Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Mijn baby vond het vreselijk haha! Dus het was een miskoop voor mij, maar de baby van een vriendin vond het weer geweldig.

1 like

@Airy-fairy wij moesten ons kind ook vasthouden totdat ze sliep en we merkten dat ze zelf begon te wriemelen dat ze dat niet meer wilde. Nu zitten we op haar kamer totdat ze slaapt (15 maanden). Ook niet ideaal maar we hebben een grote fauteuil staan waar we in kunnen zitten. Ik neem tegenwoordig mijn ereader mee en maak er maar een momentje van rust vanšŸ˜…. Gaat vanzelf wel weer een keer over.

5 likes

Ja dat laatste inderdaad! Ik heb gisteren ook een paar keer mijn e-reader meegenomen. Hij slaapt hier nog onze slaapkamer, ook overdag. Ben een beetje aan het twijfelen of ik hem nu overdag in zijn eigen kamertje ga leggen. Wilde daar eigenlijk wel mee beginnen deze week haha, goed moment. Anyways, daar staat zo’n Ikea Strandmon :raised_hands:t2:

Ik haat dat woord slaapassociatie ook zo erg. Gewoon mn kind in slaap gevoed want dat is normaal geen associatie !

10 likes

Ik had die en het was echt heel lekker warm, maar zou het nooit gebruiken zonder toezicht want een keer zat mijn babys hoofd er helemaal in toen hij in de box lag te slapen dus daarna alleen gebruikt als we hem aan het wiegen waren ofzo. Had het gekregen, maar zou het nooit kopen. Beter gewoon een lekker wollen dekentje.

2 likes

En ieder mens heeft toch slaapassociaties, dat is normaal en helpt je goed te slapen.

4 likes

Pfoe dat zijn ook echt rottige omstandigheden. Heb je nog lang verlof? Werkt je partner 5 dagen of heeft die ook een doordeweekse vrije dag? Bij ons begon het toen ik weer ging werken. Ik werkte toen 2 dagen en m’n man 4 dagen. Ik vond het enorm zwaar dat ik eindchef voor zo’n groot percentage van de slaapjes was. Overdag sliep ze in de kinderwagen als ik wandelde. Vaak kon ik dan wel gaan zitten als ze in slaap gevallen was. Ik vond het enorm slopend maar ik dacht eerst nou over 3 weken is dit wel over en op gegeven moment was er een acceptatie van dit gaat pas over als wij willen slaaptrainen en doorzetten, en daar waren we al die tijd niet.
M’n man kon ook veel rust vinden in de gedachte dat ze op een dag niet meer opgetild wilde worden en in slaap gewiegd, hij kijkt daardoor ook heel vredig terug op die ervaring (niet op de vermoeidheid). Maar ik kreeg dat niet voor elkaar, wat mij hielp was dus berusting en het mantra alles is een fase. Succes en klagen mag altijd :heart:

3 likes

Oeh dat vind ik ook wel eng. Vooral met rondlopende peuter en hond om me heen :sweat_smile: thanks voor jullie ervaringen!

Ik wil al een tijdje een leertoren aanschaffen en nu ik op het punt sta begin ik opeens te twijfelen. Omdat ik het toch wat spannend vind met hete pannen als ik aan het koken ben. Op dat moment kijkt mijn kind juist graag. Dus dat wordt natuurlijk drama als hij dan die leertoren af moet. Ben benieuwd naar ervaringen?

1 like

Ik heb de leertoren altijd op een afstandje van de kookplaat staan, maar dat moet maar net kunnen natuurlijk.

8 likes

Hier ook een leertoren en zou niet weten wat ik zonder zou moeten. We hebben m vanaf 1 jaar en ze is nu bijna 3.
De leertoren staat wel altijd op velige afstand van fornuis en/of messen. Maar ook dan kan ze best goed naar/in de pannen kijken. En anders til ik haar heel even op om bijv naar de pasta onder water te kijken :eyes:

Als je keuken het toelaat zou je de leertoren ook bij een stukje aanrecht kunnen zetten met een speelgoedpannetje en spatel. Dan kan je zoontje naast jou zelf ook koken.

