Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Onmogelijk :sweat_smile: en een beetje geluk hebben. Die randjes van die zakjes zijn ook scherp, ons kind had hier een heel plek van gekregen op een heel onhandige plek. Dus goed hierop letten is in ieder geval een tip.

Ervaring is wel dat als ze nog niet lopen, het makkelijker gaat. Maar ik zou de optie nat doekje ook proberen (ons nog nooit gelukt en we hebben dit vaaak moeten doen met kind met 1,5 werkende nier)

1 like

Ik heb mijn dochter toen flink laten drinken en haar met blote billen voor de tv gezet in haar bad. Bad natuurlijk eerst schoongemaakt (en na afloop ook :wink:).Werkte top.

10 likes

Bij mij werkte die zakjes niet, heb haar zonder luier in een grote teil gezet (eerst goed afgewassen).
Net zoals @parapluie dus

3 likes

Hoe valt de kinderkleding van next? Kind heeft maat 92 (dat is al ruim), maar ze hebben daar alleen 86/92 of 92/98.

1 like

Mijn ervaring is dat het heel groot valt! Mijn zoontje heeft 92, en een setje in 92-98 is echt nog veel te groot!

4 likes

Mijn zoontje wordt binnenkort 5 jaar en we willen graag een kinderfeestje voor hem organiseren. Tot nu toe vierden al zijn klasgenoten hun feestje in een binnenspeeltuin, maar wij willen toch liever iets anders. We dachten eraan om het thuis te vieren. Bijv een piratenfeestje met een speurtocht in het park en nadien pannenkoeken versieren.
Heeft er iemand al eens zo’n speurtocht gedaan?
Wat moeten we zeker wél doen en wat absoluut niet? Beginnen we best met knutselen of beter eerst de speurtocht?

1 like

leuk idee! Ik denk dat je goed rekening moet houden met de spanningsboog van de kinderen, dus niet te lang en ook niet te spannend. Maar ook niet te kort en ook niet te saai.
Precies goed dus :wink: Nee maar serieus, mijn moeder deed dit vroeger vaak voor onze feestjes en het was soms best een puzzel. Maar ik vond het altijd zo leuk dat mijn moeder dat deed en voor ons was het ook altijd een verrassing want ze liep hem niet door ons (haar kinderen) testen ofzo.

edit:
en wat altijd een hit was: het dierengeluidenspel. Dat deden we altijd aan het einde en dat was echt zo leuk.

4 likes

Wat ik hier vaak als hit hoor is: een schatkist begraven! En daar gouden munten en wat kleinigheidjes en snoepjes bij.

4 likes

Niet te moeilijk denken en het feestje niet te lang laten duren. Wat ze hier heel leuk vinden is stoelendans en degene die afvalt geeft de jarige zijn/haar cadeautje.

4 likes

Houd er rekening mee dat de kinderen 2x sneller dan je denkt door het activiteitenprogramma heen gaan, laat het niet te lang duren en houd tijd over voor gewoon vrij spelen.

3 likes

De leeftijden (maanden) die er achter staan aanhouden die kloppen vaak wel.

Dit! En het is generaliserend maar ik denk dat het soms bij jongetjes nog meer geldt dan meisjes.

We hadden als een activiteit een witte pet met textielmarkers versieren. De meisjes waren nog druk aan het tekenen toen de jongens er al lĂĄng klaar mee waren.

En inderdaad ook gewoon tijd voor zelf spelen. Ze hebben de grootste lol gehad met een geimproviseerde hinkelbaan in de tuin.

Qua tijd vond ik 2.5 uur precies goed.

3 likes

Wij hadden allemaal spelletjes bedacht en mijn zoon was er akkoord mee.
Uiteindelijk niks ervan gedaan, want ze wilden gewoon spelen :joy:.
Wij hadden cadeaus, cake versieren en daarna gingen ze gewoon spelen haha.

Wij hadden ook 2 a 2,5u gedaan.

3 likes

Dit is waarschijnlijk een hele stomme vraag hoor, maar mijn dochter van 4 heeft nu op de basisschool een meisje waar ze regelmatig mee speelt en de vader van dat meisje vroeg of ze een keer met elkaar mochten afspreken na school. Nu denk ik dat mijn dochter dat stiekem heel leuk vindt maar ook héél spannend (heb al eerder gepost over haar extreme verlegenheid en verdenking van selectief mutisme, waar we overigens nog steeds voor op een wachtlijst staan) en ik vraag me eigenlijk af hoe zoiets gaat?

