Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ja deze vraag, maar dan ook al vanaf 6 mnd. Überhaupt tips over eten bereiden…

Probeer nu 3x per week iets voor het avondhapje vers te maken met veel ingrediënten waarmee we zelf al koken die week.

De dag daarop komt het uit de koelkast/vriezer > magnetron.
Gister bijvoorbeeld gekookte aardappel, wortel en gehakt. En dan vandaag weer.

In de ochtend dan telkens een vers fruitprakje.
Soms verwissel ik 't met een potje/zakje.

Maar 't kost me echt wel VEEL tijd. Ik vries wel gewoon grovere dingen ook in trouwens! Maar 't komt er soms wel snotterig uit dunno. Echt het gevoel dat ik aan het stuntelen ben.

Ik heb een heleboel grotere bakjes en maak dan een flinke hoeveelheid tegelijk. Bijv. aardappel met witvis en wortel. Dat kook ik samen in een pan, dan pureren en in bakjes en dan heb ik zo’n 5 a 6 porties. Ook nog 1 of 2 andere combi’s en je bent weer voor een paar weken klaar

3 likes

@Cam ik kookte op zondag het eten voor de week vooruit. Dan maakte ik 3 verschillende bakjes met overlappende ingrediënten (bijv zalm met broccoli en zoete aardappel, zoete aardappel met courgette en tomaat en pasta met courgette en tomaat). En dan 3 of 4 porties per maaltijd zodat ik met 1x koken voor 1,5 week eten had. Kostte wel veel tijd ja :smiling_face_with_tear:

4 likes

Voor een kind van 1 zou ik niet meer apart koken, maar je eigen avondeten aanpassen. Dus als je zoutloos wil koken dezelfde groenten en dezelfde carbs (waarom kom ik niet op het nl woord), maar dan in aparte pannetjes. Zelf deed ik niet meer zoutloos na 1 maar op het laatst nog wel extra zout voor onszelf. Compleet zoutloos koken en dan alleen op het laatst zout toevoegen vind ik echt niet lekker. Verder hetzelfde qua kruiden en specerijen. En misschien er op letten dat je je cherry tomaten niet heel erin doet en andere dingen qua stikgevaar of groenten juist wat groter laten zodat ze dat makkelijk kunnen pakken.

En voor avonden dat het echt niet lukt heb ik pastasaus in de vriezer met veel bonen en groenten.

13 likes

Dit! En dan maak ik pastasaus, dahl, stamppot voor als wij iets koken dat kind niet eet of als ze vroeger eet.

Sowieso zijn we zelf ook anders gaan eten sinds ze mee eet. Veel gezonder haha, maar ook meer soep, dahl, bonenprutjes, gewoon avg omdat dat voedzame, smaakvolle en kinderproof gerechten zijn. Al eet de mijne wel graag heeeeeel pittig, we aten hiervoor vooral meer kaas of kant en klaar vleesvervangers ipv peulvruchten en dat vind ik wat minder geschikt ivm zout.

3 likes

Die van mij is nu 11 maanden maar kokhalst bij stukjes. Dus ik maak nog steeds apart eten voor hem. Ook omdat wij vaak wraps, krieltjes uit de airfrayer bijv. Met een stukje vlees eten

4 likes

Volgens mij post ze best vaak dat ze begeleiding hebben van onder andere een diëtist dus het zal niet voor niks zijn dat ze zegt dat hij nog niet toe is aan met de pot mee eten.

1 like

Kook je voor jezelf wel iedere dag? Wat mij hielp was het besef dat een baby nog niet echt verwachtingen heeft qua smaakcombinaties of welk eten bij de avond hoort. Ik zou dus niet van jezelf (of partner) verwachten dat er iedere dag een sterrenmaaltijd op tafel staat. Je kunt prima een deel van je eigen maaltijd dan bijvoorbeeld extra doorkoken en zoveel pureren als nodig en er dan andere ‘makkelijke’ elementen aan toevoegen. Dus stel dat je pasta met broccolisaus eet dan kook je wat broccoli apart en voeg je iets toe als gekookt of gebakken ei, gekookte aardappel, avocado, havermoutpap, brood of fruit. En als je baby nog niet toe is aan grotere stukjes zijn misschien gerechten als risotto of rijst met milde curry handig? Je kunt ook je eigen pastasaus een beetje met de staafmixer kleiner maken misschien? Lijkt me dat je dat ook prima kunt invriezen!

3 likes

Tot ongeveer een jaar gaf ik vriesverse mamadeli zakjes :sweat_smile:

1 like

Is iemand al vroeg (rond 6 maanden) gestopt met het geven van een speen? Hoe is dat gegaan en hoe lang duurde het voordat je baby het gewend was?

