Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Voor de mensen die aan slaaptrainen hebben gedaan: hoe hebben jullie hier energie/geduld voor gevonden? Mijn jongste slaapt op zijn zachtst gezegd slecht en dat duurt nu al maanden dus dat begint nogal zijn weerslag te hebben op mijn dagelijks leven.

Ik zoek dus geen goedbedoelde tips over oorzaken of hoe ik bij kan slapen. Er is via cb al een slaapcoach in beeld dus ik weet welke technieken ik kan toepassen, maar gezien het slaapgebrek ontbreekt de motivatie om daadwerkelijk te beginnen. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk een tijdje nĂłg minder slaap en met nog een kind + werk weet ik niet waar ik daarvoor energie en geduld vandaan moet halen.

Voor de duidelijkheid; ik schrijf vanuit de ik-vorm, maar hetzelfde geldt voor mijn partner.

2 likes

Mijn kind sliep ook erg slecht en als we iets nieuws wilden doen of iets wilden toepassen deden we dit in het weekend of als we vakantie in het vooruitzicht hadden. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om misschien wat dagen vrij te nemen.

Maar heel eerlijk, ik was alsnog kapot. Wat mij het meeste hielp was om de nachten te verdelen en om dan af en toe met oordoppen in een andere ruimte te gaan slapen (voor mij was dat de bank).

Vooral het idee dat het nog even heel zwaar zou worden maar dan wel beter. Er moest echt iets veranderen, we voelden ineens die noodzaak heel erg. Wij zijn er op donderdag mee begonnen (hadden een lang weekend) en hebben de nachten verdeeld. De eerste nacht had ik voor mijn rekening genomen en toen heeft mijn man op zolder geslapen en vervolgens de ochtend voor z’n rekening genomen zodat ik nog even kon slapen. Tweede nacht andersom, maar toen ging het al een stuk beter! Uiteindelijk waren 3-4 nachten zwaar maar daarna al beter dan voorheen.

2 likes

Ik vind als je echt zo moe bent (wat super logisch is) en al die tijd dat moet combineren al met werk en nog een kind, je ook best kunt beargumenteren dat je je even ziek meldt 1 of meerdere dagen. Om vooraf op te laden bijvoorbeeld.

2 likes

Heb je de mogelijkheid je kind even twee nachten bij iemand anders te laten slapen? Wij hebben dat op advies van het ziekenhuis gedaan. Om zelf op te laden, om het te onderbreken en even niet bang te zijn voor de nacht. Dat heeft ons ontzettend geholpen. Hij was bij mijn moeder, uiteindelijk zelfs drie nachten en dat heeft ons allemaal goed gedaan. Het was zo moeilijk om toe te geven en hem naar haar te brengen. Maar daarna konden wij weer iets aan. Uiteindelijk slaapt hij nu goed (ben nog wel steeds bang dat het weer mis gaat maar na een half jaar horrornachten moet ik weer even leren vertrouwen).

6 likes

Wij zouden op woensdag beginnen zodat we aansluitend vrij waren. Maar uiteindelijk was ik zo gemotiveerd dat ik meteen begon, ik denk een maandag. De methode was radicaal anders dan wat we al deden, en we deden 1 ouder 1 nacht. Dus na 1 nacht zorgen mocht ik de nacht erna in bed doorslapen.
De therapeut raadde ook aan een nacht ergens anders slapen zodat wij fris begonnen, maar die optie hadden we niet.

2 likes

Ik begrijp wat je zegt, ook omdat ergens anders slapen voor de meeste mensen heel vanzelfsprekend is, maar dat is precies zo’n tip waar ik niet om vraag omdat dat soort scenario’s en tips natuurlijk allemaal al besproken zijn (onderling en met de slaapcoach), maar de ruimte/mogelijkheid om hem ergens anders te laten slapen is er niet, net als een hotel boeken voor een van ons. Afwisselen en op de bank slapen met oordoppen doen we al, maar dat gehuil komt er dwars doorheen. Het is niks fysieks, want zodra je hem oppakt en in ons bed legt is hij meteen KO.

Bedoel het niet geërgerd verder, maar ik had vannacht geen zin om alles wat we al geprobeerd of besproken hebben allemaal uit te typen :smiling_face_with_tear:. Hierboven alsnog een samenvatting.

@Bailey Ja op dat punt ben ik inmiddels ook wel. Heb vannacht wel doorgezet in zijn eigen bed met ongeveer elk half uur huilen en er weer naartoe. Nu hebben we een lang weekend dus zullen we weer afwisselen. Het voelt inmiddels echt als iets wat nooit beter gaat worden dus dan voelt zo’n nacht waarin je ieder uur ziet helemaal als saus :joy:.

@Bambam werk denkt gelukkig goed mee, maar heb me vandaag inderdaad ziekgemeld!

Wat me elke dag weer verbaast, is hoe vrolijk en energiek hij overdag is. Het is werkelijk het leukste, schattigste kind ever, totdat je hem in bed legt (of hij ‘s nachts wakker wordt). Het grote nadeel is dat iedereen in onze omgeving alleen dat vrolijke, ondernemende kind ziet dus dat de slaapproblemen altijd een beetje weggelachen worden.

