Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ja wel dus… Mijn kind gaan roepen als hij in haar ogen te ver weg liep, “oh pietje heeft wel een vies mondje”, toen ik even ging betalen en Pietje niet mee wilde vroeg ik haar of ze even op m wilde letten en toen was het ook zo van “niet als hij weg loopt hoor!” alsof hij echt unhinged is. Denk dan echt van damn doe normaal.

Zooo herkenbaar! Hier precies hetzelfde, dochter slaapt sinds de zomertijd matig in de middagen, begint bij de lunch al te roepen dat ze niet moe is en slaapt nu de ene dag wel en de andere dag niet in de middag, drama met dag planning thuis haha. Ook 2.5 btw!

1 like

en @AutumnStorm okee dat klinkt duidelijk als een fase waar ze allemaal doorheen moeten! Vooral heel onhandig dat je qua dag niet echt weet waar je op moet rekenen/goed aan doet. Hier is er vanmiddag weer niet geslapen en begon de meltdown vanwege de moeheid al om 17:30 :grimacing: maar goed, hij slaapt nu gelukkig al wel.

@still het kind van iemand uit mijn zwangerschapsgroep is ook al ruim voor haar tweede verjaardag gestopt met het middagdutje! Ik weet het niet zeker maar volgens mij gaf zij het ook vrij duidelijk aan, die sliep gewoon niet meer ‘s middags. Dus het gebeurt wel. En wat @Jeezlouiz schrijft over eerder wakker maken kwam ik idd ook tegen bij het lezen over afbouwen van dutjes

2 likes

It was not me, het @Autumn

2 likes

Sorry! :grimacing:

3 likes

@Hihalarisch ik heb ook een vriendin die veel beschermender is dan ikzelf. Bijv in een indoorspeeltuin met alleen maar zachte matten en van die zachte blokken en misschien een minimale helling steeds op 2 cm van haar kindje af, terwijl dat mij juist een ideale plek lijkt om te oefenen en waar vallen niet echt gauw pijn doet. Weet nog dat we daar een keer waren en haar kind nog alleen nog maar kruipen. Kroop ze dus weg, gelijk erachter aan. Maar het is daar gewoon omheind en binnen. Ik denk dan zelf laat het lekker geworden. Of bijv als het kindje niet valt valt maar bijv omrolt, gelijk troosten alsof er een arm afligt. Kan me dan zelf echt zo’n lomperik voelen met m’n ‘sta maar op en blaas maar even op je handjes’. Maar goed, weet niet of dit het eerste kindje is van je vriendin? Of dat er een andere reden is dat ze zo doet. Want dat kan misschien wel helpen voor wat begrip. En zolang dit voor haar prettig werkt, is er denk ik ook weinig wat je er over kunt zeggen, al geloof ik zelf echt dat een beeeetje loslaten voor iedereen fijn(er) is. En ik denk dat we allemaal wel eens terugkijken op ons ouderschap en denken: ach, hier heb ik mischien wat overdreven gereageerd.

4 likes

Ik heb ook een vriendin die dit deed en ik werd er helemaal gek van, vooral omdat ze bijna geen zin kon afmaken zonder dat ze zich weer met haar kinderen zat te bemoeien. Dat is wel flink verbeterd toen de kinderen wat ouder werden (schoolgaand) maar ik spreek vooral het liefste met haar af zonder kinderen erbij, stuk relaxter.

Wat ik echt naar vind is wat sommige kennissen van ons doen, samen lekker lelijk over de kinderen gaan zitten praten. Zo van: “hi ha ho, wat zijn het toch een kleine klootzakken hè, geef me nog een glas wijn please anders overleef ik de middag niet.” Op een gegeven moment zaten ze elkaar af te troeven welke dochter de grootste “heks” was. Eén vrouw had ondertussen gewoon haar dochter op schoot? En dan tegen mij: “Jaaaaa, die van jou kan er ook wat van hè!!” Die mensen vermijd ik nu gewoon, ik werd daar zo ongelukkig van. Natuurlijk is mijn kind geen heilige maar ik heb echt geen enkele behoefte om daar zo over te praten, al helemaal niet binnen gehoorafstand van kinderen. Maar goed, ik gok dat zij mij een zeikerd vinden, mijn opvoedstijl soft en mijn kind verwend :joy:

10 likes

Ik ga het proberen!