4 likes

Ik heb geen leertoren, nooit gehad en nooit gemist. Als ze willen kijken zitten ze op het aanrecht met hun rug tegen het raam. Ze mogen vanaf daar ook helpen. Iets roeren of iets ā€œmakenā€ maar dan breng ik het naar hun. Zij komen niet in mijn werkgebied zegmaar.

Vanaf het raam kunnen ze niet bij de pannen. Als ze gaan staan of verplaatsen gaan ze eraf. Geen discussie mogelijk. Dat hebben ze dan wel vrij snel door als je daar zelf consequent in bent.

Als ze iets willen doen waar ze zelf niet bij kunnen (beker pakken, handen wassen, stiekem snoep pakken) gebruiken ze een kruk.

2 likes

Leertoren was voor mij echt 10/10 maar ik heb 'm nooit echt gebruikt tijdens het koken met pannen. Meer het voorbereiden en het ontbijt. En soms bij een ander aanrechtblad nog een komkommer snijden ofzo.

1 like

Ik heb zo’n leertoren die je om kunt klappen in een soort mini schoolbankje. Daar staat ie 90% van de tijd in, enkel als ik met kind koekjes ga bakken zet ik het om naar leertoren. Het ligt denk ik wel aan de inrichting van je keuken en welke ā€œveiligeā€ ruimte je hebt.

Toen ie nog <2 jaar was als ie in de wasbak wilde spelen, zodat ik ook weg kon lopen. Maar we hebben dan ook voldoende veilige plekken waar hij zich niet verband of neersteekt met een mes. Tegenwoordig pak ik sneller een normale stoel, of met ontbijt zet ik m op het aanrecht of zit ie zelf op een barkruk aan keukeneiland ā€œmee te helpenā€ met koken (bijna 3 jaar en hij snapt al een ruime tijd dat vallen zeer doet). :sweat_smile:

Ik ben heel blij met het ding, maar dat is meer voor de tafel/stoel combi die het heeft en waardoor ie zittend z’n ontbijt eet terwijl ik al m’n spullen bij elkaar pak ā€˜s morgens.

5 likes

Leertoren is hier een groot succes, ze kunnen er zelfstandig inklimmen, dat ding uiteindelijk zelf verschuiven naar andere sta-plek. Zit hier nooit aan de pannen. Echt meteen heel streng om geweest. Inmiddels 3,5 en loopt meteen weg als de bijv de oven open gaat (ook waar we heel streng in zijn)

3 likes

Ik vind een leertoren top. Alleen al omdat ze dan zelf hun handen kunnen wassen, en dat doen ze meerdere keren per dag. Daarnaast handig met meehelpen in de keuken. Bij het fornuis mag de leertoren niet, maar dat kan je gemakkelijk aanleren natuurlijk. Ik zou niet zonder kunnen.

2 likes

Ik heb een leertoren, maar gebruik altijd gewoon een stoel om haar aan het aanrecht te laten staan. Zonde van het geld geweest.
Helaas is hij wel als kleurpaal gebruikt, dus verkopen zal hem niet worden.

2 likes

We zijn eindelijk door de wachtlijst voor selectief mutisme heen ( :partying_face:) en binnenkort staat de eerste onderzoeksdag gepland. Eerst gaan er een heleboel dingen (waarschijnlijk) uitgesloten worden. Zo krijgt ons kind een intelligentietest en een taalvaardigheidsonderzoek. Heeft iemand toevallig ervaring met zo’n intelligentietest bij een (nĆ©t) 5-jarige? Is het een beetje vergelijkbaar met testjes die bij een consultatiebureau worden gedaan (woordenschat, blokken stapelen etc.)?

10 likes

Ik vind hem heel fijn en mooi, in de eerste weken wel veel gebruikt. Het is zeker geen must have een dekentje is ook prima maar ik ben erg blij mee.

Ik heb hem op Vinted gekocht en verkoop hem straks weer op Vinted. Met zo’n ontpiller ziet hij er weer uit als nieuw.

Ja klopt, er zijn verschillende intelligentietesten voor jongen kinderen, zowel verbaal als non-verbaal. Zijn inderdaad puzzeltjes, blokken, plaatjes etc. De wippsi bijv is al vanaf 2,5 jaar af te nemen dus niet echt een test-test

1 like