Een van mijn vriendinnen is in verwachting van een tweeling en daar heeft ze het zwaar mee. Mentaal (aan het idee kan ze niet wennen) en zeker ook fysiek, daarnaast zijn er natuurlijk veel meer zorgen. Ze is bijv. al ziekgemeld omdat het lichamelijk niet meer lukt. Echt heel pittig. We zijn er veel voor haar en haar partner en helpen met van alles in huis, of gewoon luisteren als ze haar hart wil luchten. Binnenkort is de babyshower en willen we haar extra verwennen. Ik merk aan alles dat ze er niet lekker bij zit. Hebben jullie nog handige of leuke tips voor bij een tweeling te geven? Of specifiek aan de moeder?
Een zwangerschapsmassage? En voor de babyâs misschien zoân tweelingvoedingskussen? Volgens mij is dat bijna onmisbaar als je ze beiden moet voeden
Als ik in haar schoenen zou staan, en het gaat om een hechte vriendengroep, dan zou ik denk ik het meest blij worden als ik weet dat ik na de geboorte niet zonder hulp kom te zitten. 40 weken zwangerschap is lang en zwaar, maar de 8-12 weken daarna worden nog lastiger. Hoe gaaf is het dan als je vrienden een schema hebben opgesteld met wie wanneer beschikbaar is. Om hulp vragen is moeilijk, zeker als kersverse moeder waarin je na de kraamweek veel zelf moet doen. Stel dat ik een schema zou hebben en weet wie ik op welke dag kan appen/bellen, en dat diegene dan ook echt tijd heeft om meteen of in de avond te komen, dan zou me dat zoveel rust geven!
Als je iets âtastbaarsâ wilt geven is een zwangerschapsmassage of maaltijddienst/box aan huis voor de eerste weken denk ik heel fijn!
Iemand hier die de Enfant slofjes heeft? Mijn dreumes loopt nog niet en sokken worden steevast uitgetrokken. Zoek dus warme slofjes waar niet perse op gelopen hoeft te worden en die niet snel uitgaan. Andere tips zijn ook welkom! Oja ik vond die van Lodger dus niet zo fijn die kreeg hij als kleinere baby zelfs al uit
oh wat een goed idee, zoân schema, ga ik meenemen in onze groep!
Ik zou dan voor haar denken aan een zwangerschaps massage, floaten in een magnesiumbad (helpt tegen rusteloze benen en kan ook helpen tegen harde buiken). Misschien een kapper aan huis laten komen zodat ze âfrisâ de kraamtijd in gaat en daar de komende tijd niet meer aan hoeft te denken.
Laatst hoorde ik iemand die ipv een babyshower een schoonmaakâpartyâ kreeg waar het hele huis onderhanden werd genomen. Zodat ze daar tijdens de nesteldrang zelf geen omkijken meer aan had.
Dus van plinten, ramen, kasten schoonmaken/uitzoeken, tot aan alle apparaten ontkalken/schoonmaken. Maar ook de diepvries volmaken met allerlei maaltijden.
Dat lijkt me zĂł fijn als je zwanger bent (en al helemaal van een tweeling). Dat je weet dat alles op orde is en je zelf helemaal niets meer hoeft te doen. Dat geeft vast veel rust.
En voor in de kraamtijd vooral maaltijden langs brengen.
Vind dit echt een heel goed idee @Enthusiasm ! Al is het maar een rooster wie wanneer eten komt brengen of stofzuigen.
Als ze geen massagepersoon is oid: ik vond een pedicure fantastisch. Je komt aan het einde van de zwangerschap zo slecht bij je voeten en zoân voetscrub voelt onwijs lekker voor je stalpoten. Plus de maand na mân bevalling had ik geen omkijken naar mijn voeten en dat was fijn ivm bekkenpijn.
Echt fijne input dit, thanks allemaal! Allemaal in mân notities gezet
Dit klinkt zoals ik me voelde tijdens mijn tweelingzwangerschap. Als ze er behoefte aan heeft mag ze gerust contact met me opnemen om mijn ervaringen te horen of misschien voor herkenning.
Als jullie als vriendengroep / andere mensen gaan koken kan ik deze website aanraden voor de coördinatie: https://rondjekoken.nl/
Heel handig om een verdeling te maken en je kan mensen met een linken via whatsapp uitnodigen!
Ja, eerst deze:
en toen ze begon met staan/stappen deze:
De bovenste waren om de haverklap uit, de onderste trapt ze ook weleens uit maar laat ze over het algemeen met rust en laat ze zitten haha (en dus ook haar sokken, eindelijk haha)
Die onderste sloffen vallen wel kleiner, ik had haar voeten laten opmeten (20), maar ze draagt van deze sloffen maat 21/22! Ze heeft er wel echt lekker warme voeten in.