1 like

Oh dat zijn ook wel uitersten zeg, bizar om je kind te gaan afkraken en al helemaal met het kind erbij

Maar mijn vraag was vooral van hoe gaan jullie om met irritaties aan andere opvoedstijlen, denk dat wat jij zegt (afspreken zonder kinderen) het beste werkt voor mij. En dan vriendinnen bij wie ik het wel trek die mogen met kind komen :stuck_out_tongue:

@chachaloco er zit uiteraard iets achter die beschermende opvoedstijl, andersom bij mijn stijl ook. Lijkt me heel grappig als zij ook tegen haar partner over mij geklaagd zou hebben, “ze laat dat kind overal heen rennen met een banaan in zn hand! Geen grenzen!!”.

1 like

Ik zit dit te lezen en hoop dat ik niet een helikopter moeder ben straks.

Ik hoop het ook voor je want het lijkt mij super intensief en helemaal niet leuk om zoveel op die manier met je kind bezig te zijn.

1 like

Lijkt mij voor mijn kind ook vreselijk. Het is wel een angst voor mij, omdat het niet vanzelf ging. Wil er niet te breekbaar mee omgaan. Kindje kan er uiteindelijk ook niks aan doen dat het zo lang duurde voor het eindelijk eens lukte.

1 like

Een collega gaat binnenkort met verlof en ik wil iets voor haar kopen. Ik heb geen mensen met kinderen in mijn omgeving dus ik vraag het hier haha. Ik wil dus echt iets waar zij iets aan heeft of leuk is voor haar, en niet iets voor de baby.

Misschien helpt het om je te realiseren dat het voor een kind invloed kan hebben op zijn zelfvertrouwen als je zo helicoptert. Als je een kind zelf laat ontdekken wat hij kan (met bijvoorbeeld ergens op of af klimmen hem leren hoe hij het moet doen, of bemoedigend toespreken en met woorden coachen waar hij bijvoorbeeld zijn voeten neer kan zetten ipv gewoon ergens vanaf tillen zodra hij piept omdat hij het even niet meer weet) dan bevordert dat denk ik zijn zelfvertrouwen, zijn zelfstandigheid en zijn motoriek (in het geval van klimmen of vallen ofzo).

3 likes

(Evt met anderen samen gezien de prijs) een zwangerschaps massage of een pedicure, dat laatste omdat je zelf op het einde niet meer goed bij je voeten kan :joy: heel fijn

Stapel tijdschriften om nog op de bank of in de tuin te lezen voor de baby komt

4 likes

Wij gaan binnenkort op vliegvakantie met onze dochter van 2. Ik denk dat ik al allerlei leuke dingen heb voor onderweg. Maar ik zoek eigenlijk nog een boek. Onze dochter is dol op alle boeken maar ook op van die zoekboeken maar die zijn zo groot en zwaar. Hebben jullie nog tips?

Ze vind de gele ballon en het alfabet boek bijvoorbeeld ook heel leuk. Of boeken zoals:

En iemand ervaring met een potje voor onderweg? Ze poept eigenlijk altijd op het potje, plassen ook wel vaak. Op de wc zit ze ook vaak, maar daar poept ze minder. Ik ben een beetje ‘bang’ dat ze weer in de luier gaat poepen als we alleen een brilverkleiner meenemen…

2 likes

Wij gebruiken een My Carry Potty reispotje, bij Bol vandaan. Deze hebben we al een aantal jaar. Heel degelijk ontwerp, stevig en sluit volledig lekvrij. Dus na gebruik kun je ‘m met inhoud gewoon veilig meenemen. Op aanraden van vrienden die ‘m denk ik al 10 jaar hebben, en voor zekerheid nog steeds meenemen op vakantie bijvoorbeeld.

2 likes

Wat zijn jullie tips met tandenpoetsen, hier gaat het met periodes ok. Maar nu alweer dagen drama. Voelt echt alsof ik em mishandel, want ik moet zn handen pakken omdat ie steeds die tandenborstel/mn hand wegslaat. Ik moet zn hoofd zo ongeveer in de houdgreep houden. Tis meer een worsteling. Kan me ook niet voorstellen dat deze methode leidt tot makkelijker tandenpoetsen maar ja het zal toch moeten.

Al geprobeerd:

• samen tandenpoetsen
  • eerst zelf, dan napoetsen en andersom
  • leukere tandenborstel
  • rollenspel bedenken
  • liedjes over tandenpoetsen
  • dino geluiden maken tijdens tandenpoetsen

Al deze stadiums zijn we nu al voorbij want zodra ik de tandenborstel pak is het al hysterie :sweat_smile:

4 likes

Deze deelde @Nefertiti ooit. Helpt enorm om redelijk makkelijk te kunnen poetsen bij een kind dat er geen zin in heeft.

10 likes

Ik heb dit dus een keer geprobeerd en ons kind werd alleen al door die houding zo hysterisch dat het echt niet goed voelde. En dit werkt alleen als het kind zn mond open doet toch? Hier kaken stijf op elkaar :sweat_smile:

3 likes