Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

We willen de baby voor het slapengaan een flesje kunstvoeding geven. Voor de rest geef ik borstvoeding. Het liefst ga ik (nog) niet kolven maar ik vind het wel belangrijk dat mijn vriend ook flesjes kan geven.

Weet iemand of ik direct een fles kunstvoeding kan geven (mits de baby dat accepteert)? Of moet je dit perse langzaam opbouwen en kunstvoeding met borstvoeding mengen? Onze baby heeft heel weinig last van krampjes dus ben niet heel bang dat dit wel ineens veel krampen gaat opleveren

Mijn ervaring is dat dit bij de kinderschoenen gewoon past. Mijn kind past ook geen enfant (wel bergstein), Blundstone gaat wel aan, valt ook wat breder.

3 likes

Volgens mij kun je gewoon kunstvoeding geven, maar ik heb die ervaring alleen van toen onze oudste 3,5 week was (toen nagevraagd bij de verloskundige). Als het toen kon denk ik dat het bij een iets oudere baby (8 weken toch?) ook wel zou kunnen?
Misschien dat je productie iets terugloopt wel als je kv bij gaat geven? Of je zou kunnen kolven wanneer je baby de kv krijgt, weet niet waarom je per se nog niet wilt kolven?
Sowieso zou ik wel snel beginnen met het oefenen van een flesje drinken want als die reflexen eruit zijn (ze adviseren dat rond 4-6 weken) wordt het lastiger.

1 like

Oh leuk idee die foto’s, dat vindt ze heel leuk!

Met het najaar en meer binnenspelen in het vooruitzicht: wat mag er volgens jullie niet missen in de knutselkast (rond 6 jaar). Uiteraard verschillende soorten / vormen / kleuren / diktes papier, stiften / potloden / verf e.d., maar maar wat is bij jullie nog meer geliefd en wordt veel gebruikt?
Ik heb helemaal zin om de kast mooi in te delen en een goede voorraad te hebben. Dus opbergideeƫn of gewoon leuke knutselideeƫn zijn ook welkom!

1 like

Toen mijn neefjes en nichtjes die leeftijd hadden was het echt een enorme hit om een rol wit behang te kopen, die uit te rollen op de grond en zichzelf over te trekken en in te kleuren. Waren ze echt uren, zo niet dagen, mee bezig.

9 likes

Eens denken:

• Gekleurd papier / vouwblaadjes (Hema heeft leuke A4tjes met gekleurde patroontjes)
  • Kartelscharen
  • Pijpenragers
  • Pompons
  • Knopen (Action verkoopt zakjes met assorti knopen)
  • Washi-tape in verschillende kleuren/designs
  • IJsstokjes (ook te koop bij Action)
  • Verf en kwasten
  • Gekleurd garen in diverse kleuren (bijv Hema)
  • Wit A3 papier

Niet echt knutselen maar wel creatief:

• Strijkkralen + diverse vormen
  • Loom-elastiekjes (als je kind dat leuk vind)
  • Pixelhobby
  • Klei
  • Kralen voor kralenarmbandjes
  • Diamondpainting-setjes (Hema/Action/Kruidvat)
3 likes

Hoe ziet knutselen eruit bij jullie? Ik doe dat echt nooit met m’n kids maar misschien vinden ze het wel leuk. Geen idee alleen hoe je het aanbiedt

2 likes

Hier trekken ze zelf wat uit de kast en zijn ze zelf bezig. Soms die ik wel een suggestie voor iets maar ik laat ze vooral lekjer ā€˜vrij’ bezig.

3 likes

Aanhakend op knutselen:

Wat is de fijnste eerste schaar die wel papier knipt maar geen kleine vingertjes?

Wij hebben onderstaande schaar. Kende ik vanuit mijn werk, er zit een soort veer in waardoor die weer open gaat.

1 like

Ja kan gewoon

@Fredje diamond painting! Is ook een lekker priegelwerkje en mijn kids vonden dat erg leuk

Veel te uitgebreide tips:

• maak ergens in huis een knutselkast/-hoek/-doos met divers materiaal waar ze altijd zelf bij mogen. Het makkelijkste is papier als basis en dan van alles erbij.
  • bied hierin vooral ā€œopen eindeā€ knutselspullen aan om de ontwikkeling van vrije creativiteit te stimuleren. Dus niet teveel knutselpakketten en kleurplaten enzo en wel veel ā€œrommelā€ met lijm, een schaar en plakband en dan ontstaat er van alles. Als ik iets grappigs over heb zet ik het soms op haar knutseltafel en dan gaat ze er vanzelf iets mee doen.
  • ter inspiratie wat er in onze knutselkast zit: potloden met gum en slijpers, krijt, waterverf, lijm met kwast, veel soorten plakband en tape, stickers, een la met restpapier (oud inpakpapier enzo), een la met dingen als touw/wc-rollen/kurken/dopjes/rietjes/bubbeltjesplastic etc, vellen wit en gekleurd papier in verschillende formaten, stempels, pijpenragers en pompoms, linten, wat klei. Hangt een beetje van de leeftijd af wat al kan. Kinderscharen deed ik vanaf 3 jaar en linten/touw pas recenter.
  • bied ook groot formaat aan, dat vinden veel kinderen leuk en stimuleert ook weer anders spelen. Wij hebben een rol papier aan de muur, maar af en toe grote vellen tekenpapier of stukken groot karton (oude dozen bijvoorbeeld) aanbieden werkt ook, kunnen ze lekker op de grond mee spelen.

We hebben ook wel knutselpaketten in huis en spul waar ze niet zelf ongezien mee mag aanklooien zoals vingerverf. Dat berg ik afgesloten op en pak ik er alleen bij als ik zin heb om echt samen een knutselactiviteit te ondernemen.

Als je zoiets hoog aan de muur hangt kunnen ze staand op groot formaat werken:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/mala-papierrolhouder-met-opbergruimte-70488969/

24 likes

Superleuke ideeƫn en tips al!! Thanks, weer veel inspiratie :smiley:

1 like

Ik moet een lunchbox/broodtrommel gaan kopen voor mijn kind. Zou het liefst een bento box kopen met veel vakjes die lekvrij is en waar ook een vakje/bakje voor yoghurt oid in zit. Prijs maakt niks uit als hij maar roze is en in de vaatwasser kan

2 likes

Yumbox!

2 likes

Zoek je tips?
Heb zelf deze:

En werkt echt top! Doe er geen yoghurt in moet ik erbij zeggen. Maar deze kan ze zelf goed open en dichtmaken.

1 like

Ja ik zoek tips! Vooral mbt lekvrije stuk.

Mn kind gaat naar de basisschool en maak me echt zorgen om het eten en hoe ze dat zo zelf gaat doen ipv dat de leidsters eten voor haar maken.

Yoghurt in zo’n knijp zakje?
Hier eten ze tussen de middag eigenlijk gewoon brood, heel soms een wrap. Met wat snoep groente :sweat_smile:

En toen onze oudste een periode niet at (was door stress) ook wel eens zo’n breaker mee gegeven omdat dat dan makkelijker ging

1 like

Ik ben aan het twijfelen om misschien een bakfiets te leasen. Nu kijk ik voor een Dolly bakfiets, maar als ik reviews lees, staat er dat de service niet meer zo is als vroeger. Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt het dat de service niet meer zo goed is?