Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Vorige maand kwamen deze richtlijnen uit:
https://open.overheid.nl/documenten/e8f325dd-a4b4-4b5e-a4ba-97c33449c183/file

Wellicht heeft iemand er wat aan.

9 likes

Nou, ander tijdgerelateerd onderwep dan schermtijd:

Ik vind buitenspeeltijd best lastig. We hebben zelf geen ‘buiten’ dus ik moet er altijd de deur voor uit. En daar heb ik niet altijd zin in of tijd voor.

Op de drie opvangdagen spelen ze veel buiten. Thuis gaan we elke thuisdag ruime tijd naar de speeltuin (of andere buitenuitjes zoals dierentuin), zeker in de zomer zitten we wekelijks minimaal een dagdeel op het strand, ik ga nu als het lekker weer is bewust op de stoep koffie drinken/lunchen met stoepkrijt erbij. En we doen vrijwel alles lopend en fietsend. Ik heb het idee dat ze alsnog veel meer uren binnen is dan buiten. Herkent iemand dat? Of misschien tips om meer naar buiten te gaan zonder dat je de halve dag in de speeltuin zit?

4 likes

Ja wel herkenbaar. Maar ik vind het ook wel lastig omdat mijn kind nog twee keer slaapt en veel wil slapen op mijn vrije dagen. Omdat dat na een opvangdag is. Dus wil altijd op tijd thuis zijn zodat hij wat kan eten en naar bed kan. En als hij dan uit bed komt rent hij enthousiast naar zijn speelgoed en gaat lekker spelen. Dus soms wil ik dat ook niet verstoren.

Ik ga de laatste tijd best wel veel fietsen als activiteit. Hij vindt het geweldig, ik heb beweging en ik praat heel veel over alles wat we zien.

2 likes

Nja mijn kind is 1,5 dus als hij ziek is doen we gewoon rustige spelletjes, of we lezen veel boekjes, bij ons liggen/hangen op de bank, knuffelen. Als één van ons ziek is moet de ander dus een tand harder lopen en alles alleen doen met de kinderen (de tweede is nog een mini baby). En als de zieke per se voor een kind moet zorgen (nog niet meegemaakt sinds we er 2 hebben) dan is het ook vooral horizontal parenting denk ik.

Ik denk overigens ook wel dat dit gaat veranderen als kind ouder wordt, en dat schema wat @matroos post lijkt me echt een goede richtlijn. Maar totdat hij 2 is is het dus sowieso geen schermen, daarna zullen we verder zien hoe en wat, maar ik stel het het liefst zo lang uit. Ik merk dat mijn kind bijvoorbeeld echt mega graag naar de speeltuin hier in de buurt gaat, en dat doet mijn vriend iedere avond met hem. Als het een avond niet kan omdat het regent is hij enorm overstuur. Zulk gedrag voorzie ik ook voor schermen dus het scheelt ook een hoop strijd denk ik om er geen gewoonte van te maken.

Ik heb ook die heerlijke herinneringen aan tv kijken als ik ziek was. Op de bank met een deken en mijn kussen uit bed, en dan the Sound of Music op videoband kijken. Of een van tv opgenomen concert van Michael Jackson keek ik ook vaak.

@itakepictures Telekids duurde volgens mij echt van 7 tot 12, dus 5 uur lang :open_mouth: Echt top was dat

nee eigenlijk, klinkt alsof je alles al buiten doet wat je zou kunnen
misschien een uitgebreid marktbezoek en daarheen wandelen ofzo op een zaterdagochtend? weet niet hoe oud ze is of hoe groot je stoep is maar misschien kun je er een klein picknicktafeltje kwijt waar ze aan kunnen kleuren ofzo? mijn idee als ik meer naar buiten wil is namelijk gewoon meer binnendingen buiten doen aan de tafel (kleuren, kleien, dat soort dingen)

1 like

Klinkt als best veel buitentijd toch? Zeker gezien haar leeftijd en jullie woning zonder ‘buiten’. Ik vind dat je er heel bewust mee bezig bent. Of ken jij bepaalde richtlijnen waar je naar probeert te streven?

Lijkt me dat als je dochter wat ouder is, dat het dan ook makkelijker wordt. Omdat ze dan bijv ook zelfstandig op het speelpleintje achter kan spelen.

3 likes

Schermtijd nu is echt niet te vergelijken met 32 jaar geleden. Toen was er beperkte keuze en kon je je tv niet meenemen naar een restaurant of iets. Ook waren de programma’s niet ingesteld om de kids junkies te maken. De kleuren minder fel en de frames per seconden niet zi snel.

3 likes

Het geruststellende is wel dat ze dit over 32 jaar ook over de multimedia van nu zeggen
‘Toen had je nog geen 360-global-transporter modus, geen geureffecten en zat je niet eens met je AI Avatar echt in de film. Dat was makkelijk uit te schakelen.’

