Veel te uitgebreide tips:
- maak ergens in huis een knutselkast/-hoek/-doos met divers materiaal waar ze altijd zelf bij mogen. Het makkelijkste is papier als basis en dan van alles erbij.
- bied hierin vooral āopen eindeā knutselspullen aan om de ontwikkeling van vrije creativiteit te stimuleren. Dus niet teveel knutselpakketten en kleurplaten enzo en wel veel ārommelā met lijm, een schaar en plakband en dan ontstaat er van alles. Als ik iets grappigs over heb zet ik het soms op haar knutseltafel en dan gaat ze er vanzelf iets mee doen.
- ter inspiratie wat er in onze knutselkast zit: potloden met gum en slijpers, krijt, waterverf, lijm met kwast, veel soorten plakband en tape, stickers, een la met restpapier (oud inpakpapier enzo), een la met dingen als touw/wc-rollen/kurken/dopjes/rietjes/bubbeltjesplastic etc, vellen wit en gekleurd papier in verschillende formaten, stempels, pijpenragers en pompoms, linten, wat klei. Hangt een beetje van de leeftijd af wat al kan. Kinderscharen deed ik vanaf 3 jaar en linten/touw pas recenter.
- bied ook groot formaat aan, dat vinden veel kinderen leuk en stimuleert ook weer anders spelen. Wij hebben een rol papier aan de muur, maar af en toe grote vellen tekenpapier of stukken groot karton (oude dozen bijvoorbeeld) aanbieden werkt ook, kunnen ze lekker op de grond mee spelen.
We hebben ook wel knutselpaketten in huis en spul waar ze niet zelf ongezien mee mag aanklooien zoals vingerverf. Dat berg ik afgesloten op en pak ik er alleen bij als ik zin heb om echt samen een knutselactiviteit te ondernemen.
Als je zoiets hoog aan de muur hangt kunnen ze staand op groot formaat werken:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/mala-papierrolhouder-met-opbergruimte-70488969/