Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

We hebben een fijne kinderwagen, maar ik zoek inderdaad een buggy voor een vliegreis en om makkelijk ergens mee naar toe te nemen op de fiets. Dat je m dan voorin het krat kunt leggen en dan ter plekke kunt uitklappen. Het liefste koop ik 'm tweedehands, dus zeker ook fijn om alternatieven te horen om in de gaten te houden. Thanks voor alle reacties!

1 like

Wel een babykamer maar die is maar 5 m2. :sweat_smile: en een appartement zonder lift en 2 trappen. Wat mij betreft gaat het niet om de hoeveelheid ruimte maar om hoe je het indeelt. En ze hebben niet zoveel nodig. Wij hebben voor haar voldoende aan 1 commode en een klein smal kastje van de IKEA.

2 likes

Een kind, en al helemaal een baby, krijgt echt niets tekort als die misschien wat krap woont. Wat ze nodig hebben is liefde en aandacht en dat komt zeker goed.
Mijn kind heeft wel een eigen kamer, maar slaapt sinds de geboorte bij mij en die kamer is nog nooit als kinderkamer gebruikt. Verschonen en badderen deden we op onze kamer. Nu baddert ze in een wasmand in de badkamer.
Het lijkt alsof je vanalles moet hebben en alles is groot en veel, maar de basis valt allemaal wel mee en kan overal wel. Een baby heeft sowieso weinig ruimte nodig en als ze groter zijn kunnen ze overal spelen. Wij hebben er allemaal ideeën over, maar een kind weet niet beter.
Komt helemaal goed. Gefeliciteerd!

18 likes

Gefeliciteerd!
Wij woonden tot 2e kind 1,5 was op 50m2 met 1 slaapkamer die bezet was door 1e kind, en wij sliepen met baby in woonkamer. Heel klein, gehorig, je moest heel stil zijn in woonkamer en open keuken als baby sliep. Maar als jij 1 slaapkamer hebt waar je de baby kan laten slapen, en je dus in de woonkamer en keuken gewoon geluiden kan maken dan lijkt het me wel te doen de eerste jaren. Je kind weet dan ook niet beter dan dat hij bij jullie op de kamer slaapt. Maar ja ooit lijkt het me wel fijn voor jullie en kind om eigen ruimte te hebben. Het ligt ook helemaal aan hoe groot jullie woon en slaapkamer nu is, als het best ruim is dan is dat meegenomen en scheelt het wel in hoe opgepropt je zit.
Misschien kan je in de toekomst nog bij de woningstichting vragen om een soort woningruil?

3 likes

Gefeliciteerd!

Toen mijn dochter geboren werd woonden we in een appartement van 55m2. Zij heeft daar op geen enkele manier nadeel van ondervonden. Inmiddels hebben we wel een huis kunnen kopen, maar dat is een kluswoning met o.a. energielabel G. Over zowel ons appartement als onze kluswoning hebben we heel veel reacties gekregen van mensen die zich afvroegen of dat dan wel kon met een baby. En er zijn vast meer ideale situaties denkbaar, maar die waren voor ons niet realistisch. Ons kindje heeft een dak (weliswaar niet geïsoleerd haha) boven haar hoofd en krijgt veel liefde.

4 likes

En @Bailey thanks! Ik doe haar erna in een draagzak en idd geen zin om in de kou om te kleden. Maar dan doe ik het gewoon.

@Salinger gefeliciteerd! When sarah smiles heeft een kind en woont volgens mij ook in een 2 kamer app. Volgens mij heeft ze er wel wat over geplaatst in 1 van haar hoogtepunten op insta. Geloof geen aparte babykamer, maar een stukje woonkamer afgeschermd met een scherm oid.
En volgens mij was de huismuts zwanger in een studentenhuis nog en werd pip ook in een mini appartement geboren. Haar oude vlogs van toen staan denk ik nog wel online?

Ik woon in adam en heb echt best wat vrienden die met meer dan 1x klein wonen en dat gaat heus prima.

2 likes

Gefeliciteerd!

Wij woonden ook klein toen ons kindje geboren werd. Ik had geen plek voor een co-sleeper naast het bed, dus we hebben toen gekozen om een ledikant aan het voeteneind neer te zetten. Dat ging echt prima. Verder hadden we alleen een commode waar alle kleding en verzorgingsproducten in konden.

Doordat wij een kindje hadden gekregen hadden we ook meer kans op een eengezinswoning, misschien hebben jullie dat voordeel ook wel?

1 like

Iemand nog een gouden tip voor tandjes? Naast speciale gel en bijtringen in de koelkast?

1 like

Ik las laatst dat je bosui moest geven, gewoon om op te kauwen. Blijkt pijnstillend te zijn. Het lijkt mij heel vies.

