Ze bedoelen denk ik toch gewoon een plasluier afdoen, en een nieuwe aandoen? Met alleen plas hoeft daar niet elke keer een doekje aan te pas te komen
Ohhh ja die optie is er ook nog. Maar in mn hoofd âkloptâ dat niet. Maar dan vooral omdat ik mezelf ook altijd afveeg bij plassen en dus ook de kinderen.
Ik gebruik wel liever wc papier bij poepluiers. Smeer niet zo uit en een stuk duurzamer. Allen bij het laatste veegje oppoetsen met een billendoekje.
Kind heeft op ons geslapen sânachts, echt wel eens een fles met warm water uit de kraan gemaakt. Vitamine D wel eens vergeten. We vergeten wel eens zijn tanden te poetsen. Altijd ons normale wasmiddel gebruikt. Spenen en flessen altijd trouw gesteriliseerd. Tegenwoordig gaat de speen vaak eerst bij een van ons in de mond als hij valt. Tummytime wel veel gedaan, maar echt nooit de minuten/tijden bijgehouden. Hij vond het vaak gewoon heel leuk Kind sliep al vrij snel op de buik. Zodra hij kon rollen rolde hij sânachts op zijn buik. Kon hem wel terug rollen maar rolde binnen 5 minuten weer terug. Nooit iets gestreken (we hebben niet eens een strijkijzer). Ben er vast nog een paar vergeten maar kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die elk âregeltjeâ perfect na leeft/heeft gevolgd. Lijkt me ook heel vermoeiend en zwaar om alles perfect te willen/âmoetenâ doen
Wij hebben alles hysterisch correct gedaan: alles wassen op 60C, veel handen wassen, nogal bang met veiligheid rondom slaap, we kookten zelfs dagelijks de flessen en kolfspullen uit. Maar wij kwamen uit een lange ziekenhuisopname (waar ze ook erg op hygiëne zijn, dus dat zat nog in ons systeem) en we waren zelf nogal gestresst met een kwetsbare baby thuis in coronatijd en dit was een manier om ons veilig te voelen.
Ik zou het niet persé zo aanraden aan een ander haha, maar ieder zijn eigen pad. Gewoon doen waar je je goed bij voelt met een beetje gezond verstand en evt tips van je omgeving, kraamzorg etc. Mijn enige echte aanrader is zo min mogelijk van dit soort dingen te googelen, daar kreeg ik zelf echt onnodige stress van.
Tummy time heel strikt! Ook met het wisselen van kant. Want ik was bang voor een afplatting. Maar na een aantal weken kwam ik erachter dat mijn baby een buikslaper is en dit ook gedaan. Wordt natuurlijk mega afgeraden en vond het ook spannend maar anders sliep hij gewoon NIET. En hij heeft nu wel een heel mooi rond hoofd .
Vitamine d vergeet ik wel regelmatig, ik heb niet alles gewassen op 60 graden. Kleertjes op 40. De eerste weken/maanden sliep hij ook vaak tussenin. Steriliseren deed ik wel strikt de eerste 3 maanden. Echt een rotklus want we hebben geen mangetron
Vooral een contrast tussen newborn en nu:
Newborn: elke dag spenen schoonmaken, elke 3 maanden vervangen
Peuter: heeft al zeker een half jaar (waarschijnlijk veel langer) dezelfde speen die nooit specifiek wordt schoongemaamt en als hij in de modder valt veegt ze er wat zand af en stopt ze 'm zo terug in haar mond.
Newborn: verdrinken in factor 50 én een UV pak én een parasol én een zonnehoed én in de schaduw. Ook om 10 uur s ochtends als we 10 minuten buiten zijn in het voorjaar.
Peuter: alleen wat buiten de kleding uitsteekt insmeren voor vertrek, kleedt zichzelf vervolgens uit op het strand. En dan denken: âach, om 10 uur is de zon toch niet zo sterk. Laat maar lopen.â (En nee, zo laks zijn we niet in de zomer. Dan smeren we op zân minst alles in omdat ze zich toch wel uitkleedt en wegrent voor je UV kleding in je tas hebt gevonden).
Ha kijk precies wat ik al hoopte. We hebben alles heel netjes gedaan in het begin maar zodra je er in je eentje voor staat en de baby begint te huilen wil je toch graag zo snel mogelijk weer klaar zijn is mijn ervaring
Moet ze ook vertellen dat ze heeft gestolen?
