Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Wij hebben bij m’n zoontje vw hevige lactose intolerantie toen Alpro soja melk (groeimelk) als advies van de kinderarts en diëtist gehad…

@Kusjessoldaat @Cactuss @Zomerjas @Broodrooster

Dankjewel voor de tip, ik ga eens kijken naar alpro groeimelk. Was -voor de handigheid😑- vergeten te melden dat ze eigenlijk sterker reageert op soja dan op zuivel. Dus weet niet of de soja variante het beste is, maar lees dat er ook een haver variant is.

Ik ben net als @crazyvibes wel benieuwd wat het voordeel van groeimelk tov gewone plantaardige melk is. Ik zie nu vooral minder soja en meer kookbydraten en suiker.

Wij kregen ook de Alpro groeimelk aangeraden door de diëtiste omdat het qua eiwit, calcium, vitamine B2 en B12 overeenkomt met koemelk. Gewone sojamelk/havermelk kan ook, maar dan mis je die toegevoegde vitamines/calcium.
Mijn kind kreeg daarnaast alleen maar borstvoeding en dat is ook mierzoet, dus over die suikers heb ik zelf nooit zo heel diep nagedacht.

3 likes

Wat heftig zeg, hoop dat het na de vakantie beter gaat. Geen tips, maar ik had dit als kind ook soms, was dan echt een fase. Ben daar uiteindelijk wel uitgegroeid op de middelbare. Ik vond het altijd erg fijn dat mijn ouders me in zo’n periode vaak een paar dagen thuis hielden en verzorgden (want ik voelde me echt heel ziek en zielig terwijl ik dat helemaal niet was).

Heeft iemand ervaring met een kind dat pas laat slaapt op de opvang?
Mijn dochter is altijd al een lastige slaper geweest en nu wil ze al weken regelmatig niet slapen na de lunch bij het KDV. Het is er erg druk in de slaapruimte en er is ook geen mogelijkheid om haar ergens anders te laten slapen. Nu leggen ze haar om 15:00 in bed als er geen andere kinderen hoeven te slapen en dan lukt het meestal wel. Alleen het probleem is dat ze dan thuis uren lang wakker ligt en de hele avond chagerijnig is. Om 15:00 uur slapen is erg laat voor een kind van anderhalf jaar. Weet echt niet meer waar ik goed aan doe. Op het KDV geven ze aan dat na de lunch proberen weinig nut heeft. Ze houd andere kinderen wakker. Dit vind ik natuurlijk ook erg vervelend voor hun. Helemaal niet laten slapen is nog erger voor haar.

Mijn zoontje heeft toen een lange tijd oatly whole gehad volgens mij. Er zat eentje tussen die de meeste vitamines had, alleen niet de calcium geloof ik. Maar geloof dat er nu ook eentje is waar wel calcium inzit? Die alpro groeimelk vond hij niet te drinken.

1 like

Ik weet niet of er meerdere groepen zijn bij jullie opvang? Maar toen mijn kind lastig kon slapen bij de opvang omdat het zo druk was in de slaapruimte legde ze hem ook wel eens in de slaapruimte van de peutergroep omdat het daar rustiger was omdat minder kindjes daar nog een middag dutje deden.
Hiervoor was het helemaal ideaal want ze hadden een klein apart hokje op de groep waar hij kon slapen, maar dat mocht vanwege de veiligheid toen niet meer.
Ik vind het zielig als je kind helemaal niet kan slapen. Kan er anders niet een leidster een kwartier oid in de slaapruimte zitten als ze naar bed gaan, zodat zij kan proberen het rustig te houden en iedereen in slaap kan vallen.

Oh, dat lijkt me ook een lange ruk voor een kindje van 1,5, tot 3 uur. Hebben ze echt geen andere opties, eventueel een campingbedje op een andere plek oid? Bij ons op de opvang hebben ze buitenbedjes, waar kindjes in gelegd kunnen worden.

Nee helaas geen meerdere groepen. Het is een kleine opvang en alle kinderen zitten bij elkaar. Ik heb al eerder gevraagd of er geen andere ruimte is waar ze zou kunnen slapen maar die is er helaas niet. Ze geven aan al alles geprobeerd te hebben om iedereen in slaap te krijgen (er zijn meerdere kinderen die slecht slapen).

@Applepie buitenbedden hebben ze ook niet. Het lastige is dat ze ook nergens anders slaapt dan in een bed in het donker. Ik heb al heel veel moeite moeten doen om de slaapruimte een beetje te laten verduisteren en toen ging het even beter. Vind het echt sneu voor mijn dochter. Het is natuurlijk ook veel te lang om wakker te zijn tot 15:00 uur. Is allemaal lastig want de PM’ers doen ook wat ze kunnen natuurlijk. Toch zou ik graag willen dat ze het blijven proberen na lunchtijd.

Dankjewel voor het meedenken. Het liefst zou ik haar op de wachtlijst zetten bij een andere opvang waar meer mogelijk is. Maar dit is niet mogelijk omdat de gemeente de opvang heeft gekozen (ivm sociaal medische indicatie).

