Haha geen suffe vraag hoor, volgens mij vraagt iedereen zich dit wel eens als niet geregeld af ik doe inderdaad dingen in het huishouden want merk dat mn dochter van 3 dan beter zelf kan spelen. Zit dus weinig zelf op m’n kont, behalve als ik haar voor de tv zet
doe ik meestal eind van de middag als de puf er voor ons allebei wel uit is. Verder nu blij dat het mooi weer is, dan zijn we veel wel in de tuin en speeltuin. Alsnog doe ik dan bijv. Tuinieren. Verder vaak even naar de bibliotheek, even naar de stad oid of bij iemand op visite. Maar het kunnen lange dagen zijn. Ik denk altijd maar, over een jaar is ze op school en mis ik misschien wel eens zo’n dag samen
Oh en speelgoed geregeld wisselen of iets tevoorschijn halen waar ze lang niet mee heeft gespeeld helpt hier wel om haar langer zelf te laten spelen. Tekeningen voor andere mensen maken helpt soms ook om langer te tekenen en helpen met wat je aan het doen bent in het huishouden vindt ze vaak ook wel even leuk. Was dingen, helpen koken of iets bakken. Boodschappen doen
Herkenbaar hoor. De dagen duren lang en de jaren gaan snel is de paradox van ouderschap. Ik doe eigenlijk altijd een uitje met hem. Dat kan de bieb zijn, een speeltuin of ergens op een bankje wat drinken/picknicken. Hier werken luisterboeken ook vrij goed.
Ik doe eigenlijk niets speciaals de laatste tijd (kindje ook net 3). In het begin ging ik vaker op pad zoals naar de kinderboerderij, indoor speeltuin etc maar dat trek ik niet meer nu ik zwanger ben.
Onze dagen zien eruit als:
samenvatting
Wakker worden op bed met de tv aan, klaarmaken om naar beneden te gaan, ontbijten, haren doen, tv kijken terwijl ik m’n make-up doe, ik doe een huishoudelijke taak (bijv. was opvouwen) en zij ‘moet’ dan even zelfstandig spelen of mag erbij zitten om te helpen sorteren oid.
Daarna doen we een tussendoortje en daarna gaan we vaak even op pad naar de supermarkt, drogist, pakketje wegbrengen oid. Ik zorg er bewust voor dat ik deze dingen moet doen op dagen dat ze thuis is zodat we weer iets te doen hebben.
Dan is het tijd voor het middageten en daarna een middagdutje. In slaap komen duurt lang maar dat geeft mijn wat meer tijd om bij te komen.
Na het wakker worden een tussendoortje voor de tv, daarna weer een klusje in huis (was doen op zolder, stofzuigen, bezig in de tuin oid) en daar helpt ze graag bij. Daarna gaan we vaak naar buiten naar de speeltuin om de hoek.
Daarna is het vaak even tv kijken totdat ik begin met koken, daar wil ze persé mee helpen dus dat is ook echt een activiteit bij ons. Ze helpt dan met snijden, roeren etc.
Eten, spelen met papa en dan klaarmaken voor bed.
Haar leven wordt dus eigenlijk om dat van ons gepland ipv dat we het andersom doen. Ik kan me van m’n eigen jeugd herinneren dat het op dezelfde manier ging en ik vond het daardoor juist heel speciaal om een keer wel wat leuks te doen door bijvoorbeeld naar de kinderboerderij of speeltuin te gaan.
De dagen kunnen inderdaad lang duren, maar wat mij helpt
- ommetje maken in de buurt (even naar de speeltuin, even rondje lopen)
- betrekken bij het huishouden. Gewoon ook een vochtige doek geven, of wat laten vouwen
- speelgoed wisselen
- soms is er ook gewoon wat meer uitdaging nodig. Weet nog dat mn dochter een draak was toen ze 3.5 was
- dingen die toch moeten en leuk zijn lang laten duren. Mn zoontje kan ik zo 1.5 uur in bad zetten
Uiteindelijk willen kinderen ook vaak met jou meedoen heb ik het idee. Dus haal een extra motblik en veger in huis
Ja pakketjes halen, paar stomme boodschappen doen is een top uitje voor de ochtend. Kind van 3 met een boodschappen mandje door de supermarkt zien slepen is ook gewoon voor jezelf al top vermaak ik spaar deze to dos ook altijd voor dit soort dagen zonder concrete plannen.
Ik heb geen peuter maar misschien nog iets als een kinderboerderij? Of iets maken/bakken in de keuken, koekjes bijvoorbeeld of iets van klei wat afgebakken moet worden ofzo? Of een soort ontdekbak maken met gekleurde rijst en figuurtjes erin, met kleine opdrachtjes ofzo? Cadeau lintjes spannen kris kras over een open, plastic bak en dat hij dan spulletjes eruit moet halen zonder de lintjes aan te raken? In de buurt wandelen en dan met een opdracht/doel (zoveel mogelijk mensen op een fiets zien en tellen/bijhouden, of zoveel mogelijk honden, of auto’s in een bepaalde kleur)?
Ik roep ook maar wat. Ik herken het iig wel van mijn mama dagen, ook al is mijn kind een stuk jonger, op een gegeven moment wil je ff iets anders.
Naar de bieb, daar kan hij boekjes lezen en wat spelen. Vaak een rondje wandelen, naar de speeltuin of voetballen op een grasveldje o.i.d. Nu het beter weer wordt ook wel kinderboerderij of het bos.
Ook wel regelmatig tv hoor, maar met mijn zoontje vind ik het wel prima te doen. Als ik twee kinderen thuis heb (als dochter vrij is) vind ik het vaak wel lastiger. We maken vaak een tent, kleien, kleuren etc. En inderdaad laten ‘meehelpen’ in het huishouden.
