Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Je kan ook kijken of je bibliotheek iets van baby/peuter voorlezen aanbiedt! Ik ga met de oudste sinds hij 4 maanden is en nu 2 jaar later heeft hij ook al een goede woordenschat en het is ook gewoon een leuk uitje met je kind :blush: hoef je ook niet zo zelf na te denken welk boek je gaat lezen en welke liedjes erbij.

3 likes

Wij deden het wel al snel, toen er een avondroutine kwam. Ik vind het makkelijk om op gezette tijden een boekje te lezen.

Daarnaast hebben we beneden veel kartonnen boeken, mogen ze zelf ā€˜lezen’ of ze komen naar ons toe om voor te lezen. Karton omdat die niet snel kapot gaan.

Voorlezen is wel echt heel waardevol, als het lukt zou ik het wel proberen. De bieb is gratis voor kinderen.

En ja oefenen met kleuren, geen idee. Dat kwam bij ons pas na 2 sowieso, misschien zelfs richting de drie.

4 likes

Weet iemand of Dilling ook fijne black friday sale heeft? Merk dat ik voor mijn baby toch wat warme items mis, maar vind het zonde om nu te bestellen als er sale aankomt.

Mijn beide kinderen hebben als baby nooit interesse gehad in lezen of boekjes. Deden wij dus ook niet. Echt pas tegen 1 jaar had ik van die plaatjes boeken en dat keken we dan door en benoemden we de dieren. Meer dan dat deden we ook niet.

Voorlezen zijn we ook pas rond de 2 jaar gaan doen, eerder had hij er geen behoefte aan om rustig te zitten met een boekje. En ja, qua ontwikkeling heeft mijn zoon absoluut geen spraak problemen, is super sociaal vertelt gewoon aan iedereen verhaaltjes dus ik neem het ook echt met een korreltje zout en je ziet zelf wel of je kind echt achterloopt en wat niet. Gewoon praten met je kind helpt ook, liedjes zingen etc.

Nu mijn jongste komt wel luisteren als ik nu met mijn zoon lees maar na een paar keer slaan tegen de pagina’s is ze er ook klaar mee en zij is nu net 1. Ze probeert nu wel woordjes na te zeggen maar is vooral maan dan zegt ze bijvoorbeeld maaaa, of koe dan is het oeeeee

Je moet je ook niet gek laten maken, gewoon naar je kind kijken en wat bij jullie past. Als er echt ontwikkelingsachterstanden dan krijg je dat ook wel te horen van de CB/opvang etc.

1 like

Niet perse een kindgerelateerde vraag, maar ik heb het zo KOUD. Ik heb al een Stoov en draag laagjes, maar het helpt niet echt l/ik kan de stoov niet overal mee naartoe nemen. Een warme douche helpt wel maarja ik wil ook niet elke dag 2x douchen. Zou een kleding onderlaag van wol (wollen hemdje?) helpen?

Ja! Wol, en dan met name laagjes werkt echt!

En ook wollen sokken, en dan niet per se van die dikke zoals je ze kent, maar juist ook van die dunne (bij ziloen is het 4 halen 3 betalen)

Edit: @JeMoeder ik weet/denk niet dat ze sale hebben, maar weet wel dat moekesdepodcast een kortingscode heeft van 20% korting tot en met december.

2 likes

En even een dubbelpost, want ik vind de reacties mbt lezen erg leuk. Ik vind prentenboeken geweldig, dus ik visualiseerde mezelf echt als moeder met zo’n kind dat lekker tegen je aan leunt en dan lezen. Maar haha, zo gaat dat (nog) niet. Dan scheuren die bladzijden en alles onder gekwijld :joy: Ik moet vooral even schakelen in dat beeld.

