Oh wat leuk die ladekast
mijn peuter is hier ook nog wel te jong voor maar wil ook zoiets doen als hij wat ouder is. Bedankt voor de inspiratie.
Een van mijn kids gaat sinds een paar maanden naar een montessori school na de jaren t/m groep 4 op een reguliere school. We hebben de switch gemaakt ivm verhuizing en ik was ook niet heel enthousiast over hoe hij in het reguliere onderwijs ‘past’. Door zn dyslexie loopt hij qua taal achter en daar lag veel focus op, en ik merkte dat dat een negatieve invloed had op zn zelfvertrouwen. (Mijn oudste kind gaat wel naar regulier onderwijs en past daar perfect) dus ik ben absoluut niet anti). Ik vind het montessori onderwijs echt heel leuk! Ik vroeg me ook af of het bij mn kind zou passen omdat hij echt heel eigenwijs kan zijn en dingen gewoon niet doet als hij er het nut niet van in ziet of er geen zin in heeft. Maar de juffen zijn heel enthousiast over hoe hij het oppakt en hij vind het vooral zelf ook leuk daar. Hij lijkt veel meer gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan met dingen (uit zichzelf lezen bijv) en ik zie hem vaak trots op zichzelf zijn. Vind het ook echt leuk om te zien hoe hij zn weg vind in z’n weektaken, en de sfeer op school vind ik bijzonder. Het is heel rustig in de klas.
In de kleuterklas word ook veel gespeeld
ze zijn dan echt niet de hele tijd zelfstandig werkjes aan het maken. Als het echt niet past bij je kind kun je ook altijd switchen na de kleuterklas. Of zoals mijn kids op een later moment ![]()
Ahh leuk om te horen, thanks voor je post! En wat fijn dat je zoontje zijn draai daar heeft gevonden. En vooral ook dat zijn zelfvertrouwen beter is geworden.
Vaak hoor je juist tegenovergestelde verhalen dat iemand van montessori naar regulier onderwijs gaat, dus dit is een frisse wind qua ervaring haha.
@Huismus Heb je ook gelijk in! Als ik hem vergelijk met vorig jaar, dan zie je ook een wereld van verschil qua ontwikkeling. Voor ons is een jaar tijd niks, maar voor zo’n kleintje natuurlijk wel.
Ons kleintje van 1.5 sliep steeds tot 7/7:30 ‘s ochtends, maar wordt de laatste tijd huilend tussen 5:30/6:00 wakker. Maakt niet uit hoeveel hij de dag ervoor slaapt, van een halfuur tot 2.5 uur, het is elke ochtend feest. Het huilen stopt heel snel, maar is daarna wel klaar wakker.
Echt geen idee hoe dit ineens komt?? We hebben niks veranderd en de slaaptijden overdag maakt dus ook 0 verschil.
Dikke kans dat er niet zo veel aan te doen is en het gewoon iets van ontwikkeling is, maar je zou nog kunnen checken of hij het koud heeft. Dat is meestal wel het tijdstip waarop ze daar het meeste last van hebben en met de omslag qua weer kan het puzzelen zijn wat ze nu weer aan moeten ‘s nachts.
Oh da’s wel een goeie! Idd alleen een rompertje in de slaapzak.
Wij zijn intussen al over naar een slaapzak van 2,5 TOG om deze reden. We hebben overigens wel een enorme koukleum.
Volgens mij dit nog een 1 zelfs… heb ‘m nu een dikkere pyjama broek aan, kan volgende nacht nog een tshirt met lange mouwen erbij proberen.
Ik schat het wel altijd warmer in dus dit zou best een kunnen helpen! I’ll report back 🫡
Voor wie nog een activiteit zoekt voor de herfstvakantie: je kunt je weer inschrijven voor de wilde buitendagen van oerrr. Gratis als je kind lid is, anders kost het 8 euro.
