Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik vond die avondfles echt zo’n heerlijk moment. Heerlijk zo’n peuter in pyjama die tegen je aan hangt en een fles drinkt. Ze was er op een gegeven moment zelf klaar mee rond de 2 jaar, maar ik weet van een paar vriendinnen dat ze m bij bijna 3 nog geven.

6 likes

De oudste heeft hier tot z’n derde denk ik nog een fles gedronken. En ook de jongste drinkt nu hij bijna 2 is nog een fles. Zo’n lekker momentje voor ze en bij de oudste gemerkt dat het vanzelf keertje ophoudt. We poetsen daarna nog wel z’n tanden.

Mijn jongste is in maart 3 geworden en drinkt nog elke avond een flesje sojamelk.

1 like

Onze oudste zoon is net 2 en die drinkt ook nog flesjes melk. Vooral omdat hij dan ook wil als zijn broertje een flesje krijgt. En s’ nachts wil hij ook een flesje naar bed. Daar zit dan wel water in. Daar drinkt hij er ook nog een paar van. Ik zou daar best wel van af willen maar zo’n ramp vind ik het nu nog niet.

Wij zaten hier ook tegenaan te hikken maar uiteindelijk gaf hij zelf rond 2 jaar en een paar maanden aan niet meer te willen.

Terwijl ik het soms nog wel ideaal vond op dagen dat hij overdag nauwelijks wilde drinken :sweat_smile:

———-

Bwuhhh wij zijn bezig met het speentje afleren (sorry alvast voor dit voor eeuwig terugkerende onderwerp in dit topic haha). Hebben em nu geknipt zodat ie dat zuigen eerst afleert en dan volgend weekend speentje weg. Tot nu toe zonder drama (die komt nog denk ik :sweat_smile:), maar het duurt echt uuuuren voordat ie in slaapt valt nu. Zegt ook: ‘kan niet slapen’.

Hoelang duurt dit (en ja waarschijnlijk langer omdat we het op deze manier doen) 🫠

Met mijn zwangerschapshormonen kan ik dit helemaal niet aan, vind het echt een beetje zielig 🥹 ben ook bang dat dit nu ten koste van zn middagdutje gaat en ik heb die juist zo nodig nu tegen het einde van de zwangerschap.

2 likes

Geef m lekker die speen joh. Mijn kind is drie en slaapt ook nog met zn speen (of als hij iets spannend vindt bijv CB) (trek m uit zn mond als die eenmaal slaapt). Heb het gevoel dat dat zn hou vast is en hij stopt er vast een keer mee. Ga er geen strijd van maken, hij heeft ook geen spenen bekkie en praat goed. Verder bijna nooit zn speen overdag

6 likes

Ik dacht dat ik laatst een aanrader las voor een babyfoon maar kan het even niet meer vinden… daarom even de vraag welke jullie hebben en of deze goed bevalt?

Wellicht niet de input die je wil, maar: Wij hadden onze peuter de speen 4 maanden voor ik ben bevallen afgeleerd (ik dacht dat meer dan voldoende tijd voor een grote verandering). Joke is on me.

Raad eens wie er nu weer een speen heeft (in bed en/of als ie in de bank film kijkt omdat ie (moe is want toen we 2 dagen een baby in huis hebben is blijkbaar “1 x slapen genoeg”), want hij pakte ze van de baby af en zeurt er nu veel meer om dan voorheen :grimacing:

Ik zou zeggen, maak er niet een al te grote strijd van nu hij binnenkort veel verandering te verwerken heeft.

2 likes

Hier werd dus wel door de tandarts aangeraden nu te stoppen vanwege de stand van zn tanden en dat het op deze leeftijd nog kan wegtrekken na het stoppen. Ik heb zelf ook echt een speen gehad tot mn 6e ofzo en trauma’s aan de hoeveelheid beugels.

Hij slaapt er ook echt de hele nacht mee (zien we op de babyfoon), doet em gewoon de hele nacht opnieuw in. Hij krijgt em verder alleen als ie echt ziek is en verder niet overdag met moe zijn. Maar zie het wel al duidelijk bij zn boventandjes.

@Henry oh hier ben ik dus wel een beetje bang voor. Ik dacht 2 maanden van te voren is wel ok :sweat_smile: hmmm ga er nog even over nadenken dan. Maarja dat wat de tandarts zei galmt wel na….