Is het geen bleekselderij?

4 likes

Ik heb me ingeschreven op heel veel bso’s in de buurt maar uiteindelijk zijn we naar een heel andere school gegaan dus hebben we ons pas 11 maanden van tevoren ingeschreven.

Ik zou gewoon globaal kijken welke scholen je aanspreken en naar welke je wil en dan op alle verwante bso’s aanmelden.

4 likes

en @Zitzak @Krekel @Anna88 dankjulliewel! Nu snap ik het. Heb een aantal scholen in de buurt die ons aanspreken gecheckt op samenwerking met BSO en ga me vanavond bij die BSO-organisaties aanmelden. Kind is net 2, hopelijk nog op tijd :grimacing:

1 like

Volgens mij kan dat ook pas vanaf 2!

Ik denk wel dat het op tijd is hoor, wij hebben een school die maar met één bso werkt (zit ook in de school) en wij hebben ook nu te horen gekregen dat we voor alle dagen plek hadden, ondanks dat we dus pas 9 maanden geleden hebben ingeschreven.

Wel is het heel slim om het nog even te laten weten als je wel weet naar welke school je kind gaat, ik heb het idee dat je soms anders gewoon in de vergetelheid raakt ofzo. Wij hebben niks gehoord van andere bso’s na de inschrijving namelijk. Ook van kdv’s niet, bij sommige staan we al ruim vier jaar ingeschreven, lol.

2 likes

Mijn kind is 3 en slaapt nu noodgedwongen ook bij mij op de kamer (uit elkaar met ex en kon alleen appartement krijgen met 1 slaapkamer). Als baby heeft hij ook tot 1 jaar bij ons geslapen en nu ook alweer 1 jaar bij mij! Commode heb ik hier nooit gehad, ik heb een hoog bed waar ik hem op verschoon met een klein kastje ernaast.

2 likes

Je hebt al veel (positieve) ervaringen gehoord maar wij hebben ook met 1 kind tot (bijna) haar 2e verjaardag in een klein appartement met 1 slaapkamer gewoond.

Uiteindelijk hebben we wieltjes onder haar ledikant gezet waardoor zij in onze slaapkamer in slaap viel, maar zodra wij naar bed gingen reden we haar naar de woonkamer.

Voordeel is ook dat je gedwongen goed moet nadenken wat je wel/niet koopt, wij waren op een goede manier best minimalistisch toen. Een box hebben we bij onze eerste nooit (nodig) gehad. En in plaats van een babybad op zo’n standaard hadden we de Stokke Flexibath (sowieso aanrader).

Het was dat toen de Joolz Air /Babyzen Yoyo nog geen wiegbak-optie hadden, maar anders had ik die ook zeker overwogen boven zo’n lompe kinderwagen.

(Nog een ongevraagde tip: Op de Malm die 4 lades hoog is past precies een verschoonkussen. Dus dat is een prima ‘commode’ als je weinig plek hebt. Alleen als je wat kleiner bent is het misschien net te hoog)

3 likes

Ik heb dat geprobeerd, hielp wel. Ze stonk wel enorm uit haar mond erna😂

Ik vind een fruitspeen met bevroren fruit of melk ook goed helpen. En voor de vervelende gevallen dentinox, maar daar ben ik wel terughoudend mee (ivm verslaving).

1 like

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Hier ook ervaring met een klein appartment en een kind. Ze heeft tot ze ruim twee was bij ons op de kamer geslapen, we hadden geen commode (een tafel of gewoon op bed voldoet ook) en ook geen box. Leuk als je er plek voor hebt, maar zeker niet noodzakelijk en ik heb het niet gemist.

Ik ken mensen die een heel kleine slaapkamer hadden en die de eerste tijd een hangwiegje boven het voeteneind hadden. Later zijn ze zelf verhuisd naar een slaapbank in de woonkamer en kind in een ledikant in de enige slaapkamer. Misschien is dat ook nog een oplossing.

2 likes

Oh, zo’n speending hebben we. Even onthouden!

Je kunt niet verslaafd raken aan Dentinox, overdosering kan in principe wel voorkomen, maar dan moet je ruim boven de aanbevolen hoeveelheden uitkomen. Dus je hoeft er niet extra voorzichtig mee te zijn als je de verpakking gewoon volgt.

3 likes

Ooh echt? Ik had van meerdere vriendinnen gehoord en zelfs een buurvrouw die beweerde dat haar kind er verslaafd aan was :astonished:

Ik vind het wel goed werken maar nu krijgt mijn baby het alleen ‘s nachts bij uitzondering, maar dat is niet nodig dan haha.

Broodje aap denk ik dan!

1 like