Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Wij hebben ook eigenlijk maar bij 1 opvang gekeken en het gevoel was gewoon goed. Ik had ook geen hele lijst met vragen. Mijn dochter heeft er bijna 4 jaar gezeten en mijn zoon straks ook. En het is echt een hele fijne plek met vaste gezichten (dit weet je natuurlijk nooit van te voren, wisseling in personeel).

3 likes

Dat lag bij ons echt aan de leeftijd. Met 2-2,5 vond ze vooral de dierengeluiden en liedjes heel leuk. Nu ze bijna 3 is de liedjes (nog steeds), luisterverhaaltjes en letters en vormen.

Ze hebben de sets een beetje geniepig samengesteld naar mijn mening. Het is een beetje gekke mix per set. Wij hebben direct alle 4 de sets gekocht (🫣) en houden de discs die nog te moeilijk/niet interessant zijn nog achter (zoals insecten, dino’s en de klok). We hebben alleen de Kerst set nog niet, die wil ik aankomende dec kopen.

2 likes

Thanks! Ja omdat ik met hem alleen ben en hij dol is op zwemmen wil ik eigenlijk in het hotel + strand blijven. Daarom misschien graag all inclusive want om elke avond met hem de hort op te moeten voor eten heb ik misschien niet zo’n zin in haha.

2 likes

Mijn oudste wordt over niet al te lange tijd 4 jaar alweer en zal dan starten op de basisschool. Echter slaapt ze nog altijd een dikke 2 uur in de middag. Hoe ging dit bij jullie?

Op het KDV valt ze eigenlijk meteen in slaap na het lunchen. Ze zal op een school komen met een continue-rooster en dus tot 14:00 school hebben, terwijl ze nu rond max 13:00 bijna omkiept.

We hebben ook 3 dagen BSO nodig (geen oppas opa’s/oma’s) waardoor ze lange dagen gaat maken ivm ons werk.

1 like

Wij zaten vorig jaar in een hotel in Tenerife tussen Playa de las Americas - de los Christianos en hadden alleen ontbijt. Maar het was heel chill qua uit eten omdat ons hotel aan de boulevard lag, dus restaurants genoeg. Het was een vrij toeristisch gebied, maar had wel alles wat we nodig hadden zonder het ‘all inclusive’ gevoel dat je elke maaltijd op dezelfde plek moet nuttigen.

2 likes

Misschien starten met vier dagen en dan de andere dag dat ze geen bso heeft tot 12 uur? Je kan het vaak wel rustig opbouwen hoor, als je kind dat nodig heeft. Ik zou het gewoon even overleggen met de leerkracht en bij de bso. Misschien kan ze daar ook nog even ergens rusten / slapen als ze uit school komt?

Gaat ze 's avonds ook gewoon op tijd weer slapen?

Bij mij thuis is er één die ook bij voorkeur de hele middag ligt te dutten, maar dan vervolgens tot 21u ligt te keren in bed. Als ik het middagslaapje oversla dan wordt er om 19u gewoon geslapen. :sweat_smile:

Kan ze niet in de avond eerder naar bed dat je jet ritme verschuift?
Want met bso erbij helemaal pittig in het begin.

2 likes

Mijn kind sliep ook nog tot ze naar school ging. Het ging eigenlijk meteen goed. Volgens mij heeft ze de eerste weekeinden nog wel een middagdut gedaan maar dat was al snel klaar.

2 likes

@AutumnStorm Geen issues in de avond, ze gaat gewoon slapen tussen 19-19:30 tot de volgende ochtend 06:30-7.

@Ludo zoals hier boven vermeld gaat ze eigenlijk al vrij vroeg weer naar bed. Eerder is ook lastig met nog eten/douchen. En ben ook benieuwd hoe het zal gaan icm BSO.

@Fredje Het probleem is wel dat wij beiden werken en meestal op locatie moeten zijn. En daarnaast weinig vangnet, dus we kunnen haar niet telkens om 12:00 ophalen. Maar ik ga deze vraag wel even stellen bij de BSO!

