Misschien ben ik in de war met tijgeren of rollen? Is alweer vier jaar geleden
Ze was wel redelijk vroeg herinner ik me, maar niet suuupervroeg.
Natuurlijk!
Weet iemand of er iets bestaat als een checklist voor 3 jarige? “Heb ik alles bij me?”
Of hoe ik dat het beste zelf kan maken? Ik twijfel of ik moet werken met dingen als uitwisbare stift of klittenband/magneten. Of dat gewoon een A4tje met getekende items ook al voldoende is. Waar je verder niet telkens op tekent/afvinkt.
Achtergrondverhaal:
Samenvatting
Mijn dochter wil altijd best specifieke items mee naar de opvang, maar soms vergeten we wat, en dan is het drama. We kunnen ook niet altijd meer terug naar huis, en bovendien wil ik dat ook niet altijd omdat ik niet alles voor haar op wil lossen. Ik wil dat ze leert door het verdriet heen te gaan, maar óók om alvast wat eigen verantwoordelijkheid te nemen. Ik wil dat ze probeert er ook zelf aan te denken voor we vertrekken.
Daarom dacht ik er aan om een visuele checklist te maken en die in de gang op te hangen. Zo kan ze het lijstje afgaan met items: heb ik alles? Dan kunnen we gaan.
Een klein whiteboard met de geschreven items en eventueel een kleine tekening erbij lijkt me handig. Dan kan je dochter ze ‘afvinken’ en 's middags weer uitwissen. Als je stift niet aandurft kun je ook een vierkantje tekenen en daar dan een magneetje in laten plakken. Mijn kinderen vinden een whiteboard echt heeeel cool. Je zou ook kunnen beginnen met een A4 als je niet al een whiteboard hebt. Of misschien een kratje of bakje bij de uitgang waar ze al haar items kan verzamelen de avond ervoor?
Bij de Hema kan je vierkante fotomagneten laten maken (fotomagneten vierkant - HEMA , ze hebben nu korting zie ik).
Lijkt me dat je daar handig de foto’s van alle items op kan laten afdrukken. Met een simpel magneetbord en een permanentmarker voor vakjes ben je denk ik al een heel eind.
Ik zou zelf liever met magneten dan klittenband werken.
kun je niet gewoon een blad met fotos/plaatjes van de items maken en dat ze die met haar vinger oid naloopt? dus dat je 1 vast blaadje hebt ipv iets wat vervangen/gestreept/geklitteband moet worden?
Voor zo’n specifieke peuterfase zou ik gewoon plaatjes op een a4tje uitprinten en dat ergens ophangen, ipv een heel systeem bedenken en kopen
Dank voor jullie tips! Heel fijn, ik wist even niet waar te beginnen.
Ik wil het het liefst ook lekker simpel houden
Maar belangrijkste is dat het voor haar 3-jarige brein werkt. Dan ben ik ook bereid om spulletjes te kopen of maken.
Een whiteboard is denk ik wel passend voor de situatie. Daar kunnen we dan de items opschrijven en een tekeningetje er bij. Want de items wisselen ook nog wel eens
, dus dan kunnen we gemakkelijk wissen en bijschijven/tekenen. Die magneten van HEMA zijn wel leuk voor bijv de knuffel!
Ik denk dat we idd niet hoeven te werken met afvinken, ze kan gewoon met haar vinger het lijstje afgaan.
We maakten gebruik van een whiteboard toen, met magneetjes met plaatjes er op. Werd bij ons ook deels voor de weekindeling gebruikt, daar had ik aparte vakjes voor gemaakt.
Je kan ook op een whiteboard foto’s plakken met een plakbandje en dan gebruikt ze magneetjes om bij elke foto af te vinken of ze het heeft.
Wij gebruiken dit systeem op school (speciaal onderwijs).
https://www.etsy.com/nl/listing/1553925124/?ref=share_ios_native_control
Maar dan dus bijv met volgorde van jas/sxhoenen/handschoenen aan doen. Je klapt het klittenbandje dicht als je dat taakje gedaan hebt en zo leren ze de volgorde. Denk dat je dit ook goed kan toepassen op jouw voorbeeld! Dus alle wat mee moet in plaatjes / foto’s en dicht plakken als je het hebt
Weet iemand waar ik een draaibaar ophang dingetje kan vinden voor een box mobiel die je zelf op moet draaien? We hebben er nu een op batterijen maar heb de batterijen al 3 keer moeten vervangen in 1,5 maand. Ik kan ze online wel vinden, maar dan draaien ze niet rond en dat vindt m’n baby juist zo leuk.
Ja hoor! Enige is dat het qua formaat nog best een ding is om de trap op te lopen. En uiteraard niet scheef houden ![]()
Past ook in onze kinderwagen (joolz), volgens mij zou het in elke wagen moeten passen!
Ik had die van little dutch. Volgens mij kan je die wel los kopen.
Tip voor een leuk brein-breek spelletje voor 3 jarige! Is een soort ‘voorloper’ op het Roodkapje spel. Die ken ik ook, maar is voor mijn dochter echt nog iets te ingewikkeld.
Wij hebben dit recent gekocht, dochter is net 3 en ze is er zo bedreven mee. Terwijl ze normaal helemaal niet zo van het stilzitten en puzzelen/freubelen is. Maar hierin verrast ze zichzelf en ons telkens in hoe slim ze is. Heel leuk om haar zelfvertrouwen zo te zien groeien op dit vlak.
Ik moet wel een beetje helpen met checken of ze de opdracht goed gedaan heeft, maar verder kan ze er echt goed zelf mee uit de voeten. We doen nu het makkelijkste niveau, je hebt ook moeilijkere kaartjes.
Tip voor ouders met kinderen of als je snel overprikkeld bent: koop de Loop earplugs. Haalt echt het scherpe randje eraf qua geluid. Echt heel blij mee.
Wat is jullie allermakkelijkste avondeten waar kids ook blij van worden (‘niet enorm over zeiken’ is ook goed) en wat je a la minute op tafel kunt zetten en ook geen voorbereiding vraagt? Ik bedoel dus niet iets wat al eerder gekookt en ingevroren is (vereist voorbereiding) of nog tig dingen snijden of 8 uur in de slowcooker oid. Voor mij is het doperwten (diepvries), aardappelballetjes (diepvries) en vegaburgers of balletjes opbakken (is max 10 minuten werk en vereist geen skills of aandacht).
Pasta met roomboter, stukjes buffelmozzarella en komkommer. Maar voor mezelf doe ik wel wat anders met de pasta en qua groente.
Apart koken vind ik te veel gedoe ![]()