Misschien zijn er in de buurt ouder-kind speelochtenden of activiteiten in het buurthuis, peutergym/peuterdans?
Mijn kind is nog veel jonger, maar heb wel heel veel ervaring met die leeftijd en ik ging er altijd elke dag op uit, weer of geen weer. Van de hele dag binnen met peuters/kleuters word je horendol. Niet gek dat je moe bent aan het einde van de dag.
Ik ging vaak naar het bos, deed een speeltuintjestocht door de buurt of nam de kinderen gewoon mee voor een boodschap/brief posten/apotheek. En anders misschien eens een playdate organiseren met een kindje van vrienden/familie of de opvang? Of ergens op bezoek.
En op slechtweerdagen: een parcours of hut maken in huis, dingen net even iets anders doen dan normaal. Een huisje maken van een grote doos. Dat zijn dingen waar peuters/kleuters zich soms uren mee kunnen vermaken.
Het wordt straks Pasen: knutsel samen konijnenoortjes en een gezellig mandje en ga paaseieren zoeken samen (kunnen ook gewoon blokjes zijn ipv chocolade-eitjes).
Ik ga altijd naar de 0-4 inloop, eventueel naar de markt en ik probeer vaak ook bij vrienden langs te gaan met de auto. M’n man gaat altijd naar de bibliotheek of de stad in en naar de Hema (maar dat kost geld). Hij gaat ook vaak naar de kinderboerderij en langs de speeltuintjes steppen. Op zaterdag ga ik altijd naar een sportclub met d’r, dat is van de korfbal en 5 euro per maand.
Hier wordt trouwens minder om de tv gezeurd als er langere tijd niet gekeken is. Op zondagochtend mag ze tv kijken en de andere ochtenden niet. En meestal stopt het gezeur over de tv sochtends op vrijdag en daarna begint op maandag de riedel weer
Ik heb op mijn vrije dag echt geen zin om de hele dag kinderdingen te doen of met kinderspeelgoed te spelen. En klinkt alsof jij ook behoefte hebt aan meer ruimte voor jezelf. Misschien heeft iemand ook wel ervaring met hoe je je kind kan leren meer/langer zelf te spelen?
Mijne speelt voor een tweejarige best prima zelf maar een dag kan alsnog wel heel erg lang duren (en dan slaapt die van mij nog…). Ik laat haar met klusjes meehelpen, gaan samen boodschappen doen, koken/bakken of andere klusjes binnen of buiten de deur. En sowieso lekker veel naar buiten: strand, kinderboerderij, park. Meestal gaan we ook wel erens koffie drinken, vaak gewoon bij de Hema want dat is ook niet heel duur. Ik doe eens in de twee weken peutergym (is er wel elke week maar ik vind het dood saai dus ik ga niet altijd), of misschien is er wel een andere vaste activiteit die je leuk lijkt: dansen, zwemmen, voorlezen in de bieb. Geeft gelijk structuur aan de dag én breekt de dag ook een beetje.
Thanks voor jullie antwoorden! Vooral omdat ik me nu iets minder alleen voel, maar ook vanwege de goede ideeën! Bieb, klusjes opsparen en peutergym, hartstikke leuk! En ik weet zeker dat hij wel even zoet is als ik hem een stofdoek geef (en het waarschijnlijk kei leuk vindt😅).
Voor als een kind nog slaapt vind ik zwemmen heel fijn, want dan slapen ze langer. Maar kost inderdaad ook geld.
En voor langer zelfstandig spelen: ik merk dat nu we niet meer soorten speelgoed hebben maar juist veel van 2 soorten (in ons geval duplo en magnetische tegels), ze veel langer zelfstandig kunnen spelen. Vooral als er maar één kind is kan ik makkelijk een uur op de bank zitten/wat voor mezelf doen.
Ik weet niet of je het leuk vindt om met andere mensen af te spreken, maar dat maakt voor mij de dag altijd veel minder lang. Ik probeer dat dus wel vaak. En anders vind ik het ook een voordeel van babyzwemmen of een spelinloop ofzo dat je daar altijd wel een kletspraatjes hebt met andere moeders, en andere kinderen om mijn kind te vermaken
Ik ben in mei uitgerekend van ons eerste kindje en mijn vriend moet verplicht vakantie hebben in de bouwvak. We houden enorm van reizen en zouden graag nog weg willen gaan als het even kan. Uiteraard gaan we niks van tevoren boeken, omdat je niet weet wat voor kindje je krijgt en hoe de bevalling/herstel verloopt, maar was wel benieuwd naar jullie ervaringen van het reizen met een newborn. We zouden het liefst vliegen, omdat we van veel mensen horen dat dit juist een van de makkelijkste periodes is om te vliegen omdat ze nog zoveel slapen en alleen leven van borstvoeding. Ze zou dan dus rond de 2 maanden oud zijn. Zijn er dingen waar we specifiek op moeten letten of echt moeten mijden? Handige dingen om mee te nemen? Tips qua bestemmingen? Of gewoon ervaringen in het algemeen?
Heeft iemand ervaring met een 1 persoons dekbed in een peuterbed? Vraag me af of dat niet veel te groot is.
Ja mijn kind heeft dat! Juist handig want je kunt de onderkant van het dekbed onder het matras slaan, en dat blijft hier heel goed zitten. Dan heb je verder gewoon een lekker ruim deken maar niet teveel of te los.
Ik vond peuter vrij snel klein worden, dus wij zijn snel overgestapt op 1 persoons. En ze gaat nu ook naar een 1 persoons bed (bijna 4). Gebruik peuterdekbed was echt heel kort.
Mijn kind, 93 cm ofzo, ligt sinds een maand in een groot bed en ik vind het ook helemaal niet zo groot ogen.