@itakepictures misschien gaat dat hier net zo en maak ik me druk om niets!

2 likes

Mijn zoon sliep ook altijd nog op de opvang maar besloot zelf ongeveer een maand voor hij naar school ging dat het slapen wel klaar was. Is vrijwel gelijk goedgegaan (tussen17.30-19.00!wel een beetje moody, maar soit)

Ja bij ons is er soms nog plek op de woensdag of vrijdag. Wel een opvang op een dorp waar maar één opvang zit, dus wij hebben niet echt een keuze gehad en die hierop gebaseerd ofzo

1 like

Mijn zoontje sliep ook nog in middag tot ver voorbij zijn 3,5 jaar.
Zijn kdv was het opgevallen, maar ze zeiden dat het meestal vanzelf goed komt. Op school ging het direct goed en hij ging ookn4x per week naar BSO. Daar sliep hij niet, maar mocht wel op de bank liggen als hij dat wilde. Wat bij ons wel hielp is dat hij pas laat wakker werd. Rond 7.15 pas en dan 8.15 naar school toe tot 14.30.

1 like

Hoe deed je dat dan met lunch? Want 2x per dag de hort op om uit eten te gaan zie ik niet zitten haha.

1 like

Ik ben toch welgrote fan van all-in met kind, vind t ideaal dat je gewoon kunt aanschuiven en niet meer weg hoeft, vooral voor avondeten.

Mijn dochter is wel jonger (bijna 3) maar is s avonds vaak echt afgebrand. Bij all-in kun je vaak vanaf 18.30 al eten (letten wij op bij boeken) en als.je gezellig uit eten wilt met ook andere mensen die aanhet eten zijn, is dat vaak pas vanaf 8 ofzo, dat houdt ze nog niet vol.

Wij gaan vaak s ochtends wel op pad, dus lunch kijken we meestal waar we dat eten, soms kun je lunchpakket vragen maar ik nam voor mn dochter vaak een broodje van het ontbijt mee als we op pad zijn. Zelf kunnen we wel overslaan/wat later, bij haar is eten heel belangrijk anders is ze niet te pruimen.

Wij zijn inmiddels op lanzarote, mallorca en kreta geweest met haar (6 maanden, bijna 2 en bijna 3 jaar oud tijdens vakanties).

2 likes

Toen ik vorig jaar met kind op vakantie was smeerde ik van/bij het ontbijt een boterham voor hem en deed deze in een trommel. Maar toen was hij nog klein. Nu gaan wij ook all inclusive.

1 like

Ja, ik bedoelde ook dat dagen dat ze geen bso heeft. Dan is er wel iemand thuis, neem ik aan?

En als het echt niet lukt (hier sliep ze niet meer, maar drie dagen bso was wel echt heel veel voor haar) evt. een middag ouderschapsverlof (misschien je partner en jij om de week?) als dat een optie is? Misschien helemaal niet nodig, maar wel fijn om van tevoren uit te zoeken wat mogelijk is.

4 likes

Sinds m’n zoontje kan rollen slaapt hij graag op zijn buik, maar nu wordt hij geregeld nat wakker. We gebruiken Kruidvat luiers en hebben al een maat groter geprobeerd, gezorgd dat de romper niet te strak zit zodat de luier kan uitzetten en ook Pampers baby-dry (die speciale voor ‘s nachts) maar toen was het helemaal drama. Hebben jullie nog tips? De luiers lekken aan de bovenkant, bij zijn navel.

1 like

Misschien obvious, maar zorgen jullie dat zijn piemel naar beneden wijst bij het aantrekken van de luier?

Zeker! Het gebeurt ook alleen ‘s nachts, het lijkt alsof de luier niet genoeg kan absorberen oid. Ik wil hem eigenlijk ook niet midden in de nacht wakker maken om uit voorzorg een nieuwe luier om te doen. Toen hij nog op z’n zij of rug sliep was er niks aan de hand.