Haar rond de middag ophalen is ook geen optie anders had ik dat natuurlijk gedaan.

1 like

Gekke vraag misschien maar kunnen ze haar vroeger op bed leggen? Dus dan om 11u, voorafgaand aan de lunch met andere babietjes die nog 2x slapen? Als het dan rustiger is dan lukt het haar wellicht om in slaap te vallen? Maar geen idee hoe zoiets zit op een groep of het dan onhandig is dat ze als enige daarna nog moet lunchen :thinking:

1 like

En haar maar een half uurtje laten slapen om 15u?
Ik herken je probleem, zo rot als je kind niet kan slapen daar. Mijn dochter heeft eigenlijk nooit kunnen slapen op de opvang. Als baby nog wel wat hele korte dutje, maar daarna niet meer. Ik had de luxe dat ik haar op kon halen en dan sliep ze thuis een grote dut, dus ik heb helaas geen echt advies. Maar als het om 15u wel lukt, kan een kort dutje misschien iig de ergste vermoeidheid even verhelpen en toch genoeg moeheid overhouden voor ‘s avonds.

2 likes

Ik ben geen professioneel sojadrink kenner, maar in de ongezoete sojadrink van AH zit precies evenveel toegevoegde calcium en vitamine B2 en B12 als de Alpro groeidrink. Maar nog afgezien van het verschil in suiker is het ook een stuk goedkoper, die Alpro melk is echt zo duuuur :astonished:

@wompie de eiwitten in soja lijken inderdaad heel erg op die in koemelk, dus het is niet gek dat je dochter hier (ook) heftig op reageert. In de ongezoete haverdrink, erwtendrink en amandeldrink van AH zit ook allemaal toegevoegde calcium en B2/B12 (net als de Alpro groeidrink, maar dan met minder suiker). Er zitten alleen soms wel ook minder eiwitten in. Misschien zijn een van die varianten dan wel een goede om mee te starten? Eiwitten kun je ook gemakkelijk uit andere voedingsmiddelen halen.

Succes! KMA sucks :disappointed_relieved:

4 likes

Wij hadden nog wel eens kinderen in een speciaal tentje op de groep liggen of dat we het evacuatie bed uit de slaapkamer haalde om het kind op de groep te laten slapen. Zijn dat geen opties?

1 like

Het is voor mij ook al weer 2 jaar geleden, toen heb ik wel even door de opties op Picnic gescrold om de diëtist te checken, maar sindsdien heb ik er nooit meer naar gekeken. Chill dat er nu meer opties zijn dan!

1 like

Ik gebruik AH terra ongezoete sojamelk, groen pak. Die alpro groeimelk is veel duurder en zit suiker aan toegevoegd. Deze is suikervrij.

3 likes

Mijn reactie op jou was ook meer als aanvulling :slight_smile: Ik wilde het niet laten klinken als kritiek.
Volgens mij waren er toen ook minder geschikte alternatieven inderdaad.

2 likes

Is het geen mogelijkheid om met de gemeente in gesprek te gaan dan over een andere opvang? Bij de eerste opvang waar wij zaten deden ze ook heel moeilijk met slaapjes (eigenlijk deden ze overal wel moeilijk over). We zijn recent van opvang veranderd en het is echt een wereld van verschil.

1 like

Het is super kut, maar soms is het niet anders. Mijn oudste heeft altijd slecht geslapen op de opvang en nou, op een gegeven moment is het niet anders en is het de tijd uitzitten totdat ze het wel trekken qua wakkertijd. Halleluja toen de dag kwam dat hij helemaal geen dutjes meer deed. En toen dat nog wel zo was, sliep hij de dag na een opvangdag meer.
Een opvang heeft ook maar beperkte tijd en middelen en natuurlijk, idealiter proberen ze het na lunchtijd te proberen maar het houdt een keer op. Vooral als je zegt dat meerdere kinderen slecht slapen, ze kunnen niet met vier (ik noem maar een aantal) bezig blijven als er ook nog vier kinderen zijn die op een andere manier aandacht/tijd nodig hebben.
En dan is het denk ik aan jezelf hoe ver je gaat en kijkt naar een andere opvang. Maar ook dat wil niet zeggen dat het daar wel goed gaat. Dan hebben ze misschien een donkere kamer, aparte bedden of wat dan ook, maar zijn er andere dingen die ervoor zorgen dat ze toch niet slaapt.

3 likes

Heeft iemand de reisset/mini magnatiles en is dat net zo leuk voor onderweg als de grote? Of net niet vanwege het formaat en aantal?

2 likes

Wij hebben niet de grote thuis (wel op de opvang), maar wel het reissetje voor onderweg en is hier echt een grote hit! We tellen, sorteren op kleur, bouwen plaatjes na, bouwen huisjes voor de knuffel die overal mee naartoe gesleept wordt etc etc. En het is een handig klein doosje, vind het echt perfect vermaak voor in een restaurant of café :ok_hand:

6 likes