Mijn âjeugdtraumaâ is nml echt dat ik een vlinder speldje van een kwartje ofzo heb moeten terugbrengen naar de DA en mân excuses moest aanbieden. Haha echt brullen. Dit zou ik dus ook met mân eigen kind doen
Wat betreft 1e en 2e :
-
1e is per ongeluk vaak bij ons in bed gaan slapen ad borst (lees ik viel in slaap tijdens voeding). Sliep op een gegeven moment maar met een trui en dekbed tot mân middel omdat ik geen hoop had dat ik wakker zou blijven
-
1e ik ben na melk/flesjes (onbewust) gestopt met vitamine d en was sowieso minder goed in het dagelijks geven. Was ook lang na newborn fase
-
toen ik over was op kunstvoeding smacht uit de kraan want lui. Maar was geen newborn meer
-
2e heb ik nooit wakker gemaakt voor een voeding, sliep in kraamweek 5-6 uur aan een stuk âs nachts. Kreeg ik wel commentaar op, maar hij viel niet enorm af
-
lakser in uitkoken / afwassen spullen
-
gelijk newborn zitje in badje gebruikt (raadde kraamzorg bij de eerste af en nu ook, maar kind ging dan steeds kopje onder omdat ik dat niet goed kon vasthouden)
-
eerste week al flesjes (afgekolfd) gegeven (was verloskundige erg tegenstander van als ik bv wilde blijven doen)
Oh en verschil newborn / kleine baby en grotere baby / dreumes:
- Alles proberen schoon te houden voor t in zân mond gaat, ivm honden haar. Honden kwijl etc. Dan sloeg al gauw om naar: goed voor de weerstand. Mijn peuter heeft een fase gehad dat ie regeluit de drinkbak van de hond ging drinken als ik niet keek. Of met een honden speelgoedje in zân mond aan kwam kruipen omdat ie ook een hond was
Oohh nee dat vind ik toch anders
Ik heb nooit hoger dan 40 graden gewassen, alles gewoon met de rest van de was mee, dus ook met wasverzachter. Strijken al helemaal niet Volgens mij haalde ik warm water gewoon uit de kraan omdat het uit de magnetron steeds te heet werd en au bain marie te lang duurde. En fopspenen en flessenspenen moet je ook best regelmatig vervangen officieel maar daar was ik ook laks mee.
Waarom is dat anders?
Ben ik ook benieuwd naar. Zeker door die luier vind ik dat het snel gaat ruiken naar plas. Ik boen niet bij elke verschoning (voor de huid) maar vluchtig een doekje erlangs.
Ik word zo gek van alle was op dit moment. Overal zitten zandvlekken/viezigheid/fruitvlekken/zonnebrandvlekken op, wat allemaal weer extra aandacht nodig heeft. Ben er voor mijn gevoel zoveel tijd aan kwijt.
Vandaag ook, mijn kind heeft met water en zand gespeeld. Dus dat heb thuis meteen uitgespoeld, spul opgedaan en laten weken. Net uitgewrongen en in de douche opgehangen want ik heb net alle was weg gewerkt. Dus de komende dagen hangt het daar nog (tot het droog is dan want dan kan het de wasmand in). Lang leven de buitenspeelbroek/pak in de winter zeg
Onze kinderen (5&7) vinden Saskia en Jeroen echt geweldig. Ik had bij de kringloop en nieuwe uitgave gevonden met plaatjes in kleur en over de euro ipv de gulden. Echt een schot in de roos!
Die van 10 en 3 luisteren met een hele oor mee
Het wordt boven de 30 graden van de week dus denk dat je was in 10 min droog is als je het buiten legt. Sowieso helpt zonlicht ook mega goed voor vlekken.
Ja dat wilde ik zeggen, in de zon hangen werkt bijna altijd! Heb je in de winter dan weer minder @Vloeistof
Omdat mijn vulva nat is na het plassen en ik daarna geen absorberend broekje aantrek. Mijn kind is bij het verschonen niet nat en mocht er toch nog iets van vocht zitten dan trekt dat weer in de nieuwe luier. Het ruikt verder ook niet. Maar even voor de duidelijkheid, ik maak mn kind wel gewoon schoon hoor haha, alleen niet bij élke plasluier (onderweg enzo).
Ja dat wel! Alleen als ik het wasrek buiten zet heb ik nog amper balkon over en daar wordt nu ook graag gespeeld/gezeten
Mijn jongste lijkt last te hebben van wagenziekte. Meestal is het al raak na 15 minuten. Zelf heb ik last van emetofobie dus dat is een gouden combinatie⊠Ze is pas 1,5 dus ze kan niets van te voren aangeven. Hebben jullie misschien tips? Ze is nog te jong voor medicatie en daarnaast is dat niet perse wenselijk voor korte ritjes.