Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ja, ik ben wel een beetje bang dat dit het is. Ik moest ook wel aan haar wennen haha. Ze is 1 dus kan er zelf nog niet zoveel over zeggen helaas. Ik denk ook dat ze het wel een beetje spannend vindt allemaal en het graag goed wil doen, dus misschien daarom ook minder ontspannen is. Ze analyseert ook alles enorm, dus daarom ook lastig om de situatie in te schatten

Ik hoop inderdaad dat het wat meer gaat groeien en het over een tijdje voor iedereen wat relaxter gaat! In ieder geval thanks voor je reactie :raised_hands:

1 like

In slaap probeer ik, maar ze beweegt teveel :sob: Denk echt dat ik mensen moet gaan optrommelen om in de houdgreep te houden ofzo

@Chicago ja we hebben het er uitgebreid over gehad maar niks helpt. Dus ze gaan nu slapen met minstens 5 teken en ik met een kut gevoel.

3 likes

Ja het is me ook wel eens in haar slaap gelukt. Maar bijv nu zit er een in haar lies, en haar bil. En hoe zij ligt, moet ik dus haar been opzij doen etc. Ik heb het vanavond een paar keer geprobeerd maar ging niet. Uhh. Terwijl ik het dus echt snel kan doen.

Heel irritant ook van die splinter. Maar wel herkenbaar dus! Met splinter kan van dat trekzalf misschien nog helpen. Heel vervelend in elk geval.

Mn vader had ooit als kind een splinter. Inmiddels 60 jaar geleden ofzo. Uiteindelijk ging mn oma met hem naar de ha, lag ie daar te gillen: ‘Ik wil nog niet dood!!!’. Hoe vaak mn oma dat verhaal wel niet heeft verteld :joy:

4 likes

Oh nee :sob: dat zijn ook wel echt veel teken. Idd proberen als ze dieper in slaap is, en als ze wakker wordt dan toch proberen door te zetten want je wil echt niet dat ze ziek wordt ervan :cry: Heel veel succes en hoop dat het lukt!

1 like

Uno kids! Dikke hit hier en kan je makkelijk meenemen

3 likes

@chachaloco heb je een tekenkaart? Dit werkt veel beter dan een tangetje voor teken is mijn ervaring.

2 likes

Halli galli, uno, beverbende

2 likes

Kunnen ze hierdoorheen ademen als ze op hun buik draaien? Staat niets op de site. Want ik heb het idee dat mijn baby 's nachts wakker wordt omdat ze het koud heeft; maar ze kan ook sinds 2 weken op haar buik draaien (maar niet terug)…

1 like

Hebben jullie tips voor een lange autorit van 5 uur met een 2-jarige? En dan met name tips voor spelletjes/activiteiten om hem bezig te houden?

We bieden het liefst geen tablet/video’s aan.

We rijden zondag naar Italië. Het is in totaal 10 uur rijden naar onze bestemming, maar we verdelen het over twee dagen .

Wij hebben dit vorig jaar gedaan (oudste was toen 2,5) en doen ook geen tablets.

• magneetspelletje, weet het merk even niet meer maar zit in een vierkant doosje waarin de magneetjes ook goed blijven zitten
  • bingo, ik had wat bingo kaarten gemaakt, heel simpel negen plaatjes nagetekend (rode auto/verkeersbord/schaap/berg/ etc) die hij kon afstrepen of roepen
  • zo’n waterboekje waarin je met een waterverfgeval over het papier gaat
  • van mijn zusje had hij een soort map van stof met aan de binnenkant een rits/knopen/klittenband waar hij nu nog steeds af en toe mee bezig is
  • pop it of hoe dat ook heet, (een hele simpele zonder batterijen) was eindeloos vermaak
  • voor de rest weet ik nu ook alle merknemen van auto’s want hij wilde dat van elke auto die we zagen weten :joy:

tussendoor stoppen en voetballen/tikkertje doen en vooral geen haast hebben maar de tijd nemen. Dus liever nog een keer extra stoppen dan zo snel mogelijk door willen rijden.

3 likes

Wat deden jullie met slapen en naar de opvang gaan? Mn baby is nu 2 mnd en ben een beetje begonnen met het slapen in zijn eigen bed overdag… loopt nog niet mega soepel, maar we houden hoop haha hij is nog klein. Ik ben bang dat het niet lukt voordat die 4 maanden oud is en ik ben bang dat ze hem daar lang laten huilen en dat wil ik echt niet. En dan te bedenken dat die dan precies in zo’n slaaptegressie zit volgensmij haha. Goed, in 2 mnd kan er nog veel geneuren, maar dacht misschien zijn er hier nog positieve slaap ervaringen haha.

