Wij zijn ook al begonnen (22 maanden) maar even gestopt omdat hij echt aversie tegen kreeg. Maar in Belgie gaan ze vanaf 2,5 naar school en dan verwachten ze wel dat ze zindelijk zijn of al op weg naar zindelijkheid. En vind het ook wel chill als straks de poepluiers van de oudste verleden tijd zijn. ‘S nachts zindelijk kan langer duren maar dat is geen probleem. En we gebruiken ook wasbaar dus hij voelt het ook goed aan dat zn luier nat is.
Ik wilde deze misschien aanschaffen. Maar ons kind is vrij groot. Heb je enig idee tot welke lengte het goed paste? Ons kind is nu 1,5 en ongeveer 90cm.
Playmobil mee in bad. Dieren/pop/knuffels wassen is ook altijd een succes, ons kind heeft één badpop waar ze dol op is. Verder vermaakt ze zich vaak ook heel lang met wat bakjes, badeendjes en lege shampooflessen.
Hier mega overproductie en ongeveer alle bovenstaande adviezen gehad (wel kolven, niet kolven, soort reset met eenmalig leegkolven en blokvoeden). Enige wat de productie daadwerkelijk deed minderen was de saliethee. Van Jacob Hooy. Advies was 500 ml, half uur laten trekken en door de dag heen opdrinken. Maar ik moet zeggen dat dat de productie misschien wel weer te plat legde. Echt een goede balans helaas niet gevonden
Ah wat rot zeg. Ben je toen wel doorgegaan met bv of uiteindelijk ook gestopt?
Ik zit echt te overwegen om de handdoek in de ring te gooien dus 500 ml drinken lijkt me daarvoor een goede tip haha. Bizar dat dat zo goed blijkt te helpen dan.
Heb inderdaad nu ook alles geprobeerd en niks lijkt te helpen. Ook niet als de baby wel elke 3 uur (vannacht elke 2,5 uur) komt voor voeding. Mn borsten blijven steeds zo vol en pijnlijk.
Door de lastige start van de baby vind ik het extra moeilijk om hem ‘dit’ (bv) niet te geven. Maar ik trek het echt niet meer, ook in combi met tig andere redenen (o.a. een peuter die nauwelijks aandacht van me krijgt doordat ik steeds aan het voeden ben) ![]()
Echt respect voor alle vrouwen die borstvoeding geven aan de baby met een kind er nog bij.
Word je geholpen door een lactatiekundige? Ik heb echt een vrij heftige overproductie gehad ook, duurde weken. Enige wat hielp was blokvoeden. En dan duurde het denk nog 2 weken voor het beter werd. Maar het werd echt beter. En voordeel is; ik had daarna nooit meer vervelende overproductie maar altijd genoeg/wat te veel. Dus heb de gehele voedingsperiode daarna nooit zorgen meer hoeven maken over m’n productie. Maar mij hielp heel erg de ondersteuning van de lactatiekundige in die periode. En ook wel de erkenning van haar dat overproductie écht heel kut is.
Ik heb die stoel ook. Heb je m wel ook met dat lint aan de achterkant vergrendeld over de achterbank heen zeg maar?
Jaa word ik. Pff 2 weken. Dat klinkt nog zo lang. Hoe deed je blokvoeden in de nacht dan? Want de baby komt vaker om de 4/5 uur dan om de 3 uur. Maakte jij hem (of haar) elke 3 uur wakker?
Hoelang ben je in totaal bezig geweest met die overproductie vanaf de geboorte?
22 maanden was hier denk ik echt te vroeg, maar als ze met 2,5 naar school moeten snap ik het wel. Vroeger waren kinderen ook al eerder zindelijk dan nu dus het zou wel moeten kunnen.
Hij begint nu een beetje dingen te begrijpen, regels te accepteren etc dus ik denk dat we nu een mooi moment hebben. En nog even twee weken vakantie. Maar als het nog niet klikt proberen we het over een maand opnieuw.
De lichtgrijze gordel met haak moet indd over de achterstoel en dan vastgemaakt worden in je kofferbak.
