Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Is iemand al vroeg (rond 6 maanden) gestopt met het geven van een speen? Hoe is dat gegaan en hoe lang duurde het voordat je baby het gewend was?

Grover kun je toch ook gewoon invriezen? Je kan alle maaltijden invriezen ook voor volwassenen als je wil. Zou me daar niet door laten tegenhouden als je een fijne routine had gevonden.

3 likes

Ik maak vaak pasta bolo en vries dat in. Je kan ook alleen de saus doen en dan alleen even pasta koken. Mijn kind vindt chili con carne ook lekker. Niet met pittige kruiden haha maar wel bonen, mais, gehakt en rijst.

Ook heb ik zakjes met groente in de vriezer en heb altijd wel aardappels in huis. Dus gooi dat dan in één pan om te koken. En heb ook altijd wel veggiesticks of falafel ofzo in de vriezer.

Niet te moeilijk denken!

3 likes

Ohhh sorry ik had alleen onthouden dat haar kind net 1 was.

3 likes

Ja hier ook wel wat chille “receptjes”, die maak ik dan als we iets soortgelijks zelf eten even in een apart pannetje en vries dan nog wel wat porties in in kleine bakjes of ziplockzakjes, gaat echt prima hoor!

Wat hier wel goed gegeten wordt is en kan even kort in de staafmixer naar wens:

• orzo, tomaat, gehakt, ricotta
  • (zoete) aardappel, broccoli, zalm, evt beetje smeuïg maken met Philadelphia
  • curry van pompoen, kikkererwten, kokosmelk, pindakaas, sperzieboontjes
  • pasta of rijst, kipfilet, spinazie, broccoli, Philadelphia Light
  • orzo, courgette, kip of zalm
  • stamppotje

Kruiden wissel ik beetje af, paprika-, ui-, knoflookpoeder, oregano, etc. Smaakt best oke moet ook zeggen.

Niet echt spannend, maar met deze combi’s kan je best veel combineren. Doe echt maar wat met de hoeveelheden, maar bewaar het per 200 gr (zoiets, vergelijkbaar hoeveelheid met een potje bijpassend bij de leeftijd). Maar geef ook best af en toe een potje hoor, gaat er net zo goed in en soms ook wel makkelijk. Maar zou het jezelf zeker makkelijk maken en gewoon wat porties invriezen. Of ik heb de memo gemist dat dat niet mag haha?

5 likes

Thanks all! Ik denk, zoals vele al aangeven, te moeilijk haha :joy: ik kan hier zeker mee vooruit!

1 like

Het is ook vooral achteraf gezien best makkelijk en als je er midden inzit super stressvol met veel puzzelen en vijf keer per dag de kinderstoel schoonmaken. Echt wennen na zes maanden alleen melk.

9 likes

Kind heeft hier nooit een hap van gegeten. Ella’s kitchen viel wel in de smaak.

Ik heb echt mn best gedaan met zelf hapjes maken maar ik vond het zoveel werk en op een gegeven moment werd het ook 9/10 keer niet gewaardeerd. Dus uiteindelijk idd ons eten maar wat aangepast (niet elke dag maar wel 4x ofzo) zodat kind mee kon eten (al dan niet geblenderd, geen zout etc). Echt duizendddd keer beter en minder frustraties.

Edit: https://www.ad.nl/auto/consumentenbond-waarschuwt-voor-universele-isofix-adapters-om-kinderstoeltjes-vast-te-zetten~a0f46295/

3/4 van nederland heeft zo’n isofix toch? Wat is nu het alternatief dan :exploding_head:

1 like

Wij zijn rond 7 maanden gestopt en dat ging heel goed. We moesten er toen echt vaak heen om de speen terug te doen en dat waren we zo zat. Ook omdat hij dan juist weer wakker werd omdat wij de kamer binnen kwamen. Hij viel toen al wel soms in slaap zonder speen, dus we dachten we proberen het gewoon. Het is nu ongeveer een jaar geleden en kan me eigenlijk niet herinneren of we er überhaupt last van hebben gehad. Denk het niet, anders had ik het vast onthouden.

3 likes

Ja rond 5 maanden. In de middag heb ik haar in slaap moeten wiegen en in de avond viel ze zonder problemen in slaap. De dag erna nog eens in slaap moeten wiegen en daarna leek ze de speen al vergeten te zijn.

1 like

Oja grappig, mijn kindje at juist die warme maaltijden van ellas kitchen niet echt!

