@Chicago grenzen aangeven bij een echt temperamentvol kind is naar mijn beleving heel anders dan bij een kind dat âgewoonâ last heeft van peutertemperament (gebaseerd op mijn ervaring, maar ook wel ondersteund met wat hoor ik van anderen en wat ik erover heb gelezen). Bij ânormaleâ peuters werkt het vaak heel goed om een duidelijke grens aan te geven en die accepteren dat ook vrij âmakkelijkâ, op de normale tantrums na. Maar bij echt temperamentvolle kinderen zorgt dat vaak voor ZOVEEL weerstand en driftbuien. Inderdaad, gewoon uren krijsen. (of ik noem: behang van de muren trekken
) Succes daarmee dus. Kan me dus in jouw heel goed voorstellen dat het niet zo makkelijk is om dan maar een grens aan te geven of even wat strenger te zijn, want vaak werkt dat gewoon niet zo gemakkelijk, ook al denkt de omgeving dat soms wel. Ik heb ook niet per se een oplossing of antwoord voor je, maar wat ons wel heeft geholpen, is je kind zoveel mogelijk mee laten draaien en taken geven binnen het gezin/huishouden. Eigenlijk een stuk âverantwoordelijkheidâ geven. Veel meer in de âjaâ gaan, dan in de âneeâ.nVeel meer in de samenwerking gaan dan in wij-jij. Is ook makkelijker als ze wat ouder zijn. Vaak kom je ook in een wat negatievere sfeer bij veel driftbuien. Heel veel gekke dingen en humor toepassen, zodat ze uit het negatieve worden getrokken. En over de dingen die jullie belangrijk vinden, daar trek je een duidelijke grens. Alles eromheen boeit niet of ja minder. Ook belangrijk om emoties aan te leren aan je kind. Anderen dingen die kunnen helpen: badderen/douchen, massages, veel fysieke activiteiten (weinig schermtijd is sowieso goed), je kind veel prijzen, altijd eten/drinken paraat, ontprikkelen (stressbal, fidgetspinner, klei), betrekken bij activiteiten (zorg voor baby in jouw geval). En je kunt ook altijd hulp vragen van het CB (via daar kun je in contact komen met een pedagoog). Als je echt een temperamentvol kind hebt, geloof me, dan weet je dat Ă©cht wel. En dan is af en toe wat handvaten heel erg fijn. En ja heel veel van bovenstaande zijn ook super geschikt voor de normale peuter driftbuien.