4 likes

Maar is de slaapmethode die je coach adviseert hetzelfde als wat je vannacht deed? Ik vond de nachten dat we iets anders probeerden en dan de dag erna weer terugvielen zo zonde want dan had ik de dag ervoor ookal beter kunnen slapen. En hoe oud is je kindje nu?

Is er iemand hier die de Easyboard voor de Easywalker heeft? Is dat wat? We hebben nu een extender zodat baby en peuter beiden vervoerd kunnen worden, maar de peuter wil er niet in. Ze is bang dat ze valt en de baby plet😅

Hoe is jullie ervaring over het algemeen met een meerijdplank? Ik zie nu de Eve. Is dat wat?

1 like

Dan mij gewoon negeren.

En dat energieke herken ik. Is zo kut. Dat niet te snappen is hoe dat kan. Slaapgebrek is kut en ellendig. Succes.

4 likes

Ja, we hebben de afgelopen weken de weg van de minste weerstand gekozen en hem in ons bed laten slapen of omstebeurt één van ons en de ander op de bank omdat hij alsnog onrustig is. Verder niet afgewisseld in methodes om dezelfde reden die jij noemt. Als we beginnen, willen we één en dezelfde methode aanhouden. Dat ging vannacht denk ik redelijk, maar kost veel tijd. Ik weet ergens dat het logisch is en erbij hoort, maar juist omdat we al zo lang zo weinig slapen mis ik nu het vertrouwen dat dit daadwerkelijk effect gaat hebben. Daar draaide mijn post van vannacht vooral om.

Dus het is verder niet nodig dat mensen hier goedbedoeld meedenken over andere methodes want dat gaan we sowieso niet doen.

@lijnewiets thanks!

Bij ons was het slaap trainen snel voor elkaar. Na maanden lang geklooi en strijd (ook met elkaar) in de nacht was het toen we eenmaal een methode hadden gekozen na 3 dagen al bijna opgelost.
Wij hebben gekozen voor pick up put down bij oudste rond de 9 maanden.
En uit laten huilen (bleek half uur, drie kwartier te duren) bij jongste toen hij bijna 1 was volgens mij.
Dus dat kostte niet zozeer veel tijd of energie.
En het feit dat we een plan hadden gemaakt en ons daar aan hielden zorgde al voor moed en houvast

Welke methode ga je uit proberen dan?

3 likes

Ja ik kan ook alleen maar zeggen dat het echt snel kan werken, hopelijk put je energie uit onze ervaringen. Succes en ik hoop dat je snel weer goed slaapt. Slaapgebrek is echt heel kut.

1 like

Telkens was er iets waardoor we vonden dat het niet kon. Een nieuwe groep op de opvang, wij druk op werk, ziek, dit dat etc. Tot ik er helemaal klaar mee was en dacht ja nu gaan we het gewoon doen. Het is een paar nachten even slechter en daarna miljoen keer beter.
Gebruikte de methode uit het boek ‘slaap’.

2 likes

Herkenbaar hoor. Ook van dat energieke en blije kind overdag.
Wij zijn “gewoon” begonnen omdat het echt niet anders meer kon. Nacht 1 was best slecht, nacht 2 zo slecht als we gewend waren, nacht 3 was veel beter dan we gewend waren en nacht 4 was het klaar en dat was de hemel. Het hoeft dus geen weken te duren en als ik achteraf had geweten dat het zo kort zou duren was ik veel eerder begonnen
Hopelijk gaat het bij jullie ook snel! En je hebt er al een nacht opzitten dus wie weet ben je er al bijna!

2 likes

Ik lees het al een paar keer terug, maar ook bij ons was de slaaptraining (achteraf, misschien niet als je er midden in zit) heel goed te overzien en had het na een dag of 3 al effect. Na maandenlang de halve nacht wakker te zijn, hadden we opeens een kind dat tot een best okee tijd (door)sliep. Hoop dat dat je ook wat moed geeft want slaapgebrek is echt verschrikkelijk.

3 likes

Ja dit!

1 like

Het hielp bij mij heel erg dat we 100% dezelfde aanpak hadden waar we het ook echt mee eens waren. Dat je elkaar niet in slaapgebrek en frustratie ook nog gaat verwijten dat je niet hetzelfde doet. En je vooral voornemen dat dit de manier is waarop je het vanaf nu gaat doen en dat er geen ruimte voor terugval is. Dus niet gaan twijfelen dat het misschien toch beter is om te stoppen of iets anders doen (wat heel begrijpelijk is als je hondsmoe bent want je wil slapen), maar echt naar je kind, jezelf en elkaar uitstralen: dit is het, want dit is goed en we doen niet anders. En we gaan net zo lang door tot het werkt.

Succes, weinig slapen is zo ingrijpend. Maar het gaat écht beter worden.

2 likes

Ja dit echt! Samen een strijdplan en niet terugvallen maar er gewoon doorheen. Soort kamp van koningsbrugge haha. Wij deden om en om de nacht en dat de ander met oordoppen in op de logeerkamer mocht slapen. Voor het kind ook fijner als telkens dezelfde ouder binnenkomt in een nacht ipv om en om.
Wij hadden het altijd over the nights watch en in de ochtend heel plechtig: and now my watch has ended met een jon snow accent.

14 likes

Hahaha & @itakepictures ja dat strijdplan ligt er al een tijdje.

Thanks allemaal, fijn om te lezen dat het bij veel van jullie al zo snel geholpen heeft.

5 likes