Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ons kind heeft het rota-virus gehad toen hij rond de 3 maanden was. En ik had toen liever die druppels gehad dan het rota-virus. 6 weken lang 10 diarreeluiers met bloed per dag is echt geen aanrader.

9 likes

Dank jullie wel! Altijd fijn om hier reacties en ervaringen te lezen. Wij volgen dan het vaccinatieprogramma.

Helemaal niks van gemerkt!

3 likes

Nah wel voor mijn gevoel nog meer spugen en huilerig de dagen erna. Maar goed, hij huilde sowieso soms wel 8u per dag en spuugde de halve dag. Zou het er niet om laten iig.

Wel misschien een dubbele portie gehad. Want hij spuugde, uiteraard zoals de hele dag , vrijwel 5min na toedienen alles onder. Dus toen hebben ze in overleg met RIVM nog een keer gegeven voor de zekerheid…
Hij is van januari 2024, dus toen was het net nieuw (hij was de 3e baby die ze gehad hadden) allemaal en was hele CB soort van in paniek want what to do haha

1 like

Die van mij sliep er heerlijk op :joy:

2 likes

Nergens last van gehad.

1 like

Ik kan me goed voorstellen dat je extra alert bent als dit bericht rondgaat. Je kunt je vaccinatie gegevens opvragen, maar niet als je voor 1992 geboren bent zie ik, dat gaat via een formulier. Als jij zwanger bent, je niet zeker weet of je gevaccineerd bent en je zoontje wellicht rode hond heeft, zou ik persoonlijk eigenlijk wel even de huisarts en/of verloskundige bellen voor overleg. Ik weet niet hoever je zwanger bent, de termijn van je zwangerschap speelt wat risico’s betreft ook een rol.

3 likes

Bij de eerste druppels nergens last van gehad. Bij de 2e keer is ze goed ziek geweest. 9 a 10 poepluiers op een dag, veel spugen, minder drinken, koorts etc. Ze heeft zich bijna 3 weken echt goed ziek gevoelt. Als ze dat bij de eerste druppels had gehad dan weet ik niet of ik de 2e had genomen tbh.

1 like

Ons kindje heeft de eerste gehad en was er toch wel behoorlijk ziek van. Heel veel diarree, buikkrampen, uit het niets krijsen van de pijn, slaperig en slecht drinken. Side note is wel dat ze koemelkallergie heeft en net geswitcht was van voeding en dat dit ook heeft meegespeeld. In overleg met de kinderarts hebben wij gekozen om de tweede ronde niet te geven, maar is ze wel voor een gedeelte beschermd omdat ze wel een ronde heeft gehad, dit kan ook nog een optie zijn mocht je kindje er slecht op reageren.

1 like

Ik heb het niet over de vaccinatiegraad? Dat is op wel meer plekken laag, maar qua rodehond is alleen een uitbraak in de biblebelt bekend.

1 like

Vandaag heeft mijn zoontje van bijna 3,5 de 2e bmr vacc gehad en ik had mijn dochter van 5,5 meegenomen en gevraagd of zij ook direct de 2e bmr vaccinatie mocht, dus zij heeft hem nu ook gehad.

3 likes

Hier nergens last van gehad, en in mijn omgeving eigenlijk ook niemand (Belgiƫ zit dit al langer in het basisschema).

@Chicago Antistoffen kunnen nagegaan worden in het bloed, risico hangt inderdaad af van het stadium van je zwangerschap. Als je geen antistoffen hebt kan je je na je zwangerschap ervoor laten vaccineren.

1 like

Ik kreeg oproep voor 3 jarige en de 5 jarige al eerder de oproep. Maar wist niet meer waarom. Dan ga ik met ze apart en niet samen als het om prikken gaat :skull:
Die van 5 jaar ving het op in een gesprek en zit nu al ik wil geen prik.

1 like

Over Teva Sandalen gesproken? Heeft iemand een idee of die een beetje op maat vallen? Heb niet een winkel in de buurt die ze verkoopt om ze even snel te passen. Ze heeft nu maat 22.

Vallen veel groter. Mijn zoontje heeft twee maten kleiner dan zijn ā€˜gewone’ maat.

1 like

Dank allemaal voor de antwoorden. De opvang geeft aan dat de GGD twijfelt of het om rode hond gaat gezien zoveel kinderziektes gepaard gaan met rode vlekjes en omdat het zo zeldzaam voorkomt tegenwoordig.

Ik vraag me af wanneer er dan wel rode hond wordt vastgesteld zonder twijfels :sweat_smile:
L

1 like

Dit klinkt alsof de opvang dan een beetje te snel is geweest in de conclusie dat het rode hond zou zijn. Rode hond is een ziekte die verplicht gemeld moet worden (net zoals kinkhoest, wat helaas steeds meer voorkomt en mazelen). Als de GGD twijfelt, lijkt me dat het eerder een andere vlekjesziekte is.

3 likes

Ja vallen veel groter inderdaad

1 like

Ik vind het dus heel kwalijk dat een opvang de term rodehond gebruikt terwijl het helemaal niet officieel vastgesteld is. Wat een onnodige paniekzaaierij.

5 likes

Als het ook waterpokken kan zijn en je weet niet zeker of je dat gehad hebt (bijna iedereen wel hoor, ter geruststelling) zou ik wel even contact opnemen met je verloskundige/huisarts. Dan willen ze vaak dezelfde dag nog even bij je bloedprikken om te kijken of je antistoffen hebt ivm risico voor je baby.

1 like