Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Oh dat zijn ook wel uitersten zeg, bizar om je kind te gaan afkraken en al helemaal met het kind erbij

Maar mijn vraag was vooral van hoe gaan jullie om met irritaties aan andere opvoedstijlen, denk dat wat jij zegt (afspreken zonder kinderen) het beste werkt voor mij. En dan vriendinnen bij wie ik het wel trek die mogen met kind komen :stuck_out_tongue:

@chachaloco er zit uiteraard iets achter die beschermende opvoedstijl, andersom bij mijn stijl ook. Lijkt me heel grappig als zij ook tegen haar partner over mij geklaagd zou hebben, “ze laat dat kind overal heen rennen met een banaan in zn hand! Geen grenzen!!”.

1 like

Ik zit dit te lezen en hoop dat ik niet een helikopter moeder ben straks.

Ik hoop het ook voor je want het lijkt mij super intensief en helemaal niet leuk om zoveel op die manier met je kind bezig te zijn.

1 like

Lijkt mij voor mijn kind ook vreselijk. Het is wel een angst voor mij, omdat het niet vanzelf ging. Wil er niet te breekbaar mee omgaan. Kindje kan er uiteindelijk ook niks aan doen dat het zo lang duurde voor het eindelijk eens lukte.

1 like

Een collega gaat binnenkort met verlof en ik wil iets voor haar kopen. Ik heb geen mensen met kinderen in mijn omgeving dus ik vraag het hier haha. Ik wil dus echt iets waar zij iets aan heeft of leuk is voor haar, en niet iets voor de baby.

Misschien helpt het om je te realiseren dat het voor een kind invloed kan hebben op zijn zelfvertrouwen als je zo helicoptert. Als je een kind zelf laat ontdekken wat hij kan (met bijvoorbeeld ergens op of af klimmen hem leren hoe hij het moet doen, of bemoedigend toespreken en met woorden coachen waar hij bijvoorbeeld zijn voeten neer kan zetten ipv gewoon ergens vanaf tillen zodra hij piept omdat hij het even niet meer weet) dan bevordert dat denk ik zijn zelfvertrouwen, zijn zelfstandigheid en zijn motoriek (in het geval van klimmen of vallen ofzo).

3 likes

(Evt met anderen samen gezien de prijs) een zwangerschaps massage of een pedicure, dat laatste omdat je zelf op het einde niet meer goed bij je voeten kan :joy: heel fijn

Stapel tijdschriften om nog op de bank of in de tuin te lezen voor de baby komt

4 likes

Wij gaan binnenkort op vliegvakantie met onze dochter van 2. Ik denk dat ik al allerlei leuke dingen heb voor onderweg. Maar ik zoek eigenlijk nog een boek. Onze dochter is dol op alle boeken maar ook op van die zoekboeken maar die zijn zo groot en zwaar. Hebben jullie nog tips?

Ze vind de gele ballon en het alfabet boek bijvoorbeeld ook heel leuk. Of boeken zoals:

En iemand ervaring met een potje voor onderweg? Ze poept eigenlijk altijd op het potje, plassen ook wel vaak. Op de wc zit ze ook vaak, maar daar poept ze minder. Ik ben een beetje ‘bang’ dat ze weer in de luier gaat poepen als we alleen een brilverkleiner meenemen…

2 likes

Wij gebruiken een My Carry Potty reispotje, bij Bol vandaan. Deze hebben we al een aantal jaar. Heel degelijk ontwerp, stevig en sluit volledig lekvrij. Dus na gebruik kun je ‘m met inhoud gewoon veilig meenemen. Op aanraden van vrienden die ‘m denk ik al 10 jaar hebben, en voor zekerheid nog steeds meenemen op vakantie bijvoorbeeld.

2 likes

Wat zijn jullie tips met tandenpoetsen, hier gaat het met periodes ok. Maar nu alweer dagen drama. Voelt echt alsof ik em mishandel, want ik moet zn handen pakken omdat ie steeds die tandenborstel/mn hand wegslaat. Ik moet zn hoofd zo ongeveer in de houdgreep houden. Tis meer een worsteling. Kan me ook niet voorstellen dat deze methode leidt tot makkelijker tandenpoetsen maar ja het zal toch moeten.