Volgens mij heeft iedereen hier zorgen over, ik zou het tegen die tijd overleggen met de leidsters, bij ons hebben ze hangwiegjes op de groep waar ze naast kunnen blijven zitten, ze lopen ook wel eens rond te wiegen op de arm, echt niet elk kind kan in een bed gelegd worden en in slaap vallen, dat is voor hun heel normaal.

4 likes

Heb toevallig vorige week een 3-jarige 4 uur bezig gehouden in de auto. Ik had bij mijn voeten een tas met kleine cadeaus (niet eens ingepakt want geen tijd gehad) en om de zoveel tijd kreeg hij er eentje. Ik had van die simpele dingen bij de action gekocht; verschillende soorten kleine auto’s, zo’n spiraal (zo’n traploop spiraal, geen idee hoe dat officieel heet? was echt het grootste succes), van die gummy/plak beestjes, een kleurboek met potloodjes, zo’n water kleurboekje, stickerboek. Wat ik me verder nog kan bedenken zijn raamstickers voor in de auto? Vooral dingen waar ze mee kunnen freubelen werken erg goed. Eventueel verhaaltjes voorlezen kan ook.

Ik had ook gekeken naar een Timio, dat leek me heel erg leuk maar dat vond ik toch wel duur.
Je hebt ook van die soort plankjes voor aan de stoel, waardoor ze een tafeltje hebben. Ik heb er eentje met auto’s en weg erop geprint maar dat past toch niet helemaal goed door het autostoeltje helaas.

1 like

Luisterboeken, en dan vooral waar je zelf ook enthousiast over bent. Hier is dat jip en janneke de musical.

En dan even naar beneden scrollen tot er musical achter staat. Er staat nog een versie op Spotify maar die springt steeds over. Ook liedjes zoals juf roos en lil ones. Ze heeft ook zo’n magnetisch tekentablet. Volgens mij is trouwens precies deze vraag vorige week ook gesteld want toen heb ik ook allemaal dingen opgezocht.

2 likes

Vanalles inpakken als cadeau, gewoon dingen die je al in huis hebt, dan zijn ze al weer even bezig met uitpakken en frummelen met het papier. Wij deden Duplo en magnetische tegels enzo in zo’n bagage-organizer van de Ikea, dat ritsje is ook al weer 5 minuten vermaak :sweat_smile:
Luisterboeken (ik heb een Bluetooth kinderkoptelefoon want ik hoef dat zelf allemaal niet te horen), veel snacks, rijden tijdens slaaptijd als je kind in de auto wil slapen, boek met zoekplaatjes als je kind dat al kan.
En 5 uur is nou ook weer niet zo lang (zeker niet als er nog even geslapen wordt), die van mij vindt het pas na een uur of 10 in de auto écht niet meer leuk.

2 likes

Aaah oke, super fijn om dat te horen. Dacht dat veel kindjes dan al wel los sliepen. Ik heb geen vriendinnen die al een kindje hebben die naar de opvang gaat dus wist dit niet. Dankjewel :)!

1 like

Dat is zeker niet zo hoor! Slapen op de opvang kan voor sommige kinderen in het begin echt wel spannend en lastig zijn, nieuwe omgeving etc. Maar dat gaat echt wel goedkomen!

Wat je wel kan doen, en wat ik altijd als tip aan ouders gaf, slaap zelf met een knuffel oid die mee kan naar de opvang en naar jou ruikt.

2 likes

Bij ons hebben ze ook buitenbedjes en ze doen baby’s ook wel in een wandelwagen voor een stukje lopen op het plein als ze niet in slaap vallen. Zijn dus wel veel opties en ze proberen ook altijd wel veel om een baby in slaap te krijgen is mijn ervaring. Al is het op de opvang altijd anders dan thuis, onze baby heeft geen vast ritme en op de opvang is alles wat ‘ie qua slaap krijgt goed. Daarna maakt ‘ie dan thuis ook altijd gewoon weer een goede nacht. Succes en hopelijk kan je nog wat genieten van de twee maanden nog de baby fulltime thuis :heart:

2 likes

Ik zou dat proberen los te laten! Als pm’er zien we tegenwoordig niet meer anders dan lastig slapende baby’s haha. Het is heel fijn dat je oefent maar alsnog geen gegeven dat het op de opvang goed gaat. Alsnog, zeker blijven doen!

De enige tip die ik je kan geven is, kijk of je voor de beginperiode iets kan regelen samen met je partner en jullie werkgevers, of je eventueel wat eerder kan ophalen. Zo’n dag is lang voor een kleintje zeker als ze niet veel slapen.

4 likes

Hoe bedoel je tegenwoordig? Was het vroeger anders?

3 likes