Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ik quote mezelf nu even want nu klinkt het idd alsof wij hem altijd zijn zin geven en dat is ook niet zo. Meer idd choose your battles. En ook zonder dat we hem wel/niet zijn zin geven hebben we vaak voor 10 uur al meerdere breakdowns gehad. Denk ook gewoon echt dat ie even niet lekker in zn vel zit, gaat vaak gepaard met slecht slapen.

Heb laatst een uur in het ziekenhuis met em gestaan omdat ik hem niet kon tillen (net bevallen). Krijsen ging gewoon door tot zn vader er weer was. Je zou denken dat ie wel een neer stopt maar helaas.

Ik hoop vooral dat het snel weer wat beter gaat, ook voor hem. En dan inderdaad een hele duidelijke grens stellen zo nu en dan en volhouden :sweat_smile:

4 likes

Ik denk eigenlijk dat het in de meeste gevallen gewoon het tweede is :sweat_smile: Peuters zonder temperament zijn zeldzamer dan degene met.

6 likes

@Chicago grenzen aangeven bij een echt temperamentvol kind is naar mijn beleving heel anders dan bij een kind dat ‘gewoon’ last heeft van peutertemperament (gebaseerd op mijn ervaring, maar ook wel ondersteund met wat hoor ik van anderen en wat ik erover heb gelezen). Bij ‘normale’ peuters werkt het vaak heel goed om een duidelijke grens aan te geven en die accepteren dat ook vrij “makkelijk”, op de normale tantrums na. Maar bij echt temperamentvolle kinderen zorgt dat vaak voor ZOVEEL weerstand en driftbuien. Inderdaad, gewoon uren krijsen. (of ik noem: behang van de muren trekken :raising_hand_woman:) Succes daarmee dus. Kan me dus in jouw heel goed voorstellen dat het niet zo makkelijk is om dan maar een grens aan te geven of even wat strenger te zijn, want vaak werkt dat gewoon niet zo gemakkelijk, ook al denkt de omgeving dat soms wel. Ik heb ook niet per se een oplossing of antwoord voor je, maar wat ons wel heeft geholpen, is je kind zoveel mogelijk mee laten draaien en taken geven binnen het gezin/huishouden. Eigenlijk een stuk “verantwoordelijkheid” geven. Veel meer in de ‘ja’ gaan, dan in de ‘nee’.nVeel meer in de samenwerking gaan dan in wij-jij. Is ook makkelijker als ze wat ouder zijn. Vaak kom je ook in een wat negatievere sfeer bij veel driftbuien. Heel veel gekke dingen en humor toepassen, zodat ze uit het negatieve worden getrokken. En over de dingen die jullie belangrijk vinden, daar trek je een duidelijke grens. Alles eromheen boeit niet of ja minder. Ook belangrijk om emoties aan te leren aan je kind. Anderen dingen die kunnen helpen: badderen/douchen, massages, veel fysieke activiteiten (weinig schermtijd is sowieso goed), je kind veel prijzen, altijd eten/drinken paraat, ontprikkelen (stressbal, fidgetspinner, klei), betrekken bij activiteiten (zorg voor baby in jouw geval). En je kunt ook altijd hulp vragen van het CB (via daar kun je in contact komen met een pedagoog). Als je echt een temperamentvol kind hebt, geloof me, dan weet je dat Ă©cht wel. En dan is af en toe wat handvaten heel erg fijn. En ja heel veel van bovenstaande zijn ook super geschikt voor de normale peuter driftbuien.

11 likes

Waar hebben jullie fotoboeken van jullie kindje(s) gemaakt?

Ik maak alle albums al een paar jaar bij pixum.

Ik heb nu weer een aantal klaar gezet tot zover mooie bezigheid in mijn zwangerschapsverlof. Ik wou overstappen naar albelli vanwege de prijs maar vond dat toch niet zo fijn werken. Ik heb mij ingeschreven voor de nieuwsbrief en hou zo in de gaten wat de beste korting is want duur :money_mouth_face:

3 likes

Albelli is goedkoper dan?