Ik heb nu een paar harde boekjes en ā€œleesā€ dan voor, en laat haar dan maar dr gang gaan. Vind het zelf alleen niet zo leuk. Ik praat wel veel (sowieso in het algemeen), en benoem ook dingen in de keuken enzo. Zag net in een ander topic de bol.com deal dus zal nog wat hardcover boekjes bestellen en dan houd ik het maar gewoon vol. Ze wordt wel echt druk van lezen, dus ik doe het niet meer bij slapen gaan. En gelukkig vind m’n man lezen leuker dan ik in dit stadiumšŸ˜‚

@Croky ik vond je post heel leuk en ook motiverend om te lezen🫶

@Mexi ik hebben een stoffen activiteitenkubus, maar daar is ze wel echt minder (lang) in geinteresseerd. Een houten is een goed idee! Maakt het niet uit dat het ā€œofficieelā€ bijv 1+ is?
Ik ga even kijken op vinted.

@itakepictures gewoon houten blokken? Heb het gevoel dat dat nog te jong is, maar misschien onderschat ik het. En sowieso een goed idee voor later als het nu nog niet bevalt.

4 likes

Mijn kind was met 8 maanden heel lang zoet met een mand met allerlei spullen, niet per se speelgoed. Ik deed daar ook plastic bakjes, een pollepel, van die siliconen bakvormen maar ook kartonnen boekjes en plastic dieren in bijv. Verschilt vast per kind, maar zij kon daar intens tevreden mee spelen, alles uit de mand halen, kijken wat er in een plastic bakje past etc.

5 likes

In mijn zoektocht naar magnetische tegels kwam ik online ook het merk Magnaminds tegen, met best goede reviews. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of denk je dat het beter is om dan toch voor een wat bekender merk te gaan? Heb de reel bekeken van eerstehulpbijspelen trouwens :blush:

2 likes

Hoe werkt dat vtech Toet Toet auto’s? Want mijn zoon heeft dus een racebaan en daar zat een auto bij met een afstandsbediening. Nu heeft ook paar losse Toet Toet auto’s die ook geluidjes maken en passen wel op de racebaan maar kunnen niet vanzelf rijden?

Zijn het dan alleen speciale auto’s die op afstand bestuurbaar zijn of….?

Nee de meeste zijn gewoon autos die niet rijden.

2 likes

Thanks voor de tip, heb een bestelling geplaatst!

Ik heb magnaminds en ben er heel tevreden over! Ik heb ze samen met een ander merk (ik geloof magnatiles) en die gaan ook prima samen

1 like

Ahh thanx!!

1 like

Ja 100% dat dat helpt. Ik heb van dilling hemdjes, maar ook van die longsleeves die draag ik nu onder mijn kleren. Scheelt echt heel erg veel. En ik heb ook zo’n alwero bodywarmer en dat is ook zo lekker. Verander langzaam in een schaap maar heb het nooit meer koud.

3 likes

Iemand tips voor een omega 3 supplement dat kinderen echt lekker vinden? Ik heb er nu 4 geprobeerd (Lucovitaal, Artic blue, Lil Critters en Holland Barett) en allemaal worden ze geweigerd door mijn kinderen, die toch doorgaans niet zo moeilijk zijn qua zoetigheid.

Grappig al die verschillende ervaringen over voorlezen. Ik begon al heel vroeg (8 weken?) met een boekje lezen voordat ze op bed gingen voor een dutje/slapen.

Waren hele korte verhaaltjes en sommige (Kikker en Haas, een bepaald boek van Nijntje) heb ik echt meer dan 100x gelezen. Bij de jongste was voorlezen hƩt middel om haar als dreumes uit een driftbui te halen of haar weer op bed te krijgen als ze 's nachts wakker was geworden.

3 likes

Ja hier ook vanaf heel jong, een kindergedichtenbundel om het ook voor onszelf nog een beetje leuk te houden (Heel de wereld wordt wakker, met korte en langere poezie). Dat was een stuk beter te doen dan nu elke avond PACO PACO COCO COCO NIJNIE DIKKIE DIKKIE :clown_face:

6 likes

Welke heb je geprobeerd van Arctic Blue? De softgels of ook die oranje gummies? Omega 3 is gewoon lastig omdat die vissmaak moeilijk te maskeren is, heb ook een aantal geprobeerd zonder resultaat 🫠

1 like

Die oranje gummies. Zijn die andere beter te hachelen?