Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Mijn kind is nog veel jonger, maar heb wel heel veel ervaring met die leeftijd en ik ging er altijd elke dag op uit, weer of geen weer. Van de hele dag binnen met peuters/kleuters word je horendol. Niet gek dat je moe bent aan het einde van de dag.

Ik ging vaak naar het bos, deed een speeltuintjestocht door de buurt of nam de kinderen gewoon mee voor een boodschap/brief posten/apotheek. En anders misschien eens een playdate organiseren met een kindje van vrienden/familie of de opvang? Of ergens op bezoek.

En op slechtweerdagen: een parcours of hut maken in huis, dingen net even iets anders doen dan normaal. Een huisje maken van een grote doos. Dat zijn dingen waar peuters/kleuters zich soms uren mee kunnen vermaken.

Het wordt straks Pasen: knutsel samen konijnenoortjes en een gezellig mandje en ga paaseieren zoeken samen (kunnen ook gewoon blokjes zijn ipv chocolade-eitjes).

1 like

Ik ga altijd naar de 0-4 inloop, eventueel naar de markt en ik probeer vaak ook bij vrienden langs te gaan met de auto. M’n man gaat altijd naar de bibliotheek of de stad in en naar de Hema (maar dat kost geld). Hij gaat ook vaak naar de kinderboerderij en langs de speeltuintjes steppen. Op zaterdag ga ik altijd naar een sportclub met d’r, dat is van de korfbal en 5 euro per maand.
Hier wordt trouwens minder om de tv gezeurd als er langere tijd niet gekeken is. Op zondagochtend mag ze tv kijken en de andere ochtenden niet. En meestal stopt het gezeur over de tv sochtends op vrijdag en daarna begint op maandag de riedel weer :joy:

2 likes

Ik heb op mijn vrije dag echt geen zin om de hele dag kinderdingen te doen of met kinderspeelgoed te spelen. En klinkt alsof jij ook behoefte hebt aan meer ruimte voor jezelf. Misschien heeft iemand ook wel ervaring met hoe je je kind kan leren meer/langer zelf te spelen?

Mijne speelt voor een tweejarige best prima zelf maar een dag kan alsnog wel heel erg lang duren (en dan slaapt die van mij nog…). Ik laat haar met klusjes meehelpen, gaan samen boodschappen doen, koken/bakken of andere klusjes binnen of buiten de deur. En sowieso lekker veel naar buiten: strand, kinderboerderij, park. Meestal gaan we ook wel erens koffie drinken, vaak gewoon bij de Hema want dat is ook niet heel duur. Ik doe eens in de twee weken peutergym (is er wel elke week maar ik vind het dood saai dus ik ga niet altijd), of misschien is er wel een andere vaste activiteit die je leuk lijkt: dansen, zwemmen, voorlezen in de bieb. Geeft gelijk structuur aan de dag Ć©n breekt de dag ook een beetje.

3 likes

Thanks voor jullie antwoorden! Vooral omdat ik me nu iets minder alleen voel, maar ook vanwege de goede ideeĆ«n! Bieb, klusjes opsparen en peutergym, hartstikke leuk! En ik weet zeker dat hij wel even zoet is als ik hem een stofdoek geef (en het waarschijnlijk kei leuk vindtšŸ˜…).

1 like

Voor als een kind nog slaapt vind ik zwemmen heel fijn, want dan slapen ze langer. Maar kost inderdaad ook geld.

En voor langer zelfstandig spelen: ik merk dat nu we niet meer soorten speelgoed hebben maar juist veel van 2 soorten (in ons geval duplo en magnetische tegels), ze veel langer zelfstandig kunnen spelen. Vooral als er maar ƩƩn kind is kan ik makkelijk een uur op de bank zitten/wat voor mezelf doen.

4 likes

Ik weet niet of je het leuk vindt om met andere mensen af te spreken, maar dat maakt voor mij de dag altijd veel minder lang. Ik probeer dat dus wel vaak. En anders vind ik het ook een voordeel van babyzwemmen of een spelinloop ofzo dat je daar altijd wel een kletspraatjes hebt met andere moeders, en andere kinderen om mijn kind te vermaken :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik ben in mei uitgerekend van ons eerste kindje en mijn vriend moet verplicht vakantie hebben in de bouwvak. We houden enorm van reizen en zouden graag nog weg willen gaan als het even kan. Uiteraard gaan we niks van tevoren boeken, omdat je niet weet wat voor kindje je krijgt en hoe de bevalling/herstel verloopt, maar was wel benieuwd naar jullie ervaringen van het reizen met een newborn. We zouden het liefst vliegen, omdat we van veel mensen horen dat dit juist een van de makkelijkste periodes is om te vliegen omdat ze nog zoveel slapen en alleen leven van borstvoeding. Ze zou dan dus rond de 2 maanden oud zijn. Zijn er dingen waar we specifiek op moeten letten of echt moeten mijden? Handige dingen om mee te nemen? Tips qua bestemmingen? Of gewoon ervaringen in het algemeen?

