Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Mijn kind (bijna 2,5) is op de opvang gebeten door een ander kind. Leuk is anders, maar dat kan gebeuren. We kwamen er echter pas thuis achter toen we de tandafdrukken in zijn voorhoofd zagen (half onder zijn haar). Omdat het een paar dagen zou duren voor hij weer naar de opvang ging hebben we een berichtje gestuurd: we zien dat kind is gebeten, hebben jullie gezien dat dit gebeurd is? In reactie schreven ze dat ze het niet gezien hebben en dat het buiten moet zijn gebeurd (en “sorry dat we niet meer kunnen vertellen”). Inmiddels heeft kind er zelf iets meer over verteld, dat kind X hem in de zandbak “niet mocht opeten” en dat hij ging schreeuwen (denk ik). We zullen dat nog even laten weten aan de opvang bij het brengen morgen, ter info, maar ik vraag me af of we hier nu verder nog iets mee moeten? Ik vind het zo raar dat er buiten dan kennelijk geen PM-er is/was en kan me bijna niet voorstellen dat dit ongemerkt voorbij gegaan is qua geluid dat mijn kind kan produceren. Ik zit er ook een beetje mee dat de overdracht sinds mijn kind op de peutergroep zit echt gebrekkig is, maar ik weet niet in hoeverre dat erbij hoort. Ik wil geen helicopterouder zijn maar volgens mij ben ik in het contact met de opvang soms juist te weinig assertief

In plaats van berichtje sturen zou ik altijd even bellen. Uitleggen wat jij hebt gehoord van je kind. Ongelukjes kunnen gebeuren, maar het moet wel opgemerkt worden en netjes aan de ouders verteld worden. Nu is dat helemaal niet gebeurt en dat is best wel zorgelijk vind ik. Peutergroep wil niet meteen zeggen dat de kinderen zelfstandig zijn en er geen controle meer hoeft te zijn.

1 like

Dankjewel! Ja, dit is ook een beetje mijn gevoel. Wat we van ons kind gehoord hebben gaan we idd mondeling overdragen, als we hem brengen morgen.

4 likes

Ik weet niet hoe bij jullie opvang de tuin eruit ziet, maar dat niemand het moment zelf gezien heeft betekent niet dat er niemand was natuurlijk. Bij ons spelen er 20 kinderen tegelijk in de tuin, de PM’ers letten allemaal op een stukje tuin, maar ze kunnen niet 20 kinderen continu intensief bekijken.
En die kinderen schreeuwen allemaal de hele tijd de boel bij elkaar tijdens het spelen, dus als er geen grote huilpartij is geweest kan het best heel onopvallend zijn geweest.

Altijd goed om even te vragen hoe het gegaan is en doorgeven wat jouw kind gezegd heeft (al heeft mijn peuter in 1 gesprek ook wel eens 5 verschillende kinderen beschuldigd van bijten, terwijl hij helemaal niet gebeten was die week, dus ik zou dat zelf met een korreltje zout nemen). Maar het is niet realistisch dat de PM’ers elke seconde je kind 100% observeert, er worden altijd dingen gemist.

37 likes

Wat vervelend! Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt, was wel opgemerkt maar ze konden er niet heel veel meer over vertellen. We zijn zelf gewisseld van locatie binnen dezelfde opvangorganisatie. Kwam niet hierdoor, maar meer alles bij elkaar dat we niet bijgepraat werden en als ze dat al deden we eigenlijk alleen negatieve dingen te horen kregen. Dus ons gevoel was bij deze locatie niet goed en daar heb ik me door laten leiden. Komt misschien ook omdat ze vanwege verhuizing gewisseld was binnen dezelfde organisatie, de locatie waar we in onze oude woonplaats zaten waren we heel tevreden en daarom was het contrast met de nieuwe locatie wat groot en ons negatieve gevoel gewoon niet fijn. Nu op de nieuwe locatie voelen we ons helemaal goed. Dochter ging gelukkig altijd met plezier. Ik vind mezelf helemaal geen helicopterouder, maar ben heel blij dat ik hierin m’n gevoel heb gevolgd.