8 likes

Het is meer mijn gevoel hoor! Ik heb ook geen idee wat normaal is? Herinner me uit mijn jeugd dat we van s morgens tot s avonds buiten waren en heb nu regelmatig het idee dat ik mezelf echt niet kan motiveren weeeer de deur uit te gaan om een paar uur buiten te komen. Zeker niet voor weer een speeltuin, vandaar dat ik afwisseling zoek in activiteiten die ook voor mij leuk of nuttig zijn!

Buiten knutselen is sowieso een leuk idee @Gelatelli, nog niet aan gedacht. En lekker fietsen ook @Vloeistof mijn kind vindt het vast ook fantastisch om dan een picknick mee te nemen :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Ik heb zoiets sufs maar loop echt vast, dus misschien heeft iemand hier een tip:

We hadden een zoutlampje in het stopcontact, is eigenlijk altijd te zwaar geweest en nu kapot dus zoek een nieuw nachtlampje. Maar welke term ik ook gebruik ik krijg alleen maar: wandlampen, automatische nachtlampjes met sensor en/of licht in het donker, alieexpress crap (voor €40 op bol.com ookđŸ€š).

Zoiets raar zoek ik toch niet? Een stekkerlampje met schakelaar en het liefst ook een beetje lwyk voor op een kinderkamer (vond wel een zwarte, maar mwah). Anders toch weer voor een zoutlampje, maar dat vind ik eigenlijk zonde omdat onze oude stopcontacten eigenlijk niet geschikt zijn. Of ik koop een nieuw stopcontact die het gewicht wel kan dragen, maar probeer het toch even zo.

Zie veel numsy voorbij komen, zijn die evt ook gewoon uit te zetten met een schakelaar?

1 like

Ik heb deze van Ikea. Is wel met een knopje op het lampje ipv schakelaar aan het snoer.
Had zelf eerst ook een zoutlamp, maar vond dat te licht. De geel/oranje stand van deze is lekker zacht. En een stuk zuiniger dan een zoutlamp.

Link

https://www.ikea.com/nl/nl/p/spiken-led-nachtlampje-ottervormig-veelkleurig-90433725/?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping_feed&utm_content=free_google_shopping_clicks_Lighting_Homeelectronics&gStoreCode=403&gQT=1

3 likes

Thanks! Maar deze zet je neer toch? Die stop je niet in het stopcontact? Daar ben ik eigenlijk naar op zoek, omdat er geen tafeltje staat.

Dus dit maar dan niet zoutlamp, niet automatisch aan in het donker en niet crappy dropshipđŸ€Ł anders is een plankje ophangen misschien ook nog een optie, bedenk ik nu.

2 likes

https://www.lampenmanie.nl/led-nachtlampje-kinderkamer-met-een-beamer-led-0-5w-230v-groen/
Wij hebben zoiets, voor 2 euro bij de kruidvat gekocht
https://www.amazon.com.be/-/nl/Nachtlampje-stopcontact-verlichting-slaapkamer-pasgeboren/dp/B0BM5DPWYC?language=fr_BE
En zoiets, dat had m’n vader bij de aldi gekocht toen ik een klein kindje was.

17526985285116383933017661212135
Nog zoiets, maar daar zijn de batterijen wel snel van op.

En vandaag deze voor 6 euro bij de Hema gekocht, die gaat wel uit de collectie want dit was sale. Is oplaadbaar en heeft 3 standen. Maar moet dus wel ergens op staan.

Edit : die website van lampenmanie heeft sowieso leuke nachtlampjes voor in het stopcontact zeg!

3 likes

Oh sorry, dat had ik niet goed begrepen :sweat_smile:

2 likes

Ja, lampenmanie heeft wat ik zoek haha!

Dankjewel!

@Huismus ik heb ook wel specifieke wensen haha.

5 likes

Een alternatief kan ook de lampjes van Flow Amsterdam zijn, die mogen mee in bed dus geen gedoe met stopcontacten of snoeren

Ja of van Mr Maria, maar ik vermoed hetzelfde principe? Die zijn zacht rubberachtig. Ze gaan na een tijdje vanzelf uit maar gemakkelijk terug aan te klikken door een kind.

1 like

Alle draagconsulenten in mijn buurt zijn op vakantie / hebben het druk :sob: Ik heb nog wel een Ergobaby Omni 360 liggen die ik met mijn eerste had gebruikt, maar vind die fijner voor de wintermaanden omdat die qua stof best wel dik is.

Ik zoek een draagzak die wat meer ademt en heel luchtig is (ben net bevallen - geef veel warmte af haha).

Is zo’n Tula Free To Grow een beetje dunne stof?
Of hebben jullie andere aanraders voor dunne draagzakken?

1 like

Tula FTG is van best dikke stof. Maar je hebt ook een mesh variant, die is wel echt luchtig (voor de baby). Wel oppassen met koudere momenten/wind, dan moet je je baby wel voldoende warm aankleden bij de rug omdat echt alles doorwaait

1 like

De free to grow is voor grotere kindjes geloof ik (broekmaat 62 uit m’n hoofd?), ik vind die niet superluchtig, maar ik heb geen andere draagzak gehad.

1 like