Ik vindt de boeken van Hedvig Montgomery wel goed (7 stappen naar succesvol ouderschap).
Ik vond Mild Ouderschap van Eva Mouton ook wel fijn om te lezen, past denk ik wel in dit straatje. Ook met korte ervaringsverhaaltjes tussendoor.
Welke maat kinderfiets (met trappers en zijwieltjes) hadden jullie als eerste fiets voor jullie kleuter?
Mijn zoontje wordt binnenkort 4 en ik twijfel heel erg tussen 14 inch en 16 inch. Hij is motorisch niet zo vlot en niet zo sterk, vandaar mijn twijfel.
Op een normale loopfiets kan hij ook alleen āwandelenā met die fiets tussen zān benen zeg maar, haha.
edit
Oh het is zān verjaardagscadeau, dus wil het liever als verrassing houden. Vandaar dat ik niet kan meten bij hem.
- 14 inch
- 16 inch
0 stemmers
Ik zou even gaan passen bij een fietsenwinkel. Ze moeten echt goed met de voeten bij de grond kunnen om veilig te kunnen stoppen.
Mijn zoontje heeft laatst 14 inch gekregen en heeft bij het wegfietsen en remmen nog wel hulp nodig (zonder zijwielen). Hij is vrij klein en als ik het had geweten was 12 inch misschien beter geweest.
Ik heb de factuur nog even teruggezocht. Onze dochter (gemiddeld qua lengte) heet voor haar 4e verjaardag een 16 inch Puky fiets gekregen.
Wij hebben (bewust) het zijwieltjes-stadium overgeslagen en ze kon hier al binnen no time op fietsen.
Maar het aantal inch zegt volgens mij alleen iets over de maat van de banden. De ene 16 inch zal dus niet de andere zijn.
Het verschilt wel echt per fiets hoe hoog het echt is. De eerste fiets van mijn dochter was 14 inch (een krijgertje) en haar tweede (verjaardagscadeau) 16 inch en eigenlijk reed ze direct veel beter op die van 16 omdat die lichter was en het zadel lager kon. Dus zou zeker passen, misschien bij vriendjes als je niet naar een winkel wilt.
Ja goede tip om bijvoorbeeld ook naar het gewicht te kijken. We hebben gekozen voor een aluminium fiets omdat deze een stuk(je) lichter was. Dat helpt ook bij het leren fietsen.
12 inch en die vond ik al groot uitzien met zijn 3 jaar. Maar hij is wat bang, dus misschien gaat deze al te klein zijn als hij daadwerkelijk durft te fietsen
Binnenbeenlengte vs zadelhoogte is belangrijker dan formaat van het wiel! Vooral voor kinderen die niet zoān daredevil zijn is het erg belangrijk dat ze gemakkelijk bij de grond kunnen terwijl ze op de fiets zitten
Wij zijn bij twijfel voor de kleinere optie gegaan en dat heeft goed uitgepakt. Kind is niet bang maar wel voorzichtig. Ze kon/durfde in 1 dag los te fietsen en fietst nu een half jaar later regelmatig zelf naar school. De minifiets ziet er heeeel schattig uit, haha. Gaat alleen wel sloom dus als ze 5 is krijgt ze een flinke slag groter, nu ze zelfverzekerd is op de fiets kan dat ook wel.
Hoe lang is hij? Mijn dochter is 104 cm en 14 inch was perfect. Op een Woom 2 fietste ze zo weg, zonder zijwieltjes. Wel motorisch sterk kind.
Als je kindje niet zo heel vlot is, zou 16 inch heel goed veel te hoog kunnen zijn, of hij moet echt al 108 cm zijn ofzo.
Mijn kind heeft laatst voor zijn 4de verjaardag een 16 inch fiets gekregen en hij is 105 cm. We twijfelden over zijwieltjes, en hebben besloten eerst zonder te proberen ook al is hij motorisch niet zo sterk. We hebben geoefend met de sjaal methode en dat ging heel goed, kon al snel zelf fietsen zonder zijwieltjes. Dus zou denk ik aanraden eerst zonder te proberen, je hebt ze zo gekocht mocht het toch nodig blijken. We hebben wel gekozen voor een licht gewicht fiets (sācool xxlite).
Hij is 107cm.
Ik ga denk ik van het weekend zelf even kijken in een fietsenwinkel naar het verschil, denk dat ik het dan wel in kan schatten.
Ik neig naar een kleinere maat, omdat zelf trappen op bijvoorbeeld een driewieler nog lastig is voor hem. Hij heeft echt zekerheid nodig, dus denk dat het fijn is voor hem als hij gemakkelijk bij de grond kan.
Bedankt voor al jullie tips!
Hebben jullie nog tips om een peuter beter te laten drinken?
Kind heeft van die dagen (en dat zijn nu bijna alle dagen) dat er nauwelijks 2 slokjes water/melk/limonade/sap ingaat over een hele dag⦠Hij is 2 jaar en een paar maanden dus ik wil em ook niet gaan dwingen. Maar hij heeft een kleine nierafwijking dus ik maak me dan direct extra zorgen
Om die reden vaak in de avond toch nog een fles (die ook nog wel eens geweigerd wordt)ā¦
Zelf een (nieuwe) beker uit laten zoeken? Klein beetje limo door het water doen en waterijsjes/knijpfruit voor extra vocht?
Hier werkte het om een sticker van iets wat ze leuk vind (leeuw) op de drinkbeker te plakkenš
Hier hielp het samen doen. Dus hij een slok, ik een slok, hij een slok etc.
Heel herkenbaar, hier ook iedere avond een fles. Ze heeft deze week een nieuwe beker uitgezocht maar het maakt weinig verschil. Ik drink nu zelf vaker limonade met een rietje, dan kan ze makkelijk meedrinken uit mijn beker. Maar eindstand maakt het weinig uit. Als het 100 cc op een dag is is het veel. Daarom dus ook nog die avondmelk.
We hebben tig bekers geprobeerd maar eigenlijk helpt niks. Hij kan al goed uit een normale beker/glas drinken dus soms bied ik em iets aan wat van mij is maar zelfs dan hoeft ie het niet.
Misschien voor anderen nog een tip: hij ziet mijn vriend vaak met een (sport)bidon en daar drinkt hij nog wel eens uit. Dan sporen we het natuurlijk extra aan wooow kan jij drinken uit die grote mensen beker?
Ik gok dat waterijsjes nog het beste gaat werken maarja dat doe je ook niet te vaak. Samen drinken ook geprobeerd, of eerst een zn knuffels, dan hij etc. Werkte een tijdje maar trapt ie nu helaas ook niet meer in.
Ga denk ik maar sappig fruit halen, zoals watermeloen en aardbeien? En smoothies bedenk ik met net, gaat er ook nog wel goed in (vooral met banaan, spinazie, sinaasappelappel of banaan, pindakaas, cacaopoeder).
Ik dacht ook nog, want mijn dochter heeft wel prima plasluiers (overdag wel heel geconcentreerd waardoor ze ook meer stinkt), dat ik denk dat fruit zoals watermeloen ook helpt.
Mijn moeder wilde aan dr uitleggen dat goed drinken helpt bij goed poepen. Want daar merken we het het meeste mee.
Edit : en in een restaurant drinkt ze soms beter, en pakjes appelsap en wicky ook.