Al geprobeerd:

• samen tandenpoetsen
  • eerst zelf, dan napoetsen en andersom
  • leukere tandenborstel
  • rollenspel bedenken
  • liedjes over tandenpoetsen
  • dino geluiden maken tijdens tandenpoetsen

Al deze stadiums zijn we nu al voorbij want zodra ik de tandenborstel pak is het al hysterie :sweat_smile:

4 likes

Deze deelde @Nefertiti ooit. Helpt enorm om redelijk makkelijk te kunnen poetsen bij een kind dat er geen zin in heeft.

10 likes

Ik heb dit dus een keer geprobeerd en ons kind werd alleen al door die houding zo hysterisch dat het echt niet goed voelde. En dit werkt alleen als het kind zn mond open doet toch? Hier kaken stijf op elkaar :sweat_smile:

3 likes

Dat is vervelend idd. Hysterie is hier in combi met schreeuwen = mond open :sweat_smile:. Dus snel poetsen dan. Mond kun je openen door wat die man doet door beetje bij de kin mond naar beneden te trekken.

3 likes

En een filmpje kijken? Ik wilde dat eerst ook liever niet maar na alles wat jij noemt + de houdgreep te hebben geprobeerd, is dit wel het enige dat echt werkt. Ze mag zelf een filmpje uit kiezen op een van onze telefoons of bv door foto’s heen scrollen en dan ook zelf de telefoon vasthouden. Dat mag ze verder nooit dus dat is ook ‘speciaal’ en een associatie bij tandenpoetsen. Maar als ze ons niet laat poetsen, pakken we het gelijk af.

Bonus: pieter konijn in blokken van 2 minuten is een stuk beter te doen dan pieter konijn in je woonkamer voor een hele aflevering :grimacing:

(En nu ze iets groter is, wil ze soms op het krukje bij de wastafel staan en kan het zonder telefoon dus ze groeit hier vast wel overheen. En zo niet, dan niet. Ik zit ook op insta te scrollen tijdens het tandenpoetsen.)

2 likes

Hier was het echt zo’n fase en niets hielp inderdaad. Ook weleens zo op de grond geprobeerd, maar dat was ook dramatisch.
Af en toe lukte het wel en dan poetste ik zo goed mogelijk, af en toe probeerde ik toch de houdgreep en soms liet ik het ook gewoon gaan ook al had ik alleen de voortanden iets gepoetst :woman_shrugging:

2 likes

Volgens mij had @Kusjessoldaat het laatst over een app met ook een filmpje en/of spelletje?

1 like

Poets je met een hand of elektrische tandenborstel? Een elektrische zou het misschien leuker en interessanter kunnen maken.

Ik las wel ergens dat het belangrijk is dat je kind dan zelf wel nog met een hand tandenborstel leert tandenpoetsen, voor de motoriek en zo.

Filmpje gaan we vanavond proberen. En misschien het houdgreep filmpje laten zien en dan nog een keer dat proberen haha.

Elektrische tandenborstel ook al geprobeerd @50193905, hij vond het helemaal niks haha.

Yes ik zweer bij de oral b magic timer. Wij poetsen nu met “gemak” 2 minuten, elektrisch. @Chicago
Edit : terwijl het echt gillen was en drama. 30 seconden met de hand was een prestatie, de elektrische tandenborstel mocht niet eens aan etc., bij ons dus een life saver.

2 likes

Mijn kleuter ligt nog steeds tussen mijn benen, dat raadde de tandarts ook aan, maar 9 van de 10 keer niet in de houdgreep. Ik probeer het ook leuk te maken als hij niet mee wil werken, dus oooh wat zit daar? Een boterham met appelstroop? Die gaan we even wegpoetsen. Ohhh heb jij vandaag een snoepje gehad? Etc. Dus misschien in de houdgreep houden en als hij dan hysterisch wordt heel verbaasd iets zeggen, dan zijn ze vaak even stil, en kan je zo doorgaan.

Wij zingen ook vaak de aaaaa en de ieeee, werkt ook goed.

Maar het zijn inderdaad fases waar het even beter in gaat en dan weer niet. Succes!

4 likes