Hier soms ‘grote mensen drinken’ uit een glazen glas met rietje, of idd een pakje drinken
Mijn kind heeft eigenlijk nooit veel gedronken. Na een slokje zegt ze meestal dat ze geen dorst meer heeft. Ze houdt wel van fruit en komkommer, dus dat geef ik vaak. En in yoghurt zit ook vocht, dat krijgt ze ook bijna iedere dag. Ik heb haar ook uitgelegd dat mensen net als planten zijn en water nodig hebben, dat wil nog wel eens helpen (dus dan geeft ze de planten en zichzelf water, haha), en ook van het poepen. Dus soms drinkt ze ook op de wc.
Edit: bij de opvang gaven ze trouwens een glas water en als de kinderen het leeg hebben, krijgen ze er rozijntjes in. Die truc heb ik ook een tijdje geprobeerd en werkte goed, maar vind ik nu mijn kind ouder is (4) wat manipulatief
Hier dwingen we inmiddels wel omdat er anders amper iets in komt.
Na het slapen ‘s middags krijgt ze altijd een snackbordje maar dan moet ze eerst haar drinken op drinken voordat ze mag beginnen. Dat soort dingen zeg maar. Maar dwingen klinkt wel heel heftig, voor haar is het nu inmiddels een standaard geworden.
En hier gaat drinkyoghurt er in de ochtend heel goed in (wel speciaal uit een kerstmannenbeker met rietje) dus daarmee komen we een heel groot deel van de dag door.
We hebben ook een fles in bed staan met water en we merken wel dat als ze overdag minder heeft gedronken dat ze daar ‘s avonds/‘s nachts wel iets meer uit drinkt.
Extra fles idd en wij zijn gewoon een glas bij elk eetmoment gaan verplichten, eerder mag ze niet van tafel.
Hier ook problemen met drinken. Het enige wat hier momebteel zoms werkt is reversed psychology (niét drinken, nee nee! Met een big smile), keihard afpeigeren in ballorig en als het echt moet (i.v.m. stoelgangmedicatie) krijgt ze soms ook gewoon chocomelk, appelsap oid.
Hoe doe je dit dan? Mijn 2,5 jarige heeft daar dan echt geen boodschap aan en gooit zodra ze enige druk voelt gewoon d’r kont in de krib…
Jaa vraag ik me ook af. Is dat niet meer iets als ze ouder zijn en het ook echt begrijpen? Kind wordt hier alleen maar hysterisch en dat maakt het 0,0 beter.
Volharden en prioriteit geven. Dan wordt het op den duur vanzelf gewoonte ipv strijd. De eerste tijd werd ze inderdaad vaak boos en betekende het dat ze soms bijna de hele dag aan tafel zat. En ondertussen gebruikten we ook de trucjes hier boven genoemd werden om wat speelser tot drinken te komen, vrolijke rietjes etc.
Wij zijn dit gaan doen nadat we op ons kop hadden gekregen van de huisarts toen ons kind bijna was uitgedroogd toen ze een keer ziek was in de zomer. Dus voor ons had de vochtinname verhogen/controleren hoge prioriteit, dan is het ook minder moeilijk om consequent te blijven. En het verschilt natuurlijk per kind en opvoeder of dit je past of niet. Ik houd er zelf van om een paar hele duidelijke/harde regels aan te houden en haar daarbuiten vrij te laten. Mijn kind heeft ook veel baat bij deze duidelijkheid.
@Chicago Een kind van 2 is toch oud genoeg om de regel “je mag pas van tafel als je glas leeg is” te begrijpen? Ze deden het op onze opvang ook zo, dus daar konden we naar verwijzen. Toen ze 3 was zijn we het waarom meer gaan uitleggen en daarbij hielp één van de afleveringen van Aap, poot, pies op npo, over een meisje die niet kan poepen tot ze een glas water drinkt haha.
Jup bij ons is dat ook de regel. Bij de opvang vanaf 2 jaar (peutergroep) is ook de regel eerst beker leeg te drinken, voordat je gaat spelen weer (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Omdat er verder al slecht wordt gedronken. En mijn peuter snapte het ook snel. Dus hij drinkt in ieder geval altijd 3 bekertjes op een dag tijdens de maaltijden.
En natuurlijk is het soms alsnog strijd, en enkele keer laten we het, omdat we gewoon even.geen zin hebben, maar over het algemeen drinkt ie het gewoon op.