Heeft iemand ervaring met een 1 persoons dekbed in een peuterbed? Vraag me af of dat niet veel te groot is.

Ja mijn kind heeft dat! Juist handig want je kunt de onderkant van het dekbed onder het matras slaan, en dat blijft hier heel goed zitten. Dan heb je verder gewoon een lekker ruim deken maar niet teveel of te los.

1 like

Ik vond peuter vrij snel klein worden, dus wij zijn snel overgestapt op 1 persoons. En ze gaat nu ook naar een 1 persoons bed (bijna 4). Gebruik peuterdekbed was echt heel kort.

3 likes

Mijn kind, 93 cm ofzo, ligt sinds een maand in een groot bed en ik vind het ook helemaal niet zo groot ogen.

2 likes

Dit is nu mijn wekelijkse uitje op de fiets, vindt hij geweldig :joy:

27 likes

Dat is toch zo’n magische leeftijd en interesse van die kinderen :smiling_face_with_three_hearts: Ik werd zelf ook helemaal enthousiast van alle bouwvoertuigen!

3 likes

Wij zijn toen naar omgeving Bordeaux geweest, ging prima met een kleintje. Ze sliep bijna de hele rit en werd af en toe wakker om te drinken. We hadden wel een hotel tussendoor geboekt om de reis te breken.

1 like

En het dan jammer vinden als je een graafmachine ziet en je kind is er niet bij :grimacing:

22 likes

Ik reageer hier even op, want dit is lang niet altijd een gegeven. Bij mij is borstvoeding bijv. niet (volledig) gelukt en toen wij met onze 2 maanden oude baby weg gingen, moesten we dus alsnog veel meeslepen: kolf, flesjes, flessenwarmer, kunstvoeding etc. Wij zijn een weekje naar Texel gegaan en dat was heel fijn omdat het maar 2,5-3uur rijden was en we dit precies tussen de voedingen door konden doen. Maar ter plekke moet je dan ook alles om de voedingen heen plannen, tenzij je ergens in een hotel/huisje met zwembad oid zit en daar niet weggaat, dat lijkt het me al een stuk makkelijker! Ik zou dus met beide scenario’s (bv/kv) rekening houden en vooral niet teveel willen doen.

9 likes

Je zegt het zelf al maar idd mijn tip; leg je vakantie nog niet vast of neem een goede annuleringsverzekering. Ik wilde het liefst op vakantie zo’n 3/4 maanden na de bevalling, maar heel blij dat we niks hadden geboekt en een last minute wilden. We hadden uiteindelijk opstartproblemen na de bevalling die ervoor zorgden dat we liever in Nederland bleven.

Achteraf gezien leek het me wel heel chill met een baby! Ik zag bij een rondje googlen dat ze vaak de tip geven pas vanaf 6-8 weken te vliegen ivm het harde geluid en de gevoelige oortjes. Dus je kan erover denken om gehoorbescherming aan te schaffen.

2 likes

Zelf geen ervaring mee, maar in mijn omgeving zijn er een aantal ouders die met hun baby van 3-4-5 maanden naar landen als Griekenland, Thailand of Zuid-Afrika zijn gegaan. Wat ik van hen begreep ging dat prima, zolang je je verwachtingen maar bijstelt.

Ik zou in jouw geval dan eerder last-minute wat boeken of anders een hele goede annuleringsverzekering nemen, want je kunt nu nog niet voorzien of je tegen die tijd op vakantie kunt/wil met je kind. Ligt er ook aan hoe de bevalling gaat en de start van je kindje verloopt.

1 like

Wij zijn met een baby van ruim 3 maanden naar oostenrijk gereden. Heeft het grootste deel van de tijd geslapen en anders een van ons ernaast op de achterbank om te vermaken

1 like

Mijn baby wordt binnenkort 1 en mijn opvang gaf aan dat ze vanaf die leeftijd in principe geen fles meer aanbieden. Thuis drinkt ze nog erg graag haar middagfles dus ik had überhaupt niet erg stil gestaan bij de volgende fase van melk afbouwen en eten opbouwen.

Vanaf welke leeftijd stopten jullie met de middagfles en wat voor snack gaf je als vervanging?

1 like