Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Wel goed om te kijken of je ook kinderen uitnodigt die normaal bso hebben die dag. Die kunnen mogelijk niet al om 16.30-17.00 opgehaald worden.

4 likes

Wanneer ging jullie baby langere dutjes doen? Die van mij is nu bijna 6 maanden, maar doet nog steeds dutjes van een half uur ongeveer. Soms zitten er uitspatters bij van 1 uur. Lijkt me heerlijk om soms even 1 of 2 uur mijn handen vrij te hebben en een ritme te hebben in die dutjes. Wij kijken nu gewoon naar wakkertijden.

2 likes

Dat zal per baby echt verschillen en dan per fase ook denk ik. Sinds die van mij een jaar is slaapt hij 1 keer per dag tussen de 1 en 2 uren, maar soms kan hij ineens 3 uren slapen en een andere dag een half uur. :sweat_smile:

Gaat je baby elke dag rond dezelfde tijd naar bed ‘s avonds? Zou je dan niet zelf een beetje een ritme kunnen ‘forceren’ overdag?

1 like

Wij hadden pas ritme toen hij naar één slaapje per dag ging rond 12-13 maanden. Sindsdien slaapt hij van 12-14/14:30. Kan wel beamen dat het heel chill is. Nog even van genieten voor hij geen behoefte meer heeft aan middagdutjes.

3 likes

Ahh oke. Veel baby’s in mn omgeving hebben een ritme en ik krijg telkens de opmerking “oh is die nu al wakker”. Maargoed dan zal het vanzelf wel loslopen! Hij gaat ongeveer tussen 19:00 en 20:00 naar bed nu. Dus misschien dat er langzaam een ritme gaat ontstaan.

Misschien een open deur, maar hou je al rekening met wakkertijden? Duurde even voor ik het goed doorhad, maar sinds ik dat beter ben gaan volgen hadden we vrij snel een ritme overdag en sliep hij goed tijdens dutjes.

Mijn oudste kind heeft nooit echt lange dutjes gedaan. Als jonge baby ook altijd na 45min weer wakker.
Tweede kind deed wel langere dutjes en daar geen andere aanpak bij gehad.
Denk dat het grotendeels gewoon in het kind zelf zit.

2 likes

Mijn baby deed ook standaard dutjes van 20min, langzaam werd dat 30min. Rond 8-9 maanden is hij langere dutjes gaan doen, maar het varieert nu nog van 30min tot 2uur. We leggen hem wel altijd rond dezelfde tijd op bed en hebben altijd hetzelfde ritueel maar het is telkens maar afwachten hoe lang hij slaapt. De laatste weken (hij is bijna 11 maanden nu) slaapt hij thuis vaak 2x 1-1,5u, maar op de opvang slaapt hij eigenlijk altijd maar 30min. Blijkbaar heeft hij daar voldoende aan :woman_shrugging:

3 likes

Yes dit doen we! Alsnog verschilt het heel vaak. Maar zoals ik hierboven lees scheelt het dus heel erg per kind… Naja dan ga ik het loslaten en hopen dat het langzamerhand misschien wat langer gaat duren zodat ik een keer tussendoor kan koken oid haha.

3 likes

Heel herkenbaar. Wij hebben d’r met net een jaar overgedaan op 1 dut per dag en toen werden ze eindelijk lang. Wat een verademing was dat.

3 likes

Iemand ervaring met Lalaboom speelgoed? Volgens mij is het in Nederland niet zo bekend, maar ziet er wel leuk uit. Vraag me af of het alleen leuk is als je een grote set hebt en of er lang mee gespeeld wordt?

1 like

Binnenkort breekt er weer zo’n tussenjas seizoen fase aan. Mijn jongste heeft een teddy jasje, maar kan niet echt een regenbui overleven. Hema heeft nog geen regenjassen vanaf maat 80. Oudste loopt wel in een regenjas, maar is soms ook zo broeierig voor hem. Kortom: wat zijn jullie favorieten? Al gekeken naar softshell van bijv. Name it, maar ik vind het teveel dino print 🫣

1 like

Zara heeft regenjassen vanaf kleine maten! Ik heb ook een soort waterafstotende parka voor mijn kind met capuchon

2 likes

Ik ben fan van de jasjes van Mini a ture, koop ze altijd via Vinted.

2 likes

Zeeman heeft nu regenjasjes. Ook van die pakken voor onder jassen!

5 likes

Één slaapcyclus is 30-45 minuten als ze zo klein zijn, en vaak/soms lukt het kleine baby’s nog niet om die cycli aan elkaar te koppelen en dus langer te slapen. Probeer je wel eens om je baby weer in slaap te helpen als die wakker wordt na een half uurtje? Dus speentje terug, even wiegen, aaien of wat ook maar werkt?
Het is iig wel heel normaal, die korte dutjes, als ze zo klein zijn.

1 like

Ik vind softshell idd heel fijn, heb er eentje van de Decathlon voor mijn jongste kind. Volgens mij hebben die wel kleine maten, valt ook vrij klein vaak, vind ik.

3 likes

Van die kralen die je aan elkaar kunt klikken? Bij ons was het geen succes maar bij een vriendin van me vonden de kinderen het super leuk.

@Fredje ik durfde inderdaad om 17/17:30 ophalen niet aan omdat heel veel kinderen hier naar de bso gaan. Dus wens me succes met 6 kleuters van 14:15 tot 18:15 :sweat_smile: heb wel extra hulp ingeschakeld en we sluiten af met friettafel dus ik hoop dat het goed komt haha

2 likes

Heeft er iemand ervaring met smaakloze forlax/ macrogol bij een kind?

Wat wil je weten?

1 like