Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik heb een megasuffe vraag en ik heb al gegoogled maar word niet veel wijzer. Ik bied tijdens het borstvoeden altijd beide borsten aan, meestal met luier verschonen ertussen. Telt dat dan als 2 keer aanleggen of 1 keer omdat het in 1 “sessie” is?

Kersverse first time moeder hier dus alles aan het uitvogelen :sweat_smile::raising_hand_woman:

1 like

Wat bedoel je met 2x aanleggen? Ik deed het ook altijd zo en zag het als 1 voeding.

1 like

Ok thanks! Ik zie het ook als 1 voeding maar was onzeker.

Bedoelde eigenlijk telt het als 1 of 2 voedingen. Omdat ze zeggen dat een pasgeborene tenminste 8 keer moet worden gevoed of aangelegd.

2 likes

Ik snap 'm! Ja wij zagen dat dus wel als 1 voeding. Maar ik zat denk ik ook al heel snel op 6 of 7 voedingen. Zou me meer richten op of je baby goed plast en groeit en tevreden is!

3 likes

Ja deze, gaan echt niet uit. Ze zijn wel wat duurder per stuk, maar ik ben er dus ook bijn nooit één verloren omdat ze echt blijven zitten. Ook leuk dat ze wat fellere kleurtjes hebben vind ik.

2 likes

Ja die anti slip knipjes! Die blijven zelfs aan je arm haar hangen haha. Echt top

1 like

Ik vind dit echt leuk. Maar mn dochter heeft dus haar haarspeldjes weg op het schoolplein :sweat_smile:

2 likes

Haha, wel echt lief. Maar dan zijn deze wel duur ja.

Misschien alleen in het weekend in doen dan? :sweat_smile: Ik doe ze ook niet in naar het kdv, want daar raken ze ze wel kwijt omdat ze uit meten bij het slapen daar.

1 like

Ja dat is wel een hele goede!

En ja het is ook wel lief, maar soms. Ze stond laatst ook al met een lippenstift: ‘ja ik dacht ik geef deze aan Vera, want ik had wel geteld dat jij nog wel meer hebt mam!’

1 like

Hoi! Binnenkort voor het eerst moeder en dus hard bezig met alles kopen en uitzoeken. We willen graag zo’n tripp trapp stoel met babyzitje zodat de baby al vrij snel ook bij ons aan tafel kan zitten. Alleen zie ik ook dat ze dit van veel andere merken hebben. Heeft er iemand ervaring met een ander merk? Ik hoor en lees altijd alleen over Stokke namelijk…

1 like

Ik voel me echt een beetje suf met deze vraag, maar wat doen jullie met je kindje als je een dag alleen met ‘m bent? De dag duurt soms zo lang als we thuis blijven. Ik kom nooit aan dingen voor mezelf toe, dus ben vaak aan het einde van de dag helemaal gesloopt. Ik probeer wat in het huishouden te doen, maar hij kan niet echt lang zelf spelen en vraagt op een gegeven moment om de tv. Knutselen of tekenen duurt welgeteld 2 minuten en is altijd chaos. En we kunnen natuurlijk niet iedere keer een croissantje in de stad eten of geld uitgeven aan een binnenspeeltuin/museum/dierentuin😅 (hij is trouwens 3 jaar). Het voelt echt een beetje alsof ik een slechte moeder ben omdat ik m’n kind niet de hele dag kan entertainen. Hoe blijven jullie een beetje sane aan het einde van de dag met een peuter?

6 likes

Haha geen suffe vraag hoor, volgens mij vraagt iedereen zich dit wel eens als niet geregeld af :joy: ik doe inderdaad dingen in het huishouden want merk dat mn dochter van 3 dan beter zelf kan spelen. Zit dus weinig zelf op m’n kont, behalve als ik haar voor de tv zet :joy: doe ik meestal eind van de middag als de puf er voor ons allebei wel uit is. Verder nu blij dat het mooi weer is, dan zijn we veel wel in de tuin en speeltuin. Alsnog doe ik dan bijv. Tuinieren. Verder vaak even naar de bibliotheek, even naar de stad oid of bij iemand op visite. Maar het kunnen lange dagen zijn. Ik denk altijd maar, over een jaar is ze op school en mis ik misschien wel eens zo’n dag samen :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Oh en speelgoed geregeld wisselen of iets tevoorschijn halen waar ze lang niet mee heeft gespeeld helpt hier wel om haar langer zelf te laten spelen. Tekeningen voor andere mensen maken helpt soms ook om langer te tekenen :joy::see_no_evil: en helpen met wat je aan het doen bent in het huishouden vindt ze vaak ook wel even leuk. Was dingen, helpen koken of iets bakken. Boodschappen doen :joy::see_no_evil:

1 like

Herkenbaar hoor. De dagen duren lang en de jaren gaan snel is de paradox van ouderschap. Ik doe eigenlijk altijd een uitje met hem. Dat kan de bieb zijn, een speeltuin of ergens op een bankje wat drinken/picknicken. Hier werken luisterboeken ook vrij goed.

