Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ons zoontje is nu bijna 1 en at tot vorige week het volgende:
S ochtends pap
Dan fruit geprakt
Brood in stukjes met beleg
Maispuffs
Avondeten gepureerd
En dan nog een paar kleine flesjes

Nu eet hij wel pap, brood en maispuffs, maar fruit moet hij ineens niet meer hebben en avondeten ook niet. Niet gepureerd, niet in stukjes en niet het happen van een groot stuk. Is dit een bekende fase? En wat te doen? Waren juist eindelijk de flessen een beetje aan het afbouwen…

2 likes

Ik heb zo’n ontzettende jeukende huid. Ik snap er niks van. Ik drink genoeg water en smeer mezelf van top tot teen in. Heb ook niet het gevoel dat ik een hele droge huid heb? Hebben meer mensen dit tijdens hun zwangerschap?

1 like

Bel je verloskundige alsjeblieft. Dit is kan een symptoom zijn van zwangerschapscholestase. Ik heb het zelf ook gehad. Het is helemaal goedkomen. Ga aub niet te veel googlen.

Toevallig vet gegeten of cafeïne gedronken? Zit je in je laatste trimester?

3 likes

Als het idd een heftige jeuk is kun je het beste even overleggen voor wat bloedonderzoek.

2 likes

Ja idd bellen met je verloskundige. Dit werd mij op het hart gedrukt bij jeuk.

1 like

Nee ik kan sinds de zwangerschap niet meer zo goed tegen koffie en ben net over de helft. Ik had eigenlijk gehoopt dat het er een beetje bij hoorde net als de misselijkheid en zo.
Ik neem dan toch maar contact op met de verloskundige. Dacht dat die vervelende jeuk onschuldiger zou zijn. Dank voor jullie antwoorden.

3 likes

Het is vrij zeldzaam dus grote kans dat het toch onschuldig is maar even checken kan geen kwaad.

1 like

Idd goed om te testen. Ik had ook veel jeuk en was uiteindelijk niks aan de hand dus hopelijk bij jou ook. Ik had het vooral op benen en buik. Wat mij hielp was in bad met sok met havermout en dan over alle jeukende plekken. En idd blijven insmeren. Uiteindelijk hielp bevallen ook haha. Hopelijk wordt het wat beter want het is wel echt mega vervelend.

5 likes

Wel herkenbaar hoor! Ik had het bij beide zwangerschappen en ik weet van een goede vriendin dat ze het ook had. Maar idd zoals hierboven gezegd wordt voor de zekerheid maar laten nakijken.

4 likes

Kan ook goed onschuldig zijn hoor, ik had ook erge jeuk maar was niks. Maar zou het voor je eigen gemoedsrust wel even aangeven/navragen

1 like

Wij deden ook maar van alles door elkaar. De stukken steeds grover inderdaad maar ook regelmatig gewoon een broccoliroos. Alles wat zacht is en je zo groot kan aanbieden kan je eens proberen om los aan te bieden (rijst kunnen ze zelf pakken en zachte groente). En bv pasta bolognese grover pureren en dan stukjes snijden uiteindelijk.

@Yzile wij zijn meer van de yoghurt- en kaasovertuiging :joy: dus die gaan we hoger opvoeren. (Kaas nog niet dus lekker volproppen met yoghurt)

1 like

Tot 1 jaar at mijn kind heel goed en eigenlijk alles maar nu (18 maanden) komt en gaat alles echt met fases. Bijvoorbeeld eergisteren at hij nog een avocado en vandaag was het ‘bah’ :sweat_smile: en hij eet nu ook weer amper brood.

Ik doe eigenlijk niks anders aanbieden. Alleen van sommige dingen die hij dan goed eet geef ik wat meer. Als hij bijvoorbeeld zijn avondeten niet goed eet, geef ik wat meer yoghurt dan normaal. Als hij zijn cracker niet eet, geef ik een stuk komkommer extra.

