Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik ben rond de 1 jaar ook begonnen met afbouwen maar ik gaf hem wel die fles als hij slecht middageten op had. Vind ook dat de opvang dat niet kan ‘weigeren’. Kan je kindje zelf de fles vasthouden? Dan is het helemaal geen moeite.

Het ritme van de opvang is dit en thuis doe ik dit ook alleen dan warm-brood omgedraaid
7:00 180cc papfles
9:00 fruit
Slapen
11:30 warme lunch + yoghurt
13:30/14:00 cracotte/rijstwafel met beleg + rauwkost
Slapen
16:00 klein snackje: rozijnen, soepstengel, knijpfruit, dadel
17:00 brood
18:30 180cc

3 likes

Bij 10 maanden al maar ze had er ook geen behoefte aan. Dus nu krijgt ze gewoon water in de middag. Binnenkort gewone melk denk ik, ze wordt bijna 1

2 likes

Oh nee ze weigeren niet per se hoor! In overleg geven ze het nog wel. Vaak bieden ze nu ook een cracker aan idd rond 14:00, maar wil ze toch ook nog wat melk. Ze heeft nu:
7:30 150cc melk (wil geen pap)
9:00 fruit
11:30 warme lunch
14:00 120cc melk+cracker
16:30 boterham
17:30 thuis nog boterham
18:30 150cc melk
21:30 150cc melk

Vraag me vooral af of het echt honger is of juist dorst en een fijn momentje voor haar middagdut. Vind het zoveel hoofdrekenen met al die voedingsdingen haha.

2 likes

Oh gelukkig! Is ze een goede eter en drinkt ze ook goed water? Mijn kind dronk ook nog niet zo goed water rond die leeftijd. Dus ik gaf hem ook een tijdje 100cc water met maar 2 schepjes melk en zo heb ik die middagfles afgebouwd. Ik was ook bang dat hij het moeilijk zou vinden want hij dronk hem altijd nog leeg. Maar het ging eigenlijk prima!

Je zou nog yoghurt kunnen geven na de lunch?

Oh dan ga ik zoiets proberen! Ze eet heel goed maar raakte inderdaad weer wat vaker geconstipeerd door het slechte drinken. Al lijkt dat sinds kort beter te gaan. Dus vond het zelf ook wel makkelijk, zo’n extra melkmoment.

Ik ga eens experimenteren met minder melk in verhouding en alle snackopties die je noemt.

We geven trouwens yoghurt na het avondeten en soms bij het fruit omdat ze zo weinig ‘ontbijt’.

2 likes

Je kan toch gewoon een beker melk bij de lunch geven en kijken of ze dan gaat slapen?

Kunnen we ook nog testen idd! Heb niet eens stilgestaan dat vanaf deze leeftijd het moment was om bekers (koe)melk te geven. Wij drinken zelf nooit melk.

Het is niet verplicht om melk te geven. Je kan ook ergens een kommetje yoghurt toevoegen of de voedingstoffen uit melk op een andere manier aanbieden als het niet bij je “overtuiging” past om melk te laten drinken.
Overtuiging is gelijk zo’n zwaar woord maar hopelijk snap je hem

2 likes

Hoe gaan jullie over van gepureerd/geprakt eten naar vast(er) eten? In stukken aanbieden en met z’n hand laten eten of juist wel nog prakken en het met een lepel/vork leren eten?

Ik voel me echt een beetje dom nu, maar weer even niet wat logisch is?

1 like

Wij zijn met 4 maanden naar griekenland geweest. We hadden een huisje aan zee met prive zwembad en op loopafstand van restaurants. Zou het zo weer zo doen.

Ik gaf wel borstvoeding en dat was echt ideaal. Verder zou ik aanraden om zoveel mogelijk mee te nemen (luiers, evt extra melkpoeder) etc omdat we dat nergens konden vinden en er ver voor moesten rijden. Maar dat is afhankelijk van je bestemming.

1 like

Stukken steeds grover aanbieden. En eerst met de hand laten eten. Voelen is onderdeel van eten proeven en proberen. En zo kunnen ze zelf pakken wat ze willen. En na een tijdje pas oefenen met lepel.

2 likes

We hebben uberhaupt nooit geprakt en gepureerd dus zou het inderdaad in stukken aanbieden! In de app van solidstarts kan je makkelijk zien hoe je het kan aanbieden

5 likes

Wij deden gewoon grote stukken en dan met de hand. En als er iets was wat handiger was met een lepeltje dan idd, zelf aan laten pakken. Vij bijv yoghurt

1 like

Hier hebben we stukken zacht voedsel (pompoen, zachte avocado etc) in stukken aangeboden. En de app Solid Starts gebruikt als we even niet wisten hoe het aan te bieden.

1 like

Hier ook solid starts gebruikt, vond ik heel handig. Ik hoop dat hij het snel oppikt @Cam! Lekker met zijn handjes uitproberen en experimenteren.

Wanneer had jullie kindje het gebruik van een lepel door? Yoghurt of stamppot voer ik mijn kindje nog wel, maar ze eet soms liever zelf en raakt dan gefrustreerd.

2 likes

Ik gebruikte ook dit soort lepels en daarmee ging het een stuk makkelijker voor haar om zelf iets op te pakken en binnen te krijgen. En ik gaf altijd haar een lepel en dan zelf een lepel om te voeren, die afwisseling hielp ook.

5 likes

Onze dochter is 1,5 en eet al best een tijd zelf. Ook pap bijvoorbeeld. In het begin hebben wij ook de lepeltjes die @Feather stuurt gebruikt. Soms was dat idd meer voor het idee en nam ze daar 1 hap van. Nu gebruiken we meestal deze https://www.bol.com/nl/p/sproudsy-kinderbestek-baby-2-baby-lepeltjes-vorkjes-baby-bestek-bpa-vrij-rvs-roze-oranje/9300000194607296?referrer=socialshare_pdp_androidapp
Echt top dat ze zo kort zijn.

2 likes

Mijn kind is bijna 17 maanden en ik voer hem nog steeds iedere ochtend zijn yoghurt met havermout. We geven hem altijd kinderbestek bij het eten, en proberen het wel wat te stimuleren maar hij lijkt niet een aanleiding te zien om het te proberen omdat het met zijn handjes net zo makkelijk gaat. Hij is motorisch best sterk voor zijn leeftijd maar met een lepel eten doet/kan hij eigenlijk nog niet echt. Soms maak ik me er wel zorgen om maar ik denk ook niet echt dat het heel erg is.

4 likes

Ik heb ook heel lang gevoerd omdat dat gewoon veel efficienter was. En vond het ook niet belangrijk dat een baby zelf kan eten als ze zich motorisch verder gewoon goed ontwikkelde. Op een gegeven moment kon ze het gewoon ineens zelf.

Mijn zoontje is 18 maanden, maar gewoon ook wat lui of gewoon slim. Hij pakt zijn lepel vaak direct, steekt hem in de lucht en zegt dan ‘helpe’. En dat wij het dan moeten doen, haha.
Maak mij er soms ook wel zorgen om, maar gaat het goed. Dus twijfel of ik er meer mee aan de slag moet.