Opblaasbare tent is echt als je alleen gaat kamperen! Ik krijg onze joekel van 3x6 zelfs alleen op maar is wel zwaar, dus ik heb ook een klein tentje als ik gewoon een weekendje ga “mooi weer-kamperen”.
Ik ga ook regelmatig alleen kamperen met m’n dochter en ik vind dat prima te doen. Idd koken niet doen of heel simpel houden. Ik kies vaak campings waar een restaurantje is of ze een paar avonden mee-eten verzorgen. Bij dutjes en slapen ga ik er gewoon bij liggen, ik ga ‘s avonds ook al samen met haar tandenpoetsen etc en samen erin. Soms klim ik er dan weer uit omdat ik nog even voor de tent wil zitten maar meestal vind ik het wel prima om dan alleen nog in de tent nog wat te lezen/podcastje oid. En sowieso naar gezinscampings (met speeltuinen etc) gaan, dan maak je vanzelf ook contact met andere ouders/kindjes. Op campings hangt vaak ook zo’n “we helpen elkaar”-sfeertje dus vooral laagdrempelig om hulp vragen met tent opzetten, als je iets vergeten bent of als je even 10 minuten oppas nodig hebt ofzo haha. Er zijn ook campings met speciale veldjes voor alleenstaande ouders zodat je elkaar éxtra kan helpen, De Blauwe Haan heeft dat o.a. Maar ik ben daar nog nooit geweest (voel ik me bezwaard bij ofzo omdat ik thuis wel een partner heb) maar zou je eens kunnen proberen. Ik ken ook iemand die via een organisatie voor alleenstaande ouder vakanties gaat. Dan gaat ze ook een week kamperen in Nederland, maar dan ben je de hele week met een groepje via die organisatie zodat je elkaar dus kan helpen.
Mijn favo campings zijn Noorderloo in Groningen, Leijland in Noord-Brabant en Lolotte in Twente (wel druk midden in zomervakantie). Allemaal chille gezinscampings mét fijne faciliteiten en een mooie omgeving om te fietsen. Als ik langer dan een weekend ga huur ik altijd een elektrische fiets met kinderzitje, dat geeft heel veel vrijheid.