Ik vind het ook wel echt lastig dat het zo snel omslaat. Ik had laatst ook heel veel pasta bolognese gemaakt voor in de vriezer. Dat wil hij nu ook niet meer…

1 like

Och ja, mijn kinderen zijn iets ouder en de ene week vinden ze aardappelbolletjes uit de oven heerlijk, de volgende week verafschuwen ze het. Eerst was broccoli een altijd-goed groente, nu is het een vegetable-non-grata.

Altijd weer een verrassing bij het avondeten :sweat_smile:

2 likes

Jaa had ik ook, beide keren, vreselijk! Inderdaad even aangeven bij je verloskundige. Bij mij was het niks maar ze willen het inderdaad wel graag weten en eventueel bloedonderzoek. Wat iemand al zei hielp bij mij heel goed; havermout in een sok/stuk panty in bad en dan ook je huid inderdaad even insmeren. En ik had lipikar crème van la roche posay gekocht in de apotheek, dat hielp ook! Deze; Tegen droogheid en neiging tot eczeem | La Roche-Posay

Al kan ik die lucht nu niet meer ruiken :joy::see_no_evil: sterkte!! Na de bevalling is het waarschijnlijk gelijk weer over! Dat was bij mij gelukkig zo :four_leaf_clover:

1 like

Dat laatste is inderdaad heel herkenbaar. Had porties voor in de diepvrie gekookt voor hem die hij eerst heerlijk vond. Moet hij nu geen hap meer van hebben

Heeft iemand een tip voor een lunchplek met speelhoek in Delft Centrum? Tot nu toe vind ik Huszár. Zijn er meer?

Ik ben ook op zoek naar een kind vriendelijk restaurant in Amsterdam. Iemand daar ook een tip voor?

Same! Mijn kind is net 1 en sinds een maand wil ze opeens amper groente en fruit, en sowieso alles gaat moeizaam. Terwijl ze daarvoor alles met gemak at.

Ik heb wel ooit eens gelezen dat baby’s van 0 tot 1 heel veel groeien/aankomen. En van 1 tot 2 is dat veel minder, dus helemaal niet zo gek dat ze minder eten.

Ik merk ook dat ze zich veel bewuster is van texturen. Ik probeer vooral rustig te blijven en geen druk op te leggen, omdat ik dat zelf ken van vroeger en dat op zn zachts gezegd niet hielp. Als ze honger heeft, eet ze wel.

Ik blijf het aanbieden (want soms werkt het wel) en ik heb voor de zekerheid wel altijd een succesvol alternatief, zoals een gekookt ei, achter de hand. En ik geef haar eten in dr wagen! Dat helpt echt zo goed, dan eet ze opeens wel banaan en 2 boterhammen. Op de opvang eet ze trouwens ook prima, dus idk🤷‍♀️

1 like

Bakker Suikerbuik
En anders zit stadsboerderij Buytendelft op max half uurtje lopen, mocht je daar toch zin in hebben

1 like

Hi! Mijn dochter eet sinds vrijdag niks meer. Ze heeft vrijdagmiddag voor het laatst 2 kleine Lu crackers op en that’s it. Ze drinkt wel gewoon goed en ‘s avonds melk uit haar fles drinkt ze ook nog op. De afgelopen 2 dagen is het enige wat ze overdag gegeten heeft een danoontje toetje. Ik heb momenteel echt alles aangeboden; van brood tot crackers, van chips tot chocola. Ze heeft gisteravond ook overgegeven, was vooral danoontje wat eruit kwam. Ik wil morgen sowieso even de huisarts bellen voor advies, maar vrees dat ze niet veel zullen doen aangezien ze wel goed drinkt en ook gewoon alert en vrolijk is. Snap niet waar ze de energie vandaan haalt aangezien ze 0 brandstof in haar lijfje heeft :sweat_smile: Mijn vraag is dus eigenlijk, herkent iemand dit? Is dit een fase? Buikgriep/een ander virus?

2 likes