1 like

Ja, ik maak ook wel echt ‘dikke’ boeken, misschien dat het anders uit valt.
En volgens mij hebben ze 1x per jaar (of vaker?) een actie dat de extra pagina’s gratis zijn, dan betaal je alleen maar de basisprijs.

2 likes

Ah oké, want ik heb een kortingscode voor Pixum! Zit jij daar op te wachten? Dan stuur ik je die

1 like

Ik gebruik ook altijd albelli, die heeft heel vaak een actie met 30% of 40% korting en idd 1 of 2 keer per jaar krijg je alle extra pagina’s gratis. Dus afhankelijk van de dikte van het boek, kun je dan kijken welke actie het beste voor jou uitkomt. Maar je hoeft eigenlijk nooit de normale prijs te bewaren als je een paar weken kunt wachten met bestellen!

2 likes

Popsa! Werkt heel fijn via de telefoon

2 likes

Wat zijn jullie must haves om mee te nemen in het vliegtuig voor een peuter? Ze is bijna 3

2 likes

Ja of de hele kamer verbouwen en alles omgooien
. :sweat_smile:

Dit is exact wat ik in het boek temperamentvolle kinderen gelezen heb. Ik weet ook echt dat verschil tussen peuters zit qua temperament (duh), dus vandaar dat boek gelezen. Was ook wel een eyeopener wat betreft gevoeligheid kind en herkenbaar bij mezelf.

Merk soms dat dat ‘wij gevoel’ onze peuter veel ruimte geeft voor discussie. Ik geef dan inderdaad 2 keuzes bijvoorbeeld maar hij noemt dan tig andere dingen die niet kunnen, waardoor je eindeloos bezig blijft. Wel gemerkt dat kleine taken vaak wel werken inderdaad. Nou ja het blijft een leerschool en per leeftijd zal het ook wel weer verschillen, waardij je steeds opnieuw moet bijsturen

3 likes

Wat zijn echt goede broodtrommels die een tijdje mee gaan? Ik heb een half jaar geleden een leuke broodtrommel van Bluey gekocht maar die is al kapot. Zoek echt eentje die fool proof is, maar wel met leuke dino’s ofzo. Ik wil wel eentje met vakjes.

1 like

Good old mepal, bij Simpley Colors kun je ook met naam etc bestellen.

2 likes

Mepal :slight_smile:

2 likes

Heel herkenbaar. Moet eerlijk zeggen dat het ‘wij’ vooral is gaan werken bij ons vanaf 4 jaar. 2.5 - 4 jaar was bij ons gewoon vaak een bak ellende en helemaal niet leuk. Wat wel nog hielp was veel 1 op 1 activiteiten met je kind.

3 likes

Het is ook een balans vinden tussen regels en duidelijkheid/grenzen stellen vind ik.

Teveel op de regels zitten helpt niet, maar voorspelbaarheid & structuur oftewel een taak in grote lijnen op dezelfde manier doen helpt echt in het verminderen van driftbuien is mijn ervaring. Als ik standaard een bepaalde regel aanhou en daar 1x van afwijk vanwege mijn eigen gemakzucht, nou dan weet ik dat kind de volgende x een driftbui heeft omdat hij dat perse weer wil.
Het is elke keer weer uitproberen wat wel en niet helpt đŸ« đŸ« đŸ« 

1 like

Bedankt voor je aanbod! Maar nee, ik maak jaarboeken dus 2025 nog even afwachten en de verjaardag van onze dochter eind november :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb ‘m nog maar een week geleden gekocht, maar heb een rvs versie van Liewood. Kan tegen een stootje en fijne siliconen deksel die mijn kind zelf erop en eraf kan doen.

2 likes

Ja rvs lijkt me ook fijn, ik ga eens kijken.

Bedankt ook voor de Mepal tips, ik dacht altijd dat die geen vakjes had maar zie nu van wel.

1 like