Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Hoe vaak mijn schoonmoeder niet heeft gevraagd wanneer mijn zoontje (net 3) overgaat naar een dekentje want ze wil hem zo graag instoppen, want dat is zo knus. Pas toen ze van een vriendin hoorde dat haar kleinkind ook in een slaapzak sliep, kon ze het loslaten.

Hola hola,

Sorry ik ben echt een beetje een noob met baby’s haha, maar ik heb weer een vraag. Hoe doen jullie dat met je kind als je een afspraak hebt, maar je kind slaapt? Later als ze echt geplande dutjes doen dan blijf je thuis denk ik, maar hoe doe je dat met een baby die nog geen slaapritme heeft? Die van mij is nu 5 weken, maar geen pijl op te trekken wanneer die slaapt haha. Nu slaapt die bijvoorbeeld, maar wil eigenlijk zo naar een vriendin. Is het gewoon uiteindelijk aanpassen aan je kind of zetten jullie je kind dan bijvoorbeeld toch in de kinderwagen oid met het risico dat die wakker wordt? Thanks!

Ik doe niet echt aan vaste slaaptijden, dus misschien maakt dat het sowieso al makkelijker. Maar als m’n baby slaapt en ik moet echt ergens zijn dan doe ik hem gewoon in de auto/kinderwagen/draagzak. Als het iets is waar ik niet per se op afgesproken tijd hoef te zijn probeer ik hem wel uit te laten slapen.

Gebruik je een draagzak? Die van mij valt heel makkelijk in de draagzak in slaap, dus als ik ergens ben en hij is moe dan doe ik ‘m daar in. Dutjes hoeven echt niet altijd thuis in bed te zijn.

1 like

Thanks voor je berichtje! En als jouw kind slaapt blijft ie dan slapen terwijl je hem in de draagzak zet bijvoorbeeld of doe je die alvast in de draagzak als je weet dat je weggaat? Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn kind in de draagzak kan zetten terwijl die al slaapt. Ik denk dat hij dan wakker wordt haha, maar misschien dat de kinderwagen wel werkt.

1 like

Soms wel, soms niet haha. Maar toen de mijne nog zo jong was ging het wel makkelijker, zelfs als hij wakker werd viel hij ook weer makkelijk in slaap. Helemaal in de draagzak. En oefening baart kunst natuurlijk! Het is ook ff uitvogelen wat voor jou en je baby het beste werkt.

Zo’n stretchy wrap vond ik het makkelijkst om om te knopen en de baby in te doen.

2 likes

Met 5 weken gewoon lekker overal mee naar toe nemen in de wagen! Dit is de makkelijkste periode om je kleintje mee te nemen en al helemaal naar een vriendin.

8 likes

Heeft iemand tips voor een kleuter in de auto? Ze heeft autorijden nooit leuk gevonden. Ze kan moeilijk stil zitten en zich moeilijk alleen vermaken, dat is altijd (ook buiten de auto) al zo geweest. Daarbij is ze ook snel wagenziek, dus veel speelgoed / een schermpje e.d. kan ze in de auto niet gebruiken.
Ze maakt er op langere ritten echt een potje van: schreeuwen, gillen, tegen de stoep trappen, etc. Normaal kan ik prima afspraakjes met haar maken, maar in de auto verandert ze na 20 minuten in een kreng.
Afleiden met spelletjes (ik zie, ik zie wat jij niet ziet, dingen tellen / letters zoeken, etc ) gaat prima, maar dat ga ik straks in de zomer geen 8 uur achter elkaar doen.
Ik weet niet zo goed wat ik consequent in kan zetten. We hebben haar wel eens op een rustige plek uit de auto gezet om af te laten koelen. Dat helpt wel, maar kan niet overal en uiteindelijk weet ze prima dat we haar daar niet achterlaten.

Toen mijn baby’s klein waren sliepen ze best veel, eentje kon ik makkelijker overleggen (van wagen naar bed of armen naar draagzak, etc.) de andere was wat lastiger met slapen en verplaatsen. Als ik dan wist dat ik over bijvoorbeeld een uurtje naar een vriendin wilde en hij zag er moe uit, deed ik hem alvast in de draagzak of ging ik gewoon wat eerder wandelen met de wagen, zodat ik dit probleem niet zou hebben.

1 like

Pilletje tegen wagenziekte en eventueel ‘s nachts rijden?

2 likes

Pilletje of een armband tegen wagenziekte. Verder een luisterboek/podcast en als het kan soms voorin zitten.
Een soort aftelkalender maken hoe lang de auto rit nog duurt.
Tijdens het stoppen even springen of andere bewegingen.

2 likes

Eigenlijk zou ik op deze leeftijd vooral zorgen dat je niet zo lang hoeft te rijden met haar. Helemaal als ze er wagenziek van wordt en het gewoon niet leuk vind.