En de oudste at helemaal niks rond een jaar, een halve boterham en wat banaan en dat was het wel :joy: die doet nog steeds alsof we haar proberen te vergiftigen met de meest simpele maaltijden.

2 likes

Dit geldt alleen voor oudere auto’s toch?

5 likes

Het gaat om auto’s waar geen Isofix systeem in zit, zodat je zelf in je auto nog een Isofix adapter plaatst, waar je vervolgens de Isofix basis op vastmaakt en daar dan weer de autostoel op vastmaakt. Voor zover ik weet hebben bijna alle (?) moderne auto’s Isofix erin zitten, dus dit geldt volgens mij alleen voor hele oude of uitzonderlijke auto’s.

Edit: ik lees op internet dat alle nieuwe auto’s vanaf eind 2014 Isofix moeten hebben.

4 likes

Haha hier ook wel Mama deli en absoluut geen Ella’s kitchen. Vond die maaltijden echt ideaal! Had ze ook altijd in de persoonlijke bonus.

Gewone potjes heb ik ook wel regelmatig gegeven (en nu soms nog als voorgerecht als het eten niet snel genoeg klaar is).

2 likes

Ik kook heel vaak voor meerdere dagen. Dus ik bak op dag 1 aardappeltjes waar ze 3 dagen van eet bijv.

En ik vries veel in. Pasta sausjes, (kip)gehakt balletjes met groenten er doorheen, kikkererwt balletjes, heel veel dit soort dingen. Ook die niet per se hele maaltijden zijn maar stel wij eten pasta, dan kook ik ook wat pastaatjes voor m’n kind en haal ik wat balletjes uit de vriezer, wat gepureerde groenten uit de vriezer als saus, beetje rauwkost, klaar.

Edit: en nog een tip voor ontbijt of tussendoor. Ik bak elke week een bananenbrood voor m’n kind, die maak ik echt in 15 min en dan 45 min in de oven. Dan snij ik die in stukjes en vries die in. Avond van te voren leg ik er 1 in de koelkast.

3 likes

& @Vlaai Wat fijn dat het bij jullie zo gemakkelijk is gegaan! Wij zijn vrijdag gestopt met de speen (zoontje is bijna 5 maanden), eigenlijk om dezelfde reden dat hij hem vaak al heel snel uit spuugde (soms al voordat ie sliep) maar vervolgens wakker werd omdat ie geen speen in had. We merkten ook dat we er steeds vaker heen moesten om de speen terug te geven.

De eerste nacht zonder speen was vreselijk, het duurde toen wel telkens 1-1,5u voordat we hem in slaap kregen. Nu gaat het inmiddels wel beter, we moeten hem wel in slaap helpen maar dat duurt vaak 5-10min en hij slaapt daarna wel beter dan voorheen (vooral ‘s nachts merken we groot verschil). Ik lees alleen overal dat ze met 48u de speen wel vergeten zijn maar bij ons lijkt het dus wel langer te duren, hij maakt ook nog steeds zuigbewegingen dus hoopte eigenlijk dat het reflex er wel sneller uit zou gaan. Voel me nu wel een beetje rot omdat ik iets wat hem troost gaf “afgepakt” heb, maar tegelijk denk ik ook dat we het ergste gehad hebben dus voelt het ook verkeerd om hem alsnog weer een speen te geven :confused:

Binnenkort gaat onze dan 5-jarige voor het eerst trakteren op school.

De traktatie moet gluten-en lactosevrij zijn en daar heb ik weinig ervaring mee.

Heeft iemand een tip voor een leuke traktatie. Of een succesvol recept voor koekjes of een cupcake oid?

Pindakaaskoekjes! Heel simpel en lekker. Kan met glutenvrije

Morgen 5 maart baby deals dag bij Kruidvat. Misschien voor iemand nog goede aanbiedingen.
Ik lees hier wel eens goede ervaringen met de Rascals luiers, die zijn online 1+1 gratis.

2 likes

Geen tips hier, wel heel herkenbaar. Had rond die leeftijd van mijn kind ook een superdrukke baan en werd er zo gek van (zowel qua tijd als volledig zoutloos, wel voldoende vet, etc). Uiteindelijk hem wat afwisselend potjes en wat hij van ons kon mee-eten gegeven. Bracht heel veel rust om die potjes te geven, en vanaf 15-18 maanden eet hij gewoon mee met ons elke avond. Ik vond dat echt een moeilijke periode toen.

4 likes