4 likes

Ik doe eigenlijk niets speciaals de laatste tijd (kindje ook net 3). In het begin ging ik vaker op pad zoals naar de kinderboerderij, indoor speeltuin etc maar dat trek ik niet meer nu ik zwanger ben.

Onze dagen zien eruit als:

samenvatting

Wakker worden op bed met de tv aan, klaarmaken om naar beneden te gaan, ontbijten, haren doen, tv kijken terwijl ik m’n make-up doe, ik doe een huishoudelijke taak (bijv. was opvouwen) en zij ‘moet’ dan even zelfstandig spelen of mag erbij zitten om te helpen sorteren oid.

Daarna doen we een tussendoortje en daarna gaan we vaak even op pad naar de supermarkt, drogist, pakketje wegbrengen oid. Ik zorg er bewust voor dat ik deze dingen moet doen op dagen dat ze thuis is zodat we weer iets te doen hebben.

Dan is het tijd voor het middageten en daarna een middagdutje. In slaap komen duurt lang maar dat geeft mijn wat meer tijd om bij te komen.

Na het wakker worden een tussendoortje voor de tv, daarna weer een klusje in huis (was doen op zolder, stofzuigen, bezig in de tuin oid) en daar helpt ze graag bij. Daarna gaan we vaak naar buiten naar de speeltuin om de hoek.

Daarna is het vaak even tv kijken totdat ik begin met koken, daar wil ze persé mee helpen dus dat is ook echt een activiteit bij ons. Ze helpt dan met snijden, roeren etc.

Eten, spelen met papa en dan klaarmaken voor bed.

Haar leven wordt dus eigenlijk om dat van ons gepland ipv dat we het andersom doen. Ik kan me van m’n eigen jeugd herinneren dat het op dezelfde manier ging en ik vond het daardoor juist heel speciaal om een keer wel wat leuks te doen door bijvoorbeeld naar de kinderboerderij of speeltuin te gaan.

8 likes

De dagen kunnen inderdaad lang duren, maar wat mij helpt

• ommetje maken in de buurt (even naar de speeltuin, even rondje lopen)
  • betrekken bij het huishouden. Gewoon ook een vochtige doek geven, of wat laten vouwen
  • speelgoed wisselen
  • soms is er ook gewoon wat meer uitdaging nodig. Weet nog dat mn dochter een draak was toen ze 3.5 was
  • dingen die toch moeten en leuk zijn lang laten duren. Mn zoontje kan ik zo 1.5 uur in bad zetten

Uiteindelijk willen kinderen ook vaak met jou meedoen heb ik het idee. Dus haal een extra motblik en veger in huis :smile:

4 likes

Ja pakketjes halen, paar stomme boodschappen doen is een top uitje voor de ochtend. Kind van 3 met een boodschappen mandje door de supermarkt zien slepen is ook gewoon voor jezelf al top vermaak :wink: ik spaar deze to dos ook altijd voor dit soort dagen zonder concrete plannen.

4 likes

Ik heb geen peuter maar misschien nog iets als een kinderboerderij? Of iets maken/bakken in de keuken, koekjes bijvoorbeeld of iets van klei wat afgebakken moet worden ofzo? Of een soort ontdekbak maken met gekleurde rijst en figuurtjes erin, met kleine opdrachtjes ofzo? Cadeau lintjes spannen kris kras over een open, plastic bak en dat hij dan spulletjes eruit moet halen zonder de lintjes aan te raken? In de buurt wandelen en dan met een opdracht/doel (zoveel mogelijk mensen op een fiets zien en tellen/bijhouden, of zoveel mogelijk honden, of auto’s in een bepaalde kleur)?
Ik roep ook maar wat. Ik herken het iig wel van mijn mama dagen, ook al is mijn kind een stuk jonger, op een gegeven moment wil je ff iets anders.

1 like

Naar de bieb, daar kan hij boekjes lezen en wat spelen. Vaak een rondje wandelen, naar de speeltuin of voetballen op een grasveldje o.i.d. Nu het beter weer wordt ook wel kinderboerderij of het bos.

Ook wel regelmatig tv hoor, maar met mijn zoontje vind ik het wel prima te doen. Als ik twee kinderen thuis heb (als dochter vrij is) vind ik het vaak wel lastiger. We maken vaak een tent, kleien, kleuren etc. En inderdaad laten ‘meehelpen’ in het huishouden.

1 like

Misschien zijn er in de buurt ouder-kind speelochtenden of activiteiten in het buurthuis, peutergym/peuterdans?

1 like