Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Wellicht is 15 min voor cadeaus verstoppen, zoeken en uitpakken wel heel krap? Ik heb geen idee verder, maar vind dat je leuke dingen heb bedacht :heart: denk dat een groep kinderen bij elkaar zich niet snel verveelt!

2 likes

Ik zou het cadeaus verstoppen misschien eruit halen want dan heb je dan mooi een semiiii rustig moment voordat de pret begint (gewoon uitpakken)

1 like

Ik zou het gewoon zo doen, en dan zie je wel hoe het loopt :slight_smile: In het ‘ergste geval’ kom je niet aan die piratenzwaarden toe en geef je ze gewoon lekker mee naar huis en mogen ze het zelf doen.

Ik vind het zo onvoorspelbaar hoe het loopt. Bij het kinderfeestje van mn zoon in de binnenspeeltuin heeft er een kind 2 van de 2,5 uur zitten mokken omdat hij zn schoenen niet uit wilde doen? :laughing: Of dan zijn ze onverwacht heel enthousiast over kleine dingen, of totaal niet over iets waarvan ik dacht dat het heel leuk zou zijn. Gewoon flexibel zijn, ze hebben toch wel lol samen.

5 likes

Ik ben benieuwd wat jullie met babykleding doen, ik heb nu best wel een flinke doos vol van het eerste jaar. Ik weet niet of er een tweede baby komt, mocht dat wel het geval zijn weet je natuurlijk ook niet of het van hetzelfde geslacht is en rond hetzelfde seizoen.

Stel er komt een tweede kindje en die wordt midden in de zomer geboren dan heb ik al niks aan mijn winter kleertjes in maat 50/56 bijvoorbeeld.

Twijfel een beetje of ik dingen moet bewaren of alleen de praktische dingen als rompertjes/pyjamaatjes/ etc en de rest gewoon op Vinted te gooien. Wat hebben jullie gedaan?

Nou, onze eerste dochter is van augustus en toen heeft ze eigenlijk ook alleen maar lange mouwen enzo aan gehad. Dus denk dat het voor die hele kleine maatjes niet zo heel veel uitmaakt in welk seizoen het kindje geboren wordt. Je kunt het dan wel eventueel makkelijk aanvullen met wat seizoenskleding.

Maar verder hebben wij sommige neutrale of héle leuke kleertjes bewaard en verder niet. Ik dacht áls er een 2e komt dan zijn er dan ook weer leuke (tweedehands) kleertjes te koop. En ik had geen zin in een hele voorraad kleding op zolder. Dus wij hebben veel weggegeven aan vrienden of verkocht inderdaad. Nu is onze 2e dochter op komst en zal het inderdaad qua seizoenen wel wat verschillen en je weet ook niet hoe dit kindje groeit. En het is ook leuk om weer nieuwe dingen te kopen. We hadden van onze eerste nog wel veel kleding vanaf maat 74 dus daar bewaar ik nu wel wat meer van (sowieso rompers en pyjama’s enz).

4 likes

Ik heb het allemaal bewaard. Tweede kind is ander geslacht en in ander seizoen geboren, maar heb best wat nog kunnen herbruiken. En nu verkoop ik of geef ik de kleding weg in de maten waar mijn jongste uitgegroeid is, of waarvan ik weet dat mijn jongste het niet gaat dragen.

6 likes

Ik bewaar alles in dozen op zolder. Moet wel zeggen dat ik voor het eerste jaar bijna alles heb mogen lenen van vrienden, dus dat is weer terug. Maar net omdat dat zo fijn was, wil ik alles wat ik gekocht heb bijhouden om het zelf ook weer door te geven aan vrienden of familie.

2 likes

Ik had bij de eerste heel veel (maar echt een shitload) aan kleding waarvan veel gekregen dus dat heb ik grotendeels weggegeven. Alleen de dingen die ik echt leuk vond bewaard. Niet per se met een gedachte voor een tweede, maar meer gevoelsmatig.

Uiteindelijk werd de tweede hetzelfde geslacht en in dezelfde week geboren en heb ik alsnog niet alles weer kunnen gebruiken omdat die veel sneller groeide en een hele andere bouw heeft.

Nu doe ik op een paar setjes die ‘emotionele’ waarde hebben na alles weg. Sommige dingen verkoop ik via Vinted, maar het meeste breng ik naar de kringloop.

7 likes

Ik filter alles. Dus alle echt leuke dingen of neutrale dingen bewaar ik per maat in een bak. De rest verkoop ik, geef ik weg of doneer ik.

4 likes

Oja dat doe ik ook nog! Heel leuk om uit te halen, maar doe daar regelmatig ook kleding in. Aanrader als dat in jouw buurt ook is

Edit: oh ik reageerde op bericht dat weg is. Het ging over de clothingloop

1 like

Ik verwijder per ongeluk m’n bericht maar was dus een tip voor theclothingloop.org :blush: @Gatta

1 like

Thanks all! Ben er net nog even doorheen gegaan en alleen praktische dingen (rompertjes, mutsjes, pyjamaatjes, newborn pakjes), wat duurdere mooie sets en neutrale items gehouden.

Rest zet ik zo op vinted en als het niet verkocht is naar de kringloop.

3 likes

Ik denk dat het een prima planning is voor een verjaardag van een 5 jarige. Denk dat drie uur wel de max is voor deze leeftijd.

Cadeaus verstoppen was hier een grote hit, dat zou ik zeker aanraden!

2 likes

Haha ja eigen childhood memory unlocked dat je dan met z’n allen ‘warm…warmer…heet…kokend heet!!!’ ging roepen

8 likes

Wat vinden jullie fijne opvoedboeken? Ik ben erg fan van de How to talk… Boeken van Adele en Joanna Faber, maar ik ben benieuwd of er nog meer goede boeken zijn. Ik vind het gewoon interessant om te lezen en te kijken wat bij ons werkt. Er zijn echt zoveel boeken die er fantastisch uitzien maar daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zoek vooral richting respectvol ouderschap denk ik? Niet per se montessori en dat soort dingen, al ben ik er niet vies van.

Ik heb nu op m’n lijst ook Raising Good Humans, Good Inside en The Whole Brain Child staan, maar weet niet of ik die goed zijn.

4 likes

Hunt, Gather, Parent vond ik goed. In het Nederlands dus Jagen, Verzamelen, Opvoeden van Michaeleen Doucleff.

En wat jij zei: How 2 Talk to Kids van Adele Faber.

Ik volg ook op insta het account van How to Talk.

2 likes

Ik vond Hunt Gather Parent ook echt goed! Wel een beetje irritant geschreven maar verder heel interessant en leerzaam. Voor verdere boekentips in die categorie hou ik me ook aanbevolen!

5 likes

Oh als reservekleding bij de opvang. Bij ons vragen ze er regelmatig om dan doneer ik ook wat kleding daar.

3 likes

Temperamentvolle kinderen van Eva Bronsveld!

1 like

Ja mee eens. Ik vind het verder ook wel een heel goed boek. Niet alles vind ik iets om zelf toe te passen (zoals dat gezinslidmaatschap) maar ik heb er ook wel dingen van toegepast die bij ons goed werken.

2 likes