Slaapassociaties zullen vast bestaan, maar ik geloof niet echt in dingen per se moeten aan- of afleren. Kinderen hebben zoveel fases, en zo vaak onvoorspelbaar gedrag. 4 maanden is ook echt nog heel erg klein!
Mijn kind valt altijd met een fles melk in slaap en als ze 's nachts wakker werd, gaven we ook altijd een flesje melk, anders bleef ze schreeuwen. Toen ze 1 was en ik zei dat ze altijd nog twee of drie keer per nacht wakker werd, zeiden ze op het consultatiebureau dat we die fles wel moesten afleren, want nu was ze eraan gewend en wist ze dat ze die door te huilen zou krijgen. Ik ben het gewoon blijven geven, want geen zin in gehuil 's nachts. Troosten hielp niet, en na een flesje viel ze gewoon weer lekker in slaap.
Nu is ze bijna 2 en wordt ze vrijwel nooit meer wakker in de nacht. En we komen net terug van een reis, waar ze niet elke avond melk kreeg bij het in slaap vallen en dat ging ook prima. Sommige dingen gaan dus ook vanzelf weer voorbij. Niet dat het niet vermoeiend is, want elke keer borstvoeding geven lijkt me sowieso ook vermoeiender dan een flesje in bed leggen die ze zelf opdrinkt, maar het kan dus ook weer vanzelf voorbij gaan. Ik weet niet hoe lang dit al aan de hand is nu?