Heeeeel herkenbaar van mijn dochter toen ze die leeftijd was. De buurvrouw heeft zelfs eens pissig aan de deur gestaan met: ‘wat gebeurt hier allemaal met dat kind???’
Hier hielp het wel enigszins om beter te letten op haar energie en daginvulling. Dus niet een dag naar de opvang en dan daarna nog naar de supermarkt. Niet op zaterdag schoenen kopen in de stad en dan zondag naar een drukke verjaardag.
@Chicago vind je zoontje drinken onder de douche niet leuk anders? (Of in bad, vinden veel kinderen ook een delicatesse)
@Nefertiti Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen (en je kinderen blij zijn dat jij het doet).
Net als in bad/douche; mijn kind staat ook graag uit de watertafel te lurken toch handig dat het weer wat mooier weer is
Mijn kind van 15 maanden kwijlt opeens echt extreem veel. Zo veel dat ik 4 hydrofiele doeken vandaag om z’n nek heb geknoopt om het kwijl op te vangen. Hij ligt nu bijna 2 uur in bed en z’n bedje is gewoon doorweekt van het speeksel. Heeft iemand dit ook gehad rond de 15 maanden? Is dit normaal? Ik dacht dat dit meer een ding was van jonge baby’tjes. Ik zie trouwens ook geen tandjes doorkomen. De eerste vier kiesjes heeft hij al.
Ons kind kwijlt vandaag ook ontzettend veel (14 maanden).
Hij heeft ook vier kiezen er door maar ook een rode wang en eet moeilijk. Denk dus dat er hier nog wel een extra tand/kies door komt…
hier zijn de hydrofiele doeken ook niet aan te slepen. Ik gebruik ook veel kwijl doekjes maar die zijn ook gelijk doorweekt.
Mijn dochter is 15 maanden en heeft nog maar 4 tanden (2 onder/2 boven) dus vrees dat dat we binnenkort ook veel kwijl gaan hebben. Alle tanden tegelijk
Waarom zijn autostoelen zo ingewikkeld. Ik heb een autostoel op het oog die alleen vooruit kan (ik zoek een lichte stoel ivm geen eigen auto). Tot 15 maanden wordt achteruit vervoeren aangeraden en in principe zou een kind tot 15 maanden in de maxi-cosi vervoerd kunnen worden, dus ik heb nog even. De beentjes van mijn kind beginnen echter al uit te steken en komen tegen de rugleuning, dat lijkt me niet veilig.
Hoe overbrug ik deze periode dan, of toch maar in een (blijkbaar) te kleine maxi-cosi vervoeren?
Naar mijn weten gaat het om of het hoofd van je kind boven de rugleuning van de maxicosi uitkomt. Zo lang dat niet het geval is, is het veilig. Ik vervoer mijn kind van 14 maanden daarom ook gewoon met uitstekende beentjes in de maxicosi.
Een maxicosi is pas te klein als het hoofd aan de bovenkant uitsteekt. Ook met een achterwaartse stoel is er niet altijd veel ruimte voor de beentjes maar volgens mij ziet het er ongemakkelijker uit dan dat het is en is dat gewoon veilig.
@Calypso en @Feather Dat van het hoofdje wist ik, maar ik las net ergens op een autostoeltjeswebsite dat het ook geldt voor de beentjes. Maar dan zit ik ernaast. Wellicht stond dat er, zodat ze extra kunnen verkopen
Goed om te weten, scheelt weer een zorg!
Hier staat het ook duidelijk: Wanneer overstappen naar een volgende autostoel? | Kinderveiligheid.nl
“Controleer of het hoofdje van je baby boven de rand van de babyautostoel uitkomt. Als dit het geval is, heeft je baby een peuterautostoel nodig. Het is normaal als de beentjes van je baby de rugleuning van de autostoel raken.”
Wat is jullie ervaring met een skelter? Mijn zoon wordt in mei 3 en ik wil hem een skelter geven. Ben benieuwd wat jullie ervaringen ermee zijn! Ik wil deze geven:
https://www.wehkamp.nl/berg-buddy-b-orange-skelter-16251038/?MaatCode=000&utm_source=google&utm_medium=cpc_shopping&utm_id=16686204901&utm_term=162510380000&utm_marketing_tactic=NL&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD39YjuTX0qqJWjtz8XRidLt_-z0a&gclid=CjwKCAjwnPS-BhBxEiwAZjMF0vs89RKLII2wcz0ishVaWSyUqTbxCQ22x361kwZ2DlSpzjoYr0IvUhoCCGkQAvD_BwE