Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Je moet avi start hebben.
M3 is midden groep 3
E3 is eind groep 3
M4 is midden groep 4

6 likes

Nou ook zonder appartement vind ik deze een dikke aanrader! Ook bijv. superhandig om makkelijk in je kar te tillen met boodschappen doen.

2 likes

Samen lees bokjes op avi start niveau :slight_smile:

Ja die had ik al gevonden! Maar daar ‘lezen’ ze maar 2 woorden per pagina. Leek me juist leuk als ze een kort verhaaltje helemaal zelf kunnen lezen.

Maar door te zoeken op AVI start heb ik al wat kunnen vinden :slight_smile:

Waar laten jullie de step/fietsje etc van je kind? Wij hebben zo’n smalle gang waar het altijd in de weg staat :sob: en in de woonkamer vind ik een beetje viezig/slordig ofzo
 de kinderwagen heb ik al onderin de voorraadkast gepropt :sweat_smile:

In de schuur.

2 likes

Wij wonen in een appartement, dus niet heel groot en zijn stepje staat op zijn slaapkamer. Moet ook maar net passen natuurlijk, maar ik vind het ook nog wel leuk staan, een knalgeel vrolijk stepje.

2 likes

In de schuur. En toen ik op 1 hoog woonde in de berging beneden.

1 like

Wie heeft er ook het gevoel compleet achter de feiten aan te lopen met de ontwikkeling baby? Dat vriendin of iemand van CB vraagt ‘ben je hier al mee begonnen’ en dat je denkt ‘moest dat dan??’

Ik kan het soms gewoon niet bijhouden en dan voel me me tekortgeschoten :pleading_face:

4 likes

Zoals wat? Ik zou me er niet te druk om maken. Onze ouders waren helemaal niet bezig met zulke dingen en wij zijn ook allemaal groot geworden :smile:

Wij hoeven pas over een half jaar weer naar het CB, maar via de fysio krijgen we wel oefeningen mee. Die probeer ik met regelmaat te doen, lukt me alleen minder vaak dan zij van me vraagt. En het aanbieden van vaste voeding lukt me ook lang niet elke dag, dat doe ik met name op mijn vrije dagen.

Ik zal vast van alles vergeten wat ‘hoort’, maar ik probeer ons allebei in leven te houden en dat is voor nu genoeg :joy:

2 likes

Neuhh en zeker bij de 2e niet. Is heel makkelijk in deze maatschappij om je als moeder schuldig te voelen maar je “moet” zoveel bijhouden.

Ik ben wel ingeschrevenen in zon nieuwsbrief dat je per maand de ontwikkeling kan volgen. Weet ff niet via waar dat is oudersvannu of 24baby ofzo. Dan hoef ik er zelf minder aan te denken.

3 likes

Ja die nieuwsbrief van 24baby vind ik wel leuk! Ze geven soms ook leuke suggesties van spelletjes die je met je baby kunt doen. Ik heb zelf namelijk geen idee wanneer een baby toe is aan kiekeboe of vliegtuigje spelen.

2 likes

Nou bijvoorbeeld vandaag via die GroeiGids app kreeg ik een melding “kan je baby al uit een gewone beker drinken?” Meidddd, ik wist tot twee weken geleden niet eens dat mijn baby al water mocht :face_exhaling:

1 like

Oja haha, dat soort dingen krijg ik wel eens mee via de topics hier. Of omdat ze zelf interesse toont in mijn kop thee.

Het is ook veel om allemaal bij te houden, je moet al zoveel! Begin gewoon lekker vandaag. Ik moet nog ff een beker aanschaffen, maar tot nu toe vindt ze dop van de fles met een laagje water al heel interessant om te oefenen.

Ik had dit ook geregeld. Dan zag ik een foto van haar op het KDV met een tuitbeker en dan dacht ik: aaaah die moeten we thuis ook maar eens aan gaan schaffen :sweat_smile: (dronk toen thuis ook alleen nog maar flesjes melk)
Of dat ik ineens allemaal kunstwerken mee naar huis kreeg en we thuis nog geen enkel kleurpotlood of krijtje hadden.

Nu mijn dochter wat ouder is maakt het me niet meer zo onzeker. Het komt allemaal niet aan op een maandje eerder of later. Uiteindelijk kunnen ze allemaal water uit een beker drinken, zelf hun broek aandoen en plassen ze niet meer in bed.

7 likes

Oja ik herken dit zelfs bij de tweede nog. Ik kreeg een email van de bieb ‘je kindje is 1 jaar! Op deze leeftijd kennen kinderen al veel voorwerpen en dieren’. Nou echt niet, misschien dat ie een koe en hond herkende maar verder niet. Hij zei ook nog geen woorden. Of kleuren, waren we ook vrij laat mee met de oudste. We lezen veel voor en praten veel, maar echt kleuren oefenen bijvoorbeeld deden/doen we niet. Vind ik ook niet echt nodig, ja leuk als ze vroeg dingen goed kunnen herhalen maar uiteindelijk leren ze het toch wel.

Ojaaa en dat we bij het cb waren en ze vroegen ‘waar zit je neus? En je wangen’ en dat we het daar echt nooit over gehad hadden.

8 likes

Kun je hem ergens ophangen? Bij mij staat/hangt ie boven de warmtepomp in de bijkeuken. De kinderwagen hangt in de kelder (wel zodat ik er vanuit de deuropening bij kan).

4 likes

Mijn kind is onwijs verkouden. Maar zoutoplossing accepteert hij niet :weary:. Hij wordt woest. Als baby vond hij het wel lekker haha maar nu lukt het echt niet.
Ik heb ook wel luuf en zijn bedje wat hoger gezet maar er is zeker niet echt iets anders om zijn holtes schoon te houden?

Ik probeer er ook een spelletje van de te maken en hem te laten zien dat ik ook mijn neus spray maar helaas. En gisteren hield ik hem in een soort houdgreep maar hij deed alsnog heel druk en toen heb ik hem een bloedneus bezorgd pffđŸ˜„

2 likes

Mag je helemaal niet bij zijn neus in de buurt komen? Anders misschien zo’n zuigertje van otrivin of juist zo’n neusdouche, maar dat laatste heb ik nog nooit geprobeerd en lijkt me met een spartelend kind helemaal lastig. Hier werkt, hoe goor ook, een ui naast het bed ook redelijk.

2 likes

Doorgesneden ui naast het bed! Lost de verkoudheid niet op maar ik kan me van vroeger wel herinneren dat het wat opluchtte. Kwam ook dit nu tegen in een artikel van ouders van nu: Leg een ui naast het bed
Een tip in het kader in de categorie ‘Oma weet raad’: een opengesneden ui naast het bed kan je verkouden baby helpen. De scherpe geur van een ui kunnen ervoor zorgen dat de neus en luchtwegen van je baby iets meer opengaan. Het laat de verkoudheid niet sneller overgaan, maar kan dus wel enige verlichting bieden.

2 likes