Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik heb m nieuw gekocht, omdat het op vinted bijna net zo duur was als een nieuwe. Wij gebruiken het nu nog steeds (9 weken) als hij erg onrustig is. Hij slaapt dan heerlijk. Inderdaad wel onder toezicht en zeker niet in de nacht gebruiken!

Over de leertoren : wij zijn er erg blij mee. Ons kind klimt er zelf op, kan makkelijker handen wassen en kijkt graag mee. Ze weet dat het niet mag bij de inductieplaat en bij de koffiehoek.

Voor iedereen die zich (net als ik) zorgen maakte om slaap in het algemeen of slaapassociaties: ik heb me een beetje ingelezen in de ā€œpossum slaaptheorieā€ (ofzoiets), ik vond het erg bij ons passen dus nu doen we het dan ook zo. De basics zijn heel simpel: als je kindje zich veilig voelt dan slaapt het beter. Dus je doet wat nodig is om je kindje veilig te laten voelen (in slaap voeden of wiegen bijv of wandelen met draagzak) en als je kindje dan wat ouder is en zich sneller veilig voelt dan is dat vanzelf steeds minder nodig.

10 likes

Zoontje van 2,5 heeft nu voor de 3e keer een loopoor in een half jaar tijd. Vorige keer zei de huisarts dat als het vaker gebeurt, buisjes handig zijn.

Iemand daar (buisjes) ervaring mee en hielp het echt goed?

Vind het idee van een ingreep bij zo’n kleintje niet prettig, maar als het helpt dan moeten we dat wel overwegen. Het gaat bij hem ook altijd gelukkig vanzelf weer over, maar lijkt me ook niet dat het heel goed is voor zijn oren om dat te hebben.

Buisjes is echt zo gepiept, duurt een kwartiertje en even later lopen ze zingend met een ijsje het ziekenhuis uit. Mijn kind had nogsteeds veel looporen, maar hij hoorde wel een stuk beter (hij hoorde een minder goed door dat vocht in zn oren). Nu is hij 8 en denk ik dat hij er eindelijk overheen gegroeid is, laatste loopoor is alweer ruim een half jaar geleden.

Edit: mijn jongste kind van 3 heeft ook aan de lopende band last van een loopoor maar de KNo arts is nu heel terughoudend met buisjes plaatsen. Zolang ze er niet veel last van heeft wil hij het aankijken. Ze slaapt verder prima en heeft er weinig pijn aan, dus het is meer vervelend voor mij (die lucht :nauseated_face: :nauseated_face: :nauseated_face:) dan voor haar

3 likes

Zou gewoon het gesprek aangaan met een kno-arts. Die kan je het vast beter vertellen dan de huisarts (of wij) over wat je het beste kan doen.

Maar persoonlijke ervaring met een kind dat chronische oorontsteking had/heeft. Hij heeft nu 4 maanden buisjes en zijn zo’n 7 looporen verder. Een buisje is er alweer uitgevallen dus we staan weer op de wachtlijst. Hij is wel een stuk minder ziek als hij een loopoor heeft dan voorheen zonder buisjes. Hij heeft veel minder pijn, slaapt veel beter en is helemaal tot leven gekomen. De ingreep zelf vonden wij echt niks voorstellen. Hier heeft het dus echt wel goed geholpen, maar niet de looporen drastisch vermindert.

6 likes

Ja dit zei de huisarts dus ook, dat KNO artsen er tegenwoordig veel minder happig op zijn omdat de looporen zelf vaak niet minder worden, het vermindert alleen vooral het ongemak. Zoontje heeft er misschien 1-2 uurtjes last van en dan is hij weer vrolijk en is er niks aan de hand. Het is meer dat ik me zorgen maak om zijn gehoor later haha.

Dit is wel geruststellend :smile:

Ja, willen we sowieso doen. Vertrouw mijn huisarts wel, maar liever dat een KNO ook zijn of haar mening geeft.

Ook fijn om te weten!

Thanks dames

4 likes

Hoe denken jullie over een avondfles bij kindjes van ongeveer 2 of ouder? Ik hink een beetje op twee gedachten. Aan de ene kant denk ik: als hij nog lekker een fles van 180 melk wil drinken voor het slapengaan why not, maar aan de andere kant denk ik ook dat het een ā€˜onnodige’ gewenning is en zou het wellicht beter zijn om overdag wat meer te eten en drinken, ipv te vertrouwen op de intake die avond?

1 like

Hier krijgt ze nog een fles 150 ml voor slapen gaan met 2,5
Ze laat zelf wel merken als ze het wel/ niet meer wil. Overdag drinkt ze geen melk, wel zuivel

2 likes

Wij zijn 2 weken geleden gestopt en ze is eergisteren 3 geworden. Ik had wel eerder willen stoppen maar m’n man vond het fijn dat ze dan nog wat binnen kreeg. Maar ze liet vanzelf steeds meer staan en nu krijgt ze een toetje bij het naar bed gaan.
Ik zou me niet te veel zorgen maken over onnodige gewenning. Ze zijn ook gewend in een luier te plassen en dat leren ze ook af.

