Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Wij zijn van 2 naar 1 slaapje gegaan toen onze dochter in de middag wat moeilijker ging slapen/of helemaal ging weigeren. Meestal ligt ze ergens tussen 12 en 13. In het begin van de overstap leek ze 's ochtends wel wat moe, denk dat ze ook prima had kunnen slapen maar uiteindelijk hield ze het dus wel vol en hebben wij dus niet het eerste slaapje steeds later gedaan. Nu bijvoorbeeld als we hebben gezwommen valt ze 's ochtends ook nog wel eens in slaap voor een kort slaapje of begint ze gewoon vroeger aan het middagdutje. Met eten doen we dan idd wat flexibeler (broodje ervoor en erna bijvoorbeeld). Als we gewoon thuis zijn slaapt ze van ± half 1 tot 3 en dan tussen 7 en half 8 ligt ze in bed weer. Moet er wel bij zeggen dat ze eigenlijk zelden al om 5 uur wakker is dus de ochtend is niet ZO lang.

2 likes

Heel erg leuk! Waar heb je alles vandaan?

1 like

Kan je het niet een half uur uitstellen en dan om half 12 een boterham geven.

1 like

Kratjes komen van de kistenkoning.nl
Vijf planken tuinhout van de Gamma
Die ronde paal rechts had ik nog liggen
Mandjes komen van IKEA
Bakjes zijn van IKEA (trofast)
Kraan en kapstokje komen uit de koopjeshoek van IKEA :face_with_hand_over_mouth:
Vlaggenlijn is van Dille & Kamille maar die had ik nog liggen van iets anders
Ijsjes zijn van de HEMA maar uit de tweedehandswinkel
Tuingereedschap oranje is ook van IKEA
Gietertje van het tuincentrum

1 like

@Fredje @Ludo Mijn kind kennende gaat hij een halve boterham echt niet accepteren haha, hij wil dan gewoon zijn volledige lunch (2 boterhammen en een bekertje melk) en daar zijn we ook altijd wel 45 min zoet mee, eer dat erin zit. Misschien heb ik een heel raar kind (volgens mij valt dat wel mee ook) maar iets even snel doen kan echt niet met hem. Maar misschien maak ik teveel aannames en moet ik het toch eerst proberen.
Ja iets uitstellen heb ik dus de afgelopen dagen ook wel gedaan, kon ook niet anders want anders zit je zo vroeg aan die boterham, maar ik zie dan gewoon aan hem dat hij over die vermoeidheid heen gaat een beetje.
Naja ik blijf maar puzzelen, wel goeie ideeën verder, thanks :blush:

Uh ik dacht dat kinderen altijd in een schoolbus naar schoolreisjes gingen en niet zomaar met een andere ouder. Overigens is mijn 8 jarige wel boven de 135cm, maar als ik naar zn klas kijk is de lengte ergens tussen de 125 en 150 denk ik.

1 like

Knijpfruit met havermout, een banaan, zoiets wat wat vullender is?

1 like

Is erg afhankelijk van het budget dat een school er voor heeft ook. Bij ons wordt alles door ouders gereden, op uitzondering van maximaal 2x per jaar een cultuurbus van de gemeente naar een theater/museum.

2 likes

Voor een 8jarige vind ik het niet heel uitzonderlijk dat ze die stoeltjes niet meer hebben. Als je het graag wil kun je aan de juf vragen wie er bij jouw auto zijn ingedeeld en die ouders even persoonlijk contacten of ze zo’n stoeltje mee willen geven.

Dit doe ik inderdaad altijd. Kind doet nu zo’n maand of 3/4 nog maar een slaapje. Banaantje of zo’n vezelrijk knijpfruitje, gekookt ei, of een mueslibol en dan in bed. Na zn dutje luncht ie dan gewoon. Ik denk dat je t een beetje moet uit proberen en misschien moet ie even wennen aan een ander ritme qua eten maar dat komt er vanzelf in.

