Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik half juli haha. En dat zegt mij wel genoeg dat er nog genoeg is war afgestemd moet worden en dat alle medewerkers niet heel goed op de hoogte zijn (of er is nog van alles niet duidelijk).

Er werd mij namelijk verteld dat je de vaccinatie uitsluitend tussen de 32-36 weken zwangerschap kan halen.

2 likes

Dan krijg je hem (zoals ik de informatie nu lees) in september/oktober nog een keer aangeboden voor je kind zelf. En dat heb je dan ook nodig, want jouw antistoffen zijn na een half jaar weg, en dan heb je de helft van het RS-seizoen nog te gaan.

@Chicago de maximale bescherming is na 15 dagen, dus als je kind die prik in september/oktober krijgt is hij beschermt voor het seizoen begint. Daarom hebben ze dat ook gepland om voortaan elk jaar zo te gaan doen.

1 like

Geen tips voor een voorleesboek, maar ik heb een keer bij Albelli het kleinste fotoboekje, XS dacht ik, gemaakt met op de cover tekst ā€œmijn allerliefste papaā€ en alleen foto’s van mijn man met onze toen nog alleen oudste. Was erg leuk boekje geworden en man vond het ook leuk om te krijgen, kind bladerde er regelmatig in om vooral naar zichzelf te kijken haha (nu paar jaar later staat het op een schapje in een kast)

4 likes

Hebben jullie tips voor een boek over het menselijk lichaam, gericht op kleuters?
Mijn zoon is erg geĆÆnteresseerd in zijn bottenstelsel en hoe zijn darmen werken :sweat_smile:

4 likes

Tussen de 24e en 36e week van de zwangerschap
De RSV-prik kan worden gegeven tussen de 24e en 36e week van de zwangerschap. Uit onderzoek blijkt dat de prik de baby beter en langer beschermt als een zwangere deze na de 30e week van de zwangerschap krijgt. Dat geldt bij een normale zwangerschapsduur. Wordt de prik laat in de zwangerschap gegeven en wordt de baby te vroeg geboren? Dan kan het zijn dat de bescherming nog niet heel goed is.

https://www.rivm.nl/rs-virus/rsv-prik-tijdens-zwangerschap

Het rivm heeft echt hele duidelijke informatie over deze (en alle andere) vaccinaties!

3 likes

Ken je tiptoi al? Dat is een pen met interactieve boeken. Het boek over het lichaam is bij mijn zoon van 4 favoriet. Kan hij zich uren mee vermaken.
https://www.intertoys.nl/ravensburger-tiptoi-uitbreiding-alles-over-het-lichaam

5 likes

Jaa daar hebben ze leuke boeken van!

2 likes

Ziet er goed uit! Misschien dat ik daar alleen nog even mee wacht tot de dreumes uit zijn sloopfase is :sweat_smile:

2 likes

Ah toevallig dat ik deze vraag hier nu lees. Ik schreef net dit in een ander topic maar past misschien beter hier:

Mijn baby is begin deze week 14 weken geworden en slaapt sindsdien echt bagger. Overdag iedere keer huilen tot krijsen aan toe voor het slapen gaan, en ook als hij wakker wordt terwijl hij nog moe is heel hard huilen. En ā€˜s nachts ineens om de 1,5 uur wakker en heel onrustig/hongerig. Ik heb nog verlof maar oef, deze nachten en dagen breken me echt even op. Ik denk dat het de 4 maanden slaap regressie is?
Gelukkig is mijn vriend morgen vrij en kan ik vannacht een nachtje op zolder slapen. Eerste nacht sinds hij geboren is dat ik even ergens anders ga slapen, zo gek ook wel. Maar echt even aan toe :crazy_face:

En ik maakte me dus ook al een beetje zorgen over slapen op kdv over 3 weken :sweat_smile:

Hopelijk valt het mee, mijn baby is 18 weken en slaapt inmiddels meer dan een maand heel onrustig s nachts maar is ook ziek geweest (en nog steeds niet helemaal beter). Ik doe nu maar aan co sleepen met haar in een ledikant aan ons bed zodat ik nog een beetje kan slapen en haar makkelijk aan de borst kan hangen, maar hoop echt op snel wat rustiger.

1 like

Oef dat klinkt ook intens 🫣 Ik had al vaker gelezen dat de combinatie slaapregressie en sprong 4 (als je daarin ā€˜gelooft’) heftig is en lang duurt. Ik stel me er maar op in voor de komende weken :sweat_smile: Wel benieuwd naar andere ervaringen hier, met name over de duur haha

Hopelijk is voor jullie snel voorbij dan. Sneu dat ze ziek was ook nog. Mijn zoontje slaapt nog in de co-sleeper en zal daar voorlopig nog wel blijven liggen als het zo doorgaat inderdaad :crazy_face: (al hadden we sowieso nog 2 nachtvoedingen dus vond het ook wel prima).

2 likes

Hier duurde die van 16 weken tot 19 maanden :smiling_face_with_tear:. En genoeg forummers waarbij het nog langer door ging. Wat mij het meeste hielp was berusting erin vinden. En elkaar afwisselen uiteraard.

2 likes

Ze hebben bij de zeeman van die oefenbroekjes om zindelijk te worden! Lijkt me vet handig dus heb er een paar meegenomen

2 likes

Ik snap het idee niet, lekt het hier minder snel doorheen?

Yesss

Edit: lijkt me handig dat bij een ongelukje niet alles nat is

2 likes

Ja zijn zeker handig! Worden en voelen kletter nat dus als ondergoed voor je kind, maar een klein plasje houden ze wel tegen op je bank bijv

3 likes

Mijn dochter heeft deze. Inhoudelijk qua taalniveau niet echt kleuter niveau, maar visueel wel. Het heeft heel veel flapjes waardoor het heel interactief wordt, bijv flapje omslaan en zien wat er onder je buik zit.

2 likes

Ben jij niet in de war met de 22 weken prik? Rs vaccinstie is iets anders.

2 likes

Dan ben ik ook niet goed geĆÆnformeerd, door mezelf dan. In mijn hoofd is de 22 weken prik ook voor RS. Maar geef direct toe dat ik mij er niet goed in heb verdiept.

2 likes

Het elk uur wakker worden bedoel je? :flushed: Mijn baby sliep eerst best prima (5-3-3) dus hoop dat hij zijn weg terug vindt op den duur. Maar ik weet uiteraard dat het geen gegeven hoeft te zijn (en sowieso tandjes, ziek zijn, sprongetjes, regressies :crazy_face:)