bieden. Een tv heb je toch al en vraagt geen voorbereidingstijd of begeleidingstijd of opruimtijd, in tegenstelling tot bijna al het spel dat geadviseerd wordt als alternatief.
Ik vind het ouderschap best een struggle en dan heb ik nog een flink netwerk dat ook voor mijn kind zorgt, en ik kan me uitjes met het kind veroorloven waardoor je al een halve dag gevuld hebt. Maargoed ik heb ook een schermtijd van 4/5 uur per dag (ik werk niet dus dit en de tv zijn de enige schermen waar ik naar kijk :sweat_smile:)

9 likes

Oke, wat doe je dan in die situatie? Mijn kind wil dan de hele dag op de bank tv kijken (wat ik goed snap want geen energie en goede afleiding om je minder rot te voelen) afgewisseld met slapen. Ik zie niet goed hoe anders, behalve dan de hele dag met kind op de bank liggen en boeken lezen en ik weet niet?

@Plum herkenbaar idd! En grappig hoe dat per kind verschilt, dat zie ik ook

Vroegah toen ik kind was mocht ik ook als ik ziek was de hele dag op de bank liggen en tv kijken en het is een van die dingen die ik me herinner als top uit m’n jeugd (plus het is verder ook goed gekomen) :joy::see_no_evil: dus hier maak ik me niet druk om

18 likes

Lekker de hele zaterdagochtend Telekids kijken :ok_hand: dat duurde ook echt 3 uur ofzo?

7 likes

sowieso 1 van de beste dingen vroeger, de hele dag tellsell kijken en ongepaste series op rtl 5 omdat er verder niks was

wij houden zelf trouwens aan: filmpje kijken bij haar kammen 's morgens en verder al naar gelang (wat niet vaak is). als ze er om vraagt (bijna 5) en ik heb zin dan stel ik voor om samen een boek te lezen maar als ze een lange schooldag heeft gehad vind ik het prima als ze even gaat bankhangen met de tv aan

las ergens ooit dat kinderen net volwassenen zijn die af en toe gewoon lui willen chillen en dat is wel blijven hangen

4 likes

Haha dit is ook een van mijn favoriete jeugdherinneringen! De hele dag op de bank met koekjes en thee. En mn moeder ging dan bij videoland allemaal videobanden van mister bean (:joy::joy::joy:) voor me huren en daar keken we dan de hele dag naar

3 likes

Ik was gisteren niet fit en dan ben ik echt blij dat mijn oudste met mij wil bankhangen. Jammer voor mij vindt mijn 1,5-jarige de tv helemaal niet interessant dus die heeft voor zichzelf een geen schermtijd regel bedacht denk ik :skull:.

5 likes

En op zindag Villa Achterwerk.

2 likes

Komt goed hoor, mijn peuter vond het een jaar geleden ook helemaal niks aan maar vraagt inmiddels soms zelf om tv!

2 likes