Mijne zei “alle kinderen zijn met 1,5 zindelijk hoor” yeah rightttt. Ik ook gwn mn kind gevolgd en die was ook pas met 3 jr 10 mnd zindelijk (helemaal prima)! Maargoed zij zei ook dat haar kinderen nóóit zijn gevallen op hun hoofd toen ze leerden lopen ![]()
Misschien kinderen in katoenen luiers of die fulltime naakt lopen, maar onze wegwerp/wasbare luiers tegenwoordig zijn zo absorberend dat de meeste kinderen totaal niet aanvoelen dat ze geplast hebben.
Mijn kinderen zijn ook nooit op hun hoofd gevallen met leren lopen hoor.
Maar denk dat kinderen vroeger wel eerder zindelijk waren dan tegenwoordig met al die super absorberende luiers. En als je alles met de hand moet uitwassen heb je misschien zelf ook wel zoiets van hoe eerder hoe beter.
Is dit zo raar dan? Nooit meegemaakt.
Nou precies dat. Als ik katoenen poepluiers moest uitwassen had ik er heus wat meer haast achter gezet.
Maar er is ook gewoon data dat kinderen steeds later zindelijk worden. Schijnt op de basisscholen ook een steeds groter probleem te zijn.
Ik denk dat het wel een maand duurde dat het niet meer zo enorm was en ik een beeetje normaler kon gaan voeden en niet telkens die bakstenen had haha.
Ik deed echt blokvoeden, elke 6 uur alle voedingen met een borst. Ik maakte de baby niet wakker. Dit waren wel precies de dingen waar m’n lactatiekundige heel goed en specifiek in adviseerde. Maar soms deed ik in een blokje dus m’n kind maar 1 keer voeden met die borst.
Het was taai in het begin maar had dus later echt veel voordelen. Nooit zorgen hoeven maken over of ik genoeg melk had, ook niet met kolven. Ben echt mega blij dat ik heb doorgezet want het werd na een tijdje echt heel makkelijk dus
Edit: nog even aanvullend, en dit weet je vast wel allang. Maar dat “vollopen” en die afgrijselijke stuwing heb je eigenlijk nodig. Want dan komt er een seintje in je lichaam van jongens dit is veel te veel, kap eens. Dus hoe kut het ook is, het moet wel gebeuren. Alleen idd oppassen voor borstontsteking. Ik had het geluk en ongeluk dat ik veel lekte dus het ging bij mij nooit verstoppen.
Ah bedankt voor je uitgebreide toelichting! Ik deed elke 3 uur maar dan kwam de baby zo nu en dan geen een keer voor die ene borst. Ik zal haar eens vragen idd om er meer tijd tussen te laten.
Was je niet bang voor borstontsteking? Mijn borsten zijn inmiddels zo vol dat de baby ze bijna nooit leegdrinkt. Dat was dan ook een reden om ze eens in de zoveel tijd helemaal leeg te kolven.
Tijdens mijn vorige bv heb ik nooit last van dit soort dingen gehad. Ja ik had stuwing maar dat duurde hoogstens een paar dagen. Vind het daarom nu zo gek dat het al zo lang duurt…
Hoe lang duurde het voor je productie minder werd met die thee? Ik ben borstvoeding aan het afbouwen maar mijn borsten hebben die memo nog niet gekregen geloof ik ![]()
Hoe ben je aan het afbouwen?
Ik heb dit bij ons oudste kind met kolven gedaan, iedere dag een uur langer tussen de kolfbeurten gelaten. Je hebt dan een paar nachten dat het kut is omdat je de fles moet geven maar ook moet kolven en dat dan net niet gelijkt loopt, maar na een week of 2/3 is het klaar en ik heb 0 last van stuwing of wat dan ook gehad, plus een nihil risico op borstontsteking. Misschien kun je er iets mee!
Ik kolf niet (wel gedaan), mijn borsten zagen dat als memo dat ze meermeermeer moesten gaan produceren dus dat werkte niet zo lekker ![]()
Ik vervang nu steeds 1 voeding door de fles ipv de borst en geef dat dan een week de tijd om te wennen (zoals hier aangeraden: Afbouwschema – Borstvoedingsorganisatie La Leche League). Dat ging bij twee voedingen heel goed, maar bij de derde blijft het nu ‘hangen’. Vandaar dat ik dacht dat saliethee misschien een extra zetje kon geven.