1 like

Wij hebben heel lang om 11 uur geluncht en dat verschuift dan op gegeven moment naar later. Op zich is lunch om 11 uur niet gek als je om 7 uur ontbijt. Om 9 fruit. Daarna weer om 14 een snack en dan om 18 avondeten bijv. Uiteindelijk is alles een fase moet je maar denken :joy:
Hoe doen ze het bij de opvang?

2 likes

@Junebug85 Ik deed net als @kleinmaargroot gewoon vroeg lunchen, dat tijdstip verschuift naar verloop van de tijd vanzelf weer.
En dan soms als ze wakker was nog een broodje, omdat ze wel weer trek had.

2 likes

hahaja ontbijten, lunchen en avondeten heb ik nog nooit zo vroeg gedaan als met kinderen.

6 likes

Werkt het niet als je dat fruit vervangt door iets vullenders? Dus brood inderdaad of ei, havermout, of iets lekkers. Dan is dat eigenlijk al een vroege lunch. Brood hoeft toch niet op een specifieke tijd en iedere dag? Als ik zag dat mijn kinderen moe waren en we waren bijvoorbeeld nog onderweg stopte ik ze ook gewoon al snel een banaan, knijpfruit of rijstwafel met pindakaas toe. Had ook het idee dat ze dan iets lekkerder/langer sliepen.
Maar snap dat het een beetje puzzelen is als je dagritme verandert! Ik herinner me trouwens dat bij die overgang het ene dutje vaak heel kort was. En dan gewoon een vroege bedtijd (of als je pech hebt een kind dat op 5 uur in slaap valt op de fiets).

1 like

Ooh bedankt voor het uitgebreide anwoord! Moest je nog iets speciaals kopen om de kraan op de tuinslang te kunnen aansluiten (tenminste dat lijk ik te zien aan de onderkant)? Want een werkend kraantje lijkt me wel echt superleuk!

1 like

Oja we hadden nog een oude tuinslang liggen dus het enige wat we nodig hadden was idd zo’n grijs tuutje om de tuinslang eraan te klikken.

2 likes

Iemand ervaring met de Starter loopfiets van Angels & Bandits? Dus die op 2 wielen, niet de little starter met 2x2 wieltjes (die hebben we nu, wel een aanrader trouwens! Maar wordt te klein). Ik vond via de zoekfunctie alleen iemand die in recencies had gelezen dat ie snel roest, maar mss iemand zelf ervaring mee?

Of andere tips voor een loopfiets voor een 2-jarige, die lang meegaat (om door te geven) en max 70€ kost?

1 like

Wij hebben een veloretti maar die was heel lang te groot. Ook een puky voor een tientje op marktplaats gehaald en die is echt top. Wel lelijker haha.

2 likes

Beetje gerelateerd aan het bericht van Gatta: dilemma voor het kopen van een loopfiets of niet. In april wordt zoontje 2 en het leek me wel een mooi moment voor een loopfiets. Hij heeft wel al een step van Micro. Nu nog met het zitje erop, die kun je dan eraf halen en ombouwen tot ‘echte’ step.

Voegt een loopfiets dan echt nog iets toe naast die step? En een driewieler, is dat nog leuk voor hem, of sla je dat net zo goed over? Tips voor merken of modellen zijn ook welkom, zal waarschijnlijk voor tweedehands gaan. Het liefst iets wat over een jaar ook nog interessant voor hem is.

1 like

Mijn kind is een uitzondering hier geloof ik, maar zij vindt echt niets aan de loopfiets. Ze heeft hem een jaar en speelt er nu wel wat mee, maar zitten en loopfietsen doet ze niet. Driewieler vindt ze veel leuker en gebruikt ze wel. Mijn buurmeisje van wie de de driewieler over hebben genomen was hetzelfde.
Dus ik zou de driewieler aanraden. :sweat_smile:

5 likes