Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Dit is echt heel herkenbaar voor ons! Wij zijn naast een groot bed ook nog met de speen gestopt en ze krijgt een broertje, dus wel heel veel nieuwe dingen en veranderingen…

Vaak lukt het wel als ik erbij ga zitten in haar bedje en der hand vast houd, maar dat kan niet altijd en wil daar zeker voor ‘s avonds geen gewoonte van maken. Ik maak haar dan ook wel echt wakker na 1 uur/1,15) en dan is ze mega chagrijnig haha. Maar nu ik zelf hoogzwanger ben, heb ik die rust echt even nodig. Denk dat als de baby er zo is, het dutje echt eraf gaat en dan gaan de nachten hopelijk ook beter (nu is het vaak pas tegen 20u echt slapen en om 6u al wakker, en vaak 1-2 x per nacht kort wakker). Die tussenfase is echt lastig hè… Weet ik ook nog van 2 naar 1.

Geen tips dus, maar wel herkenning! Als ze ‘m overslaat trouwens (nu 2 a 3 keer gebeurd), redt ze het wel en is ze ook niet per se heel moe

1 like

Zo begon het bij mijn zoon ook. Ineens was het slaapje er af, maar nog wel nodig. Het is nu bijna een jaar eraf en nog steeds weigert hij te slapen als je ziet dat hij moe is. We hebben om 13.00 uur 2 uurtjes rusttijd. Meestal met een filmpje, daarna ff kleien aan tafel, of puzzels maken, in ieder geval iets rustigs. Als zijn broertje wakker wordt gaan we naar buiten, dat helpt altijd wel. De overgang van echt moe zijn naar het vol kunnen houden duurde hier trouwens wel 3-4 maanden of langer haha.

2 likes

Ik heb eigenlijk twee vragen in de categorie “hebben andere kinderen dit ook?”.

Mijn peuter (2 jaar en 3 maanden) had deze week een puistje, met zo’n wit kopje erop. Inmiddels is het weer weg aan het trekken. Mijn man maakte zich meteen zorgen, omdat zijn broer en vader als puber ernstige acne hadden. Hebben jullie jonge kinderen wel eens een puistje?

Daarnaast lijkt ons kind al een aantal weken last te hebben van doorkomende kiezen (de laatste vier, aan elke kant één): hij zit met zijn handjes in zijn mond, geeft aan pijn te hebben en heeft soms ook van die zurige poep, maar we zien nog steeds helemaal niks doorkomen in zijn gebit. Is dat herkenbaar voor iemand?

Toevallig had mijn zoontje dat ook, zelfde leeftijd. Twee hele kleintjes. Maar ik denk zelf eigenlijk dat het komt van iets te vaak met van die natte doekjes z’n gezicht afvegen (verkouden/eten overal) icm koude weer? Soort irritatie.

1 like

Op beide vragen; herkenbaar!

Die puistjes komen af en toe voor, zijn daarna ook snel weg.

Dat van die doorkomende tandjes is ook herkenbaar. Waarschijnlijk komt er dan in de aankomende week een periode van heeeeel veel kwijl aan en dan ineens zie je hem doorkomen.

1 like

Hoe zijn jullie van gepureerd over gegaan op andere voeding? Zoontje is bijna 1, maar eet pas sinds kort een beetje goed zonder te verslikken.

Ik zou beginnen met wat zachte dingen zoals bijvoorbeeld banaan of gekookte zoete aardappel of pompoen, wortel etc. en steeds een beetje verder uitbreiden met broodkorstjes. Mijn kinderen aten voor 1 jaar met de pot mee. Je kunt een beetje kijken naar rapley online.

1 like

en @Uprooted dank! Altijd fijn om te horen dat het niet ongebruikelijk is.

@Cam solid starts is ook een fijne app omdat je verschillende “serveersuggesties” krijgt afhankelijk van de vertrouwdheid van het kind met vast voedsel, en zij leggen ook goed uit wat wel en niet riskant is en waar je op moet letten bij het eten. De gratis opties zijn trouwens wel wat beperkter dan eerst helaas

1 like

Mijn baby begint haar eerste tandje te krijgen. Ze heeft er veel last van, maar alle bijtringen die ik heb lijken te groot om op te bijten? Iemand tips/aanraders voor kleinere bijtringen?

1 like

Sophie de giraf!!

7 likes

Chewies & more (kon mijn baby al snel op bijten)
Bijtspeeltjee van oli & carol (hebben veel verschillende, ook wat dunnere, zoals slablaadje)

1 like

Stampen/prakken in plaats van helemaal glad pureren en daarna inderdaad kleine, zachte stukjes.

2 likes

Matchstick monkey werkte hier heel goed

2 likes

Ik ging de hapjes dan eerst prakken in plaats van pureren en dat steeds wat grover. En zachtere dingen zoals banaan en ander zacht fruit etc. wel in stukjes geven.

2 likes

Deze was hier al snel geliefd. En op latere leeftijd ook voor kiezen, kan lekker ver in de mond en die puntjes lijkt mijn kind ook fijn te vinden.

En de watermeloen van Oli en Carol.

1 like

Iemand tips voor een bepaalde schommel voor een 2 jarige? Een nest schommel en welke dan?

1 like

Hier is de schommel van de Lidl een groot succes. Hangt ook in weer en wind buiten en blijft goed

Edit: lig er in de zomer vaak ook zelf in te chillen met 2 kinderen :laughing:

4 likes

Wat zijn van die dingen die ineens geld kosten als je kind 4 is? Bij ons is de bus bijvoorbeeld nog gratis t/m 11 jaar, maar de trein niet kwam ik net achter (volgens mij heeft m’n kind dus al eens zwartgereden). Meteen maar een ov-kaart met Kids Vrij genomen, dat is dus gratis terwijl een Railrunner nog wel 2,50 is. En hij heeft ook een museumkaart omdat we dat er makkelijk uithalen. Zijn er nog meer van die dingen die ineens (meer) geld kosten?

Kleren, want sinds de basisschool gaan alle broeken kapot hier.

Misschien een abonnement nemen op een dierentuin oid? Die moet je vaak ook vanaf 4 betalen.

2 likes

Ja entree gaat opeens aantikken. Merk dat helemaal nu de jongste richting de 4 gaat.

En horeca, een dreumes met een eigen rietjesbeker met water en een eigen krentebol, daar kraait geen haan naar. Maar als ze dan ouder worden bestel je toch sneller overpriced ranja en iets qua eten.

3 likes