3 likes

Je zou kunnen overwege een luisterboek aan te zetten, bijvoorbeeld van het boekje dat ze graag leest. Maar dan wel de afspraak maken: als ze zich misdraagt (en dan te definiĂ«ren wat je onder misdragen verstaat) en je haar 3x moet waarschuwen, dan gaat het luisterboek uit en niet meer aan. Of als ze bijv een favoriete knuffel of pop heeft, haar de opdracht geven om samen met knuffel opdrachten uit te voeren, bijv rode auto’s zoeken. En telkens als ze er 1 heeft gevonden, mag ze een raamsticker op het raam plakken. Zoiets
?

3 likes

Hier werken luisterboeken en haar favoriete muziek goed (en dan de muziek zo instellen dat je het alleen achterin hoort :)) maar weet niet of je dat al geprobeerd hebt. Verder inderdaad spelletjes, auto bingo, voor lange vakantie ritten kleine cadeautjes en snacks, een lolly is ze ook wel even zoet mee. En we hebben zo’n tafeltje met speelgoed, maar ons kind heeft geen last van wagenziekte. Maar daar speelt ze op met poppetjes. Deze heb ik ook, maar dan ooit bij de Wibra gekocht en is ook een hit in de auto:

https://www.bol.com/nl/nl/p/tekenbord-kinderen-kiraal-tekentablet-lcd-tekentablet-kinderen-grafische-tablet-kinderen-kindertablet-roze/9300000169581872/

En ook van die sticker aankleedboeken, Action had hele leuke laatst, maar zoiets:

Maar bij wagenziekte lukt dat dan misschien ook niet zo goed.

1 like

Lijkt me alleen een beetje gevaarlijk in de auto

@Fredje Heb je vaker lange afstanden met haar gereden? Ik had vroeger ook veel last van wagenziekte, maar als we op vakantie gingen ging het mbv zo’n pilletje eigenlijk prima. Misschien omdat het toch vooral lange stukken snelweg zijn, minder last van bochten ed. Dus misschien toch een optie om dan wat speelgoed te introduceren waar ze normaal door haar wagenziekte niet zoveel mee kan?

1 like

Nou ja, dat vind ik eigenlijk niet, maar dat is een persoonlijke afweging dus dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. Die van mij mocht ĂŒberhaupt heel lang geen lolly en nu heb ik die van de Action, dat zijn een soort langwerpige, niet zo’n kogel. En ze mag er alleen aan likken waar ze zich heel braaf aan houdt. Voor mij zit daar niet zo’n verschil in met een appel eten in de auto en dat doen wij ook op een lange rit.

Thanks, fijne tips! Sommige dingen proberen we al voor de vakantieritten, maar ik vind eigenlijk dat ze op een rit naar opa en oma van anderhalf uur gewoon normaal moet doen, haha. Maar dat lukt denk ik gewoon nog niet bij haar. Ook weer even een goede om bij stil te staan: niet elk kind van vijf is hetzelfde. Dan idd beter wat meer ideeën proberen en zorgen dat het voor iedereen een zo ontspannen mogelijke rit is!

Ik vraag me zelf af waar jullie dreumessen (1,5 jaar) mee spelen in de auto? We hebben een aantal lange ritten voor de boeg en dan slaapt kind niet de hele tijd. Uit het raam kijken is een tijd leuk, maar niet lang genoeg.

Ik zie veel van die busy books maar die zijn vanaf 3 jaar, en dan zie ik idd ook nog veel kleine onderdeeltjes dus das op zich 1,5 jaar ook echt nog niet veilig als kind alleen achterin zit.

Wij zijn vorig jaar met een kind van toen 1,5 naar Zuid-Frankrijk gereden met een overnachting als tussenstop en ik had een tas met nieuw speelgoed mee in de auto. Daar zat onder andere een stickerboek met herbruikbare stickers van Djeco in, een magnetisch tekenbord, een zoekboek, kleuren met water, zo’n spinner met zuignap voor op het raam en een fisher price tablet/speelding. We hadden ook een tablet met tablethouder mee zodat ie af en toe filmpjes kon kijken. Verder deden wij om de twee uur een stop zodat kind even kon rondrennen/spelen als er een speeltuin was. En dat was een heel chill ritme met slapen ook, hij sliep dan 2x 1,5-2 uur ofzo.

3 likes

Hi, wat voor baby wasmiddel gebruiken jullie? Vaak als ik van die top 5 lijstjes bekijk online dan zie ik bij de ingrediënten toch nog best wat chemische middelen staan!

Misschien heel erg, maar heb nooit ander wasmiddel gebruikt. Kwam er hier op en gegeven moment achter dat dat ‘moest’. (Niet helemaal de tip die je zoekt geloof ik)