Oh top!! Dank voor je antwoord. Ik heb zijn voetje gemeten en hij zou nu maat 22 hebben dus dan kan ik beter 23:24 nemen denk je? (Van de onderste dus) ben bang als ze te groot zijn dat hij ze dan dus weer makkelijk uitschopt
En op die met klittenband valt dus ook een beetje te lopen? Mocht hij ineens toch bedenken wat stappen te gaan zetten dan kan hij ze dus ook nog gewoon aan
Ja ik denk dat je dan met 23/24 goed zit! Langs meubels of achter een loopwagen gaat het goed (ze loopt nog niet, staat sinds kort af en toe even los), maar mijn neefje en nichtje hadden volgens mij dezelfde sloffen en zij liepen er ook prima los op!
Ah top dankjewel, ik heb ze besteld
Als fysiek cadeau is super handig: een tweelingvoedingskussen, als ze dit nog niet heeft aangeschaft.
En zelf vond ik het in de tijd na de geboorte zo fijn als mijn moeder / schoonmoeder langs kwam, en wij gewoon even konden slapen en niet zelf hoefden te koken.
Want ik was compleeeeeet gesloopt. En het is zo fijn als iemand die je vertrouwt (zoals goede vrienden of familie) tegen je zegt: ik ben de komende uren hier voor de babyâs, jij gaat lekker in bed liggen, en ik zorg straks voor eten (ik zou dan wel al thuis eten maken en mee nemen zodat je op de babyâs kan focussen haha).
Dus een roulatie schema met dat er af en toe iemand langs komt zodat de ouders echt kunnen slapen, lijkt me echt het beste cadeau ooit haha.
En zeker als de partner misschien al eerder gaat werken en zij nog langer verlof heeft, dan is het helemaal fijn als er ook af en toe iemand langs komt. Ik vond de 4 weken die ik overdag alleen voor de babyâs heb gezorgd, toen mijn partner weer ging werken, echt zo zwaar ik was echt op het randje, ik was zo opgelucht toen ze na die 4 weken naar de opvang konden gaan
Echt bedankt voor jullie reacties. Naast iets fysieks aan cadeau is het mij duidelijk geworden dat dit soort dingen misschien wel waardevoller zijn. Ben al aan het bedenken hoe we zoiets in een schema âcadeau kunnen doenâ. En ben helemaal geĂŻnspireerd!
Ik lees dit nu met kleuren oefenen enzo, en ik zou niet eens weten wanneer je hiermee âmoetâ (kan?) beginnen? Vóór een jaar?!
Zoveel druk over die ontwikkelingen, maar nergens tips van je kunt nu hiermee of daarmee beginnen. Of misschien is het er wel en weet ik het gewoon nietđ
Ik dacht ook dat ik zoân moeder zo zijn die lekker voorleest (kan al van 3 maanden TOCH?!?!!), maar ze stopt dat boekje alleen maar in dr mond dus daar is niets aan haha.
Dit brengt mij wel op een vraag voor tips: wat zijn leuke boekjes of speelgoed voor een baby van bijna 8 maanden? Ik merk dat ze een beetje uitgekeken is op het huidige speelgoed, wat ook wel echt 4+ mnd speelgoed is misschien.
Een doos blokken? Vond mijn kind echt fantastisch op die leeftijd zodra ze een beetje kon zitten. Lekker even aan elk blokje likken en alles in de doos, uit de doos, in de doosâŠ
Weet wel dat, ook al lijkt het dat je baby voorlezen niet boeiend vindt of afgeleid is, het echt waardevol is voor de taalontwikkeling om dit te blijven doen. Daar plukken ze later echt de vruchten van.
Mijn baby wil ook alleen maar alles in de mond stoppen en kijkt overal naar behalve boekje. Dus schiet er bij mij ook in. Voordeel is dat we de peuter altijd voorlezen, dus nu zit ze vaker daar gewoon bij.
Leuk boekje voor babyâs is bijvoorbeeld Beestje waar ben je.
Heb je al een activiteitenkubus? Een van stof, maar ook van hout
Wij hadden een dikkie dik flapjes boek, zoân zachte met knisperende flappen en âverstopteâ dikkie diks op elke pagina. Daar kon je dan zelf tekst of een verhaaltje bij bedenken. Dus â hĂ© kijk een vlinder, maar waar is dikke dik nou? Oh ja goed zo kijk daar! Met een spin.â
Nou zo dus
En vooral hoe jonger hoe simpeler of korter de boekjes.