Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

@Kusjessoldaat @Allium jullie hebben ook gelijk, mijn zoontje lijkt er inderdaad niet minder door te spelen en speelt juist heel goed zelfstandig. En ik erger me er ook niet aan. Weer een niet-bestaand probleem opgelost, haha.

3 likes

Ok fijn om te horen! Thnx

1 like

Hahaha nou mijn zoontje van 8 maanden drinkt nog rustig 4 a 5 volle flessen (flesvoeding) per dag :joy::see_no_evil: met ook nog eten er tussendoor. Maar open bekertje/360 beker zou je ook al kunnen proberen inderdaad.

2 likes

Oh dit is echt lastig hĂš. Ik heb dit (met 4 maanden gehad), stuk jonger maar ze bleef maandenlang heel moeizaam met de fles. Uiteindelijk werd ze wel vrienden met de fles.

Twee dingen ter geruststelling:

• mn kind heeft heel lang gewoon nauwelijks gedronken op de crĂšche en wachtte gewoon tot ze mij weer zag. Hier had ze geen last van. Ze was gewoon vrolijk, sliep goed etc. Dus weet dat dit ook kan.
  • uiteindelijk lukte het een keer op de crĂšche echt voor t eerst een halve fles of zo te drinken, waar het thuis bij m’n partner onmogelijk was, dus misschien dat ze juist op de crĂšche opeens succes hebben ondanks je eigen duizend pogingen thuis
2 likes

Elk kindje is anders dus helemaal prima. Ik zei ook ‘vaak’ maar je kind drinkt niet alle voedingen op de opvang lijkt mij. Als het kindje van @Pa-prika goed vast voedsel eet en niet zo veel behoefte meer heeft aan melk op de opvang dan ligt er hopelijk niet meer zo’n druk op dat ze uit de fles moet drinken.

Eet-tip die bij mijn kinderen zorgt dat ze genoeg brood eten Ă©n er geen gezeur is over beleg/ik wil een cracker/overige eisen. Misschien is dit doodnormaal en doen jullie dit allemaal al, maar ik werd af en toe een beetje gek van het lunchmoment en dit maakt het voor mij veel beter. Ik smeer nu voordat iedereen aan tafel komt gewoon door mij uitgekozen beleg (vaak 2 dingen), snijd de boterhammen door de helft en leg alles op 1 grote schaal waarvan ze mogen pakken. Er word dan ineens veel meer gegeten dan wanneer ik ‘on demand’ boterhammen smeer, en het eten gaat veel rustiger. Minder gezeur over beleg of juist niet kunnen kiezen, en ik kan gewoon rustig eten ipv dat er een peuter in mn oor staat te tetteren dat ze hageslag wil.

30 likes

Oh beter! Ik word echt simpel van beweren dat de chocopasta op is, omdat ik gewoon niet wil dat ze altijd dat neemt.
Hier eet ze tegenwoordig zonder klagen dr korstjes op want ik heb dr wijsgemaakt dat ze daarvan leert fluiten :sweat_smile:

4 likes

Paw patrol auto’s met zo’n hondje erin. Mijn kinderen spelen daar al jaren mee en het blijft een dikke hit.

1 like

Wat slim! Maar eet jij dan dezelfde boterhammen? Ik eet zelf vaak kaas komkommer of iets met gekookt ei maar dat eet de peuter toch niet. Appelstroop of zuivelspread hoef ik bv echt niet maar vindt hij fantastisch

Sowieso een goed idee als baby 2 ook brood gaat eten. Vind het ook altijd zo’n gedoe en zelf lekker eten is er nauwelijks bij.

En de rest: thanks allemaal! Geeft me weer een beetje hoop. We gaan dan ook maar oefenen met de 360 beker en een rietjesbeker. Ze lijkt het namelijk nog wel echt nodig te hebben, ondanks dat ze ook al wel wat eet. Tijdens een wenochtend op de opvang was ze om 11:00 ontroostbaar, omdat ze echt dorst had.

1 like

Ik zou dit ook doen, mijn baby is bijna 5 maanden en wilde de fles niet en nu met veel oefenen en begeleiding een beetje, maar daar heb ik wel geleerd dat het heel lastig wordt als het zuigreflex weg is bij een baby. Wij hebben hulp gehad van een preverbale logopedist

Mijn zoontje speelt veel met (grotere) auto’s. Een vaste garage ( die je niet steeds hoeft op te bouwen) en wat autootjes. Of zo’n matje met weg erop.

Heeft inmiddels hele collectie met auto’s maar speelt steeds met maar paar tegelijk.

1 like

Grappig om te lezen en vreemd dat dit zo goed werkt! Ik doe het ook soms en krijg nog extra punten van mijn kinderen als ik het een ‘snackbordje’ noem, het brood op een plastic bord leg en er dan strategisch wat blokjes kaas/stukjes komkommer of gehalveerde eitjes tussen leg.

2 likes

Ik snap ook niet waarom dit werkt, maar het werkt elke keer weer. En inderdaad, als ik er wat rauwkost bij leg is het helemaal een feest.

Voor degenen die 2 of meerdere kinderen hebben die (af en toe nog) uit een fles drinken: hebben jullie aparte flessen voor ieder kind?
Mijn oudste is 1,5 en drinkt soms nog thee of koemelk uit een fles omdat hij dan wat beter drinkt, en mijn jongste is nu net een maand, krijgt borstvoeding en ik ga één dezer dagen beginnen met af en toe kolven en een flesje geven. Mijn gevoel is dat ze elk echt hun eigen flesje moeten hebben, qua hygiĂ«ne en het feit dat de baby nog weinig afweer heeft. Dus ik wilde al naam stickertjes op het fles droogrekje gaan doen (zodat we ook de onderdelen van de fles goed gescheiden kunnen houden), maar vraag me toch af of ik niet overdrijf. Dus ben benieuwd wat jullie doen/deden. Ik gebruik glazen flessen van Dr Brown’s overigens.

Ik zou ze gewoon goed schoonmaken maar niet apart houden.

1 like

Ik had dit een tijdje, maar gebruikte geen aparte flesjes. De oudste dronk toen alleen nog heel soms uit een fles en de jongste ook zelden ivm borstvoeding/fles weigeren, maar zie sowieso het probleem niet zo als je het goed schoonmaakt. Heb wel voor de baby op een gegeven moment nieuwe spenen gekocht.

1 like

Nee wij hadden dezelfde flessen. Wel had de baby echt een 0 speen het eerste jaar ofzo. Maar daar kon ik moeilijk aankomen dus de oudste kreeg toen wel de 2 speen na een jaar haha

1 like

Gewoon dezelfde flessen, alleen andere spenen.

2 likes

Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt, maar ik had het idee dat het soort flesje uiteindelijk niet uitmaakte (Avent, Lansinoh, dr. Brown en Hegen geprobeerd). Wat hier uiteindelijk werkte was het speentje van de fles even in heet water houden en opeens dronk ze flesjes goed. (Overigens niet bij mij, alleen bij anderen).