3 likes

Haha ja, die factor is er natuurlijk ook nog. Ons kind praat ook nog niet zo goed, dus dat speelt ook een rol. Maar we hebben natuurlijk wel die tandafdrukken, dus dat er gebeten is lijkt me wel vaststaan. Goed punt ook wat je zegt over de chaos tijdens het buitenspelen.

1 like

Ik werk zelf als pm’er en kan dit beamen @Geranium

5 likes

Mijn dochter heeft ook meermaals d’r nichtje gebeten bij de peuterspeelzaal en dat zien ze ook niet altijd. Mijn zus heeft haar kind vooral geleerd altijd naar een juf toe te gaan als dat gebeurt. Ook echt besproken dus van naar welke juf wil je dan gaan etc…

4 likes

Oh, goeie! Dat kan ik denk ik wel uitleggen aan mijn kind.

Mijn kind was gebeten en we hadden ook van de juf gehoord door wie, maar ze bleef maar volhouden dat de juf haar gebeten had?! Echt weird. Gelukkig was de beet duidelijk formaat kinderkaak.

15 likes

Ik zou ook wachten inderdaad! Niks forceren je kan je hele leven nog fietsen

Wij hadden ook zo’n Pilates prins die laat was met grove motoriek. Ik zou je ook echt een fysio aanraden want die kan helpen met trucjes en oefeningen.

We hebben 2 maanden geleden de fysio afgerond (vanwege een voorkeurshouding), maar zal haar nog eens een bericht sturen of het nodig is terug te komen @Krekel

2 likes

Hebben jullie een tip voor hoe je de zandbak een beetje droog houdt? Of is dat gewoon een ellende die ik moet accepteren? We hebben zo’n houten waarvan je de bovenkant kan omvouwen tot een bankje. Gekregen maar als ik wist wat een werk dat zou zijn, zou ik er nooit om vragen.
We doen er een plastic zeil op maar toch is het zand hartstikke nat nu. Het staat nu al een week vol in de zon te drogen maar ik ben bang dat ik moet bijvullen met droog zand. Wat een gezeik. ‘Helaas’ vindt m’n kind het wel heel leuk.

Heb je er ook een zeil onder liggen? Zo nee, dan trekt 't zand waarschijnlijk vocht uit de grond.

Het enige wat helpt is zon denk ik, en, nattig zand bouwt wel veel beter dan droog zand :slight_smile:

3 likes

Wij hebben eentje zonder deksel, zat al in de tuin. Het droogt snel in de zon, als die er niet is is het nat :joy::see_no_evil:

3 likes

Ja juist geen zeil er op dan kan het luchten. Tegels onder de zandbak. Wij hebben eenzelfde soort zandbak en die is zo droog. Heb je wel echt zandbakzand gebruikt?

3 likes

Ik stel me nu een zandbak gevuld met potgrond voor :joy:

Wij hebben zo’n schelp, niet per se mooi maar vind het wel heerlijk nostalgisch en nooit nat zand mee.

2 jaar geleden kwam ik in dit topic verkondigen dat ons kind 10 minuten plezier had gehad van haar zandbak en dat ik hem toen heb weggedaan omdat ze het zand at, overal zand lag en ik helemaal gek werd.

Vandaag heb ik er weer eentje gevuld want ik kijk echt uit naar dat ze zelfstandig speelt in de tuin. :joy: Ik neem het nu maar voor lief.

1 like

Haahah wij hadden zo’n schelp en die was lek dus ook steeds nat en als ik 'm open liet staan piesten er katten in. Maar nu dacht ik toch weer ja zo’n zandbak is wel handig en leuk.

Edit : gezien het het aanraders topic is, hier is de watertafel een enorme hit en ook de glijbaan vindt ze geweldig. Ze zit nu al 10 minuten water in een hoorntje te scheppen om daarna te gaan zitten en het op te drinken. (ja dit is vast niet heel hygiënisch maar het speelgoed is redelijk schoon). Zelf plassen maken en daar in stampen vindt ze ook echt heel leuk.

4 likes