Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Voor degenen die flesvoeding hebben gegeven, hadden jullie ook een wiegje of cosleeper op jullie slaapkamer?

Bij onze eerste hadden we dit niet en gewoon het ledikant tijdelijk op onze slaapkamer geschoven. Na ongeveer 2/3 weken sliep hij op zijn eigen kamer.
Ik twijfel nu bij een tweede wat te doen. Het lijkt me ook wel weer gezellig ofzo? Maar als het weer maar voor 2 of 3 weken is, misschien zonde.
Het is waarschijnlijk mijn laatste zwangerschap dus dan heb ik toch zo’n gevoel dat ik er alles uit wil halen.

Van bedjes lenen of huren ben ik niet zo.

Benieuwd naar jullie ervaringen en hoelang jullie het dan gebruikt hebben.

2 likes

Ik wist van te voren al dat ik flesvoeding wilde geven maar had wel een wiegje voor naast het bed. Vond ik vreselijk en baby ook haha. Ik weet niet waarom maar hij heeft er nooit goed ingeslapen en ik zat continu met mijn hand tussen de spijlen.

Uiteindelijk hebben we het ledikantje ernaast gezet maar hij ging pas echt beter slapen toen hij naar zijn eigen kamer ging. Met 6 maanden.

Ik zou met een volgend kindje toch voor een co sleeper gaan voor de eerste periode en wat eerder naar zijn/haar eigen kamer doen

1 like

Ik weet niet zo goed wat flesvoeding ermee te maken heeft, maar wel gegeven. Maar onze dochter heeft 4 maanden in de cosleeper naast mij geslapen.

4 likes

Voor mijn gevoel heb je het vooral nodig bij borstvoeding? Maar dat is dus misschien een verkeerde aanname :sweat_smile:. Omdat je dit vaker alleen doet en de drempel dus zo laag mogelijk moet zijn.
Met flesvoeding wisselden mijn man en ik de nachten af en hij dronk ook maar 1 flesje écht in de nacht. Dat vind ik dan wel anders dan bijvoorbeeld elke 2 uur aanleggen bij borstvoeding.

1 like

Moet je de eerste week ook niet om de 3u wakker maken voor een voeding of is dat alleen met bv? Geven nu wel fv, maar in het begin alleen bv dus weet niet precies die regels.
Wij hebben een cosleeper (ofja meer mini ledikantje ipv zo’n echte cosleeper) naast het bed staan. Vind het wel handig want moet soms ook alleen even de speen terug duwen dus ben blij dat ik dan niet heel m’n bed uit hoef. En het is onze eerste, vind het ook wel fijn om m in de gaten te kunnen houden, moeten toch nog wennen aan alle geluidjes enzo die er uit komen.
Kan het ledikant op jullie kamer? Dan zou ik die er gewoon zetten ipv een cosleeper

1 like

Nee ik vond het ook juist makkelijk met een speentje terugdoen en net wat handiger wegleggen na een fles dan een ledikant! Het is maar net wat je fijn vindt, maar ik vond het prettig dat ik snel kon zien of alles oké was en hij goed lag. Plus ik vond het ook heel gezellig zo’n slapende baby naast me :joy:.

7 likes

Precies dit allemaal idd.

Ja ik zie het verschil ook niet helemaal. Hier ook flesvoeding en ik had het wiegje naast me staan, had achteraf liever een cosleeper gehad want mijn hand tussen die spijlen was onhandig :smile:

1 like

Voeding is toch maar één reden waarom je samen zou slapen. Wij deden in ieder geval de nachten altijd samen en ik gaf fulltime borstvoeding, maar man deed de luiers en evt troosten. Ik sliep vooral samen omdat je al snel kan reageren op kleine geluidjes en signalen dus kind zo weer in slaap viel en omdat het ook ‘natuurlijker en veiliger’ voelde om haar dichtbij te hebben (met de nadruk op voelen, dus zonder oordeel naar als je het anders doet). Ook als ik flesvoeding zou geven, zou ik het persoonlijk zo willen denk ik.

6 likes

@Spaarlamp
Bij ons was om de 3 uur maar een paar nachten. Daarna mochten we al op verzoek, maar dat kan dit keer zomaar anders zijn natuurlijk en dan is het wel heel fijn.
Ledikant kan wel op onze kamer, dat gaan we dus sowieso doen inderdaad.

@Calypso
Oja dat speentje! Zo zie je maar, je vergeet echt dingen na 4 jaar haha.

Ik ga nog even verder in dubio of we dit willen en anders vooral mijn man overhalen want die vindt het onnodig voor zo’n korte tijd (en neemt het overgrote deel van de nachten voor z’n rekening).

Maar het lijkt mij zo gezellig die eerste periode.

1 like

Oh als hij de nachten doet zou ik slaap boven gezelligheid kiezen haha

1 like

Je hebt toch ook co-sleepers op wieltjes die je zo naar een andere kamer kunt rollen of die je ook gewoon als ledikantje kunt gebruiken.
Als het je fijn vindt, gewoon doen hoor. Wat maakt het uit voor hoe lang of kort, doen wat goed voelt.

1 like

Wij hadden gewoon de normale ledikant bij ons op de slaapkamer gezet bij beide kinderen.

4 likes

Heeft ienand toevallig zo’n modulaire speelbank (baaap, funzy, jindl, enz) en hoe bevalt dat? Ik wil een speelkamer inrichten voor mijn kids van 3 en 5, en zit te kijken naar zo’n bank. Ze zijn alleen best wel prijzig, dus ik wil er wel een van goede kwaliteit. Op dit moment wordt mijn woonkamer dagelijks verbouwd en alle kussens worden van de bank getrokken om als springkussen te dienen, dus ik denk dat ze het wel leuk gaan vinden. Of zouden ze er alweer te oud voor zijn?

2 likes

Ik ken die banken niet maar onze oudste is 10 en springt, stoeit en rent nog steeds over de bank. Ik denk dat hij zo’n stoeibank nog steeds leuk zou vinden haha

Heeft iemand een tip voor een betaalbare maxicosi/newborn stoel + isofix base? Hoeft echt helemaal niks spannends te kunnen, als hij lang mee gaat in lengte is dat een pre.

Edit - hoeft ook geen vervolgstoel op want die heb ik al. Dus echt alleen groep 0.

Ik raad je Cybex in ieder geval af qua kosten. De vervolg stoelen zijn (vond ik) heel duur en kan maar tot 4 en daarna moet je weer een nieuwe :smiling_face_with_tear:

Oh ja maar dan gaat het dus vooral om dure vervolgstoelen? Ik heb echt alleen groep 0 nodig want ik heb tzt al een axxisfix als vervolgstoel!

1 like

Ik zou even bij de Consumentenbond kijken, daar is elk jaar een test op veiligheid en gemak, en dan zie je ook meteen de prijzen. Moet je wel een account hebben, maar ik kan anders later deze week ook even een blik voor je werpen.

1 like

Ja die zijn ook best prijzig, wij hadden toentertijd een goeie deal icm een kinderwagen.

1 like