Wij zijn ā€œpasā€ met ongeveer 2,5j gestopt en dat ging eigenlijk meteen okĆ©. Het was altijd zo’n chill momentje voor haar en we zagen zelf niet de behoefte eerder te stoppen. Met 2,5 had ze de leeftijd dat we konden uitleggen dat de flesjes nu kapot zijn (ze waren ook wel ā€œopā€) en dat ze nu weg moesten, en dat accepteerde ze ook.

Toevallig vanavond geen fles gegeven (over 2 maanden 3 jaar) omdat ze al veel avondeten op had en nog chips etc erna. Ze wilde zelf ook niet, en al een tijdje drinkt ze sowieso minder melk. Gaat gewoon vanzelf omdat ze overdag steeds meer eet.
Ik postte laatst nog dat ze nog 2 a 3 flessen pap per dag kreeg omdat ze weinig brood en avondeten at, maar ineens gaat ze dat steeds meer eten en geven we nog maar amper pap.

Zo denk ik er over. Waarom niet? Je kunt iemand ook niet dwingen overdag meer te eten. Mijn kind is geen makkelijke eter en slaper en iets eten/drinken voor het slapen geeft meer kans op een doorslaapnacht. En het gaat vanzelf weer voorbij, zoals alles.

2 likes

Mijn kind drinkt ook nog 150cc voor het slapengaan. Het gaat ook altijd op. Ik wilde afbouwen dus ben van 180 naar 150 gegaan maar ik durf ergens nietšŸ˜…. Mijn kind is geen geweldige slaper en best wel hongerig. Ik vind het wel prima voor nu.

Mijn dochter was net een jaar oud toen ze het kreeg. Het allerbeste beslissing ooit. Ze had de twaalf maanden ervoor denk ik 14 luchtweginfecties. Meerder kuren antibiotica. Na de buisjes en amandelen verwijderen 1x per jaar een infectie. Oh ja en de taalontwikkeling maakte een grote sprong. Al vanwege taal en spraak motoriek zou ik het zsm doen. Overigens waren zowel de kno arts en kinderarts juist een fan van zsm aanpakken!

4 likes

Voor het gebit is het niet fijn. Maar m’n dochter 3 slaapt nog regelmatig met een flesje. Ze heeft dat beetje extra ook hard nodig.

3 likes

Holy crap, wat een verschil joh! :scream: Wat heftig joh, voor je dochtertje maar ook voor jullie. Fijn dat het zo’n goed effect heeft gehad!

Moet eerlijk zeggen dat zijn taal en spraak afgelopen 2 maanden uit het niets een mega sprong heeft gemaakt ondanks de looporen, dus dat stelt me iets meer gerust haha.

Maar kan me voorstellen dat als je dit continu hebt, dat de kans op littekenweefsel (en dus gehoorschade) later wel groter wordt… Ik ga sowieso bellen naar de HA en om een verwijzing naar een KNO. Extra expertise is altijd fijn.

Thanks voor je antwoord, appreciate it!

1 like

Kan beamen wat de rest zegt: ingreep stelt weinig voor, was zo voorbij, laat dat je niet tegenhouden als je kind er last van heeft. Qua looporen durf ik zelf geen uitspraken doen want bij ons was owv een andere indicatie.

1 like

Ja ik neem intelligentie testen af bij jonge kinderen, en mijn eigen kinderen zijn (om andere redenen dan bij jou) ook getest.
Ik heb ook een meisje met selectief mutisme mogen testen en moet wel zeggen dat ik toen ook contact met experts op dat gebied heb gezocht en ze allemaal zeiden: deze kinderen zijn niet goed te testen. Omdat ze vaak angstig zijn tot antwoorden, ookal is het alleen maar aanwijzen of iets nabouwen.
In dit geval was het dus ook niet gelukt…

1 like

Ik woon niet in NL, dus kan niet echt helpen, maar enkel mijn ervaring delen. Mijn zoontje werd met 4,5 getest en dat ging niet goed, omdat hij zo gespannen/gestresst was dat hij ook non verbale oefeningen nauwelijks uitvoerde., zoals puzzels maken die hij thuis makkelijk kon maar daar nauwelijks aanraakte. Eigenlijk wat Fishing hierboven vertelt. Iig dikke knuffel voor jullie, heel fijn dat jullie hulp krijgen!

3 likes

Ohja idd, wij zijn op gegeven moment overgegaan dat melk drinken enkel voor het tandenpoetsen mocht. Ze zat dan altijd op het potje en wij lazen dan boekjes.

1 like