Voor degenen die kunstvoeding geven: vinden jullie het door de flesvoeding makkelijk(er) om een soort routine/schema aan te houden (of juist niet)?
Ik had vanaf de kraamweek gewoon standaard een schema eigenlijk wat zij deed. Maar soms kwam ze wel iets eerder of later en dan volgde we haar gewoon maar wel met een max van een uur. Afwijking.
Overdag kreeg ze om de 4 uur. En snachts lieten we haar zelf komen. Dat was vaak 2x 5/6 uur ertussen.
Nee, want mijn baby hield zich niet aan schema’s ![]()
Neuh, we voeden op verzoek en dat is nu ongeveer om de 3/4 uur, maar soms ook 5/6 uur en soms 2 dusja.
Ik vind het qua thuis weg gaan wel makkelijker omdat je dan weet dat ie net na een fles gewoon geen honger meer heeft en je sowieso 2/3 uur redelijk safe zit.
Ik vind die mocktails van de Hema er leuk en feestelijk uitzien, zeker als je ze in een leuk cadeautasje doet
Ik vond het vooral makkelijk om te zien hoeveel ze dronk en kon zo beetje anticiperen hoeveel ze daarna zou drinken enzo.
Ja ik dacht ook aan een bon, dan kan ze altijd zelf iets uitkiezen
Oh heel leuk ja, thanks!
Hahaha deze reactie tussen de flesvoedingsantwoorden
Ik heb geen vergelijking (want vanaf het begin kunstvoeding) maar ik vond dat er wel vrij snel een regelmaat in ontstond. Al snel was het rond de 3 uur met soms een kleine afwijking van een half uurtje. en op het moment dat je wat meer kon gaan geven was het soms ook even wat onregelmatiger.
Na zo’n 2/3 maanden ging hij ook vaker doorslapen dus waren de nachten ook rustiger.
Ik heb geen bv gegeven maar vond dat wel heel fijn met kv. Het was op een gegeven moment 7-11-15-7-23 en dan nog ergens een nachtvoeding. Als hij eerder honger had dan ook prima. Probeerde het altijd wel te rekken tot max een half uurtje eerder.
Mijn/zijn dag bestond dan uit een soort blokken van 4 uur: voeding, spelen/knuffel, slapen. Dat is denk ik wel een verschil met bv. Ik deed niet voeden voor het slapen. Juist om een beetje die associatie met melk/de fles te vermijden
Wij geven vaak in dit soort situaties een Hema bon. Iedereen komt wel bij de Hema en ze hebben een brede range aan spullen (beauty tot huishoudelijk) en in alle prijsklasses.
Met een Fashioncheque of een Douglasbon is het altijd maar de vraag of iemand daar uberhaupt van houd, en of het bedrag voldoende is om iets te kunnen kopen zonder bij te leggen
Maar goed I love Hema dus ben vast bevooroordeeld ![]()
Echt een goed idee dit!
Helen goeie dit! Ik kreeg wel eens een bijenkorf bon, maar dan moet je vaak toch wat bijleggen wil je daar wat kunnen kopen. Hema bon is wat dat betreft een stuk beter!
Als ik mijn baby in bed leg dan gaat ie vaak nog 10/15 min trappelen en geluidjes maken, niet echt huilen maar soms neigt het daar wel naar, is dat dan een soort van ontprikkelen ofzo? Als ik hem bij me pak en wieg dan slaapt ie binnen 5 minuten, maar is het beter om hem dan toch te laten liggen tot ie zelf in slaapt valt?
Zo lang het geen huilen is, zou ik hem laten liggen. Maar volg vooral je moeder gevoel hierin, dan is het altijd goed.
Kan ook zijn dat hij zichzelf moe maakt/in slaap probeert te krijgen. Maar zolang hij niet huilt zou ik hem lekker laten liggen.
Ik zoek naar herkenning/ ervaringen of tips pber slapen en een hele alerte baby van 9 maanden. Lang verhaal, dus zet het even in een samenvatting.
Samenvatting alerte baby en slaap
We hebben een hele vrolijke baby. Hij wil alles meemaken, het liefst zoveel mogelijk samenzijn met mensen, is altijd in beweging en verveelt zich snel.
Het is overdag heel leuk met hem, maar het slapen gaat slecht. Hij heeft vanaf zijn geboorte altijd lange wakkertijden gehad, 3 uur of langer. En soms slaapt hij gewoon de hele dag niet.
En snachts slaapt hij ook niet goed. Hij wordt bijna ieder uur kort wakker (actief weer in slaap brengen), is vaak urenlang wakker in de nacht (en boos dat hij niet mag spelen/kruipen etc) en rond 4 a 5 uur weer klaar voor de dag. Meestal 4 uur sochtends.
Hij sliep de eerste 7 maanden bij ons en nu 2 maanden op zijn eigen kamertje. Het maakt qua slapen eigenlijk geen verschil.
Hij slaapt eigenlijk nooit meer dan 10 uur over een hele dag.
We hebben vanalles geprobeerd; kinderarts, slaapcoaches, consultatiebureau is meerdere malen langsgeweest, nog meer slaapcoaches, osteopaat, voeding, bedritueel (white noise ed, donkere kamer, boekje lezen, een hartslagknuffel etc) of juist weer ontprikkelen of loslaten, maar het helpt niet. Uiteindelijk was het algemene advies: het heel alert kind, hij ontwikkelt zich goed, is vrolijk. Kijk per dag wat nodig is om hem slaap te vallen en het wordt ooit beter.
Het slechte slapen zit zijn ontwikkeling en humeur inderdaad niet in de weg, maar we zien wel dat hij moe is. We staan nu op een wachtlijst voor meer professionele hulp met het slapen. Maar dat duurt nog maanden.
In de tussentijd ben ik op zoek naar herkenning of ouders die ervaring hebben met dit type kindjes of slapen. Ik gun hem meer rust in de nacht, en het slaaptekort breekt mij en mijn man ook op. Ik sta ook gewoon helemaal “aan”.
Ik herken het niet, maar las laatst wel over baby’s die gewoon veel minder slaap nodig hebben. Dit was bij tiredbabysleep op instagram, zij noemt het low sleep needs. Geloof dat het advies voor betere nachten minder focussen op dutjes was. Maar je baby is dus iig niet de enige.
Oef wat slopend. “Fijn” dat het zijn humeur en ontwikkeling niet in de weg zit maar je eigen rust is ook zo belangrijk en ik kan me voorstellen dat je wanhopig raakt.
Ik ben absoluut geen slaapkenner maar hoe brengen jullie je kindje weer in slaap snachts? Wat werkt en wat niet?