2 likes

Wij hebben de q connection signal. Bevalt erg goed. Niet de hoofdprijs, wel goed scherp beeld

1 like

Ik zou cold turkey stoppen. Niet dat eerst door midden knippen. Je stopt of je stopt niet.
Wij zijn bij 2,5 gestopt (broertje was toen 6 maanden). Al wat eerder begonnen met zeggen dat een speen voor ‘naam broertje’ is want dat is een baby. Een paar dagen van te voren gezegd dat over drie nachtjes de speen wegging. Op de dag zelf speen weg. Geen tranen of wat dan ook. Maar was wel het moment dat middagdutjes dus stopten. Was fijn geweest als dat nog eventjes door was gegaan maar goed, het zorgde er wel voor dat hij om half zeven knock out in bed lag.

10 likes

Dit wilde ik ook adviseren inderdaad, anders blijft het toch onduidelijk voor het kind. Eventueel in de speelgoedwinkel ruilen voor een mooi cadeau oid en klaar. Duurt misschien een paar dagen maar dan is het echt wel klaar denk ik.
@Chicago

3 likes

Ik was echt heel sceptisch over dat cold turkey stoppen, maar uiteindelijk was het wel de beste tip die hier destijds gegeven werd. Hij heeft hem zelf in de prullenbak gegooid en toen was het ook gewoon klaar. ‘s Avonds vroeg hij er nog wel eens om, maar dan was het antwoord ‘dat kan niet, want hij ligt in de prullenbak hé’ en toen was het verder prima. Wel ook een cadeautje beloofd.

Wederom een situatie waarbij ik zo’n peuterbrein niet begrijp, want door het hele huis slingeren EXACT dezelfde speentjes van zijn broertje, maar hij heeft nooit de link gelegd dat hij dan daar gewoon een van zou kunnen pakken :sweat_smile:

12 likes

Ben net gestopt met mn cold turkey poging te stoppen met de speen in maand 8, want ze begon direct te duimen.

Door allerlei advies kreeg ik echt het gevoel dat we het moesten doen, de speen weg. Wel ongevraagd advies en werd er eigenlijk zenuwachtig van. Sommige familie bleef maar doorgaan erover.

Nou is dat advies opzich waardevol en juist, maar niet als ze direct de speen met haar duim vervangt. Zelfde problemen met tongstand, mondademen en gebit dan.

Misschien rond 12 mnd nog eens en anders na 18 ofzo… Tot die tijd telkens 5min na inslapen verwijderen en alleen bij inslapen geven überhaupt.
Heb me een beetje gek laten maken ben ik bang.

Hier ook, cold turkey gestopt met iets meer dan 3 jaar. Hij had hem eerst alleen ‘s nachts maar na heel ziek zijn continue in zijn mond. Toen mocht hij van mij een auto uitzoeken als hij zijn speen weg deed. Binnen 3 dagen was het goed… speentjes lagen gewoon naast hem op de kast, daar keek hij niet eens meer naar om…

1 like

Ja wij zijn daarom elke keer “pas” rond 2-2.5 gestopt.
Met wisselend succes. Oudste was DRAMATISCH. Middelste viel alles mee.

Maar wel in 1x met de uitleg dat het klaar was. Want anders kwam er een zee aan argumenten.
Als ze speen stuk is, kan je een nieuwe kopen. Of die van je zusje lenen. Of naar de opvang rijden, daar hebben ze er wel een. Etc etc :stuck_out_tongue:

3 likes

Hier met de tweede ( eerste wilde geen speen), gestopt met 2,5. Die vond alsnog de duim…
Mijn jongste gestopt met 1 jaar, die is toen op 2 vingers gaan zuigen voor een maand of 4-5 en nu niks meer.
Het wisselt zo erg!

4 likes

8 maanden lijkt me ook heel erg lastige leeftijd om te stoppen. Hier bij mijn dochter net voor haar 3e jaar gestopt. Was erg “verslaafd” eraan. Maar viel heel erg mee. Ze ruilde het voor een klein cadeautje die ze zelf mocht uitkiezen. Bij mijn zoontje ging het nog makkelijker rond 2,5. Gewoon weggedaan, want de speen was kapot (en we gingen geen nieuwe kopen)
Bij beide wel veel eerder overdag met de speen gestopt (dus alleen bij slapen mochten ze).

Maar zou me zeker niet laten opjutten door omgeving.

2 likes

Voor de zwangeren die geboortekaartjes willen gaan versturen: vanaf 1 juli wordt de prijs van postzegels met 10 cent verhoogd, dus als je daarvoor al postzegels inslaat ben je iets minder duur uit.

15 likes

Bedankt voor de tip! Dit is wel een heel groot verschil.