Grover kun je toch ook gewoon invriezen? Je kan alle maaltijden invriezen ook voor volwassenen als je wil. Zou me daar niet door laten tegenhouden als je een fijne routine had gevonden.

3 likes

Ik maak vaak pasta bolo en vries dat in. Je kan ook alleen de saus doen en dan alleen even pasta koken. Mijn kind vindt chili con carne ook lekker. Niet met pittige kruiden haha maar wel bonen, mais, gehakt en rijst.

Ook heb ik zakjes met groente in de vriezer en heb altijd wel aardappels in huis. Dus gooi dat dan in één pan om te koken. En heb ook altijd wel veggiesticks of falafel ofzo in de vriezer.

Niet te moeilijk denken!

3 likes

Ohhh sorry ik had alleen onthouden dat haar kind net 1 was.

3 likes

Ja hier ook wel wat chille “receptjes”, die maak ik dan als we iets soortgelijks zelf eten even in een apart pannetje en vries dan nog wel wat porties in in kleine bakjes of ziplockzakjes, gaat echt prima hoor!

Wat hier wel goed gegeten wordt is en kan even kort in de staafmixer naar wens:

• orzo, tomaat, gehakt, ricotta
  • (zoete) aardappel, broccoli, zalm, evt beetje smeuïg maken met Philadelphia
  • curry van pompoen, kikkererwten, kokosmelk, pindakaas, sperzieboontjes
  • pasta of rijst, kipfilet, spinazie, broccoli, Philadelphia Light
  • orzo, courgette, kip of zalm
  • stamppotje

Kruiden wissel ik beetje af, paprika-, ui-, knoflookpoeder, oregano, etc. Smaakt best oke moet ook zeggen.

Niet echt spannend, maar met deze combi’s kan je best veel combineren. Doe echt maar wat met de hoeveelheden, maar bewaar het per 200 gr (zoiets, vergelijkbaar hoeveelheid met een potje bijpassend bij de leeftijd). Maar geef ook best af en toe een potje hoor, gaat er net zo goed in en soms ook wel makkelijk. Maar zou het jezelf zeker makkelijk maken en gewoon wat porties invriezen. Of ik heb de memo gemist dat dat niet mag haha?

5 likes

Thanks all! Ik denk, zoals vele al aangeven, te moeilijk haha :joy: ik kan hier zeker mee vooruit!

1 like

Het is ook vooral achteraf gezien best makkelijk en als je er midden inzit super stressvol met veel puzzelen en vijf keer per dag de kinderstoel schoonmaken. Echt wennen na zes maanden alleen melk.

9 likes

Kind heeft hier nooit een hap van gegeten. Ella’s kitchen viel wel in de smaak.

Ik heb echt mn best gedaan met zelf hapjes maken maar ik vond het zoveel werk en op een gegeven moment werd het ook 9/10 keer niet gewaardeerd. Dus uiteindelijk idd ons eten maar wat aangepast (niet elke dag maar wel 4x ofzo) zodat kind mee kon eten (al dan niet geblenderd, geen zout etc). Echt duizendddd keer beter en minder frustraties.

Edit: https://www.ad.nl/auto/consumentenbond-waarschuwt-voor-universele-isofix-adapters-om-kinderstoeltjes-vast-te-zetten~a0f46295/

3/4 van nederland heeft zo’n isofix toch? Wat is nu het alternatief dan :exploding_head:

1 like

Wij zijn rond 7 maanden gestopt en dat ging heel goed. We moesten er toen echt vaak heen om de speen terug te doen en dat waren we zo zat. Ook omdat hij dan juist weer wakker werd omdat wij de kamer binnen kwamen. Hij viel toen al wel soms in slaap zonder speen, dus we dachten we proberen het gewoon. Het is nu ongeveer een jaar geleden en kan me eigenlijk niet herinneren of we er überhaupt last van hebben gehad. Denk het niet, anders had ik het vast onthouden.

3 likes

Ja rond 5 maanden. In de middag heb ik haar in slaap moeten wiegen en in de avond viel ze zonder problemen in slaap. De dag erna nog eens in slaap moeten wiegen en daarna leek ze de speen al vergeten te zijn.

1 like

Oja grappig, mijn kindje at juist die warme maaltijden van ellas kitchen niet echt!

En de oudste at helemaal niks rond een jaar, een halve boterham en wat banaan en dat was het wel :joy: die doet nog steeds alsof we haar proberen te vergiftigen met de meest simpele maaltijden.

2 likes