Ik denk voor een eerste keer dat we het sowieso vrij kort moeten houden of misschien gewoon naar de speeltuin moeten gaan of zo, maar hoe gaat dat als een kind na school bij jou thuis komt spelen? Ik heb dit nog nooit meegemaakt haha. Je geeft ze dan eerst wat drinken en wat lekkers lijkt me, maar is dat dan niet ongemakkelijk als je erbij zit? Er loopt ook nog een kind van 2 jaar rond. Ik denk dat mijn dochter sowieso niet gaat praten als ik erbij ben en dat andere meisje is ook vrij verlegen dus ik denk dat ze beter boven op haar kamer kunnen gaan spelen. Dan zet ik daar gewoon wat speelgoed weg (normaal speelt ze beneden)? Of begeleid je die kinderen dan echt? Sorry ik voel me echt stom hahaha maar ik heb nog nooit een vriendje of vriendinnetje over de vloer gehad dus SOS

5 likes

Ik sprak in de kleuterklas vaak af van 14u (school is dan uit) tot 4 uur of half 5. Bij thuiskomst iets drinken en een snoepje en daarna mochten ze gewoon lekker samen gaan spelen. Soms was dat boven, soms beneden, soms knutselen oid. Ik speel zelf niet mee. Je kind die een speelafspraakje heeft is ook een beetje vrije tijd voor mij😄

1 like

Ja klopt eerst even lekker wat drinken en een snack uit school. Zou even aankijken wat ze doen als ze aan tafel zitten. Als ze toch gaan praten lekker laten en anders erbij gaan zitten en het gesprek een beetje op gang brengen. Qua spelen kan je het op haar kamer doen maar als ze daar normaal nooit speelt misschien niet heel succesvol? Als het nog wat ongemakkelijk is kun je ze ook aan tafel laten knutselen/kleuren. Dan zitten ze wel samen maar kunnen ze toch een beetje hun eigen ding doen. En wat ik ook vaak merk is dat mijn kind heel trots is op zijn speelgoed dus heel graag alles laat zien en ze dan vanzelf op gang komen.
Vergeet ook niet even te laten zien waar de wc is! Als dat andere meisje ook verlegen is vind ze dat misschien lastig om te vragen.

4 likes

Spannend is dit hĂš! Ik heb het pas voor het eerst gedaan. De moeder van dat meisje dronk nog een koffie (vond ik ook wel fijn, want was best zenuwachtig over de verantwoordelijkheid voor een ander kind) en ging na een half uur weg. In totaal was het speelafspraakje 2 uur. Ze gingen eigenlijk gewoon lekker spelen = de hele woonkamer overhoop halen. Ik had ook wat knutselspullen klaargelegd, maar alles kwam automatisch best goed.
Veel succes!

1 like

Eens met alle antwoorden hierboven en als toevoeging: ik probeer altijd gewoon een beetje kletspraat over hoe het op school was als we aan tafel zitten. En als het awkward voelt put ik uit mijn ‘vragen uit een vriendenboekje’ arsenaal, over dingen die ze leuk/lekker vinden, waar ze graag mee spelen, of ze (ook) broertjes/zusjes hebben enzo :smile:

3 likes

Ha ik begrijp je hoor, ik heb hier ook gevraagd hoe lang zoiets nou normaliter duurt.

Ik merk dat het ook een beetje veranderd met de leeftijd hoeveel ‘sturing’ ze nodig hebben.

Ik kocht ook wel eens bij de Zeeman zo’n ding waarbij ze stickers op een afbeelding moeten plakken of ging iets met ze bakken. Maar nu wordt het steeds meer ‘hands-off’ er vermaken ze zichzelf wel.

1 like

Ik heb niks toe te voegen aan alle antwoorden die je al hebt gehad, maar ik vind het een hele lieve vraag en je komt op mij over als een hele zorgzame moeder.

Het komt vast goed, dat eerste afspraakje, al die stappen zo in dat basisschool leven vond ik ook heel wat, maar na een paar X is het allemaal best vanzelfsprekend. Veel plezier alvast!

10 likes