Hoe strikt zijn jullie met het aantal voedingen tov CB/verpakking van de voeding? Mijn baby is 3 maanden en krijgt soms l 5, maar ook regelmatig 6, flessen van 180ml/6 scheppen Nutrilon. 3 weken geleden bij het CB woog ie 6.2kg en 6 flessen vond ze wel te veel want dan zou hij meer dan 1 liter binnen krijgen en dat is niet goed voor z’n nieren. Toen zijn we er op gaan letten en kwamen we toch bijna iedere dag uit op 5 flessen dus prima, maar deze week zijn het er elke dag 6. Rond 4.30, 8.30, 11.30, 14:30, 18:30, tussen 21:00 en 00:00 voor ik ga slapen. Mijn man vindt dat toch wel veel, hij gaat best wel af op wat het CB zegt en ik denk ja honger is honger/gevoel volgen. En mijn man wil ook geen dik kind dus om nu al te gaan “overvoeden” vindt hij niet slim, ik denk dat dat allemaal wel mee zal vallen op langere termijn.
Als ik dat rekensommetje maak qua hoeveelheid voor de fles zou hij met 6 voedingen op een gewicht van 7.2 moeten zitten en dat weegt ie denk ik nog niet en net 5 voedingen 6kg en daar zit hij dus boven. Het CB had het ook over een soort Nutrilon die wat vullender is zonder meer kcal te hebben dus daar zitten we nu over na te denken, maar ik weet niet zo goed wat slim is?
Pardon, geen dik kind? Ik denk dat je baby’s echt niet teveel kan geven (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ze geven zelf aan wat en hoeveel ze willen. Dus ik zou gewoon lekker je baby volgen ajuuuu
En je man dumpen
Ja hij is zelf gepest omdat hij dik was (ik ook trouwens) dus ik snap wel waar het vandaan komt.
Oke maar het is een baby? Dat je kinderen niet de hele dag fast food geeft lijkt me logisch maar het gaat hier letterlijk over flesvoeding baba
Jaa I know haha, sta helemaal aan jou kant en probeer hem dat ook uit te leggen maar lukt niet helemaal. Denk dat hij ook gewoon de adviezen van het CB met een korreltje zout moet nemen hoor en niet moet denken dat alles wat zij zeggen het enige juiste is, maarja dat is misschien zijn onzekerheid van de eerste baby en het goed willen doen ofzo.
Hier dronk ons zoontje met die leeftijd ook meer dan 1 liter op een dag. Had achteraf gezien ook een enorme groeispurt. Vanaf 5 maanden stabiliseerde het.
En ik denk ook dat het een moment is net voordat je met hapjes begint op 4 maanden dat ze misschien al toe zijn aan iets meer. Nu at onze zoon ook echt niet veel van zijn hapjes hoor, maar hij had wel duidelijk behoefte aan meer.
Ik ben al heel gauw gestopt met die cb berekeningen en ik volgde eerlijk gezegd gewoon mijn kind. Hierdoor kwam ze ook wle is boven die max uit. Ze zat ook al veel eerder op nog maar 4 flessen. Maar ook dat heeft ze overleefd.
Ik heb altijd mijn baby gevolgd, ongeacht wat het cb zei. Wat jij zegt, honger is honger. Mijn baby bleef ook krijsen tot ze melk kreeg. Fles weglaten terwijl baby daar om vraagt lijkt me erg lastig. Vullende melk zonder extra kcal klinkt mij gek voor een baby. Is dat geen problemen zoeken? Waarschijnlijk heeft ie een groeispurt en het gewoon nodig. Structureel veel meer melk is vast niet goed, maar wij hebben toch ook de ene dag meer honger dan de andere en wij groeien niet met een noodgang.
Die nutrilon waar het CB het over heeft is misschien inderdaad de moeite waard om te proberen?
En verder sluit ik aan bij de anderen. Zo lang je kind niet het overtollige melk veel uitspuugt, goed plast en poept en verder niet te veel krampjes heeft, zou ik gewoon naar z’n signalen luisteren. Klinkt inderdaad alsof hij het gewoon nodig heeft.
Hier zei het cb bij de tweede juist dat die 1 liter achterhaald is en dat ze bij kunstvoeding hetzelfde advies geven als bij borstvoeding: dus je kind volgen want je kan echt niet snel te veel geven (baby’s kunnen prima aangeven wanneer ze niet meer hoeven en dan drinken ze gewoon niet meer).
Maar aan de verhalen op dit forum te lezen heb ik geluk met uitzonderlijk moderne cb medewerkers volgens mij😅
Bij ons gelukkig ook!