Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik heb de lovetodream en puckababy mini gebruikt, maar haalde haar daar wel uit met voeden de eerste weken, omdat we dan toch de luier moesten doen.

Vond deze overigens ook heel fijn voor newborns, voor de hele kleintjes rondom de zomer. Smalle hals en voor meerdere temperaturen geschikt:

Ik heb alles overigens pas besteld toen ik het nodig had, vond dat vooraf lastig inschatten. Maar misschien als het je 2e is (of je er een beetje in verdiept hier haha) het wel chill is dat je wat in huis hebt. Maar elke baby is ook weer anders, dus toch beetje gokken wat fijn is.

4 likes

Fijn om jouw eigen ervaring te lezen, dankjewel!
Bij mij zoontje praat ik er juist positief over inderdaad, mijn eigen gedachten zijn niet echt helpend denk ik :crazy_face:

Hij vindt het zelf gelukkig mega interessant en kijkt ernaar uit. Hij zei gister zelfs: ā€œmama, misschien kan ik de nieuwe bril dan wel voor mijn verjaardag krijgen?ā€ Ach…

4 likes

:pleading_face: och, zo lief

2 likes

Weten jullie hoe je zitten en tot zit komen kunt stimuleren bij je kind? Misschien is dit meer een vraag voor een fysio.

Ze is 11 maanden en tijgert al maanden de kamer rond. Heeft ook al een paar keer laten zien dat ze kan kruipen en trekt zich sinds 2 weken aan alles op en staat dan ook al vrij stevig.

Maar zitten doet ze nooit (behalve in de kinderstoel en op schoot). Als ze wil chillen, ligt ze altijd als een pilates princess ipv dat ze zit:
IMG_7891

Hoop over niet al te lange tijd met haar te kunnen fietsen, dat zou alle logistiek veel makkelijker maken.

2 likes

Ik zou het zeker zelf ook bij een fysio of consultatiebureau checken, maar mijn kind ging ook relatief laat zelf zitten en al (veel) eerder staan en langs de tafel lopen. Zij ging zeg maar staan en plofte dan neer in een zithouding. Het consultatiebureau zei tegen mij dat we in onze situatie daarom al wel kleine stukjes konden gaan fietsen. Ze kon toen ook goed en stabiel in bv de kinderstoel zitten zonder ondersteuning. Ik heb wel gewacht overigens omdat ik ook geen fiets had en het herfst was maar aangezien fietsen zo handig is, weet ik niet of ik bij een volgende weer zo lang zou wachten in verder dezelfde omstandigheden.

1 like

Valt ze ook nog echt om als je haar neerzet, of blijft ze dan wel zitten? Als ze wel redelijk stevig zit, ook in de kinderstoel, als haar hoofd bijv. niet heel erg wiebelt, zou ik mijn kind wel af en toe in het fietszitje zetten voor kleine stukjes en kijken hoe dat gaat.

2 likes

Tot voor kort viel ze dan om ja, haha. Ik ga er nog even mee wachten en dan straks langzaam opbouwen.

Dit is een kinderfysio, dit is 1 van haar filmpjes over gaan zitten, maar ze heeft er volgens mij meer, moet je er even tussen zoeken. Stroeve ondergrond helpt, kijken of je hem in kruipstand misschien kan interesseren voor iets boven zich zodat hij moet gaan zitten om er bij te kunnen. Ik zou denken dat als hij al kan gaan staan dat hij ook wel sterk genoeg zou moeten zijn om te kunnen gaan zitten, maar misschien heeft hij de truc nog niet door.

3 likes

Mijn kind (bijna 2,5) is op de opvang gebeten door een ander kind. Leuk is anders, maar dat kan gebeuren. We kwamen er echter pas thuis achter toen we de tandafdrukken in zijn voorhoofd zagen (half onder zijn haar). Omdat het een paar dagen zou duren voor hij weer naar de opvang ging hebben we een berichtje gestuurd: we zien dat kind is gebeten, hebben jullie gezien dat dit gebeurd is? In reactie schreven ze dat ze het niet gezien hebben en dat het buiten moet zijn gebeurd (en ā€œsorry dat we niet meer kunnen vertellenā€). Inmiddels heeft kind er zelf iets meer over verteld, dat kind X hem in de zandbak ā€œniet mocht opetenā€ en dat hij ging schreeuwen (denk ik). We zullen dat nog even laten weten aan de opvang bij het brengen morgen, ter info, maar ik vraag me af of we hier nu verder nog iets mee moeten? Ik vind het zo raar dat er buiten dan kennelijk geen PM-er is/was en kan me bijna niet voorstellen dat dit ongemerkt voorbij gegaan is qua geluid dat mijn kind kan produceren. Ik zit er ook een beetje mee dat de overdracht sinds mijn kind op de peutergroep zit echt gebrekkig is, maar ik weet niet in hoeverre dat erbij hoort. Ik wil geen helicopterouder zijn maar volgens mij ben ik in het contact met de opvang soms juist te weinig assertief

