Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik heb YouTube er helemaal afgegooid. En geblokkeerd op Chrome. Want mevrouw tikte gewoon “Joetjoep” in, en kennelijk brengt dat haar bij YouTube :rofl:
Ik heb Videoland, Disney, en Netflix erop. Maar wel met kinderprogramma’s. En verder van die bimi boo spelletjes maar daar was ze met 3jr wel op uitgekeken… spelletjes voor 4+ nog niet echt tegengekomen…

3 likes

Dit kan wel bij YouTube kids. Wij hebben een paar titels (pretlettertjes, peppa, bluey, Tom & jerry, Nijntje, brum, buurman en buurman en beertje pol) ingesteld en daar moet je dan zelf een selectie maken in de filmpjes. Ideaal; minder keuzestress en meer controle. Het enige vervelende aan YouTube kids vind ik dat je het niet kunt streamen naar een chromecast.

Edit; even gezocht hoe het moet.
Als je de app hebt op het tandwiel rechtsonder drukken. Op het profiel drukken bij mijn kinderen. Wachtwoord van je eigen Google account invullen en dan krijg je dit ervoor. Via daar kun je video’s toevoegen.

En dan het zoeken uitschakelen zodat ze zelf niks kunnen zoeken.

Bij netflix kun je ook titels blokkeren maar daar is echt geen beginnen aan. Ik had laatst meer dan 100 geblokkeerd maar er komen dan net zo snel weer 284738 gare suggesties.

2 likes

Thanks! Super fijn dit.

Zit even in die instellingen te kijken.
Je kunt ‘casten naar grote schermen’ aanzetten zie ik staan.

Mochten er nog tips zijn voor speciale kanalen of apps voor taal(vooral uitspraak) stimulatie dan graag.
Ik heb Bru-taal en Suus & luuk gevonden, heeft iemand daar ervaring mee?
(hebben tip gekregen eens te laten screenen bij logopedist gezien de juffen haar soms moeilijk verstaan. Dus ik zoek dat meteen bij mezelf, als ik iets kan doen om haar te helpen…)

Ik zag het net inderdaad voorbij komen maar alsnog werkt het niet. :worried:

Eerlijk… Ik zou daar geen app of video’s voor gebruiken. Als dit echt een probleem is misschien kijken met een logopedist of anders zijn er vast wel goede tips online te vinden, maar van apps of video’s leer je gewoon niks.

11 likes

Ik sluit me aan bij de forumster boven mij. Als er echt problemen zijn, zou ik je aanmelden bij een logopedist. Je zegt juffen, waardoor ik het idee krijg dat je dochter vier is en op de basisschool zit? Hebben de pedagogisch medewerkers nooit iets van haar uitspraak gezegd? Blijf r in elk geval niet te lang mee rondlopen, hoe eerder je erbij bent hoe beter.

1 like

Ik heb rond die leeftijd een wit shirtje bij zeeman gehaald en met textielstiften een doktersjas ervan gemaakt. Ook stethoscoop enzo erop getekend. Dan zijn ze verkleed, maar hebben er geen last van.

6 likes

Heeft er iemand ervaring met een stapelbed van een halfhoogslaper voor twee jonge kinderen? Als mijn dochter bijna drie is wil ik haar broertje van een half jaar erbij leggen op haar kamer. Hij kan op zich straks wel in haar ledikant maar de kamer staat zo vol met zowel een eenpersoonsbed en een ledikant.

Ik dacht er dus aan een stapelbedje, waar hij vanaf het begin onder op een vloerbed kan liggen door er gewoon een lattenbodem op de grond te leggen. Ik zou natuurlijk van het Ikea Kura hoogslapertje een stapelbedje kunnen maken of van een andere halfhoogslaper.

Iemand nog andere leuke tips? En ging dit bij jullie goed, het samen slapen/hoogslaper op deze leeftijd? En kun je bij zo’n halfhoogslaper zelf er ook nog een beetje bij liggen onderop, of is deze ruimte echt heel laag?

Edit: dit idee (maar dan zonder dekens e.d. natuurlijk voor de baby)

3 likes

Geen ervaring mee, maar dat lijkt mij voor je dochter toch echt niet fijn om met een baby van 6 maanden op de kamer te liggen?? Je baby zal vast nog af en toe huilen in de nacht, tandjes die doorkomen etc heb je daar over nagedacht hoe je dat dan gaat doen?

Tja, bij elkaar op de kamer zullen ze sowieso moeten, want we hebben geen twee kinderkamers en hij groeit op den duur uit de co-sleeper. Dat bedoelde ik ook niet zo met mijn vraag, niet iedereen heeft de luxe van twee slaapkamers. (Plus dat in dit huisje met twee slaapkamers al honderd jaar grote gezinnen hebben kunnen overleven omdat eigen slaapkamers een ding van deze tijd zijn…).

Ze slaapt al steeds meer door zijn huilen heen, en als er problemen zijn nemen we hem/haar bij ons op onze kamer of stellen we het nog een paar maanden uit.

40 likes

Dat vraagt ze toch helemaal niet? Er zijn zo veel kinderen die van kleins af aan al een kamer delen (is sowieso vrijwel altijd heel gebruikelijk geweest), sommige mensen hebben niet eens de mogelijkheid om iedereen op een eigen kamer te leggen.

30 likes

Mijn peuter van 3 en baby van 10 maanden liggen ook op 1 kamer. Peuters slapen diep. Hij wordt echt nooit wakker als de baby huilt. Het kan best prima (uitzonderingen daargelaten).

3 likes

Hier ook gedaan vanaf dat mijn zoontje 1 was. Al bijna 2 jaar. Gaat juist heel goed en mijn dochter vindt het ook fijn.

1 like

Bij ons gaat dat heel goed. Die van drie jaar wordt nog niet wakker van een kanon.

2 likes

En wie denk jij dat je bent dan?:joy:

16 likes

Nou echt he, komt een beetje belerend over zo. Alsof iedereen maar 3 slaapkamers heeft (en per se zou moeten hebben met 2 kinderen).

@Indigo Wij hebben dit bedje voor mijn zoontje en eronder is het nog best ruim hoor. Wij hebben er nu een matrasje liggen zodat hij eronder kan spelen en een ‘tent maken’. Mijn moeder heeft er laatst zelfs onder geslapen, ging prima!

6 likes

Wij hebben er 5 (slaapkamers). En toch slapen ze samen op een kamer :rofl:!

@Indigo ik vind zelf een ledikant prettiger met een baby. Dat is denk ik persoonlijke voorkeur maar die van mij zou echt niet blijven liggen anders… en zeker niet nu rond een jaar als z’n broer of zus er bij zijn want dat zijn z’n grootste fans en andersom. In die zin kadert de ledikant dan.
Je hebt ook - maar moet je willen, van die stapelbedjes met ledikant. De bunk cot en cozy cot (laatste is heel duur dacht ik…)

Wij hebben zelf toen wel ledikant en peuter bedje gedaan

2 likes

Hoe leuk, slaapfeestje met oma

7 likes

Ik weet natuurlijk niet of dit gaat maar stel je doet zoiets, dan kan je wel een volledig hekje aan de onderkant ook maken.

Ik wil ook de kura kopen voor m’n dochter, maar zij gaat dan gewoon beneden slapen eerst dus hier heb je niks aan.
Maar ik dacht vorige week nog dat ze best boven zou kunnen slapen.

2 likes