In plaats van berichtje sturen zou ik altijd even bellen. Uitleggen wat jij hebt gehoord van je kind. Ongelukjes kunnen gebeuren, maar het moet wel opgemerkt worden en netjes aan de ouders verteld worden. Nu is dat helemaal niet gebeurt en dat is best wel zorgelijk vind ik. Peutergroep wil niet meteen zeggen dat de kinderen zelfstandig zijn en er geen controle meer hoeft te zijn.

1 like

Dankjewel! Ja, dit is ook een beetje mijn gevoel. Wat we van ons kind gehoord hebben gaan we idd mondeling overdragen, als we hem brengen morgen.

4 likes

Ik weet niet hoe bij jullie opvang de tuin eruit ziet, maar dat niemand het moment zelf gezien heeft betekent niet dat er niemand was natuurlijk. Bij ons spelen er 20 kinderen tegelijk in de tuin, de PM’ers letten allemaal op een stukje tuin, maar ze kunnen niet 20 kinderen continu intensief bekijken.
En die kinderen schreeuwen allemaal de hele tijd de boel bij elkaar tijdens het spelen, dus als er geen grote huilpartij is geweest kan het best heel onopvallend zijn geweest.

Altijd goed om even te vragen hoe het gegaan is en doorgeven wat jouw kind gezegd heeft (al heeft mijn peuter in 1 gesprek ook wel eens 5 verschillende kinderen beschuldigd van bijten, terwijl hij helemaal niet gebeten was die week, dus ik zou dat zelf met een korreltje zout nemen). Maar het is niet realistisch dat de PM’ers elke seconde je kind 100% observeert, er worden altijd dingen gemist.

37 likes

Wat vervelend! Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt, was wel opgemerkt maar ze konden er niet heel veel meer over vertellen. We zijn zelf gewisseld van locatie binnen dezelfde opvangorganisatie. Kwam niet hierdoor, maar meer alles bij elkaar dat we niet bijgepraat werden en als ze dat al deden we eigenlijk alleen negatieve dingen te horen kregen. Dus ons gevoel was bij deze locatie niet goed en daar heb ik me door laten leiden. Komt misschien ook omdat ze vanwege verhuizing gewisseld was binnen dezelfde organisatie, de locatie waar we in onze oude woonplaats zaten waren we heel tevreden en daarom was het contrast met de nieuwe locatie wat groot en ons negatieve gevoel gewoon niet fijn. Nu op de nieuwe locatie voelen we ons helemaal goed. Dochter ging gelukkig altijd met plezier. Ik vind mezelf helemaal geen helicopterouder, maar ben heel blij dat ik hierin m’n gevoel heb gevolgd.

3 likes

Haha ja, die factor is er natuurlijk ook nog. Ons kind praat ook nog niet zo goed, dus dat speelt ook een rol. Maar we hebben natuurlijk wel die tandafdrukken, dus dat er gebeten is lijkt me wel vaststaan. Goed punt ook wat je zegt over de chaos tijdens het buitenspelen.

1 like

Ik werk zelf als pm’er en kan dit beamen @Geranium

5 likes

Mijn dochter heeft ook meermaals d’r nichtje gebeten bij de peuterspeelzaal en dat zien ze ook niet altijd. Mijn zus heeft haar kind vooral geleerd altijd naar een juf toe te gaan als dat gebeurt. Ook echt besproken dus van naar welke juf wil je dan gaan etc…

4 likes

Oh, goeie! Dat kan ik denk ik wel uitleggen aan mijn kind.

Mijn kind was gebeten en we hadden ook van de juf gehoord door wie, maar ze bleef maar volhouden dat de juf haar gebeten had?! Echt weird. Gelukkig was de beet duidelijk formaat kinderkaak.

15 likes

Ik zou ook wachten inderdaad! Niks forceren je kan je hele leven nog fietsen

Wij hadden ook zo’n Pilates prins die laat was met grove motoriek. Ik zou je ook echt een fysio aanraden want die kan helpen met trucjes en oefeningen.